2020-08-04, 09:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tillägg Säpo-PM.

Av 150 förhörda Grandvittnen är det enbart Mårten som ser att någon följer efter makarna Palme.

Helt riktigt. Pia Engström är i mitt tycke ett av mordnattens mer trovärdiga vittnen. Helt nykter då hon varit på ”Bröderna Mozart”. Som ung kvinna för tillfället går på kryckor kan vi anta att hon är uppmärksam. Vilket hon för övrigt visar vid sitt möte med Roger Östlund som hon klockrent liknar vid Marlon Brandos gestaltning av ”Don Vito Corleone och utan minsta tvekan pekar ut åt PU. Hennes iakttagelse av att ingen går efter paret Palme styrks av det faktum att hon i förhören berättar om hur hon reagerat av att Statsministerparet inte hade någon efter sig och därmed saknade livvakter.
Citera
2020-08-04, 09:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tror inte jag heller. Han råkade bara vara Norlins chef.

Tillsammans med Helge Eriksson var SL Pettersson den av de högre polischeferna som gått den långa vägen från patrullerande konstaplar till sina positioner. Övriga var mer eller mindre karriärjurster.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-08-04 kl. 09:29.
Citera
2020-08-04, 09:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Sammanställning av observationer som jag hittat.

https://drive.google.com/file/d/1f9vV15l6LI8vOtO5_sXdNknE1nzCRwKd/view

Närmare tidsbestämning av Schaeffer. Hon stod vid busshållplatsen på Sveavägens östra sida, mitt för kyrkan, klockan 23,17 vid koll av tidtabell. Sekunder anges ej. Väntade runt 30 sekunder innan hon fortsatte. Då är vi framme vid omkring 23,18 vid vidare promenad söderut. Passerar sedan Dekorimahörnan och möter därefter eventuellt Fauzzi. Har inte lagt märke till något därutöver runt mordplatsen.

https://drive.google.com/file/d/1ZVfEyfSVCfINiZr_vHTb915AWaA4DhU7/view

Därefter har vi Ami Rolder som på grund av illamående i sitt sällskap finns på mordplatsen i drygt en minut och inte ser någon annan på mordplatsen. Efter henne kommer Hellgren som vi ännu så länge vet så lite om.
Citera
2020-08-04, 09:37
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Därefter har vi Ami Rolder som på grund av illamående i sitt sällskap finns på mordplatsen i drygt en minut och inte ser någon annan på mordplatsen. Efter henne kommer Hellgren som vi ännu så länge vet så lite om.
Alla eventuella förhör och allt material avseende Hellgren är utbegärt. Så förhoppningsvis vet vi mer snart.
Citera
2020-08-04, 10:05
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mycket intressant, bra jobbat. Har du några bilder på några av poliserna så att vi kan jämföra med den anatoliske Tunnelbanemannen? Jag har det inte utom den som du ordnade fram på Föllinge.

Nej, jag har bara nutida, en del i anslutning till pensionering. Många var ju riktiga spanare och undvek säkert genom karriären exponering. Föllinge är därvid ett intressant undantag, psykologiskt sett.
Citera
2020-08-04, 10:07
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
En liten detalj, men var det verkligen vanligt med 3/4 långa blå täckjackor för män? Rockar och vinterjackor i 3/4 längd var då och är ju fortfarande vanligt. Men blå täckjacka/täckjacksliknande i den längden tror jag bara att jag sett på kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag har tänkt samma sak .Vanligt var det säkert inte för män med den längden och jag vet inte vad det fanns för urval av längre jackor för män på 80-talet . Det finns sådana täckjackor för män nu men det är verkligen inte vanligt nu heller.
https://imgur.com/a/pSyeZ8p

Sen vet jag inte hur GM ekiperade sig .Hade han 10cm för korta byxor så kunde han kanske ha en damjacka också.

Men mer troligt har det varit någon annan typ av 3/4 lång blå jacka/rock än en täckjacka/dunjacka.

Kanske shoppade GM i klädåtervinningscontainers enligt principen "man tager vad man hittar".

Kanske var GM en bredaxlad och kraftigt byggd kvinna , en sovjetisk kulstöterska utsänd av KGB för att döda OP.

Kanske var GM utsänd av Skynet i framtiden för att rädda Sverige från att lämnas ut till Sovjet.
När man färdas bakåt i tiden kommer man fram naken och får ta de kläder man hittar.Det har jag lärt mig från Terminatorfilmerna.

Kanske var det HH som klätt ut sig.
Citera
2020-08-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nej, de gick därifrån redan 22:45.

Vilken biograf tänker du på här?

Vad jag förstår så var det spår från en tändsats, men alldeles för lite för att kunna dra några definitiva slutsatser.

Han försökte även att göra gällande att han efter det att flickorna lämnade Mon Cheri så slog han sig i slang med två yngre grabbar som han bland annat ska ha visat sin nya kamera för.

1. De båda kunde inte säkert säga att det var den kvällen de hade träffat VG.

2. VG själv säger i andra sammanhang att han INTE hade kameran med sig ut på stan den kvällen.

Han hade således inget alibi. Däremot så finns det en mängd vittnesmål och sammanträffanden som i kombination med hans palmehat, närhet till mordplatsen och mycket misstänkta beteende, sammantaget ger att han på mycket starka grunder måste misstänkas som inblandad på något sätt.

Har du läst Anders Leopolds och Börje Wingrens böcker om VG och MOP?

Rekommenderas.

Tack för lästipset.

VG sprang ju in på en biograf efter att föreställningen börjat.
Citera
2020-08-04, 10:20
Medlem
mvagrippas avatar
Sigge Cedergren undersöks tidigt av PU/KK1 i samband med MOP . Redan första april 1986 avförs han från de aktiva uppslagen. Med tanke på det grepp som Hans Holmer kopplade om PU borde han i detta läge fått ta del TK-kontrollen runt SC. Exempelvis Margarareta Eklund berättar för juristkommissionen att hon kopplas till PU redan lördag första mars. Hemligstämpel döljer vad hon fick för uppgift. Men frågan kvarstår fick HH kännedom om TK-kontrollen och spaningen mot SC eller undanhölls han den?
Citera
2020-08-04, 10:36
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Superintressant just att det är BR som är den förste (?) namngivne eventuellt "privatspanande" polisen som inte alls har med MOP att göra enligt Dahlsten. Ett stort jävla tyvärr bara att uppgiftslämnaren är så enkel att avfärda.
Samtidigt så kanske det är en av de få saker som kommer spontant från RÖ och som faktiskt har hänt, till skillnad från sånt som Hylin suggestivt manar fram.

Det finns ett par grejer som skulle kunna tyda på det.

Roger känner igen den ena polisen, men inte den andra. Upplever att mannen hade pondus och att det inte var läge att tjafsa emot. Han är ovillig att ge Hylin namnet för han vill inte bli inblandad och han tror att det kan vara farligt för honom. Magkänslan säger att det är upplevt, men vad betyder det?

Vill man vara extremt konspiratorisk så har TK-manipulationerna ingenting med Christer Pettersson att göra, som ju inte är aktuell i utredningen vid den tidpunkten. Utan görs för att flytta runt vittnet Roger Östlund. Vem kommer tro på honom om TK-protokollet säger annorlunda? Sen blir de av en slump aktuella via Christer Pettersson år senare, och då syns manipulationen tydligare än vad som var tänkt. Den skulle bara vara en säkring om någon börjar bläddra.

Alternativt är allt bara tjackdimma och det finns ingen polis. Och att jag övertolkar. Men det blir många knarkspanare som inte är där de ska vara.
Citera
2020-08-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det finns ett par grejer som skulle kunna tyda på det.

Roger känner igen den ena polisen, men inte den andra. Upplever att mannen hade pondus och att det inte var läge att tjafsa emot. Han är ovillig att ge Hylin namnet för han vill inte bli inblandad och han tror att det kan vara farligt för honom. Magkänslan säger att det är upplevt, men vad betyder det?

Vill man vara extremt konspiratorisk så har TK-manipulationerna ingenting med Christer Pettersson att göra, som ju inte är aktuell i utredningen vid den tidpunkten. Utan görs för att flytta runt vittnet Roger Östlund. Vem kommer tro på honom om TK-protokollet säger annorlunda? Sen blir de av en slump aktuella via Christer Pettersson år senare, och då syns manipulationen tydligare än vad som var tänkt. Den skulle bara vara en säkring om någon börjar bläddra.

Alternativt är allt bara tjackdimma och det finns ingen polis. Och att jag övertolkar. Men det blir många knarkspanare som inte är där de ska vara.

Precis samma tanke som jag tänkt då TK-manipulationerna görs så tidigt så de kan knappast ha med CP att göra ursprungligen. Men som du säger om man vill flytta RÖ så är frågan varför? Och kanske vi nu börjar hitta svaret till det?
Citera
2020-08-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Till Lars Borgnäs pratade Magnus Prim om en ljushårig, kortklippt man i 30-års åldern i en grå snygg jacka. Inget om kroppslängden där.

I en iskall vind sägs Herr Prim ha uppfattat längden som 180. Fru Prim noterade dock att han gick konstigt med nedsänkt huvud, vilket ev kan ha gjort längden svårskattad.
Citera
2020-08-04, 10:49
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Precis samma tanke som jag tänkt då TK-manipulationerna görs så tidigt så de kan knappast ha med CP att göra ursprungligen. Men som du säger om man vill flytta RÖ så är frågan varför? Och kanske vi nu börjar hitta svaret till det?

BR ingår i gruppen av civilklädda spanare som hänger kvar efter arbetstid, som Ulf Dahlsten med flera pratar om. Han går och rensar bort folk från gatorna uppe på åsen och är en av de män som Sven och Berith ser. En av personerna han skickar undan är Roger Östlund, men i efterhand blir han orolig om Roger kan ha känt igen honom. Kanske har han gripit honom tidigare.

Roger kände också igen honom, men känner såklart inte till signifikansen. BR går sedan in och ändrar TK-protokollen för att flytta Östlund en kilometer därifrån - helt ovetandes om hur centrala dessa kommer bli år senare när man griper Christer Pettersson. Om Roger någon gång får för sig att han sett honom där så kan det bara kontrolleras och avfärdas med TK-protokollet. För vem kommer tro Anabola Roger?

Kan det verkligen vara såhär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in