2020-08-08, 16:33
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Se mitt svar angående varför Danmark inte bör skickas till Haag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Kanske inte Danmark men svenska FHM, MSB och Socialstyrelsen bör definitivt bli det. Deras nonchalans inför verkligheten är makalös.

Hallå! Allvarligt talat. Tror ni verkligen att någon kommer att skickas till Haag?
Citera
2020-08-08, 16:34
Moderator
Siegfrids avatar
Det är inte frågan om mitt eller ditt sätt att se på något. Det är en avledningsmanöver.

Sverige och Finland har valt olika väg för hur skolorna ska hantera smittspridning och lokala utbrott, det är fakta.

Vad du tycker, och vad jag tycker är ointressant.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som skiljer mellan ditt sätt att se på det och mitt sätt att se på det är två saker:

1. Du tycker inte att gymnasieskolorna öppnar bara för att man tagit fram föreskrifter som möjliggör lokala åtgärder. Jag tycker att man öppnar för att man öppnar. Om man sedan stänger så stänger man, men man kan inte stänga förrän man öppnat.

2. Du tycker att det är bra att lägga ner ansvaret på lokal och regional nivå. Jag tycker att det finns ett risk med att det innebär olikartat förhållningssätt till samma situation beroende på att olika människor tolkar saker olika. Ju fler beslutsfattare om samma sak, desto större risk att besluten divergerar på ett icke-ändamålsenligt sätt.

Se ovan, jag tycker att det ska finnas ett enhetligt förhållningssätt sedan är Tegnell som person ointressant att diskutera, men jag förstår att du vill ta varje möjlighet att lyfta fram honom i negativ mening.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Folk som är där varnar för att det är för mycket folk, hundratals under flera timmar på mindre yta, så sprids Corona lätt tyvärr.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8bpd9/har-flockas-semesterfirarna-pa-den-skanska-sommarstranden

Även på andra ställen i Sverige samma oroande utveckling.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/trangsellarm-pa-strander-extremt-mycket-folk/
Hon i expressens ”artikel” verkar mest missnöjd med bristen på parkeringsplatser. Och dessa bilder, med rätt perspektiv ser vilken samling av människor som helst trång ut.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
Hallå! Allvarligt talat. Tror ni verkligen att någon kommer att skickas till Haag?
Nej, men de borde.
Citera
2020-08-08, 16:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Många sjukdomar som man numera vaccinerar mot var otroligt grymma mot barn.

Tror tyvärr du lever i en trygghetsbubbla.

Att våga leva på riktigt är att våga leva trots risker och trots att man dör. Du missar en del i din bubbla.

Sedan finns det rätt många av oss som förstår att de som är gamla nu, byggde det vi har idag, och inte anser att folk ska kastas på sophögen. Tvärtom så kan gamla människor lära en mycket. Min mormor lärde mig massor. Och vi ser även hur människor inte är öar utan vi lever alla i ett sammanhang, och då blir medkänsla en rätt viktig del. Medkänsla i handling och visdom, inte att sitta och ynka och gråta.

Vi vill bara inte ha ett skitsamhälle som liknar nazistiska ideal.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast inte ropades det på nedstängning av samhället på grund av polio, asiaten eller tuberkulos m fl smittsamma sjukdomar under äldre generationers tid. De var förmodligen noga med hygien, men inte gick väl vanligt folk omkring med munskydd etc som det nu skriks efter. Så visst kan man lära av äldre generationer hur en epidemi ska hanteras, men dessa äldre har just ingenting gemensamt med dagens skräniga alarmister.

Man tvångsisolerade de sjuka och smittsamma på sanatorier,

deporterade dem dit helt enkelt,

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sanatorium

idag sätter vi istället de friska i karantän.
Citera
2020-08-08, 16:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är inte frågan om mitt eller ditt sätt att se på något. Det är en avledningsmanöver.

Sverige och Finland har valt olika väg för hur skolorna ska hantera smittspridning och lokala utbrott, det är fakta.

Vad du tycker, och vad jag tycker är ointressant.

Vad gör du överhuvudtaget på Flashback om du anser att sätta att se på saker och att diskutera är ointressant? Du får nog fundera på vad du egentligen skrev där. Att du sedan använder avledningsmanöver är ju bara ett försök från din sida. Det är en avledningsmanöver. Hela ditt svar är ett försök till avledningsmanöver.

Mitt ursprungliga inlägg konstaterade att Finland öppnar gymnasieskolorna till höstterminen, precis som Sverige. Vad som händer efter det får vi se. Jag som inte tror på något andra utbrott tror att skolorna fortsätter med sin undervisning i skollokaler såväl i Sverige som Finland.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-08 kl. 16:52.
Citera
2020-08-08, 16:52
Medlem
Jag anser att krisen som vi vet den är förmodligen över efter nyår. Läste idag på SVT att våra vaccinationsamordnare påvisar att vaccination förväntas ske, som det ser ut nu, i Januari. Eventuellt lite senare.

Frågan som då uppstår är om vi kommer få likadana konsekvenser som vaccinationen av svininfluensan; oavsett så kommer mycket att återgå till normala former efter nyår. Vaccinet kommer i värsta fall drabba en skara individer som tar det; hur stor skara det rör sig om avgör om krisen fortsätter eller inte.

Kanske inte stora evenemang som konserter och sånt kommer igång direkt, men det är ju mest på sommaren och där finns det stora möjligheter att sådana kommer att kunna hållas.
Senast redigerad av barnstein 2020-08-08 kl. 16:55.
Citera
2020-08-08, 17:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det där är inte sant många munskydd är i princip helt värdelösa

Den här diskussionen är helt knäpp,

det beror ju vad man diskuterar,

vilken situation är det som diskuteras:

Är det är bäraren som ska skyddas

eller är det omgivningen kring bäraren som ska skyddas

eller både och?

Beroende på vilken av dessa situationer det handlar om

är olika andningsskydd bra på olika sätt ju!
Citera
2020-08-08, 17:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nehej, rekommendationerna fungerade således inte..?

Vad menar du? Att det ska vara fritt från trängsel på krogen är ingen rekommendation. Det är ett krav.

Om du tillhör de som starkt kritiserar vägen Sverige valt så bör du vara påläst om vilka åtgärder vi tagit.
Citera
2020-08-08, 17:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Då kanske man inte ska framföra hypoteser som faktum . . . ?
Det har jag sagt förut. Dock kan man med visshet föra fram bristen på bekräftad information som ett faktum. Och därefter rätta sig efter det vad gäller rekommendationer och riktlinjer.
Citera
2020-08-08, 17:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att vi inte ska diskutera studier som påvisar långtidsskador för att de inte har granskats i tio års tid som Tegnell och övriga satanister önskar?
Det var inte riktat mot dig utan mot dem som för fram hypoteser i bl.a. immunitetsfrågan som ett faktum som är bekräftat.

Jag personligen ser bara frågetecken där och jag har iofs en hypotes.
Citera
2020-08-08, 17:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
OK, och hur många färre smittade blev det enligt din rapport?
Meningen med munskydd är nämligen att minska smittspridningen, och då är antal döda längre fram i kedjan ett väldigt dåligt mått.
Läser gärna rapporten om du kan återfinna den.

Rapporten tog alltså upp hur många som behöver bära munskydd i kollektivtrafiken för att ett dödsfall i covid 19 skall undvikas. Självklart så undgår betydligt fler än så att bli smittade.

Men för Sveriges del så skulle det bästa ändå vara att 20-29 åringarna höll avstånd och följde de andra rekommendationer som resten av den vuxna befolkningen. Men skulle en rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken, i rusningstrafik, som man måste göra, påminna 20-29 åringarna om allvaret, fine for me......

I t.ex Israel, Belgien, Frankrike och Storbritannien så verkar inte munskydd hjälpa speciellt bra mot den nya smittspridningen.

Kanske var det denna finländska rapport?

https://www.hbl.fi/artikel/utredningen-om-anvandningen-av-munskydd-klar-nyttan-av-att-bara-skydden-anses-minimal/

Ingen kan påstå att finländarna varit dåliga på ett hejda smittspridningen, utan munskydd.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-08-08 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in