2020-08-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det vet man ju nu inte? Det man vet är att betydligt färre har sökt vård pga stroke eller hjärtinfarkt. Det är ju faktiskt så att alla som får dessa inte nödvändigtvis dör av dem.
Nej det vet man inte, men att dra slutsatsen att det pga det är färre som sökt vård för det per automatik innebär att färre har dött av det kan vara förhastat.

2018 dog 5800 människor hjärtinfarkt, en fjärdedel av de som fick det.

Citat:
Nästan hälften (46 procent) av de strokepatienter som avled i intervallet 3 månader till 1 år efter insjuknandet avled på särskilt boende, 37 procent avled på sjukhus efter en återinläggning och 10 procent avled i det egna hemmet.
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2017/12/dodsfall-sent-efter-stroke-sker-ofta-pa-institution/

Samma riskgrupper som var överrepresenterad i dödsfallen av covid är icke förvånansvärt samma grupp som varit i riskgruppen för att dö av stroke...

Denna faktan stödjer ju tesen att många av de avlidna i covid ändå hade dött inom en snar framtid.
Citera
2020-08-04, 13:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja om du får säga det själv.

Du gör för det första ett grundläggande fel när det gäller att se bedömningen om palliativ vård som ett sätt att avsluta liv. Det är det inte. Det är ett sätt att lindra lidande. Redan där är diskussionen om »mord« på en annan planet med en helt annan jurisdiktion än den som gäller här.

Sedan är det ju alltid spännande att höra hur vissa tycks tro att det finns en sammantagen överenskommelse mellan de olika huvudmännen stat, region och kommun om att tillsammans agera för att »mörda«. Vilket syfte skulle dessa »mord« ha enligt dig och vilka är de sammanhållande länkarna som lyckas med en sådan komplott?
Och allt detta fick du ihop samtidigt som du missade:

Jag har ju dessutom förklarat orsaken till orsaken till varför jag gör den aktuella bedömningen. Om du menar att administration av morfin i avsikt att avsluta liv i juridisk mening inte är att jämställas med mord är det min förhoppning att du inleder den diskussionen någon annanstans. Företrädesvis på därför avsedd plats.

Till exempel här:
(FB) Juridik[/quote]
Citera
2020-08-04, 13:48
Avslutad
Norrbotten har haft tre (3) smittofall den senaste veckan (c19.se). Och Finland håller fortfarande gränsen stängd!

Börjar bli pinsamt nu Finland!

Riktigt pinsamt!
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-08-04 kl. 13:53.
Citera
2020-08-04, 13:49
Medlem
trickydicks avatar
Blir det ensiffrigt dödstal idag tro?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om vi lägger detta mordtrams bakom oss så kan vi konstatera att smittan ökar i både Norge och Danmark. Nu vill jag givetvis inte att nån varken ska smittas eller dö men ändå är det lite skadeglädje när man läser om detta.
Detta är för mig obegripligt, hur kan någon känna skadeglädje inför detta? Jag kan förstå känslan om den är orsakad av att någon som gjort dig eller de dina illa råkar ut för något negativt, men absolut inte i detta sammanhang.

Det är för mig obegripligt.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har en ganska djup kunskap i just de juridiska definitioner som du (inte) hänvisar till.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja om du får säga det själv.

Nej, det är det Stockholms Universitet som säger. Men det är som sagt en diskussion vi kan och bör ta på annan plats.
Citera
2020-08-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det blir det definitivt, 0 till 2 döda gissar jag.
Citera
2020-08-04, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Dödstalen är numer helt ointressanta. De ska bara ligga på noll, eller någon enstaka.

Det viktiga är att smittotalen blir tvåsiffriga.
Citera
2020-08-04, 14:01
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Norrbotten har haft tre (3) smittofall den senaste veckan (c19.se). Och Finland håller fortfarande gränsen stängd!

Börjar bli pinsamt nu Finland!

Riktigt pinsamt!
Enbart förra onsdagen rapporterade de i pressmeddelande om 10 nya smittade. Senaste veckan enligt de här dagliga bulletinerna ligger de på 18 nya fall.

Känns som om det är en samling nötter som sammanställer de här dagliga pressmeddelanden. Senaste veckan har Jönköping, Norrbotten och Halland presenterat helt felaktiga siffror som de har backat någon dag senare.

Hallands meddelande idag om gårdagens siffror:

Citat:
Obs! Fall per kommun var igår tyvärr felaktig.
Citera
2020-08-04, 14:02
Medlem
+3 döda!
Mer döda (2) och fall (99) än förra veckan

Sverige
+3 döda
+0 iva
+169 fall

Norge
+0 döda
+0 iva
+1 fall

Finland
+2 döda
+0 iva
+17 fall

Danmark
+0 döda
+1 iva
+69 fall
Senast redigerad av TonyDR 2020-08-04 kl. 14:07.
Citera
2020-08-04, 14:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Och allt detta fick du ihop samtidigt som du missade...

Det är du som påbörjat denna diskussion med dina felaktiga påståenden om att det skulle vara »mord«. När jag lungt och sakligt visar upp dina tankefel låtsas du vara moderator, vilket du inte är, för att du inte har några svar.

Det har i högsta grad med denna tråd att göra att slå hål på dumheter om att det skulle vara mord. Det är likaledes väsentligt att föra diskussionen här mot alla knäppskallar som anklagar myndigheter för något de inte har koll på.

Återigen:

1. Vilka har »mördat«?
2. Varför har de »mördat«?
3. Vem har iscensatt denna listiga komplott och hur har de fått med sig personer helt skilda från varandra i olika organisationer?
Citera
2020-08-04, 14:06
Medlem
+3 skrev jag faktiskt igår men det innebär också att gapet kommer att öka. Jag skall iväg och hinner inte debattera här nu, men förstår ni inte här att det är gapet vi måste titta på.

Inte bara gapet kommer att öka, smittan ökar också och +3 innebär också en liten ökad dödlighet. Detta ser inte så bra ut.

Återkommer med en bättre analys ikväll-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in