2020-08-04, 13:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Mnjaej, det argument som lågbegåvade likt dig använder - att antalet smittade ökade för att man ökade testningen - är inte hållbart om testningen inte inkluderar asymtomatiska personer. 'Ökningen' i Sverige orsakades av ett högre antal symtomatiska personer.

Vi med normalintelligens har inga problem att förstå det sambandet.
Ja, hur kan man inte begripa det? Det är ju personer med symptom som man testar🤷🏼‍♀️
Citera
2020-08-04, 13:01
Medlem
Har johan giesecke nyligen svarat på om han fortfarande tror våra nordiska grannländer kommer ifatt till vår dödlighet?

Sen blöder mitt hjärta, varför kan FHM inte bara kan rekommendera munskydd i kollektivtrafiken. Allt pekar på en dom fungerar till viss del så varför inte ta chansen...
Citera
2020-08-04, 13:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag menar att du inte ska lyssna på fru Giesecke och hennes åsikter. Hon hade egna intressen i fältsjukhuset.

När det gäller äldre som varken fick syrgas eller dropp på sina särskilda boenden, så hade de kunnat få både syrgas och dropp på sina boenden. För det behövs inte inläggning på sjukhus. Transport till sjukhus innebär också en påfrestning särskilt för en gammal, sjuk och skör person.
Som jag förstått det hade många äldre på våra särskilda boenden kunnat överleva covid-19 med den vård de hade kunnat få men inte fick utan att behöva läggas in. Palliativa insatser sattes in alldeles för tidigt.
Fältsjukhuset hade förmodligen varken gjort till eller ifrån här.
Jo, det förstod jag att du menade.

Faktum kvarstår dock, inga patienter fick vård i något av våra fältsjukhus.
Citera
2020-08-04, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Menar du att vi snittar oå 16% antikroppar i Sverige? Det har du totalt fått im bakfoten. Det är inget representativt urval.

Vad får dig att tro det? På vilket sätt skulle det inte vara representativt?
Citera
2020-08-04, 13:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vi får se vad Coronakommissionen kommer fram till. Är väl prästen i gruppen som ska stå för det moraliska samvetet, men om jag inte minns fel så var det väl den prästen som var inne och hängde på en "Vi som älskar Tegnell"-grupp på facebook eller vad den nu hette.
Ja, du minns helt rätt.

Vad blir det för samvete då?
Citera
2020-08-04, 13:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är inte över ännu. IVO håller fortfarande på med sin granskning. De ansvariga kan komma att ställas till svars.
Det vi sett under våren på de särskilda boendena är ett resultat av nedprioritet och felbeslut under många år.

Jo, men ville han säga något av vikt som inte redan är känt? Jag förstår att han kände sig kränkt, men har det egentligen någon betydelse för sakfrågan: de äldres öde i pandemin.
Det har ju skrivits och talats en hel del i media om den delen av pandemin.
Menar du att i Sommarprat får man bara prata om saker som inte redan är kända?
Citera
2020-08-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det sistnämnda har vi ingen aning om med de testprotokoll vi följer:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-19-tests-smoothed-7-day?country=~SWE

Och menar du verkligen att viruset bara spred sig bland gamla i Lombardiet? Nej Lombardiet är intressant för att smittan hann sprida sig bland befolkningen innan man slog stopp. Däremot naturligtvis i Sicilien och andra delar med låga siffror kan man förklara de låga procenttalen med lock-down och andra restriktioner.

När det gäller Sverige går det nog alldeles utmärkt att gissa sig till hur läget ser ut och vi har nog väldigt låga siffror i de regioner med just låga dödstal. Vi har nog också det i vissa delar av Stockholm t.o.m. som varit förskonade så här långt.
Hela Lombardiet fick inte covid, isf hade det inte varit låga 7,5% antikoppar, vi snackar om ett område med 10 miljoner människor.

Uppenbarligen spred det sig inte i hela befolkningen i Lombardiet när det är så låga andelar som har antikroppar.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/over-halften-av-bergamos-invanare-bar-pa-antikroppar/
Enligt den artikeln hade 57% av invånarna i Bergamo i Lombardiet antikroppar, uppenbarligen stoppade lockdownen spridningen i regionen.

Så länge man skyddar äldrevården och hemtjänsten kommer det bli relativt låga dödstal oavsett om 1% eller 50% av befolkningen i den regionen får covid. Dödstalet påverkas lika mycket av vilka som får covid som av hur många som får covid.

Att Skåne har lägre andel dödstal än Stockholmsregionen beror säkerligen på att Skåne lyckade skydda de äldre bättre än Stockholm, inte nödvändigtvis att det inte fanns någon större smittspridning i Skåne.
Citera
2020-08-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu skall vi kanske inte snöa in oss på den juridiska definitionen av mord (det finns sannolikt ett forum för det), men låt oss konstatera att varken du eller jag känner till avsikten att administrera morfin till personer med dyspnea och tachypnea.

Att någon skulle vara så dum att göra det av misstag förefaller osannolikt. Då återstår att avgöra huruvida man gjort detta i avsikt att faktiskt avsluta patientens liv. Och där är vi således farligt nära gränsen för mord alldeles oavsett hur du tolkar saken.

Debil, säger du...? Ja, men det är inte jag...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3134725/

”Opioids are the drugs of choice for treating dyspnea refractory to disease-specific therapy in advanced disease.”

”Opioids used in appropriate doses do not cause respiratory depression in patients who have dyspnea from advanced disease.”
Senast redigerad av aw 2020-08-04 kl. 13:13.
Citera
2020-08-04, 13:09
Medlem
Estland
+0 döda - 80 dagar utan döda!
+11 fall

Litauen
+0 döda
+17 fall

Lettland
+0 döda
+3 fall

Belgien
+5 döda
+465 fall
Citera
2020-08-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Att du spottar dem i ansiktet säger allting om dig.
Jag spottar dom inte i ansiktet men jag hyllar dom inte förbehållslöst som ni verkar göra. Grova misstag har begåtts av läkare sjukvårfdadministratörer och sjuksköterskor men ni skyller allt på Tegnell. Tragiskt!
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-04 kl. 13:58.
Citera
2020-08-04, 13:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilket gör att du inte ska använda det begreppet som du uppenbarligen saknar kunskap om.
Jag har en ganska djup kunskap i just de juridiska definitioner som du (inte) hänvisar till.

Jag har ju dessutom förklarat orsaken till orsaken till varför jag gör den aktuella bedömningen. Om du menar att administration av morfin i avsikt att avsluta liv i juridisk mening inte är att jämställas med mord är det min förhoppning att du inleder den diskussionen någon annanstans. Företrädesvis på därför avsedd plats.

Till exempel här:
(FB) Juridik
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-04 kl. 13:20.
Citera
2020-08-04, 13:16
Medlem
Just nu är det enbart 8 stycken i region Stockholm i behov av intensivvård ! Och enbart 49 i behov av någon form av sjukhusvård. Otroligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in