2020-08-05, 16:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Medierna har de senaste tio dagarna försökt skapa rädsla genom att prata om fall av smitta, vilka för det mesta är resultatet av ökat testande av asymtomatiska personer.
Tänker du på USA eller Danmark då där det är fri testning...?
I Sverige är det inte fritt fram att testa sig om man inte har symptom, vad jag förstått...
Citera
2020-08-05, 16:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jag undrar hur de ska förklara ökade fallen

https://twitter.com/ulfhammarstrom/status/1290991432459857920
Det här tycker jag att de ska förklara för norrmännen:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-19-tests-smoothed-7-day?country=~SWE

Kanske skulle ringa Erna Solberg och skvallra.
Citera
2020-08-05, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bra poäng.
Så om lärare är något överrepresenterade bland smittade totalt trots att många bor i småstäder och de flesta är etniska svenskar så kan det tyda på att skolan bidrar mer till smittspridningen än vad som framgår.
Fast just de smittade lärarna behöver ju inte vara etniska svenskar.
Citera
2020-08-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jag undrar hur de ska förklara ökade fallen

https://twitter.com/ulfhammarstrom/status/1290991432459857920

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här tycker jag att de ska förklara för norrmännen:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-19-tests-smoothed-7-day?country=~SWE

Kanske skulle ringa Erna Solberg och skvallra.

Japp, den nedåtgående trenden verkar vara bruten. Om man inte ser till antal tester då...de minskar.

Bara att hoppas på att det är yngre åldrar som smittas.
Citera
2020-08-05, 16:38
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad nytt?

Tydligen är pandemin över i Sverige och ekonomin går som en Tesla!

Medan våra grannar har epidemin framför sig förutom irreparabla skador på sina ekonomier.

Härligt!

Ja, det är helt underbart. Inte sant?
Citera
2020-08-05, 16:39
Medlem
antithesis11s avatar
På tal om diskussionerna angående smittspridning i skolmiljöer, så har det publicerats en ny australiensisk studie (3:e augusti) i The Lancet. Den genomfördes i staten New South Wales. https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30251-0/fulltext

Citat:
Interpretation: SARS-CoV-2 transmission rates were low in NSW educational settings during the first COVID-19 epidemic wave, consistent with mild infrequent disease in the 1·8 million child population. With effective case-contact testing and epidemic management strategies and associated small numbers of attendances while infected, children and teachers did not contribute significantly to COVID-19 transmission via attendance in educational settings. These findings could be used to inform modelling and public health policy regarding school closures during the COVID-19 pandemic.
Senast redigerad av antithesis11 2020-08-05 kl. 16:44.
Citera
2020-08-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antithesis11
På tal om diskussionerna angående smittspridning i skolmiljöer, så har det publicerats en ny australiensisk studie (3:e augusti) i The Lancet. Den genomfördes i staten New South Wales. https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30251-0/fulltext

Bara 3 820 fall i NSW, lite vanskligt att dra några slutsaser ifrån.
Citera
2020-08-05, 17:10
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Tänker du på USA eller Danmark då där det är fri testning...?
I Sverige är det inte fritt fram att testa sig om man inte har symptom, vad jag förstått...

Det är ingen som frågar dig om symtom när du beställer hem ett test via 1177, vilket jag skulle se som att det är fritt fram för alla som känner för det.
Citera
2020-08-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då kan du lägga ned ditt spammande om BNP som dessutom inte ens stämmer. Har ju inget med medicin att göra. Smittspridningen som de öppna skolorna utgör påverkar ju faktiskt utfallet av pandemin rent sjukdomsmässigt.

Varför tror du att öppna skolor kommer leda till stor smittspridning? Smittspridningen har ju sjunkit sedan tidigt i april trots öppna skolor ända fram till juni.
Citera
2020-08-05, 17:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det är ingen som frågar dig om symtom när du beställer hem ett test via 1177, vilket jag skulle se som att det är fritt fram för alla som känner för det.
Det finns en skriftlig fråga, man svarar ”ja” - inga kontroller om riktigheten av detta påstående utförs. Eller minns jag fel?
Citera
2020-08-05, 17:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I det här inlägget citeras en facebookanvändares inlägg i någon privat grupp. (jag vet inte vem denna person är men den har hög kompetens vad gäller immunolog. Definitivt mer än vad jag själv besitter, i alla fall). Citerar inlägget igen:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Det var ju en tydlig förklaring.

Det jag undrar är då varför de säger att de inte riktigt förstår varför vissa blir så sjuka att de t om dör? Andra märker inget alls medan en del blir lätt-medelsjuka och andra väldigt sjuka.

Det verkar ju enligt ovan beskrivna förklaring bero på vilken typ av immunförsvar man har?

Eller?
Citera
2020-08-05, 17:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Faktumet att ni länkat till SR typ tjugo gånger, utan att jag en enda gång sett en länk till den underliggande studien, är ett bra exempel på varför diskussionen om skolstängning skulle behöva en egen tråd. Istället för att fylla upp den här tråden med samma inlägg varje dag.
Det gör jag för att det är enklast så eftersom jag alltid skriver från min iphone. Naturligtvis kan jag länka studiera när jag orkar kludda med det.

Det är lättare för mig att lägga ut den länken som innehåller alla dessa än att söka ibland alla mina flikar och gå fram och tillbaka mellan dem och mitt inlägg på FB.

Det är ju dock ett program inom vetenskapen vilket diskuterar dessa nya studier och inget nöjesprogram. Lite trovärdighet får du väl ändå ge det?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-05 kl. 17:39. Anledning: Stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in