2020-08-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men tillräckligt mycket, för att Statsministern måste nämna i sitt tal till nationen inför Påsken, att barnen inte fick tillåtas gå påskkärring och sprida smittan..? Jag minns distinkt att han sa, att de detta år måste parkera kvasten!
Här är ett intressant avsnitt från vetenskapspodden i SR som avhandlar just hur pass mycket barn smittar. Nu kunde jag inte riktigt lyssna på det med full uppmärksamhet (hörde det på bilradion) men det är inte en entydig bild som visas upp.

Avsnittet är bara c:a 20 minuter långt.

Citat:
Hur smittsamma är barn?

Inför skolstarten finns en oro över att när många barn och unga samlas igen så ska det leda till nya utbrott av coronavirus. Men vad säger den senaste forskningen om hur smittsamma barn är?

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1545250?programid=412
Citera
2020-08-03, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Då är det bara att hålla stängt längre tills ett vaccin finns tillgängligt.

Edit:

Fler nedstängningar är att vänta.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/smittan-okar-i-flera-lander-finns-en-okad-oro-i-europa-for-en-andra-smittvag

Nedstängning och krav på munskydd även i Sverige i höst? Hoppas.

Ja hoppas hoppas vi blir påtvingade munskydd! Hoppas hoppas det blir utegångsförbud! Hoppas hoppas att regering och FHM behandlar oss som viljelösa fjollor. Hoppas.
Citera
2020-08-03, 15:02
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är antagligen en bedömningsfråga. Tittar man på antalet döda jämfört med grannländerna så är det mycket som tyder på att Sverige offrat i runda slängar 5,000 personer och låtit dem dö för att försöka rädda ekonomin.

Och det är väl ok, det blir en tankeställare det också.

Fast hur vet du att 5000 personer hade kunnat överleva bara för att vi hade gjort något annat? Det är ju bara en gissning från din sida och sjukt lätt sätt försöka sätta sig över dom besluts som har gjort genom att komma i efterhand och tycka man skulle göra saker annorlunda.

Jag gissar på att om alla hade satt papperskassar på huvudet redan i december hade ingen dött alls! Jäkla FHM som inte gör vad jag tycker såhär fem månader efter det började.
Citera
2020-08-03, 15:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och tur är väl det. Du kanske tycker att det är mysigt med en 30% minskning i BNP?

Vi har hanterat detta alldeles utmärkt. Antalet döda får du summera i slutet av året. Justerat för befolkningsmängden så är 2020 just nu inte värre än 1993 och 2001. Alltså är det ett sånt där sämre år som återkommer ca var 10e år. Jag gissar på runt 1000 fler döda än ett genomsnittsår när 2020 summeras och det är inom standardavvikelsen.
Ja, det är som jag sagt mycket beroende på vilken mutation som dominerade smittspridningen i landet. Vissa länder hade tur (Sverige 20C) och andra länder hade mindre tur (Spanien, Italien, Belgien och UK 20A).

Det finns inte någon secret sauce recipé - det som gäller i ETT land funkar inte i alla andra. Vissa länder är beredda att betala för att slippa offra sina gamla och sjuka, andra är det inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad är det för källa som anger plus fem på IVA?

En säker källa.
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Enligt WHO lär det aldrig komma något fungerande vaccin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Verkar som om WHO förr eller senare måste gå ut och förespråka Sveriges lösning om de nu anser att något vaccin aldrig lär dyka upp. Övriga länder kan ju inte hålla på med sin svängdörrspolitik i många år till.

Det ska bli så kul att se diverse länder stänga ner om och om och om igen. Att få se deras ekonomi gå åt helvete. Kanske till och med något riktigt blodigt inbördeskrig. Då ska jag luta mig tillbaka och ta en whisky och kanske till och med en cigarr. Medan jag tänker på hur dessa länder ifråga satte och klagade på Sveriges strategi.
Citera
Medlem
Tyskland
+0 döda
+105 fall

Danmark
+1 död
+207 fall

Nederländerna
+0 döda
+372 fall

Ungern
+0 döda
+9 fall

Portugal
+0 döda
+106 fall

Österrike
+0 döda
+81 fall

Schweiz
+0 döda
+66 fall
Citera
2020-08-03, 15:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Fast hur vet du att 5000 personer hade kunnat överleva bara för att vi hade gjort något annat? Det är ju bara en gissning från din sida och sjukt lätt sätt försöka sätta sig över dom besluts som har gjort genom att komma i efterhand och tycka man skulle göra saker annorlunda.

Jag gissar på att om alla hade satt papperskassar på huvudet redan i december hade ingen dött alls! Jäkla FHM som inte gör vad jag tycker såhär fem månader efter det började.
Jaha. Nu var det inte det jag skrev. Du får kanske läsa en gång till och återkomma sedan.
Citera
2020-08-03, 15:07
Medlem
Marcus Oscarsson Facebook..

” JUST NU: FINLAND VÄNTAS INFÖRA MUNSKYDD 🔸 ÄVEN DANMARK OCH ISLAND HAR ÄNDRAT SIG 🔸 ANALYS: INTE SANNOLIKT ATT HELA VÄRLDEN HAR FEL OCH SVERIGE HAR RÄTT

Finland väntas införa munskydd i kollektivtrafiken och på offentliga platser. Detta då finska Folkhälsomyndigheten inom kort väntas skärpa sin tidigare rekommendation av användande av munskydd, s.k. ansiktsskydd då även näsan täcks, rapporterar Finlands statstelevision YLE idag.

Även Danmark och Island har ändrat sig och rekommenderar nu munskydd i kollektivtrafiken och andra särskilda situationer. WHO uppdaterade sina riktlinjer utifrån ny forskning redan för två månader sen och vill att alla länder världen över inför munskydd/ansiktsskydd i affärer, på jobbet, skolor, kyrkor, moskéer, sociala tillställningar, bussar, tåg etc.

ANALYS
En mycket stor majoritet av världens länder rekommenderar nu munskydd varav de allra flesta har diverse skarpa krav.

Sverige hör till en udda minoritet som inkluderar Sudan, Somalia, Jemen, Syrien, Bhutan, Vitryssland och några mininationer i Mikronesien.

I västvärlden har Sverige haft sällskap av övr Norden och Nya Zeeland (som är ett specialfall där smittan mycket tidigt nästan helt upphörde) men Danmark och Island har som sagt ändrat sig och om nu även Finland ändrar sig hör Sverige till en ännu mindre minoritet.

Det är inte sannolikt att hela världen har fel och Sverige har rätt.

T.o.m. Trump har ändrat sig. Tidigare sa han att ”De tar på munskydden, och de tar av sig dem, och sen börjar de röra vid ögon, näsa och mun”. Folkhälsomyndigheten skriver mycket liknande på sin hemsida rapporterar SvD idag.

Om det är så enkelt så är frågan varför inte övriga världens myndigheter samt WHO kommit fram till samma slutsats, vilket torde vara en av de saker Sveriges coronakommission ska granska.
Citera
2020-08-03, 15:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Absolut, det är ju ett maratonlopp detta, åtskilliga månader återstår.
Ja, för dem som överlever.
Citera
2020-08-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej. Politikerna körde över Finlands smittskyddsläkare som rekommenderade att inte stänga ner.

Inte riktigt så enkelt, i Finland är ett flertal "läkare" involverade, dels de som jobbar inom myndighet motsvarande FHM men i Finland har man inte haft behov av rockstar typ Tegnell utan vanliga vettiga människor inom vården dvs ansvariga i den kliniska verksamheten
har fått komma till tals, inte bara statistik nissar, och politikerna har från början tagit det fulla ansvaret enligt det berömda mottot "Truppena leds framifrån."
Citera
2020-08-03, 15:10
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Så länge som Potemkin-kulissen Älvsjö var öppen så fanns det definitionsmässigt lediga platser. Sen att man löste platsfrågan genom att höja ribban dramatiskt för vilka som skulle släppas in på IVA är en annan sak.
Här du källor bevisar att fältsjukhuset var en Potemkin-kuliss?
Såvitt jag vet räknades fältsjukhuset i Älvsjö inte med när antalet lediga IVA-platser angavs.

Inom Region Stockholm minskades trycket på IVA genom att den intermediära vården efter hand byggdes ut.
Där hamnade patienter som inte var lämpade gör intensivvård. I den gruppen ingår många äldre.
Att färre äldre fick plats på IVA efter hand måste inte nödvändigtvis leda till att de inte fick den vård de behövde.
Man kan t ex fundera på om dödligheten i covid-19 minskade eller ökade ju längre pandemin fortskred.
Hur såg utvecklingen ut i gruppen 70+? Jag har inte svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in