2020-08-04, 13:23
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Det var inte bara utpekandet vid den famösa videokonfrontationen.

LP hade gett motstridiga uppgifter, hon hade varit osäker och mer gått på känsla än vad hon sett.

Hon pekade ut CP pga att polisen verkat vara säker på att de gripit GM.

Lyssna på LPs vittnesmål från Hovrätten.

Försvarsadvokaten mosar hennes vittnesmål.
Jag vet. Här är det i skrift.

https://gunnarwall.files.wordpress.com/2019/01/Förhöret-i-hovrätten-med-Lisbeth-Palme.pdf
Citera
2020-08-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis, nej även min bild är att LP användes hänsynslöst av polis och åklagare.

Att HH skickade ut fantombilden utan att först stämma av den med LP är betecknande. Läckandet till medierna skapade stor osäkerhet för henne.

En kvinna som precis fått sin make ihjälskjuten befinner sig inte på fast mark psykiskt. Att då utsättas för en slarvig och oseriös polismakt var givetvis traumatiskt för henne.

Tiden mellan "utpekandet" 14/12 1988 till åklagarnas "protokoll" i januari 1989 var inte endast ett jul- och nyårsuppehåll utan en tid av stark bearbetning. Åklagarna visste att de inte hade någonting annat än hennes uppgift om CP.

Hon behövde regisseras in i minsta detalj.

Säpo PM, Rimborns kroater, Jerker Söderbloms utredning och annat störande material hade städats undan.

En rätt vämjelig teater.

Militärens uppmaning till AH att hålla tyst var ett led i detta. AH kunde nämligen avslöja sanningen att LP av naturliga skäl var chockad, hysterisk och icke kontaktbar på mordplatsen och alltså inte kunde peka ut någon GM.

Vilket hovrätten insåg.
Tyvärr var det en del som städades undan i Krister Peterssons pressträff också. Och hans ''bevis'' hade också mosats i en rättegång. Vilket han visste om. Erkände att det han /PU hade inte räckte för ett åtal. Ändå hängdes SE ut som gärningsman. Precis som Stigs exhustru fick reda på redan 2018.
Citera
2020-08-04, 13:53
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/svt-chefen-1-miljon-kronor-finns-inte-i-var-budget

''På SVT Nyheter finns inte en miljon kronor för att begära ut hela Palme-utredningen trots att man ser ett gigantiskt allmänintresse för materialet. Det säger Charlotta Friborg, ansvarig utgivare på Riksnyheterna.
Nu hoppas hon att medier kan gå ihop för att dela kostnaderna.
– Jag skulle gärna ha samtal med fler mediechefer om det finns en möjlighet att få ut hela detta material, säger Charlotta Friborg.

– En miljon kronor är inte något vi har i vår budget för att köpa ut kopior av offentliga handlingar. Jag har inte de pengarna, säger SVT:s ansvarige utgivare för Riksnyheterna, Charlotta Friborg.

– Men jag tycker det finns ett gigantiskt allmänintresse och tycker att det vore ett viktigt demokratiprojekt att Palme-utredningen tillgängliggjordes för journalister och i andra hand allmänheten.''
Citera
2020-08-04, 14:02
Medlem
H24s avatar
Jag är verkligen övertygad om att det finns intressantare uppslag att diskutera än att återigen tröska Lisbeths utpekande av Christer Pettersson
Citera
2020-08-04, 14:04
Avstängd
Citat:
Tack för lästipset.

VG sprang ju in på en biograf efter att föreställningen börjat.
Han ska ha kommit in på Sagabiografen ca 20 minuter efter mordet. Två kvinnor i publiken pekar senare ut honom i en val-konfrontation. Långt senare konfirmerar både biografvaktmästare och kassörska att en man hade kommit in sent till filmen och betalat med en femtiokronors-sedel. Skälet till att det skedde långt senare var att biografvaktmästare och annan personal brukade kröka på framåt småtimmarna, något som han självklart inte var så pigg på att erkänna i första taget.

Som sagt, läs gärna Leopolds och Wingrens böcker.

Wingrens bok finns dessutom gratis här: http://www.leopoldreport.com/OPbok1.html

Leopolds e-bok för ca 50kr: https://www.amazon.com/JAG-SKÖT-OLOF-PALME-Palmemordet-ebook/dp/B018OHXK4I/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=Jag+sköt+Olof+Palme&q id=1596542156&s=digital-text&sr=1-1

Börje Wingrens revansch: https://podtail.com/podcast/palmemordet/120-borje-wingrens-revansch-del-1-av-2/
Citera
2020-08-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag vet. Här är det i skrift.

https://gunnarwall.files.wordpress.com/2019/01/Förhöret-i-hovrätten-med-Lisbeth-Palme.pdf

Blir än mer tydligt i skrift.

LP beter sig som en primadonna och blir aggressiv så fort AL ifrågasätter något i hennes vittnesmål.

LP har inte sett GMs ansikte. Det är ett som är säkert.

Allt är efter konstruktion.

Sedan att hon ser GM stå och stirra på henne i gränden i flera minuter men samtidigt säger hon att hon bara sett GMs rygg och studsande steg in i gränden.

Att Hovrätten friade var helt rätt.

Hon säger att hon inte såg någon stå nära dem när de var utanför Grand och pratade med MP och hans flickvän.

Men senare att hon kände närvaro av någon som stod där och lyssnade på dem. Efter att hon pratat med MP om det.

Hon hade i realiteten bara minnesbilder av AB och LJ från mordplatsen.

Blir förledd att tro att polisen gripit GM och pekar ut "det ser man vem som är alkoholist" eftersom hon fått den upplysningen från flera håll.

Riggad konfrontation.

Synd att KP inte frågade LP om Skandiamannen.

Träffade LP på Skandiamannen i samband med rättegången?
Citera
2020-08-04, 14:19
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.svt.se/nyheter/svt-chefen-1-miljon-kronor-finns-inte-i-var-budget

''På SVT Nyheter finns inte en miljon kronor för att begära ut hela Palme-utredningen trots att man ser ett gigantiskt allmänintresse för materialet. Det säger Charlotta Friborg, ansvarig utgivare på Riksnyheterna.
Nu hoppas hon att medier kan gå ihop för att dela kostnaderna.
– Jag skulle gärna ha samtal med fler mediechefer om det finns en möjlighet att få ut hela detta material, säger Charlotta Friborg.

– En miljon kronor är inte något vi har i vår budget för att köpa ut kopior av offentliga handlingar. Jag har inte de pengarna, säger SVT:s ansvarige utgivare för Riksnyheterna, Charlotta Friborg.

– Men jag tycker det finns ett gigantiskt allmänintresse och tycker att det vore ett viktigt demokratiprojekt att Palme-utredningen tillgängliggjordes för journalister och i andra hand allmänheten.''

Herregud vilket jävla skämt.

Staten har inga pengar, bara tvångskonfiskerade skatter. Lägg där till ifall staten skall betala staten så är det en plus minus transaktion.

En miljon? Med tanke på de miljarder staten bränner på massa skit så inser väl vem som helst att de inte vill att allmänheten ska få tillgång till PU nu. De förhalar så långt de kan.
Citera
2020-08-04, 14:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Helt riktigt. Pia Engström är i mitt tycke ett av mordnattens mer trovärdiga vittnen. Helt nykter då hon varit på ”Bröderna Mozart”. Som ung kvinna för tillfället går på kryckor kan vi anta att hon är uppmärksam. Vilket hon för övrigt visar vid sitt möte med Roger Östlund som hon klockrent liknar vid Marlon Brandos gestaltning av ”Don Vito Corleone och utan minsta tvekan pekar ut åt PU. Hennes iakttagelse av att ingen går efter paret Palme styrks av det faktum att hon i förhören berättar om hur hon reagerat av att Statsministerparet inte hade någon efter sig och därmed saknade livvakter.
Enligt PE så måste MP, LP och IK lämnat felaktiga uppgifter om hur de lämnade biosalongen. Enligt dem gick de alla ut tillsammans och gick snabbt bort till bokhandeln vid ABF, medan PE sett att L&OP kom ut själva från gången vid ABFs entré och att MP och IK strax efter kom från Grand och anslöt sig.

PEs vittnesmål stöds av två kvinnor som oberoende av varandra såg att OP och en man i beige rock stod mitt emellan Grand och ABF efter bion och att MP och IK inte syntes till.

Om detta stämmer så måste OP och LP gått före och de borde rimligen ha stämt möte vid bokhandeln. På så sätt bestämde den som föreslog mötesplatsen att makarna Palme började gå söderut på Sveavägen, istället för att gå mot närmaste T-banestationen.

Innan de skildes åt föreslog MP att de kunde ta en taxi medan IK tyckte att de kunde gå till Gamla Stan. Allt enligt protokoll med deras egna uppgifter.
Citera
2020-08-04, 14:22
Medlem
Davys avatar
Citat:
Blir än mer tydligt i skrift.

LP beter sig som en primadonna och blir aggressiv så fort AL ifrågasätter något i hennes vittnesmål.

LP har inte sett GMs ansikte. Det är ett som är säkert.

Allt är efter konstruktion.

Sedan att hon ser GM stå och stirra på henne i gränden i flera minuter men samtidigt säger hon att hon bara sett GMs rygg och studsande steg in i gränden.

Att Hovrätten friade var helt rätt.

Hon säger att hon inte såg någon stå nära dem när de var utanför Grand och pratade med MP och hans flickvän.

Men senare att hon kände närvaro av någon som stod där och lyssnade på dem. Efter att hon pratat med MP om det.

Hon hade i realiteten bara minnesbilder av AB och LJ från mordplatsen.

Blir förledd att tro att polisen gripit GM och pekar ut "det ser man vem som är alkoholist" eftersom hon fått den upplysningen från flera håll.

Riggad konfrontation.

Synd att KP inte frågade LP om Skandiamannen.

Träffade LP på Skandiamannen i samband med rättegången?

KP skulle ju höra LP men då hade hon blivit sjuk så det blev inget med det.....

En månad efter LP avlider säger KP till SE:s ex att de ska hänga ut honom för mordet.

You do the math...
Citera
2020-08-04, 14:25
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Vittnena har väldigt stor bredd i uppgifterna om GMs klädsel.

Det var mörkt, lampan ovanför var släckt.

Motljus från Dekorima.

Det enda som verkar någorlunda säkert är att det var en man, 30-40 år, ca 180 cm, mörka kläder, lågskor, högerhänt, vithyad.

Jo men jag värderar inte alla vittnen och deras uppgifter helt lika .
LL som var närmast (förutom AB och LP) och hade bäst möjlighet att se GM precis efter skotten och fram till han avvek på Tunnelgatan håller jag som mer trovärdig.

LL och HJ är också överens om hur GM rörde sig när han flydde från brottsplatsen.
Sen går det att diskutera varför GM rörde sig så . Blankslitna skosulor och ishalka eller
annan orsak. Men oavsett vilket så tyder det inte på en väl förberedd yrkesmördare.

Lågskor tror jag heller inte var möjligt att se , men visst det kan ha varit så.

Sen finns det väl vittnesuppgifter om att GM skulle varit både vänster- , högerhänt och enarmad.
Senast redigerad av HAARP 2020-08-04 kl. 14:29.
Citera
2020-08-04, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
KP skulle ju höra LP men då hade hon blivit sjuk så det blev inget med det.....

En månad efter LP avlider säger KP till SE:s ex att de ska hänga ut honom för mordet.

You do the math...

Så bekvämt.

Hoppas fler kan ge Skandiamannen alibi än Chevamannen.
Citera
2020-08-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jo men jag värderar inte alla vittnen och deras uppgifter helt lika .
LL som var närmast (förutom AB och LP) och hade bäst möjlighet att se GM precis efter skotten och fram till han avvek på Tunnelgatan håller jag som mer trovärdig.

LL och HJ är också överens om hur GM rörde sig när han flydde från brottsplatsen.
Sen går det att diskutera varför GM rörde sig så . Blankslitna skosulor och ishalka eller
annan orsak. Men oavsett vilket så tyder det inte på en väl förberedd yrkesmördare.

Lågskor tror jag heller inte var möjligt att se , men visst det kan ha varit så.

Sen finns det väl vittnesuppgifter om att GM skulle varit både vänster- , högerhänt och enarmad

Slutsatsen är att vittnesuppgifterna rörande GM är helt utan värde.

De är för spretiga.

Man, mörka kläder, äldre än 25 och yngre än 50, ca 170 - 190 cm lång.

Där landar det ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in