2020-08-05, 19:59
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hehe, då undrar man så klart varför du skriver att man inte har koll. För det är ju exakt det du skriver (uppenbarligen utan att inse det...).

Jag frågar därför (av ren princip) om ni inte har koll på vad folk dör av i Sverige. Det du skriver bekräftar uttryckligen att ni INTE har det.

Man mäter med, inte av. Även med obduktion kan man inte veta exakt vad alla dör av. Någonstans, någongång. Spelar du dum, eller är det så illa med dig?
Senast redigerad av Richard-III 2020-08-05 kl. 20:05. Anledning: Edit
Citera
2020-08-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
En ort några få mil utanför Malmö.

Märkligt. Jag bor också i Skåne, dock inte i närheten av Bagdad
Citera
2020-08-05, 20:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Trodde jag också, men kolla på Japan. Snacka om ett kollektiv, men det går ju sisådär ändå..

Det finns två sidor av myntet, japan har väl gått otroligt bra med tanke på deras stora mängd äldre och hur tätbefolkat landet är, men du har rätt, med japanska mått är senaste veckans utveckling oroväckande
Citera
2020-08-05, 20:02
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antithesis11
Jag tänkte bara länka till ''Beskrivning av datakällor för avlidna i covid-19'', skriven av Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten, om ni inte har läst den. Jag tycker att den (på ett tydligt sätt) sammanfattar hur Sverige för statistik över avlidna i COVID-19. Länk nedan:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/rapportering-av-dodsfall.pdf

Tack! 👍🏻
Citera
2020-08-05, 20:02
Medlem
antithesis11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack. Jag ber om ursäkt, och skäms faktiskt lite, för att jag skrev att du var illvillig. Det var oförskämt och korkat av mig!

Jag skulle redigera mitt inlägg för att ta bort ”illvilligt”, innan jag läste ditt redigerade inlägg ovan!

Jag var sent ute och det gick inte att ta bort vilket jag beklagar. Så onödigt att skriva så till någon som lägger ut ny information, oavsett vad denne har för uppfattning! Det säger ju mer om mig än vad jag önskar, det är jag som har svårt för att vara neutral.

Förlåt!🤦🏼‍♀️🙈

Edit on topic, det är ju bra ju fler studier i ämnet som blir länkade eftersom det är ett viktigt område. Fler och fler studier visar på att det har betydelse och om en månad eller två får vi se hur det går i Sverige.

Inga problem, det händer även mig med jämna mellanrum!
Citera
2020-08-05, 20:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är inte klokt. De ljuger friskt. Statistik anpassas efter deras agenda. Och herregud - det kan ju inte vara några ÄGG som sitter på FHM. De måste VETA att man inte kan räkna ut ett medelvärde på det sättet, när man har att göra med en klustersmitta. Jag kommer aldrig att lita på dem mer i något sammanhang.

Lärarna borde strejka, tycker jag! Folk har strejkat av mindre anledningar förr, än att de riskerar att smittas av en dödlig sjukdom...
Jag håller med! De vänder sina röda yllekappor efter vinden och hostar oss i ansiktet.
Citera
2020-08-05, 20:05
Medlem
Citat:
Jag menar att det är en klustersmitta. Det blir ingen korrekt bild av hur det verkligen förhåller sig.

”Lärare: ”Går inte att räkna så”
Cristhine Hellsten Kerslow, grundskollärare och en av grundarna av Facebookgruppen Lärarupproret, är kritisk till Folkhälsomyndighetens sätt att räkna.

– Dels är det väldigt få fall som underlag, men vi vet också att covid-19 sprids i kluster och vissa delar av landet är mer drabbade än andra. Ändå slår man ut antalet fall på hela landets lärare. I stället borde man ha gjort en studie just i Stockholm. Det går inte att ta fall av smittade lärare i ett område och lägga ihop det med lärare från områden som inte har smitta, säger Cristhine Hellsten Kerslow till Arbetsvärlden.

Hon berättar att hon i samtal med andra lärare får höra om hur de skolor som drabbats av covid-19 också fått väldigt stor smittspridning.

– Jag ser den här rapporten som ett sätt för Folkhälsomyndigheten att försöka få tyst på oss lärare inför hösten då man tänker öppna gymnasiet igen. Och så hänvisar man till länder som Norge och Finland som också öppnar skolorna, men de har ju först fått ner smittan till en minimal nivå medan vi fortfarande har smittspridning i Sverige. Samtidigt så stänger Finland några skolor där det finns covid-19, man anpassar gruppstorlekar för att minska riskerna, och i Tyskland vet jag att man använder masker, säger Cristhine Hellsten Kerslow.

– Vi gör ju ingenting av det här.

Uppgifterna i Folkhälsomyndighetens rapport kan, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, ställas mot den danska motsvarigheten Statens seruminstitut, som tvärtom bedömer smittrisken som ”hög” i grundskolan. Mätningar i årskurserna 6–10 visade att eleverna smittar lika mycket som andra.”

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/?fbclid=IwAR2RDbZqPs58_IyAcpa8-V3G4fbKl2c07KAkO-8RK8RjNTJoztH79Tw7D6s

Så du menar att det bara är så få skolor som har haft smittspridning som förklarar att fler lärare inte smittats?

Kan stämma, men då skulle jag säga att det inte är särskilt klokt att argumentera för att inte öppna skolorna. En reaktiv strategi blir otroligt mycket mer träffsäker och minimerar negativa effekter.

Edit: onödigt ordval.
Citera
2020-08-05, 20:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Vore fantastiskt! Det är vidrigt att stoppa upp en pinne ner i halsen och sen halvvägs upp till hjärnan.
Ner i halsen har jag inga problem med, jag klöks nästan aldrig, näsan däremot, det är vidrigt!

Ja, det vore fantastiskt med ett sådant test! Snabbt och enkelt!
Citera
2020-08-05, 20:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Nej, storstad. Hurså?
Jag bara undrade, där jag bor verkar de flesta ta lätt på rekommendationerna, sedan flera månader tillbaka.
Citera
2020-08-05, 20:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Så du menar att det bara är så få skolor som har haft smittspridning som förklarar att fler lärare inte smittats?

Kan stämma, men då skulle jag säga att det är hål i huvudet att argumentera för att inte öppna skolorna. En reaktiv strategi blir otroligt mycket mer träffsäker och minimerar negativa effekter.

Men du fattar ju inte? Vi har att göra med en klustersmitta. Den rör sig ojämnt över landet. I de landsdelar, byar och stadsdelar där smittan inte finns, så finns den naturligtvis inte i skolorna heller. Det är väl ingen som har påstått, att virus föds ur intet?

Då blir det helt missvisande att ta alla skolor i landet, och räkna ut i procent hur många lärare som har smittats. Ska det blir en korrekt siffra, så måste man räkna enbart på skolor i områden där smittan finns utbredd.

Av samma anledning måste man inte hålla alla landets skolor stängda - bara dem i områden där det finns smitta. I övriga delar av landet, får man ha en beredskap, så att det går fort att stänga och flytta ut undervisningen på en digital plattform, samt planer klara för provtillfällen, skollunch, kontroll av vissa barn som man har oro för, och annat som man behöver förbereda. Så att det går att stänga omedelbums, den dag som en lärare eller elev konstateras positiv.
Citera
2020-08-05, 20:12
Medlem
Citat:
Jag bara undrade, där jag bor verkar de flesta ta lätt på rekommendationerna, sedan flera månader tillbaka.

Ja, många har tagit för lätt på det hela tiden. Men siffrorna är tydliga, smittspridningen har minskat konstant sedan början av april trots att många slarvat. Men det hade såklart gått ner ännu snabbare om alla gjort som du och jag.
Citera
2020-08-05, 20:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Man mäter med, inte av. Även med obduktion kan man inte veta exakt vad alla dör av. Någonstans, någongång. Spelar du dum, eller är det så illa med dig?
Haha, om du skall börja diskutera statistik gällande dödsorsak bör du nog välja en annan motståndare, det är mitt råd...

Och jo, man kan fastställa den exakta dödsorsaken. Någonstans, någongång.

PS.
Du kan väl kika lite på google så får du en uppfattning om hur korrekt en dödsattest är i vanliga fall. Nu är det tyvärr långt ifrån 100% av våra death certificates som är korrekta, det är därför jag har ett ANTAL analytiker och medicinska SMEs som just nu arbetar med att rätta till en massa sådana. Inte ens då blir 100% rätt, men ganska många blir faktiskt korrekta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in