2020-08-05, 20:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag menar att det är en klustersmitta. Det blir ingen korrekt bild av hur det verkligen förhåller sig.

”Lärare: ”Går inte att räkna så”
Cristhine Hellsten Kerslow, grundskollärare och en av grundarna av Facebookgruppen Lärarupproret, är kritisk till Folkhälsomyndighetens sätt att räkna.

– Dels är det väldigt få fall som underlag, men vi vet också att covid-19 sprids i kluster och vissa delar av landet är mer drabbade än andra. Ändå slår man ut antalet fall på hela landets lärare. I stället borde man ha gjort en studie just i Stockholm. Det går inte att ta fall av smittade lärare i ett område och lägga ihop det med lärare från områden som inte har smitta, säger Cristhine Hellsten Kerslow till Arbetsvärlden.

Hon berättar att hon i samtal med andra lärare får höra om hur de skolor som drabbats av covid-19 också fått väldigt stor smittspridning.

– Jag ser den här rapporten som ett sätt för Folkhälsomyndigheten att försöka få tyst på oss lärare inför hösten då man tänker öppna gymnasiet igen. Och så hänvisar man till länder som Norge och Finland som också öppnar skolorna, men de har ju först fått ner smittan till en minimal nivå medan vi fortfarande har smittspridning i Sverige. Samtidigt så stänger Finland några skolor där det finns covid-19, man anpassar gruppstorlekar för att minska riskerna, och i Tyskland vet jag att man använder masker, säger Cristhine Hellsten Kerslow.

– Vi gör ju ingenting av det här.

Uppgifterna i Folkhälsomyndighetens rapport kan, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, ställas mot den danska motsvarigheten Statens seruminstitut, som tvärtom bedömer smittrisken som ”hög” i grundskolan. Mätningar i årskurserna 6–10 visade att eleverna smittar lika mycket som andra.”

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/?fbclid=IwAR2RDbZqPs58_IyAcpa8-V3G4fbKl2c07KAkO-8RK8RjNTJoztH79Tw7D6s

Ja det är underligt att Sverige beter sig så.

5.760 testade avlidna i Sverige källa texttv

Och galenskapen bara fortsätter,

svenska FHM tror sig veta bättre än WHO:

"Tegnell trotsar WHO om munskydd: ”Inte rätt väg” "
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-trotsar-who-om-munskydd-inte-ratt-vag/
Citera
2020-08-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu blir jag orolig. Barn har drabbats av allvarliga följdsjukdomar.[/i]
Varför blir du orolig först nu? Detta är ju en flera månader gammal nyhet och att barn får allvarliga inflammationer är inte heller något nytt eller exklusivt för Coronavansinnet?
Citera
2020-08-05, 20:56
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Ja med alla dessa ökade infektioner och paniken utomlands så kan man gratulerar Sverige till rätt val av strategi.

Sverige har snart 6000 döda. Fem gånger så många som övriga Nordens länder har tillsammans. Australien har 200 döda och mer än dubbla Sveriges folkmängd. Japan, ett land med över 100 miljoner invånare har färre döda än Sverige. Ryssland, USA och Brasilien som av svensk regimmedia brukar tas upp som skräckexempel har alla färre döda än Sverige i förhållande till folkmängden. O.s.v.

Den svenska "strategin" under FHMs och regimens ledning är ett enda stort misslyckande vilket har lett till att tusentals människor har dött i onödan. Detta misslyckande, denna katastrof borde straffas med fängelse.
Dock lever vi i Sverige så jag är givetvis fullt medveten om att den styrande adeln kommer undan som vanligt.
Citera
2020-08-05, 20:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Man mäter med, inte av. Även med obduktion kan man inte veta exakt vad alla dör av. Någonstans, någongång. Spelar du dum, eller är det så illa med dig?
Nej, man mäter AV, inte MED.
Vad du dör MED är ointressant ur statistisk synpunkt. Man är intresserad av följande saker:

1. Direkt dödsorsak
2. Vad som leder till den direkta dödsorsaken
3. Vad som bidragit till den direkta dödsorsaken

Om man dessutom har vårtor, mjäll eller ledgångsreumatism är helt ointressant. Trots att man dog MED det.

Men det begriper inte du.

Herregud...
Citera
2020-08-05, 20:58
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
Frågan är också hur mycket vikt som skall läggas vid statistiken. Min granne har konstaterad Covid 19 och mår dåligt sen en vecka tillbaks. Hans fru och barn har sedan ett par dagar börjat hosta ordentligt. De ringde vårdcentralen igår som sa att de inte kommer att få testa sig och att de ska räkna med att det är corona och höra av sig om det blir värre. Frun tjatade och krävde test men fick nej. Så det lär gå omkring många med Covid 19 utan att vara med i statistiken.

Jo detta vet jag redan. Men har sättet att rapportera antal nya fall ändrats på sistone eftersom c19.se har 500% fler fall än worldometers?
Citera
2020-08-05, 21:00
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Ja med alla dessa ökade infektioner och paniken utomlands så kan man gratulerar Sverige till rätt val av strategi.
Eftersom Sverige är ett mentalt Nordkorea kan man lätt tro att omvärlden är en annan planet som inte påverkar oss.
Citera
2020-08-05, 21:01
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dagens presskonferens,

Tegnell tror att minskningen av smittspridningen senaste veckorna beror på flockimmunitet.

Tänk om han har fel och minskningen istället beror på att skolorna är stängda nu.

Om han har rätt kommer det inte bli en ökning i smittspridningen när skolorna öppnar igen.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Låt oss hoppas att han har rätt! Eller?

Absolut. Jag hoppas på en avklingande smittspridning.

Men jag tror inte på det förrän jag ser det,

och jag tänker inte satsa vare sig mitt liv

eller någon annans liv på det.

Längst ner i denna artikeln finns en film

som inte har med artikeln att göra:

"Debi Patterson tvingades uppsöka vård efter att ha blivit smittad"

Aldrig fel att lyssna på andras erfarenheter och råd.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varje dag i ett halvår har de tjatat om att tvätta händerna, hålla avstånd och stanna hemma om man är sjuk. Det är ett mirakel att du har missat detta.

Va? Hur hjälper handtvätt mot aerosolsmitta? Hur ska sjuka personer veta att de är sjuka när det förekommer presymtomatisk och assymtomatisk smitta? Ingen har missat vad FHM har messat ut, men det visar ju också med all tydlighet hur långt de befinner sig från verkligheten i denna pandemi.
Citera
Medlem
Vad jag undrar mest om nu är yngre människor som befinner sig i riskgrupp pga sjukdomar. De har helt glömts bort, det var igår ett väldigt berörande inlägg postat i denna tråd av en användare.

Här är det, det var svårt att hitta: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Ett sådant inlägg försvinner i denna tråd eftersom det mest diskuteras nonsens, kommentar efter kommentar. Denna tråd har konstant 100-600 läsare, dygnet runt. Många människor får alltså intryck härifrån, om det inte är samma klump som läser här (idéer hämtas härifrån hur som helst).

Det är tydligt i inlägget att användaren pekar på att människor tröttnar/är rädda för att smitta en yngre människa - en vän - i riskgrupp. Vad som är positivt är att situationen i Sverige nu ser ganska bra ut, med en hög immunitet att luta sig emot inför framtiden/hösten.

Hur kan man hjälpa yngre människor i riskgrupp som befinner sig i extrem ensamhet? Har någon några idéer?
Citera
2020-08-05, 21:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ja, det är ju en jävligt nödvändig resa de gör när de åker på semester till Spanien. Jävla egoister.
Ja, jag begriper inte hur dessa människor tänker? Nä, de tänker så långt utan tänker bara på sig själva.
Citera
2020-08-05, 21:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag menar att det är en klustersmitta. Det blir ingen korrekt bild av hur det verkligen förhåller sig.

”Lärare: ”Går inte att räkna så”
Cristhine Hellsten Kerslow, grundskollärare och en av grundarna av Facebookgruppen Lärarupproret, är kritisk till Folkhälsomyndighetens sätt att räkna.

– Dels är det väldigt få fall som underlag, men vi vet också att covid-19 sprids i kluster och vissa delar av landet är mer drabbade än andra. Ändå slår man ut antalet fall på hela landets lärare. I stället borde man ha gjort en studie just i Stockholm. Det går inte att ta fall av smittade lärare i ett område och lägga ihop det med lärare från områden som inte har smitta, säger Cristhine Hellsten Kerslow till Arbetsvärlden.

Hon berättar att hon i samtal med andra lärare får höra om hur de skolor som drabbats av covid-19 också fått väldigt stor smittspridning.

– Jag ser den här rapporten som ett sätt för Folkhälsomyndigheten att försöka få tyst på oss lärare inför hösten då man tänker öppna gymnasiet igen. Och så hänvisar man till länder som Norge och Finland som också öppnar skolorna, men de har ju först fått ner smittan till en minimal nivå medan vi fortfarande har smittspridning i Sverige. Samtidigt så stänger Finland några skolor där det finns covid-19, man anpassar gruppstorlekar för att minska riskerna, och i Tyskland vet jag att man använder masker, säger Cristhine Hellsten Kerslow.

– Vi gör ju ingenting av det här.

Uppgifterna i Folkhälsomyndighetens rapport kan, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, ställas mot den danska motsvarigheten Statens seruminstitut, som tvärtom bedömer smittrisken som ”hög” i grundskolan. Mätningar i årskurserna 6–10 visade att eleverna smittar lika mycket som andra.”

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/?fbclid=IwAR2RDbZqPs58_IyAcpa8-V3G4fbKl2c07KAkO-8RK8RjNTJoztH79Tw7D6s

Lärare, bussförare och andra utsatta yrkesgrupper borde gå ut i strejk. Att inte stänga ned samhället helt eller delvis är vansinne. Dock ett vansinne som vore omöjligt om dessa yrkesgrupper strejkade. Då kanske de styrande politikerna skulle vakna.

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja det är underligt att Sverige beter sig så.

5.760 testade avlidna i Sverige källa texttv

Och galenskapen bara fortsätter,

svenska FHM tror sig veta bättre än WHO:

"Tegnell trotsar WHO om munskydd: ”Inte rätt väg” "

Ja, undrar varför? Jag finner det ganska underligt faktiskt.

Citat:
Tegnell fortsätter avfärda munskydd

Viftar bort studier som visar att skydden har stor effekt mot smittspridning. Vidhåller sin linje från i vintras istället.

https://www.friatider.se/tegnell-fortsatter-avfarda-munskydd

Vill eller kan inte? Vägrar ändra sig av prestigeskäl eller oförmögen att inse fakta?
Citera
2020-08-05, 21:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, man mäter AV, inte MED.
Vad du dör MED är ointressant ur statistisk synpunkt. Man är intresserad av följande saker:

1. Direkt dödsorsak
2. Vad som leder till den direkta dödsorsaken
3. Vad som bidragit till den direkta dödsorsaken

Om man dessutom har vårtor, mjäll eller ledgångsreumatism är helt ointressant. Trots att man dog MED det.

Men det begriper inte du.

Herregud...
Det stämmer. Läkaren anger:
"Det sjukdoms- eller skadeförlopp som lett till döden"

"Den terminala dödsorsaken"
"som var en följd av"
"som i sin tur var en följd av"
"som i sin tur var en följd av"

Samt: "Andra sjukdomar och skador som bidragit till dödsfallet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera