2020-08-05, 17:33
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det finns en skriftlig fråga, man svarar ”ja” - inga kontroller om riktigheten av detta påstående utförs. Eller minns jag fel?

Det var ett tag sen jag gjorde testet så minns ej helt tydligt exakt. Men det var ju ingen som helst kontroll kring det nej.
Citera
2020-08-05, 17:35
Bannlyst
Är norrmän dumma i huvudet?

300 sjuka av 10 miljoner per dygn. Det sker mer självmord om dagen än vad det blir smittade av corona.

Och dom jävla bönderna har fortfarande stängt gränserna. Det är fan synd det inte blev krig pga detta.
Citera
2020-08-05, 17:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antithesis11
På tal om diskussionerna angående smittspridning i skolmiljöer, så har det publicerats en ny australiensisk studie (3:e augusti) i The Lancet. Den genomfördes i staten New South Wales. https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30251-0/fulltext
Som någon sa: det får ställas mot:

762 totalt fall/1M

10 döda/1M

Och än viktigare:
/.../Higher SARS-CoV-2 primary case and transmission rates might have occurred in schools and ECEC settings if the epidemic had escalated or if extensive testing, tracing, quarantine of exposed close contacts, and other public health mitigation measures were not simultaneously and effectively implemented. Although there are no specific data on adherence to these measures by the public in NSW, several strategies were in place to support a high compliance rate, including for quarantine of close contacts identified in this study. These strategies included regular wellbeing calls by public health staff to facilitate access to essential goods without breaching isolation, and issuing of fines to people found in breach of isolation requirements during random house calls by NSW police. Interpretation of our findings needs to be made in the context of the epidemic characteristics and COVID-19 response in NSW.

/.../Although this study did not aim to assess the impact of school operation on the NSW epidemic, and it is unlikely that the effect of school closure alone can be disentangled from other broader pandemic control measures,29 our findings provide evidence that SARS-CoV-2 transmission in educational settings can be kept low and manageable in the context of an effective epidemic response. These data should inform modelling and decision making regarding planned return of children and teachers to classrooms as pandemic control evolves. Where pandemic mitigation measures result in strong disease control, we anticipate that schools can be open in a safe way, for the educational, social, and economic good of the community as we adapt to living with COVID-19.
https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30251-0/fulltext#seccestitle170

Kan inte göra annat än att hålla med fullständigt. Med andra kraftfulla åtgärder så kan vi unna oss att hålla viktiga funktioner i samhället öppet eller åtminstone inte stänga ner helt.

Är detta applicerbart på Sverige? Kort svar: nej!

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bara 3 820 fall i NSW, lite vanskligt att dra några slutsaser ifrån.

Och så lönar det sig i vanlig ordning att läsa förbi abstractet innan man drar några förhastade slutsatser.
Senast redigerad av arbetet 2020-08-05 kl. 17:39.
Citera
2020-08-05, 17:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
På tal om diskussionerna angående smittspridning i skolmiljöer, så har det publicerats en ny australiensisk studie (3:e augusti) i The Lancet. Den genomfördes i staten New South Wales. https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30251-0/fulltext
Det låter ju bra.

Vi gör ju ingenting av det de gjorde?

” With effective case-contact testing and epidemic management strategies and associated small numbers of attendances while infected, children and teachers did not contribute significantly to COVID-19 transmission via attendance in educational settings. ”
Citera
2020-08-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var ju en tydlig förklaring.

Det jag undrar är då varför de säger att de inte riktigt förstår varför vissa blir så sjuka att de t om dör? Andra märker inget alls medan en del blir lätt-medelsjuka och andra väldigt sjuka.

Det verkar ju enligt ovan beskrivna förklaring bero på vilken typ av immunförsvar man har?

Eller?
Ja det kan man säga, på ett sätt. Framför allt tar ju skribenten fram att en bra metabol status gör att man inte ens är mottaglig (Kroppens pH anses ha en stor betydelse).

Sedan är det ju alltid så att alla inte är mottagliga för alla virus. Det lärde jag mig redan i lågstadiet; Alla mina kamrater blev inte sjuka i mässling trots att vi andra som fick mässling, var i majoritet i i klassen.

Utöver det har vi ett medfött, ospecifikt immunförsvar som kan ta hand om viruset utan att vi utvecklar antikroppar. Det finns nog en stor individuell skillnad i hur effektivt detta ospecifika immunförsvar är.

Sedan ta denna skribent upp korsimmunitet förvärvad från andra coronavirus. Där är forskningen inte helt enig men jag tror att det kan ha en viss betydelse, på epidemiologisk nivå.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-08-05 kl. 17:40. Anledning: Skrivfel
Citera
2020-08-05, 17:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Antagligen bara en mindre del av populationen. Eftersom det är en klustersmitta. Men det känns som att vi behöver få siffror på hur det verkligen ligger till, nu. Man ska inte famla i blindo när det gäller en så viktig uppgift - jätteviktigt med beslutsunderlag inför hösten, ju! Vad gör regionerna? De skulle komma igång med antikroppstester - som bara skulle kosta patientavgiften på ett par hundra för den enskilde - men det verkar inte hända något? Inte där jag bor i alla fall...
Hur kan det på en och samma gång vara klustersmitta och luftburet egentligen?

Allt detta tjat om munskydd på tunnelbanan, vad ska man med det till om det som du säger sprids i kluster? Är varje uppsättning passagerare i varje tunnelbanevagn ett kluster? Förklara det.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-05 kl. 17:44.
Citera
2020-08-05, 17:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Hur menar du att det hjälper Östermalmsbor att boende i Rinkeby är immuna?
Hur får du det till att jag menar det?
Citera
2020-08-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Fortfarande restriktioner om avstånd, folksamlingar och karantän för många inresande. Nej, de har inte öppnat upp, bara lättat på reglerna efter fastställd plan. Planen ska som jag förstår förnyas i augusti så då vet vi mer om framtiden.

Enligt detta stringency index fram till juli så ligger Norge lägre eller är öppnare än Sverige.

https://twitter.com/AndreasSteno/status/1289674334433206272/photo/1

Det finns många sådana index om man googlar. Oxford har ett. Ekonomerna håller koll på sånt för att anpassa sina prognoser framåt. Det här är från Nordea för jag är intresserad av Norden.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Stort tack till dig arbetet som orkade läsa studien! Jag läste bara detclilla som postaren illvilligt klippte ut. Trots det kunde man ju märka att det inte var applicerbart på hur vi gjort eller gör.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som någon sa: det får ställas mot:

762 totalt fall/1M

10 döda/1M

Och än viktigare:
/.../Higher SARS-CoV-2 primary case and transmission rates might have occurred in schools and ECEC settings if the epidemic had escalated or if extensive testing, tracing, quarantine of exposed close contacts, and other public health mitigation measures were not simultaneously and effectively implemented. Although there are no specific data on adherence to these measures by the public in NSW, several strategies were in place to support a high compliance rate, including for quarantine of close contacts identified in this study. These strategies included regular wellbeing calls by public health staff to facilitate access to essential goods without breaching isolation, and issuing of fines to people found in breach of isolation requirements during random house calls by NSW police. Interpretation of our findings needs to be made in the context of the epidemic characteristics and COVID-19 response in NSW.

/.../Although this study did not aim to assess the impact of school operation on the NSW epidemic, and it is unlikely that the effect of school closure alone can be disentangled from other broader pandemic control measures,29 our findings provide evidence that SARS-CoV-2 transmission in educational settings can be kept low and manageable in the context of an effective epidemic response. These data should inform modelling and decision making regarding planned return of children and teachers to classrooms as pandemic control evolves. Where pandemic mitigation measures result in strong disease control, we anticipate that schools can be open in a safe way, for the educational, social, and economic good of the community as we adapt to living with COVID-19.
https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30251-0/fulltext#seccestitle170

Kan inte göra annat än att hålla med fullständigt. Med andra kraftfulla åtgärder så kan vi unna oss att hålla viktiga funktioner i samhället öppet eller åtminstone inte stänga ner helt.

Är detta applicerbart på Sverige? Kort svar: nej!

Och så lönar det sig i vanlig ordning att läsa förbi abstractet innan man drar några förhastade slutsatser.

Citat:
Det låter ju bra.

Vi gör ju ingenting av det de gjorde?

” With effective case-contact testing and epidemic management strategies and associated small numbers of attendances while infected, children and teachers did not contribute significantly to COVID-19 transmission via attendance in educational settings. ”

Citat:
Citera
Medlem
Citat:
Det var ju en tydlig förklaring.

Det jag undrar är då varför de säger att de inte riktigt förstår varför vissa blir så sjuka att de t om dör? Andra märker inget alls medan en del blir lätt-medelsjuka och andra väldigt sjuka.

Det verkar ju enligt ovan beskrivna förklaring bero på vilken typ av immunförsvar man har?

Eller?

Ser mest ut som generella antaganden utifrån tidigare kunskap, men det är knappast klarlagt hur det funkar just för SARS-nCoV-2 i dagsläget. Än mindre vilka %-satser det rör sig om av de olika typerna. Folk utan symptom kan få signifikanta nivåer av antikroppar etc. Har man antikroppar så har man sannolikt också T-celler etc.

Tror inte någon etablerad forskare skulle uttala sig så bestämt som i facebook-posten. Låter mer som en hobbyimmunolog som kör spårvagn på nätterna...
Citera
2020-08-05, 17:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det kan man säga, på ett sätt. Framför allt tar ju skribenten fram att en bra metabol status gör att man inte ens är mottaglig (Kroppens pH anses ha en stor betydelse).

Sedan är det ju alltid så att alla inte är mottagliga för alla virus. Det lärde jag mig redan i lågstadiet; Alla mina kamrater blev inte sjuka i mässling trots att vi andra som fick mässling, var i majoritet i i klassen.

Utöver det har vi ett medfött, ospecifikt immunförsvar som kan ta hand om viruset utan att vi utvecklar antikroppar. Det finns nog en stor individuell skillnad i hur effektivt detta ospecifika immunförsvar är.

Sedan ta denna skribent upp korsimmunitet förvärvad från andra coronavirus. Där är forskningen inte helt enig men jag tror att det kan ha en viss betydelse, på epidemiologisk nivå.
Tack, ja, jag förstod allt det du beskriver men det jag inte förstår är varför de inte istället säger att de vet varför vi drabbas så olika? Det förstår jag inte.
Citera
2020-08-05, 17:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ser mest ut som generella antaganden utifrån tidigare kunskap, men det är knappast klarlagt hur det funkar just för SARS-nCoV-2 i dagsläget. Än mindre vilka %-satser det rör sig om av de olika typerna. Folk utan symptom kan få signifikanta nivåer av antikroppar etc. Har man antikroppar så har man sannolikt också T-celler etc.

Tror inte någon etablerad forskare skulle uttala sig så bestämt som i facebook-posten. Låter mer som en hobbyimmunolog som kör spårvagn på nätterna...
Ja, min fråga till NurseR är just varför man från läkarhåll och FHM säger att de inte vet? Om det nu är då ”enkelt” som att det beror helt och fullt på vårt immunförsvar? Det bör ju finnas andra parametrar som de ännu inte har koll på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in