Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Tack, ja, jag förstod allt det du beskriver men det jag inte förstår är varför de inte istället säger att de vet varför vi drabbas så olika? Det förstår jag inte.
Ja det beror ju dels på att en sämre metabol status ger ett sämre förlopp. (sedan kan jag anekdotiskt berätta att min allra mest vältränade arbetskamrat smittades men fick en mycket lindrig sjukdomsepisod)
Sedan kan det var just så att det finns de som har ett sämre, medfött immunförsvar får en svårare sjukdom. De allra flesta som avlider verkar däremot dö av ett immunförsvar som löper amok med cytokinstormar vilka ger en svår stress på kroppen. Riktigt hur det går till har jag inte sett någon forskning runt.
Detta medfödda (även kallat ospecifika) immunförsvar är det som kickar igång hela den apparat som innebär immunisering, via B- och T-cellsystemen.
Vi behöver veta mer innan vi kan säga mer bestämt om hur SARS-CoV-2 hanteras av immunförsvaret.
Personligen tror jag att vi har en ganska hög procent av personer som antingen är immuna eller ej mottagliga. (här har jag en annan anekdot från mitt jobb; En medarbetares make blev ganska svårt sjuk i covid-19 medan medarbetaren inte hade något virus alls, enligt PCR och heller aldrig fick symtom. Detta efter att ha delat bostad med maken ganska länge innan han kom in på sjukhus.)