2020-08-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad gäller den Israeliska kunde man se att smittspridningen skenade när man öppnade upp skolorna. Vad gäller den sydkoreanska var den mer medicinskt inriktad. Man mätte virusnivåer hos smittade barn och hur mycket de avger i olika situationer.

Vad finns det för vetenskap som FHM lutar sig på? Har aldrig hört att de refererat till något alls faktiskt.
Länkar?
Citera
2020-08-04, 18:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här kan du ta del av den kunskap som finns, vad gäller barn som smittbärare:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1545250

Intressant att FHM drar helt andra slutsatser än alla andra. Man skulle nästan kunna tro att de har en agenda...

Hur fan kan de läsa studierna och dra motsatta slutsatser som författarna till studierna? Det är ju snudd på makalöst. Tror dock vi kommer bli varse hur det förhåller sig senare i höst när skolorna startar. Skulle bli mycket förvånad om vi inte får en större samhällsspridning. Undrar vad FHM kommer skylla den ökningen på för som bekant kommer de aldrig erkänna att de haft fel.
Citera
2020-08-04, 18:50
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Sjukt att sekteristisk media vägrar offentliggöra att Björn Olsen med fler från Team 22 polisanmälts av överklagandenämnden för etikprövning, för oetisk och olaglig forskning tbh
Olsen har ju en grym förmåga att förutse saker som redan skett. Vissa saker har han kanske lyckats pricka in men hans självgodhet och uppblåsta ego är verkligen vedervärdigt.

Men det finns egentligen ingen mening att göra annat än att ignorera bruset från de 22, allt detta finns redan i överflöd här på Flashback och jag tror knappast vi kommer missa något revolutionerande.
Citera
2020-08-04, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo

Ja det ser faktiskt värre ut än Sverige.Texas är så stort - 42 miljoner.
Men denna skillnad mellan norr och söder i USA får mig att undra.
Först får norr och öst en rejäl omgång, och nu kommer det till söder och väster.

Precis varenda logisk tanke säger att det beror på immunitet i dom förstnämnda delarna.
Citera
2020-08-04, 18:53
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Precis varenda logisk tanke säger att det beror på immunitet i dom förstnämnda delarna.
Nej munskydden!!

Måste det vara. Ty Covid-19 är immunt mot immunitet.

Men USA har en lång väg kvar att gå.
Citera
2020-08-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Olsen har ju en grym förmåga att förutse saker som redan skett. Vissa saker har han kanske lyckats pricka in men hans självgodhet och uppblåsta ego är verkligen vedervärdigt.

Men det finns egentligen ingen mening att göra annat än att ignorera bruset från de 22, allt detta finns redan i överflöd här på Flashback och jag tror knappast vi kommer missa något revolutionerande.

Med tanke på att han kallade media för sekteristiska och proselyter tycker jag det vore rimligt med lite payback om media hade haft lite stake
Citera
2020-08-04, 18:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad får dig att tro att vi skulle vara förskonade från en andra våg? Enligt alla studier som jag känner till är skolor och barn en stor källa till smittspridning. Bland annat genom färska studier från Israel och en annan från Sydkorea. Den enda institution som hävdat motsatsen är svenska folkhälsomyndigheten och det har de sagt från start. Vad de grundar sig på är dock högst oklart.

Vad gäller svensk ekonomi är det ju många som menar att vi klarar oss sämre. Inte minst vår turismindustri. Läste även en artikel i Financial Times som pekade på det faktum att Sverige är ett exportland som gör att vi drabbas lika mycket ändå.
Igår hörde jag på radion om tyska och brittiska studier som visat att skolstängningar var den enskilt mest effektiva åtgärden för att minska smittspridningen, och att barn till och med kan ha högre virusnivåer i kroppen än vuxna.
Tegnells kommentar var att "de har helt enkelt fel" och "det finns inget samband mellan hur hög nivå av virus man kan uppmäta hos en person och hur smittsam den är", "vi har till exempel stött på en person med väldigt höga virusnivåer som inte smittat någon alls".
Citera
2020-08-04, 19:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Länkar?

Läste själva grundsammanställningen förut på en utländsk sida. Kanske är du bättre på att googla än mig?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL23Oo/sverige-tycks-inte-forbereda-sig

Ett exempel på när man öppnade för snabbt var i Israel där de hade haft järnkoll. Där har de ett jätteutbrott nu som började framför allt i skolorna. De har nästan 2 000 diagnostiserade fall per dag, i ett land med färre invånare än Sverige, säger Lena Einhorn.

Den koreanska studien:

https://omni.se/barn-over-tio-ar-lika-stora-smittspridare-som-vuxna/a/e8bMMg

Här även en brittisk-tysk studie som belägger ungefär samma sak.

https://skolvarlden.se/artiklar/ny-studie-barn-kan-smitta-lika-mycket-som-vuxna

Vad Tegnell och gänget lutar sig på när de säger att barn inte smittar, eller att "barn inte driver smittan" (för att få det att låta aningen mer kryptiskt, men med i stort sett samma budskap), är emellertid högst oklart. Känner inte till någon studie som kommit fram till den slutsatsen.
Citera
2020-08-04, 19:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fast fältsjukhuset IVA Kronan utanför Östra Sjukhuset i Göteborg användes väl under en period 🤔?

https://sverigesradio.se/artikel/7450954

Nej, det menar jag inte.
Jag känner inte till vad professorn hade velat säga men inte fick.
Ja, jag hade fel. Det verkar som om Gbg använde sitt. Dock hade ju Stockholm kunnat ge syrgas och dropp i sitt och antagligen räddat en hel del av de äldre som istället fick felaktig, pallativ, vård.
Citera
2020-08-04, 19:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag är helt enig med dig.
Tyvärr är den usla tillgången till läkare inte något nytt fenomen på landets boenden.

I mina ögon behandlas de sköraste av oss ovärdigt sedan många år.
Men vi ska inte glömma att det finns hjältar under pandemin också:
På ett boende i Gnosjö flyttade delar av personalen in på boendet när läget var som värst för att stoppa smittspridningen och skydda de boende.
https://www.svd.se/smittan-lamslog-boende-i-gnosjo--da-flyttade-de-in

Ja, det är onekligen enormt glädjande att läsa de få solskenshistorier som finns . Jag minns en där en sjuksköterska gav dropp via fönstret till sin granne, vilket antagligen räddade livet på honom. Nu var han nog inte särskilt gammal om jag minns rätt, 50-60 skulle jag tro.
Citera
2020-08-04, 19:08
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Igår hörde jag på radion om tyska och brittiska studier som visat att skolstängningar var den enskilt mest effektiva åtgärden för att minska smittspridningen, och att barn till och med kan ha högre virusnivåer i kroppen än vuxna.
Tegnells kommentar var att "de har helt enkelt fel" och "det finns inget samband mellan hur hög nivå av virus man kan uppmäta hos en person och hur smittsam den är", "vi har till exempel stött på en person med väldigt höga virusnivåer som inte smittat någon alls".
Radio!
Här har du svart på vitt att viruset inte kan spridas i skolan och nackdelarna därför är betydligt större än fördelarna. https://www.cnbc.com/amp/2020/07/14/schools-coronavirus-infection-rate-low-german-study-finds.html
Senast redigerad av Revej 2020-08-04 kl. 19:18.
Citera
2020-08-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag hade fel. Det verkar som om Gbg använde sitt. Dock hade ju Stockholm kunnat ge syrgas och dropp i sitt och antagligen räddat en hel del av de äldre som istället fick felaktig, pallativ, vård.

De började väl sålla bort mer och mer äldre från när utbrottet kom och över veckorna framöver, t.ex betydligt färre över 70+ som fick plats. Och trots det hade man ett sjukhus som ekade tomt, och utan riktlinjer att börja neka folk vård. Så den som stod bakom de besluten borde skickas direkt till fängelset utan att passera gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in