2020-08-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Hur menar du att det hjälper Östermalmsbor att boende i Rinkeby är immuna?

Ja om trångbodda områden som verkat agerat som en accelerator vid smittspridningen i STHLM uppnåt immunitet så undviks samma peak som inträffade i mars.

Då minskar också risken att Östermalmsborna träffar smittade personer från yrken som är överrepresenterade där tex taxichaufförer, busschaufförer, äldrevårdpersonal,pizzabagare och städpersonal.
Senast redigerad av painkiler 2020-08-05 kl. 18:07.
Citera
2020-08-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack, ja, jag förstod allt det du beskriver men det jag inte förstår är varför de inte istället säger att de vet varför vi drabbas så olika? Det förstår jag inte.
Ja det beror ju dels på att en sämre metabol status ger ett sämre förlopp. (sedan kan jag anekdotiskt berätta att min allra mest vältränade arbetskamrat smittades men fick en mycket lindrig sjukdomsepisod)

Sedan kan det var just så att det finns de som har ett sämre, medfött immunförsvar får en svårare sjukdom. De allra flesta som avlider verkar däremot dö av ett immunförsvar som löper amok med cytokinstormar vilka ger en svår stress på kroppen. Riktigt hur det går till har jag inte sett någon forskning runt.

Detta medfödda (även kallat ospecifika) immunförsvar är det som kickar igång hela den apparat som innebär immunisering, via B- och T-cellsystemen.

Vi behöver veta mer innan vi kan säga mer bestämt om hur SARS-CoV-2 hanteras av immunförsvaret.

Personligen tror jag att vi har en ganska hög procent av personer som antingen är immuna eller ej mottagliga. (här har jag en annan anekdot från mitt jobb; En medarbetares make blev ganska svårt sjuk i covid-19 medan medarbetaren inte hade något virus alls, enligt PCR och heller aldrig fick symtom. Detta efter att ha delat bostad med maken ganska länge innan han kom in på sjukhus.)
Senast redigerad av NurseRatched 2020-08-05 kl. 18:04.
Citera
2020-08-05, 18:06
Medlem
antithesis11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som någon sa: det får ställas mot:

762 totalt fall/1M

10 döda/1M

Och än viktigare:

Kan inte göra annat än att hålla med fullständigt. Med andra kraftfulla åtgärder så kan vi unna oss att hålla viktiga funktioner i samhället öppet eller åtminstone inte stänga ner helt.

Är detta applicerbart på Sverige? Kort svar: nej!

Och så lönar det sig i vanlig ordning att läsa förbi abstractet innan man drar några förhastade slutsatser.

Citat:
Det låter ju bra.

Vi gör ju ingenting av det de gjorde?

” With effective case-contact testing and epidemic management strategies and associated small numbers of attendances while infected, children and teachers did not contribute significantly to COVID-19 transmission via attendance in educational settings. ”

Jag länkade bara studien och citerade ett stycke ur den, inget annat. Det verkar inte som att den har länkats eller diskuterats här sedan innan.

Ursäktar om mitt citat uppfattades som missvisande, det var nämligen inte min avsikt. Jag har inte uttalat mig om detta går att applicera på Sverige eller inte, och jag tycker ändå att det var en bra sammanfattning då citatet betonade följande:

''With effective case-contact testing and epidemic management strategies and associated small numbers of attendances while infected, children and teachers did not contribute significantly to COVID-19 transmission via attendance in educational settings.''

D.v.s. någonting som kanske inte sker i någon större utsträckning i Sverige. Tråkigt att man blir anklagad för att sprida illvilja när man försöker vara neutral, men som tur är så befinner jag mig på Internet.
Senast redigerad av antithesis11 2020-08-05 kl. 18:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ser mest ut som generella antaganden utifrån tidigare kunskap, men det är knappast klarlagt hur det funkar just för SARS-nCoV-2 i dagsläget. Än mindre vilka %-satser det rör sig om av de olika typerna. Folk utan symptom kan få signifikanta nivåer av antikroppar etc. Har man antikroppar så har man sannolikt också T-celler etc.

Tror inte någon etablerad forskare skulle uttala sig så bestämt som i facebook-posten. Låter mer som en hobbyimmunolog som kör spårvagn på nätterna...
Javisst men det är ju precis så som immunförsvaret fungerar, generellt och det finn inget som säger att det skulle fungera på något annat sätt för SARS-CoV-2.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det beror ju dels på att en sämre metabol status ger ett sämre förlopp. (sedan kan jag anekdotiskt berätta att min allra mest vältränade arbetskamrat smittades men fick en mycket lindrig sjukdomsepisod)

Sedan kan det var just så att det finns de som har ett sämre, medfött immunförsvar får en svårare sjukdom. De allra flesta som avlider verkar däremot dö av ett immunförsvar som löper amok med cytokinstormar vilka ger en svår stress på kroppen. Riktigt hur det går till har jag inte sett någon forskning runt.

Detta medfödda (även kallat ospecifika) immunförsvar är det som kickar igång hela den apparat som innebär immunisering, via B- och T-cellsystemen.

Vi behöver veta mer innan vi kan säga mer bestämt om hur SARS-CoV-2 hanteras av immunförsvaret.

Personligen tror jag att vi har en ganska hög procent av personer som antingen är immuna eller ej mottagliga. (här har jag en annan anekdot från mitt jobb; En medarbetares make blev ganska svårt sjuk i covid-19 medan medarbetaren inte hade något virus alls, enligt PCR och heller aldrig fick symtom. Detta efter att ha delat bostad med maken ganska länge innan han kom in på sjukhus.)

Ja, tack, det verkar svårt det här.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-08-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ja, tack, det verkar svårt det här.🤷🏼‍♀️
Ja precis det är ett av kroppens allra mest komplicerade system.

Och jag påstår alltså inte alls att jag har koll på allting men ett visst, litet hum har jag om hur det går till.
Citera
2020-08-05, 18:11
Medlem
Blåstest på väg.

Utandningstest för corona som ger resultat på en minut

Du blåser i en handhållen enhet och inom en minut får du svar om du har coronaviruset eller inte.

https://news.warpinstitute.se/utandningstest-corona/
Citera
2020-08-05, 18:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur kan det på en och samma gång vara klustersmitta och luftburet egentligen?

Allt detta tjat om munskydd på tunnelbanan, vad ska man med det till om det som du säger sprids i kluster? Är varje uppsättning passagerare i varje tunnelbanevagn ett kluster? Förklara det.

Om två grupper av människor - t.ex. somalier i Rinkeby och äldre personer bosatta på Lidingö - överhuvudtaget aldrig träffas, så kan den ena gruppen inte smitta den andra, hur luftburet det än är.

...sedan kommer det förr eller senare att komma in smitta på Lidingö också, t.ex. genom Lidingö-tonåringar som går på krogar i city dit det även kommer folk från förorten - och kommer hem om smittar sina föräldrar och farföräldrar. Eller genom något hemtjänstbiträde eller en expedit eller servitris på ett café, som bor i eller umgås med människor i ett utanförskapsområde.
Citera
2020-08-05, 18:25
Medlem
Citat:
Det gör jag för att det är enklast så eftersom jag alltid skriver från min iphone. Naturligtvis kan jag länka studiera när jag orkar kludda med det.

Det är lättare för mig att lägga ut den länken som innehåller alla dessa än att söka ibland alla mina flikar och gå fram och tillbaka mellan dem och mitt inlägg på FB.

Det är ju dock ett program inom vetenskapen vilket diskuterar dessa nya studier och inget nöjesprogram. Lite trovärdighet får du väl ändå ge det?
Jag tvivlar inte på SR:s opartiskhet i frågan, men jag hinner inte/saknar möjlighet att lyssna på ett radioprogram.
Citera
2020-08-05, 18:34
Avslutad
Gött att se antalet patienter fortsätta sjunka, båda på IVA och övriga avdelningar. Man bli så besviken dom enstaka dagarna med små ökningar som igår men sedan kommer det en än större minskning dagen efter. Fint!
Citera
2020-08-05, 18:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast just de smittade lärarna behöver ju inte vara etniska svenskar.
Såklart inte.
Men om yrkeskåren lärare har något större risk att drabbas av smitta än genomsnittet, trots att det sannolikt är större andel etniska svenskar än snittet så tyder det på smittspridning i skolorna.
Citera
2020-08-05, 18:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Varför tror du att öppna skolor kommer leda till stor smittspridning? Smittspridningen har ju sjunkit sedan tidigt i april trots öppna skolor ända fram till juni.

Nej. Antalet döda. Smittspridningen har sjunkit sedan två veckor efter midsommar. Det överensstämmer rätt väl med sommarlov och semestrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in