2020-08-06, 20:23
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så då är det omöjligt att få till ett vaccin?

Kan jag inte svara på såklart. Du är betydligt mer kunnig än mig gällande detta. Av data jag tagit del av så är mitt svar nej. Jag tror inte ett vaccin blir tillgängligt. Inte ett tillräckligt effektivt sådant.

Vi vet ju alla, oavsett vilken sida man står på så vet man att läkemedelsbranschen jagar pengar oavsett konsekvenser.

Mitt scenario är att det accelererar, dödar många fler, och brinner ut. Men jag vet inte. Vad tror du?
Citera
2020-08-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varför tycker du att det är förvånande?

Ps. De vill inte skrämma unga, de vill skydda de äldre och dem i riskgrupper.

Ja tanken har varit att identifiera svaga grupper och skydda dom, med andra ord huvudsak äldre, på den punkten erkänner man misslyckandet, hemtjänstpersonal och på äldreboenden har i många fall varit helt oförberedda och saknat material och instruktioner även om man har efterfrågat den.

Man har grovt misslyckats på den kritiska punkten.
Citera
2020-08-06, 20:32
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Om man ser hur England räknar COVID-19 döda, inser man hur galet fel statistiken blir i längden, även Tyskland för statistik på samma sätt, vet ej övriga länder.

En person som har haft COVID-19 kan enbart dö i COVID-19 eftersom dödsfall registreras automatiskt som COVID-19 även om personen en månad senare har tillfrisknat och blir överkörd av bussen eller dör i hjärtinfarkt registreras det i alla fall som COVID-19 dödsfall.

https://www.cebm.net/covid-19/why-no-one-can-ever-recover-from-covid-19-in-england-a-statistical-anomaly/
Jag köper att det finns avvikelser, allt är inte svart eller vitt. Att corona är en legitim dödsorsak, som många andra orsaker, måste dock accepteras, vilket många svenskar verkar ha grova problem med.
Citera
2020-08-06, 20:46
Medlem
Citat:
Förvånande uppgift om unga som insjuknar, sen beror det på vad man menar med insjuknar, det är enbart bra för individen och samhället om man har haft en lindrig variant av COVID-19 och byggt upp immunitet, gissar att det är mer ett försök att skrämma unga en aning.

Det enda sett att få immunitet som varar är att tillfriskna från sjukdomen.

Like all vaccines, the influenza vaccine only gives a temporary artificial immunity and, in the case of flu shots, that temporary artificial immunity is confined to the influenza virus strains contained in the vaccine. The only way to get more complete and longer lasting immunity to a strain of type A or B influenza is to recover from the illness.

https://www.nvic.org/vaccines-and-diseases/influenza/vaccine-effectiveness.aspx

Förklara för mig, för det här har jag aldrig förstått: Vad är vitsen för den enskilde att få sjukdomen för att sedan glädja sig åt att de blivit immuna och inte kan få sjukdomen? Skadan är ju redan skedd.
Citera
2020-08-06, 20:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Om man ser hur England räknar COVID-19 döda, inser man hur galet fel statistiken blir i längden, även Tyskland för statistik på samma sätt, vet ej övriga länder.
Det skulle vara intressant att veta hur du tror att vi räknar när du påstår att vi räknar fel?
Citera
2020-08-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag köper att det finns avvikelser, allt är inte svart eller vitt. Att corona är en legitim dödsorsak, som många andra orsaker, måste dock accepteras, vilket många svenskar verkar ha grova problem med.

Du undviker frågeställningen, varför inte ordna en seriös bedömning över vilka som avlider i COVID-19

Varför kraftigt överdriva dödligheten i COVID-19.

Lyssna på professorerna och rätta till statistiken så den överensstämmer med verkligheten.

It’s time to fix this statistical flaw that leads to an over-exaggeration of COVID-associated deaths.

https://www.cebm.net/covid-19/why-no-one-can-ever-recover-from-covid-19-in-england-a-statistical-anomaly/
Citera
2020-08-06, 20:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur menar du att en cancersjuk eller redan svårt lungsjuk blir frisk eftee någfa veckor med eller utan Corona?

Givetvis är det ingen som blir frisk från andra sjukdomar om de drabbas av Corona. Däremot är det ytterst osannolikt att en cancersjuk eller lungsjuk som drabbas av Corona avlider av sin cancer eller sin långsjukdom utan att Covid 19 har något att göra med saken. Att drabbas av allvarlig covid 19 ökar ju dessutom med allvarliga sjukdomar. Detsamma gäller ålder. Det gör det bara ännu mer sannolikt att man dog av Covid19.

Som jag skrev tidigare. En Coronainfektion varar i snitt i två veckor. Den genomsnittliga livslängden är över 80 år. Det är ytterst osannolikt att avlida under dessa två veckor, utan att Coronan har något att göra med saken. Visst - omkommer man i en trafikolycka, bombdåd eller liknande kan jag köpa att man dör med Covid19 och inte av Covid19, men det handlar sannolikt bara om en promille av fallen om ens det.

Hela diskussionen kring det här är så fullständigt meningslös. Begriper inte ens hur den kan uppkomma. Förutom då som ett dåligt sätt att skyla över Sveriges enorma dödstal/capita i jämförelse med omvärldens.
Citera
2020-08-06, 20:52
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är ju det jag diskuterar med Nibiru, han menar att corona inte är något att bry sig om eftersom ”en alligatorattack är mycket dödligare”, typ. Jag anser vi måste ta coronaviruset på allvar så länge det är högaktuellt. Det kommer ett liv efter corona, men vi ska nog inte sälja skinnet innan vi skjutit björnen. Att nonchalera corona verkar ha blivit en livsstil för curlade människor.
Jag har halkat in i en polemik, tycks det som. (Då blir det rätt känslosamt och oklart).

Kan dra mig till minnes att vi tidigare diskuterat det som kanske ligger bakom polemiken. Att själva dödsorsaken blir så småningom nämnd i socialstyrelsens dödsbok (tror jag faktiskt den kallas).
Inte helt enkelt att fastställa dödsorsaken. Ofta fler åkommor som samverkande leder till döden.

Kan bli problem att se hur när och i vilken grad Covid har varit inblandad. Klart är redan nu att Covid har ökat dödstalen.
Citera
2020-08-06, 20:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är inte ytterst osannnolikt om man redan.är dödssjuk vilket många som dött .ed Corona har varit.

Då ökar ju bara sannolikheten att man dör av en Covid19 infektion.
Citera
2020-08-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det skulle vara intressant att veta hur du tror att vi räknar när du påstår att vi räknar fel?

Läs

In summary, PHE’s definition of the daily death figures means that everyone who has ever had COVID at any time must die with COVID too. So, the COVID death toll in Britain up to July 2020 will eventually exceed 290k, if the follow-up of every test-positive patient is of long enough duration.

Citera
2020-08-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Kan jag inte svara på såklart. Du är betydligt mer kunnig än mig gällande detta. Av data jag tagit del av så är mitt svar nej. Jag tror inte ett vaccin blir tillgängligt. Inte ett tillräckligt effektivt sådant.

Vi vet ju alla, oavsett vilken sida man står på så vet man att läkemedelsbranschen jagar pengar oavsett konsekvenser.

Mitt scenario är att det accelererar, dödar många fler, och brinner ut. Men jag vet inte. Vad tror du?
Jag tror att vi kommer att få ett vaccin så småningom men det kommer nog att ta tid.

Med betoning på "tror", alltså . . . .
Citera
2020-08-06, 20:58
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Du undviker frågeställningen, varför inte ordna en seriös bedömning över vilka som avlider i COVID-19

Varför kraftigt överdriva dödligheten i COVID-19.

Lyssna på professorerna och rätta till statistiken så den överensstämmer med verkligheten.

It’s time to fix this statistical flaw that leads to an over-exaggeration of COVID-associated deaths.

Nej, jag undviker inte frågeställningen. Jag kör försiktighetsprincipen tills jag vet bättre. Statistik i sig är inte dödligt, orkar därför inte grotta ner mig siffror när jag vet att jag ändå kommer att märka när faran är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in