2020-08-06, 02:12
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja det är ju det jag menar, hade folk bara velat flytta sig från A till B hade dom bilarna haft större andel.

Men nu har dom ju inte det.

Det är ju precis det dom har globalt? Precis som att SUV-fenomenen är globalt.
Citera
2020-08-06, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Det är ju precis det dom har globalt? Precis som att SUV-fenomenen är globalt.

Volvo tar marknadsandelar även globalt mycket just pga sina suvar
Citera
2020-08-06, 03:20
Medlem
Det är en trend. Men sett till den internationella marknaden och tillverkares åsikter är det inte nödvändigtvis bara SUV:ar som är det heta nu, utan det är framförallt cross-overs. Man kan se att de flesta slimmat ner sitt utbud av sedaner för att ge plats åt fler cross-overs och SUV:s. I t.ex. USA där de två sistnämnda är populära ser vi att sedaner börjar blekna mycket för att de har blivit mindre praktiska (och mer kupé-lika). Detsamma gäller kombis, som aldrig heller hittat sin plats i USA, av ganska praktiska skäl.

För att sätta saker i perspektiv; en del européer anser nog ändå att Volvo XC60 är en relativt stor bil - men i USA kategoriseras den som en compact cross-over. XC90, vilken är en ännu större bil, faller inom ”mid-size”. Volvos planerade XC100, vilken blir deras största bil hittills, kommer fortfarande falla inom segmentet ”mid-size”. Amerikaner vill ha stort och biltillverkare anser att det amerikanare vill ha, det vill alla andra också. Helt fel har de inte om man tittar på svenska vägar idag. Dock ska det nog nämnas att Sverige är ett land som håller hårt i olika slag av kombin.

Trenden för SUV och cross-over är USA-inspirerat och även om många europeiska tillverkare har en stadig bas i Europa som både gillar småbil, kupé, sedan, cabriolet och kombi så är de också medvetna om att många kan influeras lätt när det kommer till bilköp. En stark punkt kan ofta motivera ett helt bilköp. Nu skall det vara stort, bekvämt och praktiskt. Varesig man gillar det eller inte så fyller dessa bilar många punkter när det kommer till praktikaliteter.
Citera
2020-08-06, 04:10
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Williewanka
Jag ser inga jävla fördelar med SUV jämfört med kombi, dricker mer bränsle, sämre väghållning, lika icke existerande "offroad" kapabiliteter, mindre bekväm åktur förutom möjligtvis att stolarna brukar vara lite högre från golvet. Någon som har nån teori om varför dessa värdelösa fordon är så jävla populärt.

Fattar inte heller om man inte bor på landet med gropig grusväg, tycker mest det verkar vara struligt med parkering, många p-platser är ju förjäkla små, extra skoj är det när frugan åker och handlar och måste ratta gubbens penisförlängare och skall parkera.
Min teori är att de är stora helt enkelt och det är häftigt. "Man ser bra" är väl den bästa förklaringen jag hört.
Citera
2020-08-06, 04:23
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Williewanka
Jag ser inga jävla fördelar med SUV jämfört med kombi, dricker mer bränsle, sämre väghållning, lika icke existerande "offroad" kapabiliteter, mindre bekväm åktur förutom möjligtvis att stolarna brukar vara lite högre från golvet. Någon som har nån teori om varför dessa värdelösa fordon är så jävla populärt.

Värdelösa fordon skulle jag inte kalla det, inte mer än vad jag skulle kalla en mindre bil för värdelös. Vilken typ av fordon man väljer beror nog på flera faktorer, tex ekonomi, smak och tycke, användningsområde osv.

En modern SUV väger ju oftast x antal kilon mer än en personbil, och har därigenom en ökad säkerhet vid ev kollision ( dock mindre säkerhet för den som kolliderar med SUVen..).

En annan kanske prioriterar antal sittplatser.

Ytterligare en annan kanske Ser SUVen som en statusgrej, ett kliv upp på den materialistiska hierarkin.

Eventuellt mer skonsamt för kroppen, vid av-och påstigningar.

Mer utrymme (än den mindre sedanen.)
Citera
2020-08-06, 08:01
Medlem
TrueCs avatar
Håller verkligen med. År 2012 var det fräsigt att se en SUV, då var det lite nytt och exotiskt med fullutrustade jeepar. Men man ledsnade på åsynen på ett halvår. Proportionerna gör dom i de allra flesta fall otroligt fula. Lika höga som skåpbilar, men ofta bara lite bredare än en vanlig kombi.

Gillade Mercedes och BMW’s sedansuvar som x6 en kort period, men nä det blir för buffligt, det var bara nyhetens behag. Och ofta blir man förvånad över hur lite de lastar!
Citera
2020-08-06, 09:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Man kan nästan ta på avundsjukan i denna tråd.

Själv tycker jag uttrycket stadsjeep är klockrent. Det beskriver vad det handlar om. Farthinder, kullerstensgator, potthål, brunnslock. Trafiken går aldrig fortare än 100 på vägarna i anslutning till staden. Suven är klockren.
Citera
2020-08-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man kan nästan ta på avundsjukan i denna tråd.

Själv tycker jag uttrycket stadsjeep är klockrent. Det beskriver vad det handlar om. Farthinder, kullerstensgator, potthål, brunnslock. Trafiken går aldrig fortare än 100 på vägarna i anslutning till staden. Suven är klockren.
Är inte ett dugg avundsjuk förutom för hur man kan vara så nöjd med något så värdelöst, bor inte heller i stan och är inte särskilt svårt att köra om ifall man vill köra fort. Tycker helt enkelt att SUV är värdelöst obekvämt och rent av äckligt att åka, dessutom gör ju 90% av SUV:ars stötdämpare att varenda minimala imperfektion känns som om du kör över ett berg. Har väl dock inte kört så många olika SUV:ar bara en ungefär 15 styck.
Citera
2020-08-06, 10:04
Medlem
Säkerheten är ju inget argument för en suv då deras höga tyngdpunkt gör att de är mindre stabila än vanliga bilar. Fyrhjulsdrift kan fås i alla eller nästan alla modeller. Och högt insteg? Hur jävla patetisk kan man tillåta sig att vara? Kan man inte gå in i en V70 så kan man lika gärna hänga sig direkt, om nu höften klarar av att resa 130 kg fläsk upp mot taket.
Citera
2020-08-06, 10:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Säkerheten är ju inget argument för en suv då deras höga tyngdpunkt gör att de är mindre stabila än vanliga bilar. Fyrhjulsdrift kan fås i alla eller nästan alla modeller. Och högt insteg? Hur jävla patetisk kan man tillåta sig att vara? Kan man inte gå in i en V70 så kan man lika gärna hänga sig direkt, om nu höften klarar av att resa 130 kg fläsk upp mot taket.

Ditt framtida jag kommer skratta åt din ungdomliga okunskap om ~30-40 år

Jag är turligt nog ännu såpass ung att jag kan välja vilken bil jag vill men har full respekt för att många får problem med kroppen i takt med att åldern stiger och då prioriterar helt andra punkter på en bil än vad vi idag gör.
Citera
2020-08-06, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ditt framtida jag kommer skratta åt din ungdomliga okunskap om ~30-40 år

Jag är turligt nog ännu såpass ung att jag kan välja vilken bil jag vill men har full respekt för att många får problem med kroppen i takt med att åldern stiger och då prioriterar helt andra punkter på en bil än vad vi idag gör.

För det första är jag inte själv ung, för det andra har tidigare generationer av svenska gamlingar klarat sig bra utan suv, min egen farmor körde i en Honda jazz fram till 96 års ålder utan att klaga över någon jävla höft som en annan levande utgiftspost.
Citera
2020-08-06, 10:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
För det första är jag inte själv ung, för det andra har tidigare generationer av svenska gamlingar klarat sig bra utan suv, min egen farmor körde i en Honda jazz fram till 96 års ålder utan att klaga över någon jävla höft som en annan levande utgiftspost.

Vi klarade oss utan telefoner, tvättmaskiner, diskmaskiner you name it förr också. Det är inte ett argument som biter på en spekulant i bilhallen

Folk som inte förstår har helt enkelt bara defekt inlevelseförmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in