2020-08-05, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Såg på nyheterna - Aktuellt. 50% av föräldrarna i USA vill inte sätta sina barn i skolan i höst.

Hade varit intressant att veta hur det ser ut i Sverige. Får känslan att det finns en underliggande oro i denna fråga som inte riktigt kommer fram i media.
Speciellt bland föräldrar i riskgrupp.
Citera
2020-08-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej. Hur vet du det? Tror du det råder fullständighet?

Tycker det är dags att du tar av foliehatten nu! Du blir ju bara värre och värre..
Du är ju lika faktaresistent som Tegnell är ang munskydd..
Citera
2020-08-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Eller så kan det vara så att lärarfacken har justerat siffran genom att räkna bort de lärare som jobbat hemifrån under tiden gymnasium, högskolor och universitet varit stängda.
Statistiken är ju redan indelad i grundskolelärare, gymnasielärare och förskolelärare.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Lärare, bussförare och andra utsatta yrkesgrupper borde gå ut i strejk. Att inte stänga ned samhället helt eller delvis är vansinne. Dock ett vansinne som vore omöjligt om dessa yrkesgrupper strejkade. Då kanske de styrande politikerna skulle vakna.

Ja, undrar varför? Jag finner det ganska underligt faktiskt.
https://www.friatider.se/tegnell-fortsatter-avfarda-munskydd

Vill eller kan inte? Vägrar ändra sig av prestigeskäl eller oförmögen att inse fakta?
De som verkligen borde gå ut i strejk är väl i så fall vårdpersonal.

Lärare tror jag ska vara glada över att få vara i skolan, tänk om skolorna stänger och personal blir förflyttade till äldreomsorgen istället.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Men hallå, jag nämnde begränsningen på 50 pers som ett exempel för att visa när åtgärderna kom på plats. Siffrorna är tydliga, (jag är bra på siffror) smittan har minskat sedan början av april. Det vore konstigt om inte det hade ett samband med att det var just då som åtgärderna infördes.

Jag förstår fortfarande inte hur du så tvärsäkert kan säga att smittan minskat sedan början av april eftersom mätning hela tiden varit eftersatt. Speciellt vid den tidpunkten. Och återigen - Sverige har ju knappt infört några åtgärder förutom en allmän uppmaning att jobba hemma och tvätta händerna. Uppmaningar som lanserades redan i början av mars.
Citera
2020-08-05, 21:35
Medlem
Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur du så tvärsäkert kan säga att smittan minskat sedan början av april eftersom mätning hela tiden varit eftersatt. Speciellt vid den tidpunkten. Och återigen - Sverige har ju knappt infört några åtgärder förutom en allmän uppmaning att jobba hemma och tvätta händerna. Uppmaningar som lanserades redan i början av mars.
Det finns många andra mått som följer smittspridningen, utan att vara beroende av testfrekvensen. Som antal sjukhusinläggningar och antal döda.
Citera
2020-08-05, 21:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Eller så kan det vara så att lärarfacken har justerat siffran genom att räkna bort de lärare som jobbat hemifrån under tiden gymnasium, högskolor och universitet varit stängda.
Ja, naturligtvis är det så.

Man har räknat med alla lärare och inte tagit bort den mängd som faktiskt inte befunnit sig i skolan. Där är ett av felen.
Citera
2020-08-05, 21:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Statistiken är ju redan indelad i grundskolelärare, gymnasielärare och förskolelärare.
Jassåjaha. Ja, då kanske facken drog förhastade slutsatser, vad vet jag. Det var hur som helst upprörda tongångar i Studio Ett i P1 när fackliga företrädare tog upp saken.
Skall läsa statistiken i din länk lite senare när jag har tid.
Citera
2020-08-05, 21:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Såg på nyheterna - Aktuellt. 50% av föräldrarna i USA vill inte sätta sina barn i skolan i höst.

Hade varit intressant att veta hur det ser ut i Sverige. Får känslan att det finns en underliggande oro i denna fråga som inte riktigt kommer fram i media.
Speciellt bland föräldrar i riskgrupp.
Jag undrar om föräldrar i riskgrupp kan få hålla sina barn hemma?
Citera
2020-08-05, 21:38
Medlem
Citat:

Titta på hur inläggningarna till IVA sett ut över tid, titta på hur avlidna per dag ser ut över tid. Båda har minskat sedan mitten på april. Hur kan det förklaras om inte med minskad smittspridning?
Citera
2020-08-05, 21:39
Medlem
Citat:
Nej. Hur vet du det? Tror du det råder fullständighet?
Fullständighet?

Folkhälsomyndigheten visar tydligt på sin sida ett stapeldiagram med alla avlidna på rätt datum. De siffror som anges vid kl 14 är alltså inte de som dött ”idag”. Jag trodde alla kände till det faktiskt.

Det är totalt fyra datum där det avlidit fler än 100personer i Sverige. Och det är illa nog! Riktigt hemska siffror, oavsett om det är multisjuka 90åringar. Men så är det.

Nu dör det ca 1-3 om dagen. Jag ser inte hur det är ens möjligt i den vildaste (våta?) dröm att se 100-200 döda per dag när vi hittills bara haft fyra dagar med över 100 och en toppnotering på 115.

Jag har en ärlig fråga till dig Imbilden och jag hoppas verkligen du svarar:
Visste du att det var så här eller trodde du att det dog 100-200 pers om dagen i Sverige förut? Dag efter dag efter dag?
Citera
2020-08-05, 21:40
Medlem
Barn drabbas av hyperinflammation efter covid-19: ”Oerhört sällsynt med dödsfall”
UPPDATERAD IDAG 19:11PUBLICERAD IDAG 19:08
Barn som smittats av covid-19 riskerar att drabbas av en potentiellt livshotande hyperinflammation. I Sverige har omkring 50 i övrigt friska barn insjuknat i tillståndet och flera har fått intensivvård.
– Det är en farlig sjukdom, men dödsfall är oerhört sällsynta, säger barnläkaren Jonas F Ludvigsson.

Den nya sjukdomen, som fått namnet multi-inflammatoriskt syndrom (MIS), drabbar främst barn som är ett par år gamla och har bland annat större påverkan på hjärtat, förklarar Jonas F Ludvigsson.

Starkt samband med covid-19
Sambandet mellan covid-19 och hyperinflammationen har tidigare beskrivits av italienska forskare och även WHO och Folkhälsomyndigheten följer utvecklingen. Jonas F Ludvigsson säger att han känner sig ganska säker på att det är covid-19 som är den utlösande faktorn.

– Men alla barn har inte testats positivt för covid-19, vilket jag tror beror på att alla inte verkar utveckla antikroppar efter en infektion.

Jonas F Ludvigsson har själv behandlat två till tre misstänkta fall av MIS under våren. Alla nya tillstånd är oroande, menar han, men så länge Sverige inte ställs inför en kraftig andra våg i höst lär fallen minska.

– Jag skulle som förälder inte oroa mig för MIS.

Hela artikeln: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-drabbas-av-hyperinflammation-efter-covid-19-oerhort-sallsynt-med-dodsfall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in