Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Här du källor bevisar att fältsjukhuset var en Potemkin-kuliss?
Såvitt jag vet räknades fältsjukhuset i Älvsjö inte med när antalet lediga IVA-platser angavs.
Definitionen på en potemkinkuliss är en bedräglig fasad avsedd att dölja verkliga missförhållanden. Jag anser att Älvsjö väl uppfyller den definitionen
Åtminstone Socialstyrelsen räknade med Älvsjö.
Citat:
Ställföreträdande krisberedskapschef Taha Alexandersson på Socialstyrelsen säger att det än så länge finns kapacitet för intensivvård i landets regioner. Till exempel i Stockholm uppförs just nu ett militärt fältsjukhus vid Stockholmsmässan i Älvsjö med ett 30-tal intensivvårdsplatser.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-hart-tryck-pa-sjukvarden-i-stockholm
Citat:
Inom Region Stockholm minskades trycket på IVA genom att den intermediära vården efter hand byggdes ut.
Där hamnade patienter som inte var lämpade gör intensivvård. I den gruppen ingår många äldre.
Att färre äldre fick plats på IVA efter hand måste inte nödvändigtvis leda till att de inte fick den vård de behövde.
Man kan t ex fundera på om dödligheten i covid-19 minskade eller ökade ju längre pandemin fortskred.
Hur såg utvecklingen ut i gruppen 70+? Jag har inte svaret.
Intermediate är också IVA.
Att färre av de sjukaste fick plats på IVA innebär just vad jag skrev, att man löste platsbristen på IVA genom att skriva in färre. Något som flera inom vården reagerade mot.