2020-08-04, 10:09
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Faktum är att de inte behöver stanna hemma. Det räcker om alla har munskydd! Eller?
Det här är något som FHM (och i förlängningen du) har missförstått. Det finns inget land som säger att folk som är sjuka ska ta på sig ett munskydd och ge sig ut. Det är inte antingen eller.

I resten av världen är det följande som gäller:
1) misstänker du att du har covid-19 så stannar du hemma.
2) om du tror dig vara frisk så beter du dig ändå som om att du vore en asymptomatisk/presymptimatisk bärare av viruset. Det innebär att du ska sköta hygienen minutiöst, att du ska socialt distansera dig och att du i situationer där det inte är möjligt att att hålla avstånd använder dig av munskydd.

I Sverige, som ju har systemet med mexikansk morgonöl så är det följande som gäller:
1) Först och främst, använd INTE mask. Det finns inga vetenskapliga bevis på att sars-cov-2 inte uppstår spontant innuti masker hos folk som bär munskydd, så därför bör dessa undvikas till varje pris. Dom blir riktiga coronahärdar!
2) Om du ser en annan person som använder mask i Sverige så betyder detta absolut att personen är smittad. SE UPP!!
Citera
2020-08-04, 10:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lyssnar på TV4 Nyheterna och man påstår att Oxford-vaccinet skyddar mot lungskador associerade med COVID19. Stämmer det? Nja, inte riktigt och det kanske förklarar en del missförstånd. Det som presenteras i studien i Nature är inget nytt egentligen utan det visste vi förut. Vaccinet ger immunsvar i de nedre luftvägarna men inte i de övre. Det kan iofs ge ett visst skydd teoretiskt. Men för det första, det här handlar om försök på apor och då gäller följande:
Det här har vi diskuterat förut och du har historiskt sett haft väldigt svårt för att acceptera fakta när det gäller Oxfordvaccinet. Man har svårt att förstå varför, känslan av en personlig agenda - svärta ned och desinformera just det projektet så mycket som möjligt - är påtalande.

Om vi återigen skall titta tillbaka på den rapport som du inte vill läsa och förstå så handlar den mycket riktigt om DJURFÖRSÖK. Och de djurförsöken visar att INGEN av de apor som vaccinerades hade tecken på lunginflammation. Detta skall ses i relation till de skador som 2 av 3 kontroll-apor fick med interstitial lunginflammation.

Pulmonary pathology
At 7 days post inoculation, all animals were euthanized, and tissues were collected. None of the vaccinated monkeys developed pulmonary pathology after inoculation with SARS-CoV-2. All lungs were histologically normal and no evidence of viral pneumonia nor immune-enhanced inflammatory disease was observed. In addition, no SARS-CoV-2 antigen was detected by immunohistochemistry in the lungs of any of the vaccinated animals. Two out of 3 control animals developed some degree of viral interstitial pneumonia. Lesions were widely separated and characterized by thickening of alveolar septae by small amounts of edema fluid and few macrophages and lymphocytes. Alveoli contained small numbers of pulmonary macrophages and, rarely, edema. Type II pneumocyte hyperplasia was observed. Multifocally, perivascular infiltrates of small numbers of lymphocytes forming perivascular cuffs were observed. Immunohistochemistry demonstrated viral antigen in type I and II pneumocytes, as well as in alveolar macrophages.
Det är naturligtvis detta som avses i de TV4-nyheter du talar om.

Du har snöat in dig på hundraprocentigt skydd för att ett vaccin skall anses fungerande. Upplysningsvis finns det INGET vaccin som är 100%-igt. Det man siktar på är att få någon form av skydd. I just fallet med Oxfords vaccin är jag - utan att ha insyn i arbetet - ganska övertygad om att man siktar på att försöka få ett skydd mot just lunginflammation då det är den som utlöser händelsekedjan som slutligen gör att folk dör.

Att folk trots vaccinering skulle riskera få en infektion i övre luftvägarna om de smittas av SARS-CoV-2 (det vi i vardaglig mun kallar 'förkylning') i utbyte mot att inte behöva få lunginflammation och riskera dö är en risk jag är helt övertygad om att de flesta skulle acceptera.

Men inte du, för då betyder det att du hade fel. Och det verkar du ha svårt att acceptera.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-04 kl. 10:17.
Citera
2020-08-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det här är något som FHM (och i förlängningen du) har missförstått. Det finns inget land som säger att folk som är sjuka ska ta på sig ett munskydd och ge sig ut. Det är inte antingen eller.

I resten av världen är det följande som gäller:
1) misstänker du att du har covid-19 så stannar du hemma.
2) om du tror dig vara frisk så beter du dig ändå som om att du vore en asymptomatisk/presymptimatisk bärare av viruset. Det innebär att du ska sköta hygienen minutiöst, att du ska socialt distansera dig och att du i situationer där det inte är möjligt att att hålla avstånd använder dig av munskydd.

I Sverige, som ju har systemet med mexikansk morgonöl så är det följande som gäller:
1) Först och främst, använd INTE mask. Det finns inga vetenskapliga bevis på att sars-cov-2 inte uppstår spontant innuti masker hos folk som bär munskydd, så därför bör dessa undvikas till varje pris. Dom blir riktiga coronahärdar!
2) Om du ser en annan person som använder mask i Sverige så betyder detta absolut att personen är smittad. SE UPP!!

Jag vet inte varför du buntar ihop mig och FHM. Jag tror absolut att ansiktsmask kan ha en positiv effekt oavsett hur liten den är.

Jag förstår bara inte logiken i att om man ser sig själv som sjuk smittspridare ska man stanna hemma men om man ser sig som asymptomatisk smittspridare ska man bara använda munskydd.
Citera
2020-08-04, 10:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag vet inte varför du buntar ihop mig och FHM. Jag tror absolut att ansiktsmask kan ha en positiv effekt oavsett hur liten den är.

Jag förstår bara inte logiken i att om man ser sig själv som sjuk smittspridare ska man stanna hemma men om man ser sig som asymptomatisk smittspridare ska man bara använda munskydd.
Ok, nu tror jag att jag förstår din logik. Du tror att ansiktsmasker fungerar. Du tror även på legenden om den mexikanska morgonölen. Med andra ord så vet alla som är smittade om att de bär på viruset - så dom stannar hemma helt enkelt.

Se - du har löst problemet! Jag tycker du ska skicka ett e-mail till WHO och berätta : tedros.ghebreyesus65@who_mail.com
Citera
2020-08-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Mnjaej, det argument som lågbegåvade likt dig använder - att antalet smittade ökade för att man ökade testningen - är inte hållbart om testningen inte inkluderar asymtomatiska personer. 'Ökningen' i Sverige orsakades av ett högre antal symtomatiska personer.

Vi med normalintelligens har inga problem att förstå det sambandet.

Jag måste rätta dig.

Antalet positiva prover ökade när även primärvården började testa folk som inte sökte pga akuta besvär dvs folk som inte behövde läggas in.
Dessa särredovisas ju tom av FHM. Så visst kom ökningen från en ökad testning.
På varje pk så visas fortfarande två olika kurvor. En för prover tagna på folk i behov av vård pga covid-19 och en för prover tagna i primärvården (inklusive skälvprovtagning)
Citera
2020-08-04, 10:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag måste rätta dig.

Antalet positiva prover ökade när även primärvården började testa folk som inte sökte pga akuta besvär dvs folk som inte behövde läggas in.
Dessa särredovisas ju tom av FHM. Så visst kom ökningen från en ökad testning.
På varje pk så visas fortfarande två olika kurvor. En för prover tagna på folk i behov av vård pga covid-19 och en för prover tagna i primärvården (inklusive skälvprovtagning)
Du får du nog läsa vad jag skrev en gång till (och den här gången utan att göra någon egen tolkning av vad där står).

"är inte hållbart om testningen inte inkluderar asymtomatiska personer. 'Ökningen' i Sverige orsakades av ett högre antal symtomatiska personer."
Citera
2020-08-04, 10:32
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är jag fullt medveten om men det ändrar ju absolut ingenting i det jag försöker påvisa med mitt inlägg?

Hur menar du att hennes jäv negativt påverkat det faktum att många äldre som dött inte har fått syrgas eller dropp trots att ett helt fältsjukhus funnits tillgängligt?
Jag menar att du inte ska lyssna på fru Giesecke och hennes åsikter. Hon hade egna intressen i fältsjukhuset.

När det gäller äldre som varken fick syrgas eller dropp på sina särskilda boenden, så hade de kunnat få både syrgas och dropp på sina boenden. För det behövs inte inläggning på sjukhus. Transport till sjukhus innebär också en påfrestning särskilt för en gammal, sjuk och skör person.
Som jag förstått det hade många äldre på våra särskilda boenden kunnat överleva covid-19 med den vård de hade kunnat få men inte fick utan att behöva läggas in. Palliativa insatser sattes in alldeles för tidigt.
Fältsjukhuset hade förmodligen varken gjort till eller ifrån här.
Citera
2020-08-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ok, nu tror jag att jag förstår din logik. Du tror att ansiktsmasker fungerar. Du tror även på legenden om den mexikanska morgonölen. Med andra ord så vet alla som är smittade om att de bär på viruset - så dom stannar hemma helt enkelt.

Se - du har löst problemet! Jag tycker du ska skicka ett e-mail till WHO och berätta : tedros.ghebreyesus65@who_mail.com

Jag tror ingen vet vad du menar med din morgonöl. Jag tror inte att alla vet att de är smittade. Det finns massor av åtgärder man kan ta till för att stoppa spridningen, vissa mer och vissa kanske mindre effektiva än munskydd, som jag inte vill ha.
Citera
2020-08-04, 10:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag menar att du inte ska lyssna på fru Giesecke och hennes åsikter. Hon hade egna intressen i fältsjukhuset.

När det gäller äldre som varken fick syrgas eller dropp på sina särskilda boenden, så hade de kunnat få både syrgas och dropp på sina boenden. För det behövs inte inläggning på sjukhus. Transport till sjukhus innebär också en påfrestning särskilt för en gammal, sjuk och skör person.
Som jag förstått det hade många äldre på våra särskilda boenden kunnat överleva covid-19 med den vård de hade kunnat få men inte fick utan att behöva läggas in. Palliativa insatser sattes in alldeles för tidigt.
Fältsjukhuset hade förmodligen varken gjort till eller ifrån här.
Att den skandalen inte fått större proportioner i Sverige är helt obegripligt. Jag skulle säga att det vi pratar om ligger farligt nära gränsen för mord.
Citera
2020-08-04, 10:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det här har vi diskuterat förut och du har historiskt sett haft väldigt svårt för att acceptera fakta när det gäller Oxfordvaccinet. Man har svårt att förstå varför, känslan av en personlig agenda - svärta ned och desinformera just det projektet så mycket som möjligt - är påtalande.

Om vi återigen skall titta tillbaka på den rapport som du inte vill läsa och förstå så handlar den mycket riktigt om DJURFÖRSÖK. Och de djurförsöken visar att INGEN av de apor som vaccinerades hade tecken på lunginflammation. Detta skall ses i relation till de skador som 2 av 3 kontroll-apor fick med interstitial lunginflammation.

Pulmonary pathology
At 7 days post inoculation, all animals were euthanized, and tissues were collected. None of the vaccinated monkeys developed pulmonary pathology after inoculation with SARS-CoV-2. All lungs were histologically normal and no evidence of viral pneumonia nor immune-enhanced inflammatory disease was observed. In addition, no SARS-CoV-2 antigen was detected by immunohistochemistry in the lungs of any of the vaccinated animals. Two out of 3 control animals developed some degree of viral interstitial pneumonia. Lesions were widely separated and characterized by thickening of alveolar septae by small amounts of edema fluid and few macrophages and lymphocytes. Alveoli contained small numbers of pulmonary macrophages and, rarely, edema. Type II pneumocyte hyperplasia was observed. Multifocally, perivascular infiltrates of small numbers of lymphocytes forming perivascular cuffs were observed. Immunohistochemistry demonstrated viral antigen in type I and II pneumocytes, as well as in alveolar macrophages.
Det är naturligtvis detta som avses i de TV4-nyheter du talar om.

Du har snöat in dig på hundraprocentigt skydd för att ett vaccin skall anses fungerande. Upplysningsvis finns det INGET vaccin som är 100%-igt. Det man siktar på är att få någon form av skydd. I just fallet med Oxfords vaccin är jag - utan att ha insyn i arbetet - ganska övertygad om att man siktar på att försöka få ett skydd mot just lunginflammation då det är den som utlöser händelsekedjan som slutligen gör att folk dör.

Att folk skulle riskera få en infektion i övre luftvägarna om de smittas av SARS-CoV-2 (det vi i vardaglig mun kallar 'förkylning') i utbyte mot att inte behöva få lunginflammation och riskera dö är en risk jag är helt övertygad om att de flesta skulle acceptera.

Men inte du, för då betyder det att du hade fel. Och det verkar du ha svårt att acceptera.
Du verkar inte ens kunna läsa den studie jag refererar till i Nature. Det man dör av vanligtvis i COVID19 är en överreaktion hos immunförsvaret. Det sker när viruset når de nedre luftvägarna. Varför det sker är inte klarlagt men det kan bl.a. handla om ADE. Men fortfarande handlar det om ett sekundärtillstånd och inte om viral lunginflammation. Skulle det stanna vid det vore COVID19 inte lika allvarligt helt enkelt. Detta är det stora missförståndet tror jag. När viruset angriper lungceller spårar immunförsvaret ut hos vissa människor. Det verkar ske vid den tionde dagen efter insjuknandet (elfte hos viss rapportörer) och det antyder just att det är problem med antikropparna.

Nu rapporterar man om detta vaccin att man kanske inte får se något skydd mot SARS-CoV-2 eller att det ens skulle begränsa smittspridningen. Och det är väl troligt om det inte ger ett skydd i övre luftvägarna. Man ser dock att det ger immunsvar i de nedre luftvägarna och att man teoretiserar om det kan balansera immunresponsen och att man inte får någon överreaktion av immunförsvaret när viruset når lungorna.

Det skulle vara en enorm framgång om man når fram till ett sådant resultat. Visserligen skulle vaccinet inte ge något skydd eller minska smittspridningen. Det skulle dock fungera som ett effektivt antiviralt läkemedel och mycket skulle vara vunnet med det.

Problemen är följande dock. Makaker blir inte lika sjuka i COVID19 som människor. Man ser ingen uppreglering av cytokiner när de smittas. Det går därför inte direkt att överföra resultaten till människor. Man har inte sett hur vaccinet fungerar hos riskgrupper speciellt inte hos äldre-äldre där immunförsvaret rent allmänt fungerar annorlunda och även så vacciner. Frågan är också om man kommer att släppa ut ett sådant vaccin. I synnerhet som det handlar om ett nytt virus där vi aldrig förut lyckats med något vaccin och att det samtidigt dessutom handlar om en ny och ganska oprövad teknik. Ja, slutligen kanske man gör det men man är inte bara göra det så där utan det kommer nog att ta tid.

Men den större frågan är om vanliga människor kommer att låta sig vaccineras med ett vaccin som inte ger något skydd mot smittan utan bara begränsar sjukdomen. Kommer verkligen de utanför riskgrupperna att göra det speciellt de unga? Kommer det ens att rekommenderas till dem? Återstår då att vaccinera riskgrupperna. Men då gäller det verkligen att man inte ser några som helst problem hos dem då.

Och det kommer man inte att veta före årsskiftet. Det är jag ganska säker på.

Men det är trots allt uppmuntrande resultat och funkar inte det den här gången så är det här något vi kan ta med oss till framtida pandemier. Och till andra virussjukdomar naturligtvis.
Citera
2020-08-04, 10:51
Medlem
Citat:
Att den skandalen inte fått större proportioner i Sverige är helt obegripligt. Jag skulle säga att det vi pratar om ligger farligt nära gränsen för mord.

Vi får se vad Coronakommissionen kommer fram till. Är väl prästen i gruppen som ska stå för det moraliska samvetet, men om jag inte minns fel så var det väl den prästen som var inne och hängde på en "Vi som älskar Tegnell"-grupp på facebook eller vad den nu hette.
Citera
2020-08-04, 10:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Läs på lite vad mord är, kom sen tillbaka med en ny åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in