Barn drabbas av hyperinflammation efter covid-19: ”Oerhört sällsynt med dödsfall”
UPPDATERAD IDAG 19:11PUBLICERAD IDAG 19:08
Barn som smittats av covid-19 riskerar att drabbas av en potentiellt livshotande hyperinflammation. I Sverige har omkring 50 i övrigt friska barn insjuknat i tillståndet och flera har fått intensivvård.
– Det är en farlig sjukdom, men dödsfall är oerhört sällsynta, säger barnläkaren Jonas F Ludvigsson.
Den nya sjukdomen, som fått namnet multi-inflammatoriskt syndrom (MIS), drabbar främst barn som är ett par år gamla och har bland annat större påverkan på hjärtat, förklarar Jonas F Ludvigsson.
Starkt samband med covid-19
Sambandet mellan covid-19 och hyperinflammationen har tidigare beskrivits av italienska forskare och även WHO och Folkhälsomyndigheten följer utvecklingen. Jonas F Ludvigsson säger att han känner sig ganska säker på att det är covid-19 som är den utlösande faktorn.
– Men alla barn har inte testats positivt för covid-19, vilket jag tror beror på att alla inte verkar utveckla antikroppar efter en infektion.
Jonas F Ludvigsson har själv behandlat två till tre misstänkta fall av MIS under våren. Alla nya tillstånd är oroande, menar han, men så länge Sverige inte ställs inför en kraftig andra våg i höst lär fallen minska.
– Jag skulle som förälder inte oroa mig för MIS.
Hela artikeln:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-drabbas-av-hyperinflammation-efter-covid-19-oerhort-sallsynt-med-dodsfall