2020-08-05, 20:17
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Spanien rapporterar "skarp ökning" av nya fall

Ska vi köra med öppna gränser så måste vi sätta stollarna som reser mitt i en pandemi i karantän när de återvänder till Sverige.

Spain reports 1,772 new cases, the highest since lockdown was lifted in June
Citat:
Spain today reported 1,772 new coronavirus infections, the highest daily increase since a national lockdown was lifted in June and beating the previous day’s record rise, Reuters reports:
The rate of increase in new cases, which does not include data from two regions, sharply rose from the previous day, while one more death was registered, bringing the total to 28,499.
Cumulative cases, which include results from antibody tests on people who may have recovered, increased to 305,767 from 302,814, the health ministry said in a statement.
Citera
2020-08-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag menar att det är en klustersmitta. Det blir ingen korrekt bild av hur det verkligen förhåller sig.

”Lärare: ”Går inte att räkna så”
Cristhine Hellsten Kerslow, grundskollärare och en av grundarna av Facebookgruppen Lärarupproret, är kritisk till Folkhälsomyndighetens sätt att räkna.

– Dels är det väldigt få fall som underlag, men vi vet också att covid-19 sprids i kluster och vissa delar av landet är mer drabbade än andra. Ändå slår man ut antalet fall på hela landets lärare. I stället borde man ha gjort en studie just i Stockholm. Det går inte att ta fall av smittade lärare i ett område och lägga ihop det med lärare från områden som inte har smitta, säger Cristhine Hellsten Kerslow till Arbetsvärlden.

Hon berättar att hon i samtal med andra lärare får höra om hur de skolor som drabbats av covid-19 också fått väldigt stor smittspridning.

– Jag ser den här rapporten som ett sätt för Folkhälsomyndigheten att försöka få tyst på oss lärare inför hösten då man tänker öppna gymnasiet igen. Och så hänvisar man till länder som Norge och Finland som också öppnar skolorna, men de har ju först fått ner smittan till en minimal nivå medan vi fortfarande har smittspridning i Sverige. Samtidigt så stänger Finland några skolor där det finns covid-19, man anpassar gruppstorlekar för att minska riskerna, och i Tyskland vet jag att man använder masker, säger Cristhine Hellsten Kerslow.

– Vi gör ju ingenting av det här.

Uppgifterna i Folkhälsomyndighetens rapport kan, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, ställas mot den danska motsvarigheten Statens seruminstitut, som tvärtom bedömer smittrisken som ”hög” i grundskolan. Mätningar i årskurserna 6–10 visade att eleverna smittar lika mycket som andra.”

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/?fbclid=IwAR2RDbZqPs58_IyAcpa8-V3G4fbKl2c07KAkO-8RK8RjNTJoztH79Tw7D6s
Nu har du citerat den här "Cristhine Hellsten Kerslow" typ tio gånger, och jag har bitit mig i tungan för jag inte vill driva den här diskussionen om skolstängningar. Men hon har fel om matematiken.

Man kan visst slå ut det över hela landets lärare, eftersom man mäter relativt andra yrkesgrupper.

Om man skulle titta på grundskolelärarna enbart från Stockholm, så skulle man även fått gallra ut busschaufförer enbart från Stockholm, och pizzabagare enbart från Stockholm, och taxichaufförer enbart från Stockholm. Och då hade man landat i exakt samma slutsats.
Citera
2020-08-05, 20:29
Medlem
Frankrike rapporterar högsta antalet nya fall på över två månader

Varningarna duggar tätt

France’s new Covid-19 cases up 1,695, a more than two-month high
Citat:
France has reported 1,695 new Covid-19 infections over 24 hours, the highest daily increase since 30 May, the country’s total caseload now stands at 194,029.
The health ministry also said the number patients in intensive care units in French hospitals for the disease went down by four, at 384, after increasing for two days in a row.
Citera
2020-08-05, 20:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Spanien rapporterar "skarp ökning" av nya fall

Ska vi köra med öppna gränser så måste vi sätta stollarna som reser mitt i en pandemi i karantän när de återvänder till Sverige.

Spain reports 1,772 new cases, the highest since lockdown was lifted in June
Ja. De har fått stänga ett Ving-hotell på Mallorca pga smitta bland personalen.
Citera
2020-08-05, 20:35
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Globalt har vi inte nått peaken, det är ju uppenbart särskilt när halva världen endast dragit i handbromsen för att kortsiktigt pausa coronasridningen och peaken ligger såklart framför dem. För Sveriges del tycker jag allt pekar på att peaken nåddes i april, ser ingen som talar för att vi har den framför oss.

Nja. Jag tror att det kan öka mycket i höst.

Citat:
Professorn om coronaviruset: ”Tror inte vi nått peaken”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/professorn-och-coronaviruset-tror-inte-vi-natt-peaken

Det kan dessutom bli kvar länge.

Citat:
Experter från Umeå tror att nya viruset blir kvar länge

https://www.vk.se/2020-03-13/experter-fran-umea-tror-att-nya-viruset-blir-kvar-lange

Citat:
För friska " (under 50) är risken med covid i princip försumbar andra vardagliga risker. Men mycket kraftig övervikt är farligt generellt och i kombination med corona kan uppenbarligen även unga kan bli allvarligt sjuka.

Ja, även yngre kan drabbas hårt.

Citat:
Barn drabbas av hyperinflammation efter covid-19: ”Oerhört sällsynt med dödsfall”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-drabbas-av-hyperinflammation-efter-covid-19-oerhort-sallsynt-med-dodsfall

Immunitet är inget att förlita sig på heller.

Citat:
Professorn: Immuniteten mot covid-19 kan variera mycket

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-immuniteten-mot-covid-19-kan-variera-mycket
Citera
2020-08-05, 20:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu har du citerat den här "Cristhine Hellsten Kerslow" typ tio gånger, och jag har bitit mig i tungan för jag inte vill driva den här diskussionen om skolstängningar. Men hon har fel om matematiken.

Man kan visst slå ut det över hela landets lärare, eftersom man mäter relativt andra yrkesgrupper.

Om man skulle titta på grundskolelärarna enbart från Stockholm, så skulle man även fått gallra ut busschaufförer enbart från Stockholm, och pizzabagare enbart från Stockholm, och taxichaufförer enbart från Stockholm. Och då hade man landat i exakt samma slutsats.
Det är jag fullt medveten om och jag hävdar att de inte har en rättvis bild. Mängder av personal som varit hemma i misstänkt covid har aldrig testats och är ej med i statistiken. Pizzabagare, taxi- och bussförare är övervägande ur andra etniska grupper och har därför blivit oftare svårt sjuka och hamnat på sjukhus menar jag.

Dessutom har skolor inte anmält smittad personal till arbetsmiljöverket eftersom de bara har tagit emot anmälningar som berör personer som varit i kontakt med covid-19 smitta inom vården.

Edit: lol, du har sett mig citera henne ett par gånger, inte 10? Det beror ju på att du hänger här lika ofta som jag gör.🤷🏼‍♀️🙋🏼‍♀️
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-05 kl. 20:59.
Citera
2020-08-05, 20:40
Medlem
Bekräftat att covid sprids genom luften och ventilationssystem.

I Nederländerna har en hemlig rapport från RIVM (FHM i NL) bekräftat att covid sprids via ett modernt men otillräckligt ventilationssystem på ett vårdboende efter att de hittade covidpartiklar i filter. Artikeln i länken är på Nederländska.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vertrouwelijk-rivm-rapport-bevestigt-gevaar-verspreiding-coronavirus-via-ventilatie-dit-is-het-mis/
Citera
2020-08-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja. De har fått stänga ett Ving-hotell på Mallorca pga smitta bland personalen.

Ja, det är ju en jävligt nödvändig resa de gör när de åker på semester till Spanien. Jävla egoister.
Citera
2020-08-05, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men du fattar ju inte? Vi har att göra med en klustersmitta. Den rör sig ojämnt över landet. I de landsdelar, byar och stadsdelar där smittan inte finns, så finns den naturligtvis inte i skolorna heller. Det är väl ingen som har påstått, att virus föds ur intet?

Då blir det helt missvisande att ta alla skolor i landet, och räkna ut i procent hur många lärare som har smittats. Ska det blir en korrekt siffra, så måste man räkna enbart på skolor i områden där smittan finns utbredd.

Av samma anledning måste man inte hålla alla landets skolor stängda - bara dem i områden där det finns smitta. I övriga delar av landet, får man ha en beredskap, så att det går fort att stänga och flytta ut undervisningen på en digital plattform, samt planer klara för provtillfällen, skollunch, kontroll av vissa barn som man har oro för, och annat som man behöver förbereda. Så att det går att stänga omedelbums, den dag som en lärare eller elev konstateras positiv.

Nu beskriver du en reaktiv strategi, vilket är precis vad jag lyfte.
Citera
2020-08-05, 20:46
Medlem
Nu blir jag orolig. Barn har drabbats av allvarliga följdsjukdomar. Förstår att våran taxichaffis har slutat köra och har blivit dagisfröken åt sina barnbarn.

Barn som smittats av covid-19 riskerar att drabbas av en potentiellt livshotande hyperinflammation. I Sverige har omkring 50 i övrigt friska barn insjuknat i tillståndet och flera har fått intensivvård.
– Det är en farlig sjukdom, men dödsfall är oerhört sällsynta, säger barnläkaren Jonas F Ludvigsson.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-drabbas-av-hyperinflammation-efter-covid-19-oerhort-sallsynt-med-dodsfall
Citera
2020-08-05, 20:48
Medlem
GodModes avatar
Ja med alla dessa ökade infektioner och paniken utomlands så kan man gratulerar Sverige till rätt val av strategi.
Citera
2020-08-05, 20:49
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är inte klokt. De ljuger friskt. Statistik anpassas efter deras agenda. Och herregud - det kan ju inte vara några ÄGG som sitter på FHM. De måste VETA att man inte kan räkna ut ett medelvärde på det sättet, när man har att göra med en klustersmitta. Jag kommer aldrig att lita på dem mer i något sammanhang.

Lärarna borde strejka, tycker jag! Folk har strejkat av mindre anledningar förr, än att de riskerar att smittas av en dödlig sjukdom...

FHM har sedan den här epidemin började visat sitt rätta ansikte. De räknar som de vill, jämför med de länder de vill, avfärdar kritik lättvindigt. De är självsäkra när de gör det för de vet att de kan göra det.
Msm fick som nog bekant ett antal miljoner i extra "bidrag" av regimen i början av epidemin. Att svensk "etablerad" media skulle komma med några kritiska frågor och granskningar är därför inte att vänta.

Citat:
Brittisk korrespondent: Svenska medier är bara "halvfria"

Häpnar över fjäsket för makthavare och det okritiska rapporteringen. Svenska journalister "har misslyckats i sin roll".

https://www.friatider.se/brittisk-korrespondent-svenska-medier-ar-bara-halvfria
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in