2020-08-05, 21:42
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det kan man säga, på ett sätt. Framför allt tar ju skribenten fram att en bra metabol status gör att man inte ens är mottaglig (Kroppens pH anses ha en stor betydelse).

Sedan är det ju alltid så att alla inte är mottagliga för alla virus. Det lärde jag mig redan i lågstadiet; Alla mina kamrater blev inte sjuka i mässling trots att vi andra som fick mässling, var i majoritet i i klassen.

Utöver det har vi ett medfött, ospecifikt immunförsvar som kan ta hand om viruset utan att vi utvecklar antikroppar. Det finns nog en stor individuell skillnad i hur effektivt detta ospecifika immunförsvar är.

Sedan ta denna skribent upp korsimmunitet förvärvad från andra coronavirus. Där är forskningen inte helt enig men jag tror att det kan ha en viss betydelse, på epidemiologisk nivå.

Tack för det länkade inlägget. Nu fick vi äntligen en vettig förklaring på hur saker och ting ligger till. Bra motvikt till alla lobotomerade idioters gapande om hur låg/icke existerande immuniteten hos befolkningen är.
Citera
2020-08-05, 21:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hade du hängt med alls så hade du själv förstått att gränsen på 50 pers är väldigt effektiv mot smittspridning.
Jag läste en norsk artikel om just detta för ett tag sedan. Där förklarade deras FHI ingående varför begränsningen av grupper fanns kvar.

De hade ett exempel som såg ut ungefär så här.

Om 0,1% av norska befolkningen bär på smittan så är det typ 100% risk att någon i ett sällskap på 5000 pers (tänk fotbollsmatch) bär på smittan. Är denna en superspridare så kan det ju sluta med många nya fall. Om gränsen istället är 50 st, så kan du ju själv räkna ut sannolikheten för att smitta överförs där..

Så min åsikt är att begränsning av folksamlingar nog är väldigt effektiv.

Du har läst en norsk artikel. Grattis
Ditt resonemang är så korkat att klockorna stannar. Hört talas om R-tal? Sätt en superspridare i en grupp med 50 pers. Hur många tror du blir smittade? 25 om vi har en jävla spridare. Sätt samma spridare i en grupp om 50 tusen på en stor arena. Hur många blir smittade där? Jo 25 pers. Varför då? Jo aerosoler sprids inte längre för att det finns fler människor. Hur tänker du egentligen? Ska man sätta gränser för folksamlingar måste de vara betydligt lägre för att ge effekt. 3-5 utom familjen. Så valde bland annat Tyskland att göra. Kan lova dig att 50 gränsen inte gett ett smack. Eller jo. I sådana sammanhang där gränsen helt omöjliggjort evenemangen eller skapat väldigt stora distansmässiga luckor. Dvs helt tomma läktare eller stängda nöjesplatser och inställda konserter.
Citera
2020-08-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag undrar om föräldrar i riskgrupp kan få hålla sina barn hemma?
munskydd på ungen när det är hemma. problem solved.
Citera
2020-08-05, 21:48
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Såg på nyheterna - Aktuellt. 50% av föräldrarna i USA vill inte sätta sina barn i skolan i höst.

Hade varit intressant att veta hur det ser ut i Sverige. Får känslan att det finns en underliggande oro i denna fråga som inte riktigt kommer fram i media.
Speciellt bland föräldrar i riskgrupp.
Säkert bland föräldrar i riskgrupp, bland andra inte alls. Barnen gick i skolan i våras så det blir inget nytt med att de går till skolan.
Citera
2020-08-05, 21:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tycker det är dags att du tar av foliehatten nu! Du blir ju bara värre och värre..
Du är ju lika faktaresistent som Tegnell är ang munskydd..

ALLA som jobbat med det här vet att det inte råder fullständighet. Många har dött på boenden innan diagnos. De får inte Covid19 på dödsattesten. Du kan ju kolla upp det om du vill. Inte smart att komma dragandes med foliehattsargumentet. Tag reda på fakta istället. Det är bättre.
Citera
2020-08-05, 21:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns många andra mått som följer smittspridningen, utan att vara beroende av testfrekvensen. Som antal sjukhusinläggningar och antal döda.

Det är helt beroende av VILKA som blir sjuka. 75 åringar eller 15 åringar. Är ju inte direkt samma som du kanske känner till?
Citera
2020-08-05, 21:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Mig veterligen nej. Man kan ju tycka det, men verkar inte göras några undantag. Vissa lär ju tom fått någon form av böter som hållit sina barn hemma pga oro. Inte jättesnällt.
Citera
2020-08-05, 21:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det gick alldeles utmärkt att få distansundervisning för sina barn i början av pandemin, när ingen riktigt visste hur pass farligt viruset var. Man behövde bara veta vilka paragrafer man skulle hänvisa till så vips fick man hemuppgifter.

Däremot tror jag inte det blir lika lätt i höst, när man säkert kan säga att smittan inte är livsfarlig för de flesta barn. Föräldrar i riskgrupp får nog vackert lita på FHM när de säger att barn inte är smittsamma...
Citera
2020-08-05, 21:59
Medlem
Citat:
Va? Hur hjälper handtvätt mot aerosolsmitta? Hur ska sjuka personer veta att de är sjuka när det förekommer presymtomatisk och assymtomatisk smitta? Ingen har missat vad FHM har messat ut, men det visar ju också med all tydlighet hur långt de befinner sig från verkligheten i denna pandemi.

Du frågade vad FHM anser att "motorn" är och jag gav ett väldigt tydligt svar. Jag är inte förvånad över att du inte förstår trots att alla andra i tråden gjorde det, och genast byter ämne som en idiot.

Om dessa råd visar att FHM befinner sig långt ifrån verkligheten ser det mörkt ut för världen eftersom alla länder har dessa råd. Före dina älskade munskydd till och med.
Citera
2020-08-05, 22:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Titta på hur inläggningarna till IVA sett ut över tid, titta på hur avlidna per dag ser ut över tid. Båda har minskat sedan mitten på april. Hur kan det förklaras om inte med minskad smittspridning?

Att andra grupper blivit smittade? Grupper som inte blir lika sjuka, samt bättre rutiner på äldreboenden är min teori. Tror inte det beror på någon utbredd immunitet eftersom så få är det enligt stickprovsmätningar som genomförts. Jag tror smittan bara tagit lite paus under sommaren. Det kommer ta fart igen när skolorna öppnar upp. Allt annat skulle förvåna mig. Vi får väl se vem som får rätt. Du verkar tro att det är över. Jag tror vi bara igenom första halvlek.
Citera
2020-08-05, 22:01
Medlem
Citat:
Du har läst en norsk artikel. Grattis
Ditt resonemang är så korkat att klockorna stannar. Hört talas om R-tal? Sätt en superspridare i en grupp med 50 pers. Hur många tror du blir smittade? 25 om vi har en jävla spridare. Sätt samma spridare i en grupp om 50 tusen på en stor arena. Hur många blir smittade där? Jo 25 pers. Varför då? Jo aerosoler sprids inte längre för att det finns fler människor. Hur tänker du egentligen? Ska man sätta gränser för folksamlingar måste de vara betydligt lägre för att ge effekt. 3-5 utom familjen. Så valde bland annat Tyskland att göra. Kan lova dig att 50 gränsen inte gett ett smack. Eller jo. I sådana sammanhang där gränsen helt omöjliggjort evenemangen eller skapat väldigt stora distansmässiga luckor. Dvs helt tomma läktare eller stängda nöjesplatser och inställda konserter.

Du verkar kunna mer än världens samlade expertis på området! Varför tror du alla länder har dessa begränsningar? För skojs skull?

Ring WHO omedelbart och erbjud din fantastiska intelligens.

Jävla idiot!
Citera
2020-08-05, 22:03
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja det är underligt att Sverige beter sig så.

5.760 testade avlidna i Sverige källa texttv

Och galenskapen bara fortsätter,

svenska FHM tror sig veta bättre än WHO:

"Tegnell trotsar WHO om munskydd: ”Inte rätt väg” "
https://www.expressen.se/nyheter/teg...inte-ratt-vag/

Handlar detta bara om en mans ego?

Då är det jämförbart med vilken galen diktator i historien som helst!

Trump, Bolsonaro, Tegnell

tre galningar som trodde de visste bättre än resten av världen,

att munskydd va skit,

två av dem har fått krypa till korset,

nu är det bara en enda galning kvar!

Som inte följer WHOs rekommendation till länder.

Fan va besviken jag är att jag hade sån otur att bo i detta landet,

såhär måste en rumän ha känt under Ceaușescus styre.

What Countries Require Masks in Public or Recommend Masks?
https://masks4all.co/what-countries-require-masks-in-public/

Vi kunde haft smittspridningen under kontroll nu haft öppna nöjesfält i sommar

och börjat hösten med en väldigt låg smittspridning som Norge, Danmark och Finland,

Istället har vi en hög smittspridning, tydligen halvtaskigt fungerande testning

svenskar har inte varit välkomna som inresande till andra länder,

vi ska "jobba hemma" och högskolorna pratar om delvis distansundervisning.

Med en lägre smittspridning hade färre dött.

Precis hemkommen från bilsemester genom europa. Vi svenskar är välkomna överallt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in