Citat:
Ursprungligen postat av
SpiralenSpiralen
Min föräldrar har det finfint. Bor i hus och har bil. Träffar dagligen vänner och fikar i trädgården, eller i det stora uterummet. Min svärmor, som ensam bor i lägenhet och haft sitt sociala liv genom dagliga aktiviteter med andra pensionärer, klagar ALDRIG. Men jag märker att hon är deprimerad. Har ont i höften och svårt att röra sig. Vattengympan är inställd förstås. Inga planer alls nuförtiden. Enbart Netflix. Och hon är långtifrån ensam om att må dåligt.
Visst är det fascinerande hur lite vi vet kring denna grupp i stort. Var är de officiella undersökningarna, eller tidningsartiklarna? Vore sunt att göra en gall-up då och då för att se om depression ökar i denna grupp osv. De har INGET slutdatum. Och som strategin är i Sverige tror jag inte att läget kommer förändras till det bättre. FHM sa från början att absolut skulle ingen behöva hålla sig hemma mer än ett halvår. Snart har den tiden gått.
Smittan har ju redan nu börjat öka. Och det kommer nog bara bli allt värre under hösten.
70+-arna saknar alla deras aktiviteter som nu är stängda men de kan ändå träffa sina vänner som också är försiktiga och gå och bada bada, gå på en promenad eller träffas i parken med medhavd fika. Men hur blir det till vintern,
en jul i ensamhet utan familj (för familjen går i skola eller arbetar och därför kan vara smittsamma) och det inte längre är trevligt med sociala kontakter utomhus.
I denna pandemi har de ingen röst. Tegnell tog upp på presskonferensen att en del av de som jobbade hemifrån inte trivdes med det. Men 70+-arna, de som verkligen inte trivs just nu bryr han sig inte om.