2020-08-04, 21:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Problemet är som skrivits flera gånger att de oförsiktiga dårar som tror att de är odödliga och springer omkring utan munskydd, de sprider smittan till sina medmänniskor. Bryr man sig om andra så ska man bära munskydd i offentliga miljöer. Detta förutom att munskyddet även skyddar bäraren.
Eftersom de flesta människor viljelöst gör som andra och alltså inte vågar använda munskydd om inte andra också gör det så behövs det krav på munskydd i offentliga miljöer.
Som i många andra länder. Det finns orsaker till att krav på munskydd har införts världen över.
Helt riktigt. Hela saken är utomordentligt enkel - man behandlar sina medmänniskor med respekt genom att inte utsätta andra för fara.

Det hela påminner om debatten om rökning som pågick under ett par år där rökare på allvar menade att om man inte ville utsätta sig för stinkande cancerogen giftrök så kunde man stanna hemma. Det verkar som folk nu efter ett par år har insett hur fel den tanken var.

Nu blir munskydden föremål för exakt samma debatt. Skall de som inte vill bli utsatt för smitta tvingas stanna hemma medan de som gör lite som de vill springer runt på stan och smittar ner andra?

Mitt svar är enkelt:
Inför krav på munskydd, och om man inte vill ha munskydd kan man stanna hemma.
Citera
2020-08-04, 21:41
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste själva grundsammanställningen förut på en utländsk sida. Kanske är du bättre på att googla än mig?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL23Oo/sverige-tycks-inte-forbereda-sig

Ett exempel på när man öppnade för snabbt var i Israel där de hade haft järnkoll. Där har de ett jätteutbrott nu som började framför allt i skolorna. De har nästan 2 000 diagnostiserade fall per dag, i ett land med färre invånare än Sverige, säger Lena Einhorn.

Den koreanska studien:

https://omni.se/barn-over-tio-ar-lika-stora-smittspridare-som-vuxna/a/e8bMMg

Här även en brittisk-tysk studie som belägger ungefär samma sak.

https://skolvarlden.se/artiklar/ny-studie-barn-kan-smitta-lika-mycket-som-vuxna

Vad Tegnell och gänget lutar sig på när de säger att barn inte smittar, eller att "barn inte driver smittan" (för att få det att låta aningen mer kryptiskt, men med i stort sett samma budskap), är emellertid högst oklart. Känner inte till någon studie som kommit fram till den slutsatsen.

Den ursprungliga källan är en reserapport från Kina som några utsända från WHO gjorde, där fick de berättat för sig att barnen inte stod för något större smittspridning.
Vad man glömde säga var att skolorna stängde för ordinarie skollov inför det kinesiska nyåret, när epidemin fortfarande befann sig i sin linda, och öppnade inte förrän flera månader senare i Wuhan. Så anledningen till att barnen inte spred smitta var just att skolorna var stängda hela tiden under pandemin.
Citera
2020-08-04, 21:49
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Helt riktigt. Hela saken är utomordentligt enkel - man behandlar sina medmänniskor med respekt genom att inte utsätta andra för fara.

Det hela påminner om debatten om rökning som pågick under ett par år där rökare på allvar menade att om man inte ville utsätta sig för stinkande cancerogen giftrök så kunde man stanna hemma. Det verkar som folk nu efter ett par år har insett hur fel den tanken var.

Nu blir munskydden föremål för exakt samma debatt. Skall de som inte vill bli utsatt för smitta tvingas stanna hemma medan de som gör lite som de vill springer runt på stan och smittar ner andra?

Mitt svar är enkelt:

I Japan säkert fler ställen använder man mask om du är förkyld just för att skydda dina medmänniskor när man är ute och gör ärende. Men här i Sverige är det viktigare om sitt egna liv före andra så varför bry sig? Bättre ha attityden de som är svaga ska dö och de starka överleva. Underbart tankesätt inget förvånar mig längre.
Citera
2020-08-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cracows
Anekdotisk bevisföring.
Två (dina föräldrar) av 1,5 miljoner går det ingen större nöd på.... Så allt är lugnt, fortsätt cirkulera.

Jag känner fyra över 70 som är förbannat trötta på isoleringen. Betyder vår lilla ministudie att 33 procent är ganska nöjda och 66 procent missnöjda?

Klart vi skulle haft lockdown. Räddat liv och varit på rätt väg nu. Extremt oskickligt skött.

Min föräldrar har det finfint. Bor i hus och har bil. Träffar dagligen vänner och fikar i trädgården, eller i det stora uterummet. Min svärmor, som ensam bor i lägenhet och haft sitt sociala liv genom dagliga aktiviteter med andra pensionärer, klagar ALDRIG. Men jag märker att hon är deprimerad. Har ont i höften och svårt att röra sig. Vattengympan är inställd förstås. Inga planer alls nuförtiden. Enbart Netflix. Och hon är långtifrån ensam om att må dåligt.

Visst är det fascinerande hur lite vi vet kring denna grupp i stort. Var är de officiella undersökningarna, eller tidningsartiklarna? Vore sunt att göra en gall-up då och då för att se om depression ökar i denna grupp osv. De har INGET slutdatum. Och som strategin är i Sverige tror jag inte att läget kommer förändras till det bättre. FHM sa från början att absolut skulle ingen behöva hålla sig hemma mer än ett halvår. Snart har den tiden gått.
Citera
2020-08-04, 22:06
Medlem
Citat:

Mitt svar är enkelt:

Tack. Bra skrivet.

Som lungsjuk och bärare av skydd då jag måste ut skulle krav på munskydd vara kanon.

Jag skulle inte börja ränna på krogen och shoppingcentret men jag skulle kunna ta mig till apoteket utan att gå cirklar kring folk som inte vill hålla avstånd.

Jag har flera gånger läst och hört att det minsann är vi i riskgrupp som ska hålla oss borta så att resten får leva sina liv.. Det tycker jag är en hemsk inställning jämte andra människor. Vi i riskgrupp har redan fått sätta våra liv på paus. Munskydd och folkvett ställer jag mig positiv till och framförallt i miljöer där det är svårt att hålla avstånd. Utomhus i icke stadsmiljö borde vi kunna respektera varandra så pass att vi tillsammans håller avstånd.. Tyvärr är det inte ens alla som gör det.
Citera
2020-08-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Problemet är som skrivits flera gånger att de oförsiktiga dårar som tror att de är odödliga och springer omkring utan munskydd, de sprider smittan till sina medmänniskor. Bryr man sig om andra så ska man bära munskydd i offentliga miljöer. Detta förutom att munskyddet även skyddar bäraren.
Eftersom de flesta människor viljelöst gör som andra och alltså inte vågar använda munskydd om inte andra också gör det så behövs det krav på munskydd i offentliga miljöer.
Som i många andra länder. Det finns orsaker till att krav på munskydd har införts världen över.

Denna epidemi är långt ifrån över som många inbillar sig.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/professorn-och-coronaviruset-tror-inte-vi-natt-peaken

Även yngre drabbas, ofta hårt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/jonas-lag-langst-pa-sjukhus-for-covid-19-i-vasterbotten
Globalt har vi inte nått peaken, det är ju uppenbart särskilt när halva världen endast dragit i handbromsen för att kortsiktigt pausa coronasridningen och peaken ligger såklart framför dem. För Sveriges del tycker jag allt pekar på att peaken nåddes i april, ser ingen som talar för att vi har den framför oss.

För friska "unga" (under 50) är risken med covid i princip försumbar andra vardagliga risker. Men mycket kraftig övervikt är farligt generellt och i kombination med corona kan uppenbarligen även unga kan bli allvarligt sjuka.
Citera
2020-08-04, 22:11
Medlem
Citat:

Mitt svar är enkelt:

Tycker du att lag om att alla måste bära munskydd så fort de lämnar hemmet även då ska gälla under influensasäsonger?

Dvs. varje år framöver mellan typ Oktober-Mars, så måste man alltid bära munskydd när man lämnar hemmet.
Citera
2020-08-04, 22:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Radio!
Här har du svart på vitt att viruset inte kan spridas i skolan och nackdelarna därför är betydligt större än fördelarna. https://www.cnbc.com/amp/2020/07/14/schools-coronavirus-infection-rate-low-german-study-finds.html
Klart att smittan inte kunde spridas i skolan när den var stängd. Sachsen, där undersökningen gjordes, stängde sina skolor från mitten av mars till mitten av april, då smittspridningen fallit rejält från toppen.
Citera
2020-08-04, 22:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Min föräldrar har det finfint. Bor i hus och har bil. Träffar dagligen vänner och fikar i trädgården, eller i det stora uterummet. Min svärmor, som ensam bor i lägenhet och haft sitt sociala liv genom dagliga aktiviteter med andra pensionärer, klagar ALDRIG. Men jag märker att hon är deprimerad. Har ont i höften och svårt att röra sig. Vattengympan är inställd förstås. Inga planer alls nuförtiden. Enbart Netflix. Och hon är långtifrån ensam om att må dåligt.

Visst är det fascinerande hur lite vi vet kring denna grupp i stort. Var är de officiella undersökningarna, eller tidningsartiklarna? Vore sunt att göra en gall-up då och då för att se om depression ökar i denna grupp osv. De har INGET slutdatum. Och som strategin är i Sverige tror jag inte att läget kommer förändras till det bättre. FHM sa från början att absolut skulle ingen behöva hålla sig hemma mer än ett halvår. Snart har den tiden gått.
Smittan har ju redan nu börjat öka. Och det kommer nog bara bli allt värre under hösten.
70+-arna saknar alla deras aktiviteter som nu är stängda men de kan ändå träffa sina vänner som också är försiktiga och gå och bada bada, gå på en promenad eller träffas i parken med medhavd fika. Men hur blir det till vintern, en jul i ensamhet utan familj (för familjen går i skola eller arbetar och därför kan vara smittsamma) och det inte längre är trevligt med sociala kontakter utomhus.
I denna pandemi har de ingen röst. Tegnell tog upp på presskonferensen att en del av de som jobbade hemifrån inte trivdes med det. Men 70+-arna, de som verkligen inte trivs just nu bryr han sig inte om.
Citera
2020-08-04, 22:19
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Tycker du att lag om att alla måste bära munskydd så fort de lämnar hemmet även då ska gälla under influensasäsonger?

Dvs. varje år framöver mellan typ Oktober-Mars, så måste man alltid bära munskydd när man lämnar hemmet.

Ja, ingen dör av det och finns en del länder som har det när de är förkylda bara just för att skydda sina medmänniskor. Men sånt finns inte i Sverige bry sig om sina medmänniskor, vad är det? Bättre att alla som blir sjuka lätt dör så de starka egoist tänkande kan leva vidare. Blir nog en bra värld
Citera
2020-08-04, 22:21
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Klart att smittan inte kunde spridas i skolan när den var stängd. Sachsen, där undersökningen gjordes, stängde sina skolor från mitten av mars till mitten av april, då smittspridningen fallit rejält från toppen.
Så då menar du att ingen kan smittas i skolan i Sverige eftersom vi haft sommarlov?

Och varför har man då haft högre studier på distans?
Citera
2020-08-04, 22:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar

Det måste väl gå att kombinera med en gnutta sunt förnuft? Det är inte svart eller vitt som om man måste agera som en autist så fort man ska göra något? Munskyddsvägrare har en tråkig förmåga att göra sig mer korkade än nödvändigt och driva saken till sin spets maximalt för att försöka hitta en poäng (”munskydd ALLTID, 24/7, även i duschen? Även om man är ensam i skogen? Om grannen röker på balkongen?”). Kan man hålla isär skit och pannkaka så finns det chans till en givande debatt om saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in