2020-08-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Folk har sänkt garden, är ignoranta och kör på individuella lösningar. Det funkar inte att agera egoistiskt, där har vi mycket att lära av länder i Fjärran östern som tänker mer på kollektivet.

Trodde jag också, men kolla på Japan. Snacka om ett kollektiv, men det går ju sisådär ändå..
Citera
2020-08-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nyupptäckta fall i åldern 15-24 har tredubblats under de senaste fem månaderna. Nu riktar WHO sig till festande ungdomar:

”- Ställ er själva frågan: Måste jag verkligen gå på fest? säger WHO:s krisberedskapschef Mike Ryan på onsdagen.

Trötta på nedstängningar har ungdomar runt om i världen åter börjat samlas för att umgås under en fest- eller grillkväll.

Samtidigt har antalet nyupptäckta fall i åldersgruppen 15-24 tredubblats under de senaste fem månaderna. Och även om unga personer löper mindre risk att drabbas av en svår coronainfektion, så riskerar de att sprida smittan vidare.

Nu uppmanar WHO ungdomarna att ta sitt ansvar i kampen mot viruset.

- Yngre människor måste också förstå att de har ett ansvar, säger Mike Ryan.”

Källa svt.se

Det kunde man aldrig tro. Lockdown skulle ju utrota viruset?
Citera
2020-08-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Av dina slutsatser tycks du tro att vi uppnått immunitet. Tolkar jag dig rätt att du inte tror på en andra våg och uppåt 100-200 döda per dygn igen? Du tror inte att smittan kommer att öka igen under hösten?

Nej, det är åtgärderna som vidtagits som gett minskningen vi nu sett i nästan fyra månader.

Låt mig förklara: Den 16 mars meddelade FHM att vi hade allmän smittspridning. Åtgärderna dröjde tyvärr och först i slutet på månaden var alla åtgärder på plats. Det var tex först den 27 mars som sammankomster med mer än 50 pers förbjöds. Det är alltså först vid månadsskiftet mars-april som alla åtgärder fått full verkan. Samtidigt så indikerar både IVA-statistik och dödstal en avtagande smittspridning sedan början av april, alltså i princip samma tidpunkt som våra åtgärder fått full verkan.

Angående hösten så tror jag det finns en risk för viss ökning, dock inte 100 döda per dag. Orsaken är att många slappnat av betydligt jämfört med i våras och inte längre är lika noga med social distansering. Det krävs något som skakar om för att folk ska skärpa till sig igen.
Senast redigerad av ekonomi3 2020-08-05 kl. 19:51.
Citera
2020-08-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
Frågan är också hur mycket vikt som skall läggas vid statistiken. Min granne har konstaterad Covid 19 och mår dåligt sen en vecka tillbaks. Hans fru och barn har sedan ett par dagar börjat hosta ordentligt. De ringde vårdcentralen igår som sa att de inte kommer att få testa sig och att de ska räkna med att det är corona och höra av sig om det blir värre. Frun tjatade och krävde test men fick nej. Så det lär gå omkring många med Covid 19 utan att vara med i statistiken.

Vart bor dom? Där jag bor så har alla jag känner som känt minsta antydan till förkylning fått testa sig samma dag..
Citera
2020-08-05, 19:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Helt rätt, faktor 1,1 va? Jag skulle säga att det är relativt genomsnittligt.

Vad menar du med hur de räknar? De har väl gjort på samma sätt för alla yrkesgrupper? Annars får du gärna informera mig om skillnaden i hur man räknat beroende på yrke..
Jag menar att det är en klustersmitta. Det blir ingen korrekt bild av hur det verkligen förhåller sig.

”Lärare: ”Går inte att räkna så”
Cristhine Hellsten Kerslow, grundskollärare och en av grundarna av Facebookgruppen Lärarupproret, är kritisk till Folkhälsomyndighetens sätt att räkna.

– Dels är det väldigt få fall som underlag, men vi vet också att covid-19 sprids i kluster och vissa delar av landet är mer drabbade än andra. Ändå slår man ut antalet fall på hela landets lärare. I stället borde man ha gjort en studie just i Stockholm. Det går inte att ta fall av smittade lärare i ett område och lägga ihop det med lärare från områden som inte har smitta, säger Cristhine Hellsten Kerslow till Arbetsvärlden.

Hon berättar att hon i samtal med andra lärare får höra om hur de skolor som drabbats av covid-19 också fått väldigt stor smittspridning.

– Jag ser den här rapporten som ett sätt för Folkhälsomyndigheten att försöka få tyst på oss lärare inför hösten då man tänker öppna gymnasiet igen. Och så hänvisar man till länder som Norge och Finland som också öppnar skolorna, men de har ju först fått ner smittan till en minimal nivå medan vi fortfarande har smittspridning i Sverige. Samtidigt så stänger Finland några skolor där det finns covid-19, man anpassar gruppstorlekar för att minska riskerna, och i Tyskland vet jag att man använder masker, säger Cristhine Hellsten Kerslow.

– Vi gör ju ingenting av det här.

Uppgifterna i Folkhälsomyndighetens rapport kan, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, ställas mot den danska motsvarigheten Statens seruminstitut, som tvärtom bedömer smittrisken som ”hög” i grundskolan. Mätningar i årskurserna 6–10 visade att eleverna smittar lika mycket som andra.”

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/?fbclid=IwAR2RDbZqPs58_IyAcpa8-V3G4fbKl2c07KAkO-8RK8RjNTJoztH79Tw7D6s
Citera
2020-08-05, 19:47
Medlem
Aspires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vart bor dom? Där jag bor så har alla jag känner som känt minsta antydan till förkylning fått testa sig samma dag..
En ort några få mil utanför Malmö.
Citera
2020-08-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
I semestertider är ingen förmögen att uträtta någonting i Sverige. Vi får helt enkelt vänta till i höst för att förbereda oss.

Tyvärr är det så, de har väl inte så mycket personal på plats som ska utreda. Sen kommer de väl fram till att det är arbetsgivare och skolor som måste ändra scheman för att inte belasta kollektivtrafiken på peak hours, men då är personal på skolor och arbetsplatser på semester så de kommer inte hinna och de hänvisar till Tegnell som rycker på axlarna och säger att vi får tvätta händerna och hoppas på det bästa för att det har ju ändå varit lugnt under sommaren
Citera
2020-08-05, 19:50
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Blåstest på väg.

Utandningstest för corona som ger resultat på en minut

Du blåser i en handhållen enhet och inom en minut får du svar om du har coronaviruset eller inte.

https://news.warpinstitute.se/utandningstest-corona/

Vore fantastiskt! Det är vidrigt att stoppa upp en pinne ner i halsen och sen halvvägs upp till hjärnan.
Citera
2020-08-05, 19:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag menar att det är en klustersmitta. Det blir ingen korrekt bild av hur det verkligen förhåller sig.

”Lärare: ”Går inte att räkna så”
Cristhine Hellsten Kerslow, grundskollärare och en av grundarna av Facebookgruppen Lärarupproret, är kritisk till Folkhälsomyndighetens sätt att räkna.

– Dels är det väldigt få fall som underlag, men vi vet också att covid-19 sprids i kluster och vissa delar av landet är mer drabbade än andra. Ändå slår man ut antalet fall på hela landets lärare. I stället borde man ha gjort en studie just i Stockholm. Det går inte att ta fall av smittade lärare i ett område och lägga ihop det med lärare från områden som inte har smitta, säger Cristhine Hellsten Kerslow till Arbetsvärlden.

Hon berättar att hon i samtal med andra lärare får höra om hur de skolor som drabbats av covid-19 också fått väldigt stor smittspridning.

– Jag ser den här rapporten som ett sätt för Folkhälsomyndigheten att försöka få tyst på oss lärare inför hösten då man tänker öppna gymnasiet igen. Och så hänvisar man till länder som Norge och Finland som också öppnar skolorna, men de har ju först fått ner smittan till en minimal nivå medan vi fortfarande har smittspridning i Sverige. Samtidigt så stänger Finland några skolor där det finns covid-19, man anpassar gruppstorlekar för att minska riskerna, och i Tyskland vet jag att man använder masker, säger Cristhine Hellsten Kerslow.

– Vi gör ju ingenting av det här.

Uppgifterna i Folkhälsomyndighetens rapport kan, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, ställas mot den danska motsvarigheten Statens seruminstitut, som tvärtom bedömer smittrisken som ”hög” i grundskolan. Mätningar i årskurserna 6–10 visade att eleverna smittar lika mycket som andra.”

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/?fbclid=IwAR2RDbZqPs58_IyAcpa8-V3G4fbKl2c07KAkO-8RK8RjNTJoztH79Tw7D6s

Det är inte klokt. De ljuger friskt. Statistik anpassas efter deras agenda. Och herregud - det kan ju inte vara några ÄGG som sitter på FHM. De måste VETA att man inte kan räkna ut ett medelvärde på det sättet, när man har att göra med en klustersmitta. Jag kommer aldrig att lita på dem mer i något sammanhang.

Lärarna borde strejka, tycker jag! Folk har strejkat av mindre anledningar förr, än att de riskerar att smittas av en dödlig sjukdom...
Citera
2020-08-05, 19:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det kunde man aldrig tro. Lockdown skulle ju utrota viruset?
Undomar har väl aldrig brytt sig om regler och förmaningar? De gjorde det inte heller då de hade lockdown misstänker jag.

Ingen har väl trott att viruset går att utrota?
Citera
2020-08-05, 19:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Nej, det är åtgärderna som vidtagits som gett minskningen vi nu sett i nästan fyra månader.

Låt mig förklara: Den 16 mars meddelade FHM att vi hade allmän smittspridning. Åtgärderna dröjde tyvärr och först i slutet på månaden var alla åtgärder på plats. Det var tex först den 27 mars som sammankomster med mer än 50 pers förbjöds. Det är alltså först vid månadsskiftet mars-april som alla åtgärder fått full verkan. Samtidigt så indikerar både IVA-statistik och dödstal en avtagande smittspridning sedan början av april, alltså i princip samma tidpunkt som våra åtgärder fått full verkan.

Angående hösten så tror jag det finns en risk för viss ökning, dock inte 100 döda per dag. Orsaken är att många slappnat av betydligt jämfört med i våras och inte längre är lika noga med social distansering. Det krävs något som skakar om för att folk ska skärpa till sig igen.

Ursäkta att jag frågar men bor du i en mindre by på landet?
Citera
2020-08-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursäkta att jag frågar men bor du i en mindre by på landet?

Nej, storstad. Hurså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in