2020-08-04, 15:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vad jag inte kan förstå är varför ingen ingen intresserar sig för mannen som SC mötte på Luntmakargatan.

För mig är det som denna mannen bar på en blinkande neonskylt med texten : JAG ÄR GM ! men ingen bryr sig om honom ändå.

Uppdragna axlar , lunkande löpstil och blå 3/4" lång jacka , dyker upp några 100meter från brottsplatsen
vid en tidpunkt som enligt SC överensstämmer med när de första utryckningsfordonen nådde fram till brottsplatsen.
Jackan var ljus, medan uppgifterna från mordplatsen gäller mörk jacka/rock.
Citera
2020-08-04, 15:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Så du tror att GM sköt med lösa skott och den riktiga GM sköt med ett prickskyttegevär?
Skrev jag det? Det finns många möjligheter. T.ex. att första skottet var löst. Det var riktat mot Palmes rygg men skadade honom inte, medan det andra var löst ellet skarpt.
Citera
2020-08-04, 15:28
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jackan var ljus, medan uppgifterna från mordplatsen gäller mörk jacka/rock.

Sådana detaljer från vittnen kan säkert skifta beroende på ljusförhållande och exakt vad de minns .Om jackan uppfattades som ljusblå eller mörkblå tycker jag inte är så viktigt.
Citera
2020-08-04, 15:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Sådana detaljer från vittnen kan säkert skifta beroende på ljusförhållande och exakt vad de minns .Om jackan uppfattades som ljusblå eller mörkblå tycker jag inte är så viktigt.
Men andra kanske inte håller med om det? Och därför inte tror att det var samma person som sågs skjuta på Tunnelgatan?
Citera
2020-08-04, 15:44
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Flamman är intressant då dom ger KGBs inställning i frågan. Tomas Bresky har en bakgrund där.
Ja det vågar man nog påstå
Citera
2020-08-04, 15:44
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Omtolkning av händelseförloppet-LOP, sköts med avsikt av det första skottet,alltså inte av misstag som bla BOBO skrivit sen många år. GM försvinner sen mellan barackerna

Väldigt kluven inför detta personligen. Förespråkare får gärna övertyga mig.

Får man ryggraden avskjuten faller man i marken så fort gravitationen tillåter, mindre än en sekund. Flera vittnen verkar se Palme stå upp när andra skottet går av, ett par sekunder senare. Det ger vid handen att andra skottet träffar, även om det är ointuitivt. Första skottet skulle då kunna vara ett vådaskott som av ren slump träffar Lisbeth.

Borgnäs resonemang om invecklat combat-skytte köper jag inte personligen. Och heller inte det bisarra resonemanget om att Lisbeth var måltavlan. Mycket troligare är väl att skytten helt enkelt hade tjocka handskar och ett vapen med känslig avtryckare. Eftersom han håller huvudet kallt och är van skytt tappar han det inte utan styr upp situationen med en femetta.

Såvitt jag förstår satt dock Lisbeths skada mellan skulderbladen. Att skottet inte gick genom dem tyder på att armarna var sträckta framför henne, vilket de var när hon satt ner och höll i Olof. Annars sticker de ju ut något. Då är vi tillbaka på standard-versionen, som dessutom känns betydligt mer intuitiv. Frågan är om inte vissa vittnen kan ha sammanblandat Olof och Lisbeths fall, eller att det är någon sorts uttryck för samtalsformen.

Har sett vissa fråga vad det spelar för roll. Men det kan ha bäring på många saker. Hur man tolkar gärningsmannen, vad Lisbeths vinkel mot honom blir och den tekniska undersökningen av kulorna.

50/50 för mig.
Citera
2020-08-04, 15:45
Medlem
hehehos avatar
Högerextra nätverk i Tyskland (en del med gamla anor)The plan sounded frighteningly concrete. The group would round up political enemies and those defending migrants and refugees, put them on trucks and drive them to a secret location.

Then they would kill them.

One member had already bought 30 body bags. More body bags were on an order list, investigators say, along with quicklime, used to decompose organic material.

On the surface, those discussing the plan seemed reputable. One was a lawyer and local politician, but with a special hatred of immigrants. Two were active army reservists. Two others were police officers, including Marko Gross, a police sniper and former parachutist who acted as their unofficial leader.

The group grew out of a nationwide chat network for soldiers and others with far-right sympathies set up by a member of Germany’s elite special forces, the KSK. Over time, under Mr. Gross’s supervision, they formed a parallel group of their own. Members included a doctor, an engineer, a decorator, a gym owner, even a local fisherman.

They called themselves Nordkreuz, or Northern Cross.

“Between us, we were a whole village,” recalled Mr. Gross, one of several Nordkreuz members who described to me in various interviews this year how the group came together and began making plans.

They denied they had plotted to kill anyone. But investigators and prosecutors, as well an account one member gave to the police — transcripts of which were seen by The New York Times — indicate their planning took a more sinister turn.

Germany has belatedly begun dealing with far-right networks that officials now say are far more extensive than they ever understood. The reach of far-right extremists into its armed forces is particularly alarming in a country that has worked to cleanse itself of its Nazi past and the horrors of the Holocaust. In July the government disbanded an entire company infiltrated by extremists in the nation’s special forces.

But the Nordkreuz case, which only recently came to trial after being uncovered more than three years ago, shows that the problem of far-right infiltration is neither new nor confined to to the KSK, or even the military.

Nyt
Senast redigerad av heheho 2020-08-04 kl. 15:48.
Citera
2020-08-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24

Såvitt jag förstår satt dock Lisbeths skada mellan skulderbladen. Att skottet inte gick genom dem tyder på att armarna var sträckta framför henne, vilket de var när hon satt ner och höll i Olof. Annars sticker de ju ut något. Då är vi tillbaka på standard-versionen, som dessutom känns betydligt mer intuitiv. Frågan är om inte vissa vittnen kan ha sammanblandat Olof och Lisbeths fall, eller att det är någon sorts uttryck för samtalsformen.

Enligt ambulanspersonal som sett skadan så var skadan inte mellan utan på skulderbladen.
Citera
2020-08-04, 16:01
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Enligt ambulanspersonal som sett skadan så var skadan inte mellan utan på skulderbladen.

Lutade mig mot denna kommentar på Walls blogg. Om ambulanspersonalen uppgett det är det givetvis en bättre källa. Och poäng för den omvända skottordningen.

Citat:
Postar kanske detta på fel ställe, och ber om ursäkt om så är fallet. Men – I sammanhanget torde det vara värt att notera hur LP’s skottskada såg ut (och jo, det fanns vittnen! Lyssna på kommande avsnitt av podden om Palmemordet!). Ett märke över ryggen, som påminde om ett piskmärke. Tänk efter hur en normal rygg ser ut mellan skulderbladen, där skadan återfanns. Skulderbladen sitter längre ut än ryggraden. Och det gör de nästan alltid – utom vid några få tillfällen. Pröva själv med armarna! Sträck dem så långt fram som möjligt, då hamnar ryggraden längre ut än skulderbladen. Samma sak om man ”kryper ihop”. Enda sättet som Lisbeth kan ha fått de skador hon hade, var om hon böjde sig ner och sträckte ut sina armar mot Olof. Med andra ord måste kulan som snuddade henne ha varit kula nummer två.
Citera
2020-08-04, 16:04
Medlem
SigersonHolmess avatar
Ja, bra där. Vi tittar på vad HO säger i förhör. Sid 175/176.
http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/skandia-vittne-2-henry-olofsson.html

Citat:
O: Det ska man inte efter, Sveavägen 48 kan manväl komma in till halv tio ungefär. Då ska den låsas. Men de andra dörrarna ska vara låsta vid ,ja, vid sextiden ungefär. Med ett sjutillhållarlås som gör att man måste ha både sjutillhållarlås och den vanliga nyckeln för att komma in då. Eller sjutillhållarnyckeln och passerkort.
F: Mm. Är det personal som har den kombinationen?
O: Ja, det finns nog en del som har sjutillhållarnyckeln i alla fall. Men, den är nyligen bytt så jag tror inte det är så många som har den. Jag antar att detär Eriksson som är chef för fastighetsavdelningen då och så några till som kan ha den.
F: Mm. Kan Stig Engström ha nyckeln?
O: Nja, han har troligtvis inte sjutillhållarnyckeln men han kan ha den andra nyckeln så att säga.
F: Vad det det för nyckel?
O: Ja, jag tror det är en Assa nyckel. För han, den nyckeln som vi använder som huvudnyckel när vi går rondering går till de flesta lås i huset och den är väl den nyckeln han har i sin dörr då på en trappa.

Kommentarer till uppgifterna i förhöret.
Det var två lås på den här aktuella dörren i anslutning till baksidan på Skandiahuset. Sjutillhållarlåset och ett till lås. HO trodde inte SE hade nyckeln till sjutillhållarlåset och det var dessutom bytt nyligen så få hade den. Men han kunde ha den här Assa nyckeln som låter som då skulle ha varit en huvudnyckel. Men tänk på här, att inget har kommit fram rörande SEs tillgång till nyckel för sjutillhållarlåset. Polisen eller åtminstone PH borde i sin egna interna utredning på Skandia ha hittat något om detta. Men det finns inget funnet om detta. Liksom allt annat av substans kring misstankarna mot SE.

Men kanske vi skall resonera som KP. Med tanke på vad som sedan händer så måste SE ha haft en nyckel för sjutillhållarlåset...

Har du funderat något kring vapnet om SE gör denna korta utflykt in och ut genom bakdörren? Lämnas det på det egna rummet då i en vecka när han är på semester? Det är iskallt...

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har för mig att det är HO som på direkta frågor berättar om vilka i huset som skulle kunna ha nyckel, vilka ingångar det finns på baksidan, lite om huvudnyckel och sjutillhållarlås samt passerkort, någon i huset är det i alla fall som vittnar om detta.

Jag tänker att den misstänkte den aktuella kvällen faktiskt inte vet vilken tid han stämplar ut, det är inte viktigt då, det viktiga är att vara på plats för att kunna skjuta OP, att han dagen efter mordet ringer och frågar om tiden talar för det.

Om det fanns en plan, så bygger den på att skapa en illussion av att han jobbar på sitt rum, stämplar ut och passerar väktarna i receptionen, precis så som han brukar göra, klockslaget blir viktigt först efter mordet, och syftet är att kunna bygga en story som placerar honom vid mordplatsen strax efter sista skottet, för detta behövs utstämplingstiden, och när han får tiden och uttalar sig i media vet han väl knappast vad väktarna kommer att berätta?

EDIT; (Det bruk är ju heta att alla mördare begår ett misstag, det gäller bara att hitta den lilla detaljen, i det här fallet tänkte han inte på att han faktiskt pratade med väktarna.)

Att han inte nämner ett par minuters samtal med väktarna handlar sannolikt om att då hinner han vara den som vittnen såg avlossa skotten oavsett vilken väg han gick ut ur Skandiahuset.

EDIT; ( Mycket text, blev lite fel här ovanför, han kan inte ha pratat med väktarna om han vill vara förväxlingsbar med en flyende GM, måste vara på plats i princip efter sista skottet , det är vad jag ville ha sagt.)

Att han uppger fel tid i domstolen är sannolikt inte konstigt, han har ett behov av att inte kunna ha varit på mordplatsen när skotten avlossades, däremot har han ett behov av att ha varit såpass nära attentatet att han kan ha blivit förväxlad med GM, vilket han också själv föreslår har hänt, som sagt ett dilemma.

Att ingen i förhandlingssalen med råge ifrågasätter eller åtminstone gräver vidare i saken när han uppger fel tid kan man verkligen fundera på. Om sanningen om mordet inte får komma fram och har mörklagts så är det väl inte en vild gissning att det passade samtliga i förhandlingssalen förutom CP att den nu misstänkte inte kunde vara mördaren.

Problemet med den misstänktes berättelse uppstår när väktarna vittnar om ett par minuters samtal, för då håller inte storyn, han kan inte bli förväxlad med den flyende mördaren, och har han verkligen pratat med väktarna så skedde det efter mordet, när han lämnar huset efter att ha återkommit bakvägen.

Mig veterligt har han aldrig tillstått ett par minuters prat med väktarna, jag har missat det i så fall, dock rimmar det bra med förra stycket.

Vilken tidsmarginal med hänsyn till klockslaget han behövde kan man inte uttala sig om, det räcker med att han var på plats när OP passerade oavsett vad stämpelklockan visade, det blev 23:19.

Om han var skytten så var han på rätt plats i rätt tid, hur han kunde vara det vet vi inte just nu, just därför är forskningen kring övervakare och wt mycket intressant, kan ju knappast uteslutas att även den misstänkte hade en wt och i princip hängde över stämpelklockan en stund före mordet det är ju knappast en orimlig tanke.

Att han kunde springa snabbt har vi sett på film, sträckan på filmen avverkas på 4-5 sekunder mellan tummen och pekfingret, titta sedan på sträckan från hörnet på Luntmakargatan till någon av ingångarna på Skandiahusets baksida, det är inte särskilt långt, avverkas på en bra bit under minuten om man kan springa, och det kunde han.

Om jag får spekulera lite, hur pass stadig på handen är man om man just har sprungit ett hundratal meter i rask takt, kan det förklara varför ett skott missar OP eller inte dödar LP?
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-08-04 kl. 16:11.
Citera
2020-08-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Lutade mig mot denna kommentar på Walls blogg. Om ambulanspersonalen uppgett det är det givetvis en bättre källa. Och poäng för den omvända skottordningen.

Ja har förekommit den uppgiften. Jag vet givetvis inte vad som är sant men en kille i Palmerummet på facebook är f.d. svåger med en av männen i ambulanspersonalen. De diskuterade det för några veckor sen över en Whisky och då hävdade han att skadan inte alls var mellan skulderbladen, utan på. Om det nu stämmer, men frågan är varför han skulle hävda nåt som inte var sant. Det är även samma uppgifter som finns i hans polisförhör.
Citera
2020-08-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Herregud vilket jävla skämt.

Staten har inga pengar, bara tvångskonfiskerade skatter. Lägg där till ifall staten skall betala staten så är det en plus minus transaktion.

En miljon? Med tanke på de miljarder staten bränner på massa skit så inser väl vem som helst att de inte vill att allmänheten ska få tillgång till PU nu. De förhalar så långt de kan.

Vad då för skämt? SVT är inte statligt. SVT ägs av en stiftelse, tidigare finansierat av tv-licensen numera av en särskild medieavgift. Vad vill du att SVT ska använda pengarna till? TV-program eller beställa ut allmänna handlingar?

Tycker det låter vettigt att olika medieföretag i så fall går ihop och köper ut materialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in