2020-08-04, 14:09
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Frankrike kan när som helst få en skenande spridning av coronavirus, varnar regeringens vetenskapliga råd för covid-19, sedan statistiken visar på den första ökningen av intensivvårdspatienter sedan april.
Rådet skriver i ett utlåtande att viruset fått ökad spridning sedan Frankrike öppnat upp efter sin två månader långa nedstängning.
https://www.sydsvenskan.se/2020-08-04/frankrike-fruktar-andra-vag-efter-ny-okning

Då är det väl bara att stänga ned i två månader till?
Citera
2020-08-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
+3 skrev jag faktiskt igår men det innebär också att gapet kommer att öka. Jag skall iväg och hinner inte debattera här nu, men förstår ni inte här att det är gapet vi måste titta på.

Inte bara gapet kommer att öka, smittan ökar också och +3 innebär också en liten ökad dödlighet. Detta ser inte så bra ut.

Återkommer med en bättre analys ikväll-

Att dödsantalet fortsätter att gå ner tillsammans med antalet smittade är väl bra sett till hur det såg ut för några veckor sedan är väl bra? Att det finns ett gap går att diskutera, men det är knappast så stort som man tror kanske.

Ser fram emot din analys.
Senast redigerad av karlenn 2020-08-04 kl. 14:15.
Citera
2020-08-04, 14:12
Medlem
Otroligs avatar
Lite sent då Flashback var segt:

Avlidna: 3
Nya fall: 169

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste tisdagssiffror avlidna: 2, 7, 9, 14, 23.
Fem senaste tisdagssiffror nya fall: 99, 118, 175, 283, 784.

Avlidna nere på väldigt låga nivåer fortsatt. Smittade ökar lite.
Citera
2020-08-04, 14:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Det är märkligt hur man tolkar undersökningar.

De som tror att de själva ska bli smittade är mycket lägre nu än i april-maj. Detta visar sig ju i det faktum att folk inte följer rekommendationerna om att hålla avstånd etc. ändå menar man att de flesta följer rekommendationerna. Det tror jag inte är sant.
Citera
2020-08-04, 14:17
Moderator
Chantres avatar
Region Skåne har rapporterat 269 avlidna sedan tisdagen den 28 juli. I dag har man bara noterat 267 avlidna.

Har de två gått och blivit till zombier?
Citera
2020-08-04, 14:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Region Skåne har rapporterat 269 avlidna sedan tisdagen den 28 juli. I dag har man bara noterat 267 avlidna.

Har de två gått och blivit till zombier?

...eller kanske fått rätt dödsorsak i stället för schablonmässigt C-19?
Citera
2020-08-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Well... I England, Wales och N.I har det vårdats 236 personer över 80 på IVA fram till 26 juni.
https://www.cebm.net/covid-19/covid-19-declining-admissions-to-intensive-care-units/

Om jag fattat rätt saknas det en månad, från 17 april till 15 maj. Men säg att det är 50-100 till den perioden då och sett till befolkning är det inte fler än vad som vårdats på IVA i Sverige över 80 (120 personer).

I Sverige har 46% av män och 29% av kvinnor över 80 som fått IVA-vård överlevt.

Vad är det med att tro att det bara är i Sverige man gör en bedömning av förutsättningar att överleva innan man bestämmer vård?
Problemet i Sverige är ju att man inte har gjort någon bedömning av många gamlingar på äldreboenden. De har ju fått dö utan att få någon chans att komma till IVA. Jag kan inte förstå hur du har kunnat missat det? Det har ju funnits flera artiklar om anhöriga som har bråkat som fan för att få in sina äldre släktingar på sjukhus. Dessa gamlingar har överlevt tack vare att de har fått vård.
Citera
2020-08-04, 14:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Lite sent då Flashback var segt:

Avlidna: 3
Nya fall: 169

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste tisdagssiffror avlidna: 2, 7, 9, 14, 23.
Fem senaste tisdagssiffror nya fall: 99, 118, 175, 283, 784.

Avlidna nere på väldigt låga nivåer fortsatt. Smittade ökar lite.

Tegnell sa på PK att det är i åldersgruppen 20-29 som man ser en liten ökning av nya fall. Liknande scenario som man ser i t.e.x Spanien och Frankrike alltså. Ungdomen har tröttnat på restriktioner.
Citera
2020-08-04, 14:21
Avslutad
Längesedan det kom en fråga från utrikes media som avhandlade immunitet i positiv bemärkelse.
Senast redigerad av trazke 2020-08-04 kl. 14:24.
Citera
2020-08-04, 14:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Problemet i Sverige är ju att man inte har gjort någon bedömning av många gamlingar på äldreboenden. De har ju fått dö utan att få någon chans att komma till IVA. Jag kan inte förstå hur du har kunnat missat det? Det har ju funnits flera artiklar om anhöriga som har bråkat som fan för att få in sina äldre släktingar på sjukhus. Dessa gamlingar har överlevt tack vare att de har fått vård.

Du skrev att i England fick gamlingarna komma till IVA. Jag visade att så inte var fallet.
Citera
2020-08-04, 14:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är du som påbörjat denna diskussion med dina felaktiga påståenden om att det skulle vara »mord«. När jag lungt och sakligt visar upp dina tankefel låtsas du vara moderator, vilket du inte är, för att du inte har några svar.

Det har i högsta grad med denna tråd att göra att slå hål på dumheter om att det skulle vara mord. Det är likaledes väsentligt att föra diskussionen här mot alla knäppskallar som anklagar myndigheter för något de inte har koll på.

Återigen:

1. Vilka har »mördat«?
2. Varför har de »mördat«?
3. Vem har iscensatt denna listiga komplott och hur har de fått med sig personer helt skilda från varandra i olika organisationer?
Du har fel.

Jag har aldrig påstått att det ÄR mord. Jag har påstått att om detta skett i avsikt att avsluta liv då är det farligt nära mord

Vad du nu gör (sannolikt beroende på låg intelligens och komplett avsaknad på läsförståelse) är att be mig svara på varför jag anser det är mord att ge palliativ vård. Det är det inte och det har jag aldrig påstått. Men det begriper inte du. Det är du dessutom beredd att bevisa in absurdum.

Jag upprepar mig:
Att den skandalen inte fått större proportioner i Sverige är helt obegripligt. Jag skulle säga att det vi pratar om ligger farligt nära gränsen för mord.

#dumblock
Citera
2020-08-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är märkligt hur man tolkar undersökningar.

De som tror att de själva ska bli smittade är mycket lägre nu än i april-maj. Detta visar sig ju i det faktum att folk inte följer rekommendationerna om att hålla avstånd etc. ändå menar man att de flesta följer rekommendationerna. Det tror jag inte är sant.
Eller så tror man att man redan haft smittan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in