2020-08-06, 08:02
Avslutad
Det har ju varit mycket snack om att smittspridningen är säsongsbetonad och att vi kommer få en ökad spridning till hösten. Det är mycket möjligt att det är så. Men varför syns redan en stor ökning i många europeiska länder? I Tyskland t ex så har antalet nya dagliga fall mer än dubblats jämfört med för några veckor sedan. När kommer ökningen till Sverige?

Och varför väljer inte dessa länder med en ökad smittspridning att stänga ned hårt igen?
Senast redigerad av trazke 2020-08-06 kl. 08:05.
Citera
2020-08-06, 08:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du skrev följande apropå FHMs dagliga råd:

"Ingen har missat vad FHM har messat ut, men det visar ju också med all tydlighet hur långt de befinner sig från verkligheten i denna pandemi"

Att deras dagliga råd (tvätta händerna etc) visar hur långt de är från verkligheten tyder på att du inte känner till att samma råd gäller i alla länder.

Det verkar som att du tycker munskydd är mycket viktigare än FHMs "trams" men det är du ensam om. I hela världen.

Jag förnekar ingenting.

Nej, jag är inte ensam. Då nästan inga länder anser att man ENBART begränsar smittan genom att tvätta händerna. Däremot har typ 95% av alla länder infört olika krav på munskydd. Dvs FHM står ganska ensamma i sin hållning.
Citera
2020-08-06, 08:11
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det har ju varit mycket snack om att smittspridningen är säsongsbetonad och att vi kommer få en ökad spridning till hösten. Det är mycket möjligt att det är så. Men varför syns redan en stor ökning i många europeiska länder? I Tyskland t ex så har antalet nya dagliga fall mer än dubblats jämfört med för några veckor sedan. När kommer ökningen till Sverige?

Och varför väljer inte dessa länder med en ökad smittspridning att stänga ned hårt igen?

Man ser ju definitivt ett mönster på livsstilen i de regioner som är mest drabbade vs de som är mindre drabbade. I Spanien har ex. Aragon väldigt mycket stadsbor i förhållande till lantisar. Skillnaden mellan att inte bli sjuk och bli inlagd på sjukhuset när det ex. kommer till D-vitamin är så liten som 4 nanogram per milliliter blod. Så självklart kommer de regioner som har fler innesittare och stadsbor bli hårdare drabbat, i synnerhet om det dykt upp en ny mutation (jag tror att den som roterar nu är annorlunda från den som slog mot ex. Katalonien i våras).

edit: en annan grej är att det verkar som bara en minoritet av befolkningen öht kan bli sjuka. Det betyder att nedstängningar blir mindre relevanta eftersom antalet potentiella smittade minskar dramatiskt ju längre tid som går.
Senast redigerad av Melange5738 2020-08-06 kl. 08:13.
Citera
2020-08-06, 08:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, jag är inte ensam. Då nästan inga länder anser att man ENBART begränsar smittan genom att tvätta händerna. Däremot har typ 95% av alla länder infört olika krav på munskydd. Dvs FHM står ganska ensamma i sin hållning.

Du menar att det Sverige borde göra just nu är att följa exempel från länder med en ökad smittspridning? Varför är en del så sugna på att hoppa in i lämmeltåget?
Citera
2020-08-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
– Viruset sprids inte nämnvärt i kollektivtrafiken. Det har spridits i miljöer där personer är i närheten av varandra under en längre tid, mötesrum, kyrkor, akutmottagningar. I Sverige här har vi ingen spridning alls i kollektivtrafiken.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/viruset-sprids-inte-namnvart-i-kollektivtrafiken/

Det spelar ju ingen roll om skolorna är öppna om dom håller så låg kvalité som dom du uppenbart har gått i!

Det har ju dött busschaufförer i Stockholmstrafiken

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7454861
Citera
2020-08-06, 08:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du menar att det Sverige borde göra just nu är att följa exempel från länder med en ökad smittspridning? Varför är en del så sugna på att hoppa in i lämmeltåget?

Vad får du det ifrån? Finns massor av länder med betydligt lägre grad av smittspridning än Sverige som har krav på munskydd. Hört talas om förebyggande åtgärder?
Citera
2020-08-06, 08:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nedgången i dödlighet ser ju likadant ut i de flesta länder, vilket utesluter att viruset har muterat sig snällare.

Det finns egentligen bara två förklaringar:

1) Vi har blivit bättre på behandling. Det är sannolikt en delförklaring.

2) Vi hade en överjävligt stor spridning i våras, vars magnitud fortfarande inte har sjunkit in. Tiotusentals nya fall per dag i Stockholm, när det var som värst.

Vilken/vilka dagar hade vi tusentals nya fall i Stockholm?
Citera
2020-08-06, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det har ju dött busschaufförer i Stockholmstrafiken

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7454861
Precis, säg det till Tegnell!
Citera
2020-08-06, 08:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Tegnell sa väl att corona inte smittar i kollektivtrafiken, så det är lugnt!
Ja, munskydd behövs inte eftersom smittan är obefintlig i kollektivtrafiken enligt Tegnell.🤦🏼‍♀️

Ring danskarna, deras tester visar fel.
Citera
2020-08-06, 08:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Minns du inte att du skrev det här igår klockan 19.26 som jag visar här nedanför ?

Det jag försökte diskutera med dig igår, eller snarare få svar på var huruvida du tror det är fler än de 115 som maximalt dött på ett dygn i Sverige av Covid och i sådana fall hur många fler? Jag påpekade även att det "bara" dött fler än 100 i Sverige under fyra dygn. Ditt initiala inlägg som jag länkar här ovanför ger sken av att det ska ha skett vid ännu fler tillfällen och att 115 inte är det högsta dödstalet.

Alltså, frågan till dig är: Hur många tror du har dött i Sverige som mest under ett och samma dygn om inte 115 stämmer?

Ja, men det stämmer ju. Du skrev ju att jag hade skrivit att över 700 hade dött per dygn. Min fråga till dig är i vilket inlägg jag skulle hävdat något sådant? Det stämmer ju att vi haft mellan 100-200 döda per dygn när det var som värst, men du kanske sitter på annan information?
Citera
2020-08-06, 08:24
Medlem
DikTs avatar
Hoppas att FHM inte använder sociala medier?!
Då riskerar de avstängning.

Trump:s inlägg blev raderat på facebook.
Citat:
Inlägget sade att barn "är så gott som immuna" mot viruset.
https://www.svd.se/trumps-inlagg-brot-mot-coronaregler

Förutom humorn i att FHM och Trump har en samsyn på det mesta, och hur svensk media försöker hantera detta, så är trenden att stora amerikanska bolag ska avgöra vad som är sant eller inte i världen riktigt läskig.
Vad kan gå fel med det upplägget...?
Citera
2020-08-06, 08:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad får du det ifrån? Finns massor av länder med betydligt lägre grad av smittspridning än Sverige som har krav på munskydd. Hört talas om förebyggande åtgärder?

Känns inte särskilt smart att ändra i rekommendationerna när Sverige är ett av de få länderna med minskad smittspridning. ”Men alla andra gör ju det” .....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in