Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Det var ju en tydlig förklaring.
Det jag undrar är då varför de säger att de inte riktigt förstår varför vissa blir så sjuka att de t om dör? Andra märker inget alls medan en del blir lätt-medelsjuka och andra väldigt sjuka.
Det verkar ju enligt ovan beskrivna förklaring bero på vilken typ av immunförsvar man har?
Eller?
Ja det kan man säga, på ett sätt. Framför allt tar ju skribenten fram att en bra metabol status gör att man inte ens är mottaglig (Kroppens pH anses ha en stor betydelse).
Sedan är det ju alltid så att alla inte är mottagliga för alla virus. Det lärde jag mig redan i lågstadiet; Alla mina kamrater blev inte sjuka i mässling trots att vi andra som fick mässling, var i majoritet i i klassen.
Utöver det har vi ett medfött, ospecifikt immunförsvar som kan ta hand om viruset utan att vi utvecklar antikroppar. Det finns nog en stor individuell skillnad i hur effektivt detta ospecifika immunförsvar är.
Sedan ta denna skribent upp korsimmunitet förvärvad från andra coronavirus. Där är forskningen inte helt enig men jag tror att det kan ha en viss betydelse, på epidemiologisk nivå.