2020-08-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De har haft större smittspridning, allvarligare och större utbrott, fler döda och sjuka än Sverige. De uppvisar inte ens några större andelar antikroppar i händelsernas centrum i Lombardiet.

Så ja, undersökningen är i allra högsta grad relevant för oss. Och det bekräftas ganska så bra även i undersökningar utförda här:

Låg nivå av antikroppar i Norrbotten förvånar smittskyddsläkare
Endast 1,9 procent av norrbottningarna hade antikroppar i slutet av maj, enligt en undersökning i befolkningen. Flockimmunitet kanske aldrig blir aktuellt, enligt slutsatser i rapporten.

/.../Att andelen var så låg gör att författarna tror att flockimmunitet kan dröja länge och att det även kan gälla i andra delar av landet. De skriver: »Resultaten från Norrbotten torde vara representativa för de regioner som haft liknande incidens såsom Västerbotten, Värmland och Kalmar, och visar att någon flockimmunitet inte kan bli aktuell under lång tid, om någonsin.«
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/lag-niva-av-antikroppar-i-norrbotten-forvanar-smittskyddslakare/
Jag tolkar uppgifterna i Italien som att dom lyckades smitta ner väldigt många gamla och sköra på samma gång, sedan drog dom tvärstopp vilket gjorde att viruset slutade sprida sig bland de unga och friska som fick sitta hemma isolera sig. Och eftersom det blev tvärstopp slutade det sprida sig till stora delar av landet. Då får man ett lågt genomsnitt smittade i landet.

Att spridningen i Norrland är låg jämfört med övriga landet är väl ändå inget som ens behöver diskuteras hur det kan komma sig, i stora delar av Norrland tillämpas social distansering hela tiden oavsett om man aktivt försöker de eller ej. Så nej Norrland kommer nog aldrig få någon större flockimmunitet, samtidigt så kommer det aldrig spridas ordentligt där heller oavsett hur många vågor som kommer. Däremot kan det snabbt bli klusterutbrott som med gruvarbetarna när folk från regioner med stor smittspridning kommer till Norrland, precis som att ett land som tillämpat hårda lockdowns snabbt kan få lokal spridning när folk med smitta kommer dit. Sistnämnda är inget större problem för Sverige i helhet då vi redan haft en stor smittspridning bland befolkningen. Svenskarna har åkt kors och tvärs över landet nu i 2 månader utan att siffrorna påverkats nämnvärt, någon annan förklaring till detta än att vi har en omfattande immunitet bland befolkningen kan jag inte se.
Citera
2020-08-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dock är det personer från dom yrkeskategorierna, som har medverkat i "dödshjälpen" på äldreboendena. Det kan du inte förneka.
Som någon sa på twitter bra

Citat:
Den här regeringen kommer att gå till historien som den farligaste Sverige haft.
https://twitter.com/Jens1Sorensen/status/1289331271181545472

Det här dödandet accepteras både av regering och deras väljare.
Citera
2020-08-04, 12:42
Medlem
Citat:
Dock är det personer från dom yrkeskategorierna, som har medverkat i "dödshjälpen" på äldreboendena. Det kan du inte förneka.
Det finns nästan inga ssk på boendena längre och läkare som konsulteras är främst primärvårdsläkare.

Hade det funnits ssk på plats hade man kunnat administrera både syrgas och vätska intravenöst.
Citera
2020-08-04, 12:42
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du har inte en jävla susning om hur arbetsförhållanden är på äldreboenden, i synnerhet inte i dagsläget. Jag tycker du ska besöka ett när det är tillåtet igen och så kan du tala om för personalen hur de har brukat dödshjälp på sina brukare och hur du minsann skulle ha agerat i deras sits.

Det stämmer inte. Dels har jag arbetat på ett demensboende i två år (även om det var länge sedan), och dels besökte jag under ett par års tid ofta en släkting på ett vårdboende i Stockholm, fram till september förra året då h*n avled. Gjorde även en massa research, innan jag valde just det boendet (som var ovanligt bra, trots att det är kommunalt). Så jag anser mig ha ganska bra koll på branschen.

Huruvida personalen på det äldreboendet tillämpade dödshjälp nu i våras vet jag dock inte, och är glad att jag slapp veta, faktiskt... Jag är tacksam för att min släkting fick dö en naturlig död, innan allt det här började.

Angående hur jag skulle ha agerat i deras sits, så hoppas och tror jag att jag hade vågat vägra delta i dödshjälpen, och gått ut i media och berättat. Men man kan aldrig veta hur man skulle agera, förrän man är där. Kanske fogar man sig i ledet? Intalar sig själv att "jag lyder bara order; det är inte mitt fel"?
Citera
2020-08-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
2,5% är anmärkningsvärt lågt. Vi snittar på 16% i Sverige, 13% utanför Stockholm (vecka 30).
Menar du att vi snittar oå 16% antikroppar i Sverige? Det har du totalt fått im bakfoten. Det är inget representativt urval.
Citera
2020-08-04, 12:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den som yttrar sig som du gör i sista meningen är farligt när gränsen till debil.

Det är så långt från mord att det överhuvudtaget inte finns med i resonemanget annat om man är helt okunnig om juridik.
Nu skall vi kanske inte snöa in oss på den juridiska definitionen av mord (det finns sannolikt ett forum för det), men låt oss konstatera att varken du eller jag känner till avsikten att administrera morfin till personer med dyspnea och tachypnea.

Att någon skulle vara så dum att göra det av misstag förefaller osannolikt. Då återstår att avgöra huruvida man gjort detta i avsikt att faktiskt avsluta patientens liv. Och där är vi således farligt nära gränsen för mord alldeles oavsett hur du tolkar saken.

Debil, säger du...? Ja, men det är inte jag...
Citera
2020-08-04, 12:46
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns nästan inga ssk på boendena längre och läkare som konsulteras är främst primärvårdsläkare.

Hade det funnits ssk på plats hade man kunnat administrera både syrgas och vätska intravenöst.

Jag vet, och det är väldigt illa.

På det boende (ett stort vårdboende i Stockholm) där min släkting bodde fram till sin död i september förra året fanns det fasta sjuksköterskor, men bara på kontorstid mån-fre. Den övriga personalen kunde dock ringa på både sjuksköterska och läkare när som helst. Jag tyckte att det sköttes rätt bra, faktiskt. MEN det var ett ovanligt bra boende (trots att det var kommunalt). SAMT förstås att jag engagerade mig... Boende som inte hade någon släkting som hade koll, kanske behandlades sämre..?
Citera
2020-08-04, 12:49
Medlem
Citat:
Jag vet, och det är väldigt illa.

På det boende (ett stort vårdboende i Stockholm) där min släkting bodde fram till sin död i september förra året fanns det fasta sjuksköterskor, men bara på kontorstid mån-fre. Den övriga personalen kunde dock ringa på både sjuksköterska och läkare när som helst. Jag tyckte att det sköttes rätt bra, faktiskt. MEN det var ett ovanligt bra boende (trots att det var kommunalt). SAMT förstås att jag engagerade mig... Boende som inte hade någon släkting som hade koll, kanske behandlades sämre..?
De sjuksköterskor du nämner är egentligen bara arbetsledare/chefer för usk och biträden. De medverkar knappast alls i vård eller omvårdnad av de boende.

EDIT: Det finns inte tillräckligt med ssk för att det kulle kunna vara på något annat sätt. Jag har många gånger sagt att ssk-bristen i Sverige kommer att kosta liv. Nu är det tydligt att det är på det sättet.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-08-04 kl. 12:52.
Citera
2020-08-04, 12:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om alla ska bete sig som asymptomatiska/presymtomatiska bärare så ska alla stanna hemma. Varför vill du riskera att folk rör sig ute och smittar med munskydd?
Jag tycker inte att alla ska stanna hemma. Alla ska hålla avstånd, det är det absolut viktigaste! Tyvärr gör de flesta inte det, iaf inte när jag har varit ute. Jag begriper inte hur svårt det kan vara att hålla avstånd?

Har man symptom ska ma stanna hemma. Om detta fungerade till övervägande del hade munskydd inte behövts men nu fingeraf det ju uppenbarligen inte.
Citera
2020-08-04, 12:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag tolkar uppgifterna i Italien som att dom lyckades smitta ner väldigt många gamla och sköra på samma gång, sedan drog dom tvärstopp vilket gjorde att viruset slutade sprida sig bland de unga och friska som fick sitta hemma isolera sig. Och eftersom det blev tvärstopp slutade det sprida sig till stora delar av landet. Då får man ett lågt genomsnitt smittade i landet.

Att spridningen i Norrland är låg jämfört med övriga landet är väl ändå inget som ens behöver diskuteras hur det kan komma sig, i stora delar av Norrland tillämpas social distansering hela tiden oavsett om man aktivt försöker de eller ej. Så nej Norrland kommer nog aldrig få någon större flockimmunitet, samtidigt så kommer det aldrig spridas ordentligt där heller oavsett hur många vågor som kommer. Däremot kan det snabbt bli klusterutbrott som med gruvarbetarna när folk från regioner med stor smittspridning kommer till Norrland, precis som att ett land som tillämpat hårda lockdowns snabbt kan få lokal spridning när folk med smitta kommer dit. Sistnämnda är inget större problem för Sverige i helhet då vi redan haft en stor smittspridning bland befolkningen. Svenskarna har åkt kors och tvärs över landet nu i 2 månader utan att siffrorna påverkats nämnvärt, någon annan förklaring till detta än att vi har en omfattande immunitet bland befolkningen kan jag inte se.

Det sistnämnda har vi ingen aning om med de testprotokoll vi följer:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-19-tests-smoothed-7-day?country=~SWE

Och menar du verkligen att viruset bara spred sig bland gamla i Lombardiet? Nej Lombardiet är intressant för att smittan hann sprida sig bland befolkningen innan man slog stopp. Däremot naturligtvis i Sicilien och andra delar med låga siffror kan man förklara de låga procenttalen med lock-down och andra restriktioner.

När det gäller Sverige går det nog alldeles utmärkt att gissa sig till hur läget ser ut och vi har nog väldigt låga siffror i de regioner med just låga dödstal. Vi har nog också det i vissa delar av Stockholm t.o.m. som varit förskonade så här långt.
Citera
2020-08-04, 12:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu skall vi kanske inte snöa in oss på den juridiska definitionen av mord (det finns sannolikt ett forum för det)...

Vilket gör att du inte ska använda det begreppet som du uppenbarligen saknar kunskap om.
Citera
2020-08-04, 12:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
För att de kunde gjort det bättre om de inte fastnat i rutiner och använt sig av fel behandlingar och fel mediciner.
Du, jag är övertygad om att flertalet har ansträngt sig till det yttersta under denna pandemin. De har arbetat under omänskliga förhållanden under en väldigt lång tid. Förstår du hur ansträngande fysiskt det är att arbeta i skyddsutrustning?

Att du spottar dem i ansiktet säger allting om dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in