2020-07-23, 20:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här, från den 11 mars:

”Jag tror väl att jag är osårbar, som så många av oss
Om skolor börjar stänga redan nu – hur ska de då agera när det ”riktiga” utbrottet kommer? Anders Tegnell tycker att rektorerna låter oron styra. För egen del är han inte alls orolig.

– Jag tror väl att jag är osårbar, som så många av oss.

Jag läste att du har en teori om att man i ditt yrke antingen stänger av eller så blir man otroligt…

– Nojig, ja. Och jag tillhör dem som stänger av.

”Tror du att det gör det svårare för dig att nå fram till folk, din egen inställning och att du ser till makroperspektivet medan andra vill veta om de kan skicka sitt astmasjuka barn till skolan?

– Ja, kanske på individnivå. Samtidigt tror jag att det kan vara till viss fördel för mig när jag pratar med er i media. Hade jag varit väldigt nojig tror jag att det hade varit svårt att prata på ett adekvat sätt. Jag och mina läkarkollegor pratade ibland om att vissa typer av patienter som är väldigt oroliga kanske har lättare att kommunicera med en läkare som är mer inne på att kommunicera på den nivån. Medan jag hade lättare att hantera patienterna som ville få svar fort och ville veta exakt vad det handlade om, fyrkantigt så, säger han och bygger en låda med handflatorna.

– Där fungerar jag jättebra. Men de här andra som behövde någon som var mer medkännande, då fanns det andra kolleger som fungerade bättre. Vi är alla olika och det gäller att vi hittar våra styrkor och våra svagheter.”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/

Bra att han inte är nojig.
Citera
2020-07-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Har jag fel nu eller har ingen under 40 dött på typ 3 månader?

Dock ju 16 stycken 30-39
9 st 20-29

Sen har det varit helt stopp där

Helt riktigt
Citera
2020-07-23, 20:58
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Avlidna: 9
Nya fall: 259

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste torsdagssiffror avlidna: 21, 18, 41, 21, 12.
Fem senaste torsdagssiffror nya fall: 385, 475, 947, 1566, 1481.
Fantastiskt bra siffra

Det motsvarar 4,5 döda på Danmarks befolkningsstorlek jfrt med 1 som dom hade idag.

Det är underhållande att vara med i den slutna Facebookgruppen som utser dagens lockdownfikusar
Citera
2020-07-23, 20:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu pratar vi väl om IFR i Sverige om jag inte minns fel.

Det är inga större problem att hitta lägre skattningar av IFR för influensa och för en mild variant är den snarare < 0.1.

FHM har skattat IFR för COVID-19 och så har även jag gjort, av någon underlig anledning så hamnar vi på ungefär samma resultat:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Tror du fortfarande att 98% av stockholmarna har haft COVID-19?

Jag tycker det låter rätt osannolikt, och därför hamnar man också på en IFR som är klart högre än 0.1% när man räknar på det.

Om den sjunker i framtiden återstår att se.

Det är svårt att prata om En IFR för Coronaviruset eftersom åldern påverkar dödligheten så väldigt mycket.

Det som FHM räknade fram (0,6%) var för Stockholm.

Justerar man IFR efter demografin i ett område och kommer fram till 0,1% så kan det mycket väl bli så att det dör betydligt fler om man får en övervikt av sjuka i de högre åldrarna.

Det här förstår du så klart också.
Citera
2020-07-23, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
FHM har skattat IFR (gjordes i Maj):

"Denna rapport beskriver metod och resultat från en studie om letaliteten för covid-19 i Stockholms län. Med letaliteten avses andelen döda av antalet smittade (inklusive obekräftade fall). Letaliteten skattas till 0,6 %, med ett 95 % konfidensintervall på 0,4–1,1 %. Separata skattningar för olika åldersgrupper visar att letaliteten tilltar med högre ålder."

Men som vanligt så kör AT sitt eget race och torgför istället sina egna åsikter i frågan.

IFR räknat utifrån de senaste resultaten av antikroppstester* pekar mot en IFR på 0.6-0.7% i Stockholm.

*14,5% (80k tester) respektive 16,7% (200k tester) hade antikroppar.
Om FHM räknar på det viset så ska väl antalet smittade just nu beräknas utifrån hur många positiva provsvar vi haft? Och FHM räknar med att man är smittsam typ 7 dagar väl. Så... Det var 18-19% under flera veckor som hade positiva provsvar, det betyder väl att totalt har 320% i Sverige haft smittan vid det här laget . Ja menar, man måste ju vara konsekvent när man hänvisar till undersökningar.
Citera
2020-07-23, 21:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bra att han inte är nojig.
Han stänger av, som en robot. Han säger själv att han inte kan känna in andra människor och tror sig vara osårbar.

Detta låter oroväckande minst sagt. Vi har ju dessutom nu bevis på hur det gick. Artikeln är från den 11 mars.

Alla borde läsa den

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera
2020-07-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En sån avvikande person som AT går utmärkt att snabbdiagbostisera när man har professionell erfarenhet och har sett honom nästa varje dag i sex månader, på datorskärmen och i tv. Han bär sina problem på kavsjslaget sas. Hans agenda ska vi inte prata om. AT är en marionett.
Tegnell skulle inte vara avvikande på läkarlinjen.
Citera
2020-07-23, 21:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nyere situationsrapport:

https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/taet-ferietrafik-med-koedannelser-og-flere-mindre-uheld

Nu er det jo sådan at for at tyskere skal kunne holde ferie i Danmark, skal der være ledige overnatningsmuligheder.

Ledige overnatningsmuligheder er der formodentligt ikke mange af.
18 juli. Den va bara fem dagar gammal
Citera
2020-07-23, 21:16
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Mer kritik mot Sverige, denna gång om ekonomi.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-07-23/sweden-s-coronavirus-approach-doesn-t-pay-off-for-the-economy

Men ekonomin skulle vara den avgörande dolken för antilockdown
Citera
2020-07-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag är mer undrande till vanligt folks motstånd. Många vågar inte för att andra inte bär munskydd.
Fast motståndet här i tråden? Hävda att det räcker med att hålla avstånd. Vilket är omöjligt i alla situationer i samhället. Samtidigt som det inte är någon nackdel att både hålla avstånd och bära munskydd.

Folk trängs och snörvlar utan skydd i kollektivtrafiken. Ansiktsmaskerna är (i stort sett) på under flygresan, men i trängseln vid bagageband och gater ser man väl cirka 50% som behåller maskerna på.

Beror det på att man lever i villfarelsen att ansiktsmasker skyddar den egna personen, när de de facto är till för att skydda omgivningen från en själv, eller är det helt enkelt så att den moderna västerländska människan är så egocentrisk att inget existerar utanför det egna huvudet?
Citera
2020-07-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du är uppenbarligen lika snurrig som du brukar vara. Att åka till sommarstugan är ingen pågående aktivitet. Vi har semestrar och sommarlov, folk är ute och inte inomhus i grupper. Det är nog den främsta anledningen.

Och den socioekonomiska, att bland de som är det, där hade man ingen större smittspridning innan.
Nu blandar du korten. Du citerade en artikel som föreslog att Sveriges smittspridning var låg p.g.a. att vi spred ut oss på sommaren, och berömde det som en ”bra analys”.
Citera
2020-07-23, 21:22
Medlem
https://www.svd.se/sverige-platsar-inte-pa-irlands-grona-lista

Intressant "grön" lista som släppts i Irland. I ett nordiskt perspektiv så undgår varken islänningar eller danskar karantän vid inresa. Även tyskar måste sätta sig själva i karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in