Citat:
Jag uppfattar inte vad du uppfattar. Jag uppfattar ett brottsoffer som förlorat förtroendet för PU och hela processen. Självklart ska ett vittne berätta vad man minns. Men man kan göra det på olika sätt. LP gjorde det inte bra. Hon visade tydligt att utredningen anpassats efter hennes önskemål, hon mindes inte vad hon sagt i tidigare förhör, delvis motsade hon sina egna tidigare uppgifter, hon hänvisade till vad teknisk undersökning visade i stället i för att svara på frågan "hur uppfattade du...", hävdade att advokaten visste och menade därför att hon inte borde behöva svara.
Följande dialog ex vis:
Arne Liljeros: Hur långt avstånd till baracken?
Lisbeth Palme: Jag vet faktiskt inte hur långt det är till baracken. Men det går tekniskt lätt att ta reda på.
Arne Liljeros: Jag frågar om er uppfattning.
Lisbeth Palme: Jag vet att herr Liljeros kanske tycker att det är
intressant hur jag bedömer avstånd.
Arne Liljeros: Ja.
Lisbeth Palme: Men det är mera intressant att veta hur det tekniskt ser ut.
Arne Liljeros: Jag är intresserad av er uppfattning. Jag vill veta hur långt.
och denna:
Per-Anders Broqvist:
I vilket skede frågade du om grunderna för frihetsberövandet? Var det före, under eller efter visningen?
Lisbeth Palme: Inte under visningen i varje fall.
Per-Anders Broqvist: Det kunde ha varit före?
Lisbeth Palme: I och med att man har ett gripande visste jag ... men det är klart att ... när jag igenkände vederbörande ville jag veta ... och det ville de inte uttala sig om mera än att det var ett
gripande på de grunder som ni använder. De ville ju inte diskutera om jag hade rätt.
Per—Anders Broqvist:
Det låter som om diskussionen ägde rum efter visningen.
Lisbeth Palme: De ville inte i det skedet diskutera det heller.
Per—Anders Broqvist: Minns du om det var någon diskussion före visningen?
Lisbeth Palme: För att göra en videokonfrontation måste det ha varit ett gripande. Det är helt riktigt,
eller hur? Man sätter ju inte ihop en videokonfrontation
utan att man har en misstänkt på goda grunder.
Per—Anders Broqvist: Jag undrar om du ställde frågan till åklagarna före.
Lisbeth Palme: Det visste jag före, att det måste vara på det sättet. Det är ju själva ABC.
Birgitta Blom: Betyder det att du menar att frågan måste ha kommit efteråt?
Lisbeth Palme: Just det. Mina frågor kom efteråt. Men jag visste att i och med att man har ett gripande, eller gör ett gripande ... det visste jag ju ... jag igenkände vederbörande och blev klart oroad och började ställa frågor.
Skulle LP i sitt jobb som barnpsykolog ha accepterat denna typ av svar?
Följande dialog ex vis:
Arne Liljeros: Hur långt avstånd till baracken?
Lisbeth Palme: Jag vet faktiskt inte hur långt det är till baracken. Men det går tekniskt lätt att ta reda på.
Arne Liljeros: Jag frågar om er uppfattning.
Lisbeth Palme: Jag vet att herr Liljeros kanske tycker att det är
intressant hur jag bedömer avstånd.
Arne Liljeros: Ja.
Lisbeth Palme: Men det är mera intressant att veta hur det tekniskt ser ut.
Arne Liljeros: Jag är intresserad av er uppfattning. Jag vill veta hur långt.
och denna:
Per-Anders Broqvist:
I vilket skede frågade du om grunderna för frihetsberövandet? Var det före, under eller efter visningen?
Lisbeth Palme: Inte under visningen i varje fall.
Per-Anders Broqvist: Det kunde ha varit före?
Lisbeth Palme: I och med att man har ett gripande visste jag ... men det är klart att ... när jag igenkände vederbörande ville jag veta ... och det ville de inte uttala sig om mera än att det var ett
gripande på de grunder som ni använder. De ville ju inte diskutera om jag hade rätt.
Per—Anders Broqvist:
Det låter som om diskussionen ägde rum efter visningen.
Lisbeth Palme: De ville inte i det skedet diskutera det heller.
Per—Anders Broqvist: Minns du om det var någon diskussion före visningen?
Lisbeth Palme: För att göra en videokonfrontation måste det ha varit ett gripande. Det är helt riktigt,
eller hur? Man sätter ju inte ihop en videokonfrontation
utan att man har en misstänkt på goda grunder.
Per—Anders Broqvist: Jag undrar om du ställde frågan till åklagarna före.
Lisbeth Palme: Det visste jag före, att det måste vara på det sättet. Det är ju själva ABC.
Birgitta Blom: Betyder det att du menar att frågan måste ha kommit efteråt?
Lisbeth Palme: Just det. Mina frågor kom efteråt. Men jag visste att i och med att man har ett gripande, eller gör ett gripande ... det visste jag ju ... jag igenkände vederbörande och blev klart oroad och började ställa frågor.
Skulle LP i sitt jobb som barnpsykolog ha accepterat denna typ av svar?
Jag kan själv utläsa brister t.ex i hennes uppfattning av olika avstånd sådär i efterhand. Hon hade inte varit där efter mordet utan hade bara sina intryck från detta fruktansvärda och kaotiska tillfälle att referera till. Självklart var det advokaternas uppgift att med alla tillåtna medel försöka förminska värdet av hennes uppgifter, men jag är misstänksam när det gäller drevet mot henne och sönerna och skulle inte önska någon att vara i deras situation.
Jag är helt säkert mer misstänksam till PU och de svenska myndigheterna än vad hon var och jag är också misstänksam mot de flesta deltagare i tråden. Jag förstår vad det är för värld vi lever i och begreppen förljugenhet, hänsynslöshet och korruption täcker inte på långa vägar vad det handlar om.