2020-08-03, 21:15
Medlem
Ny rapport visar -
ingen större ekonomisk skillnad mellan länder som stängde ner jämfört med länder som inte stängde ner obligatoriskt
https://twitter.com/cullenroche/status/1290318211041222656

Det är det vi ser i grannländer med och dessutom har dom räddat mer liv.
Citera
2020-08-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Fail!

Jag konstaterar att alarmisterna är på väg ur tråden för att det nu visar sig att Tegnells strategi och flockimmunitet fungerar.

Danmark som hade en omfattande lockdown hade idag dubbelt så många döda som Sverige i förhållande till sin befolkningsstorlek.

Och Tyskland svänger mot Sverige.

De flesta av oss alarmister tror det är efter semestrarna man får se vad som händer, när skolorna börjar om och alla träffas inomhus igen. Så vi kommer vara kvar ett bra tag till, kommer du?
Citera
2020-08-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast smittan kan minska även utan påbjudna munskydd. Bevis: Sverige det senaste kvartalet.

Slutsats: Det finns mer övertygande bevis att smittan kan minska utan munskydd än att smittan kan minska med munskydd.

Observera att professorn som uttalar sig är en spanjor med njurmedicin som specialitet. Vad sjutton ska han uttala sig om munskydd för?

Sverige hade 500 smittade idag, grannländerna ental.
Citera
2020-08-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
skribenter i denna tråden som påstår att det bara är en ofarlig snuva, japp...
Ja den är typ så för de absolut flesta.
Citera
2020-08-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Sverige hade 500 smittade idag, grannländerna ental.

Måste bara fråga. Är 200+ ental enligt dig?
Citera
2020-08-03, 21:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Här du källor bevisar att fältsjukhuset var en Potemkin-kuliss?
Såvitt jag vet räknades fältsjukhuset i Älvsjö inte med när antalet lediga IVA-platser angavs.
Definitionen på en potemkinkuliss är en bedräglig fasad avsedd att dölja verkliga missförhållanden. Jag anser att Älvsjö väl uppfyller den definitionen
Åtminstone Socialstyrelsen räknade med Älvsjö.
Citat:
Ställföreträdande krisberedskapschef Taha Alexandersson på Socialstyrelsen säger att det än så länge finns kapacitet för intensivvård i landets regioner. Till exempel i Stockholm uppförs just nu ett militärt fältsjukhus vid Stockholmsmässan i Älvsjö med ett 30-tal intensivvårdsplatser.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-hart-tryck-pa-sjukvarden-i-stockholm
Citat:
Inom Region Stockholm minskades trycket på IVA genom att den intermediära vården efter hand byggdes ut.
Där hamnade patienter som inte var lämpade gör intensivvård. I den gruppen ingår många äldre.
Att färre äldre fick plats på IVA efter hand måste inte nödvändigtvis leda till att de inte fick den vård de behövde.
Man kan t ex fundera på om dödligheten i covid-19 minskade eller ökade ju längre pandemin fortskred.
Hur såg utvecklingen ut i gruppen 70+? Jag har inte svaret.
Intermediate är också IVA.
Att färre av de sjukaste fick plats på IVA innebär just vad jag skrev, att man löste platsbristen på IVA genom att skriva in färre. Något som flera inom vården reagerade mot.
Citera
2020-08-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Forskningen visar att asymtomatisk smitta svarar för upp till 40% av smittspridningen.

PS.
Det spelar ingen roll om R0 är nere på nära noll, då svarar asymtomatisk smitta fortfarande för upp till 40% av smittspridningen.

Upp till 40% kan alltså betyda att det bara är 1 ynka procent!
Citera
2020-08-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
De flesta av oss alarmister tror det är efter semestrarna man får se vad som händer, när skolorna börjar om och alla träffas inomhus igen. Så vi kommer vara kvar ett bra tag till, kommer du?

Måste bara säga att ”alarmisterna” precis som även jag själv trodde att smittan skulle explodera efter: påsk, valborg, BLM, midsommar osv osv.
Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro längre..
Citera
2020-08-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det måste vara väldigt enkelt att bilda sig en uppfattning när man kan flytta målstolparna varje dag och stödja sig på lösryckta citat som någon sagt, någon gång. På så vis får man ju alltid ”rätt” men man lurar bara sig själv. Verkligheten ändras inte.
Fast det är ju trådalarmisterna som flyttar målstolparna. Utvecklingen av pandemin i Sverige har gått nästan exakt enligt den bana som FHM projicerade redan i mars. Som trådalarmisterna tyckte var orealistiskt bra, det skulle ju dö hundratusen svenskar. Sen flyttade alarmisterna målstolparna, till nån sorts nollvision, i takt med att några länder lyckats klamra sig fast i ett läge där sjukdomen ännu inte fått fäste. Nu ligger acceptribban för covid lägre än säsongsinfluensans dödlighet.
Citera
2020-08-03, 21:24
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Källa?

Mitt briljanta intellekt.
Citera
2020-08-03, 21:25
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja det är ju ett sätt att argumentera när majoriteten inte delar din uppfattning.

Argumenterar inte. Konstaterar faktum.
Citera
2020-08-03, 21:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Upp till 40% kan alltså betyda att det bara är 1 ynka procent!
Ja, som jag påpekade är det olika i olika regioner och land samtidigt som de olika mutationerna (clades) beter sig olika.

I vissa regioner är det upp till 94% av smittan som sprids via asymtomatiska personer och i andra är det så lite som 4%. Snittet ligger på ungefär 40% och det är den vedertagna nivån som man använder sig av på internationell nivå när man diskuterar dessa förhållanden och fattar beslut. Just kravet på att täcka näsa och mun bygger bl.a. på denna nivå.

Du menar inte att jag skall behöva ta det här igen nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in