Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Hälften av de länderna vände sin utveckling för att de inte lyckades platta till kurvan, och nådde kulmen på sin pandemi. Det är inget att skryta med.
Övriga länder hade en sjunkande trend under lockdown. Det är inte heller något att skryta med, eftersom det bara är en kortsiktig åtgärd.
Sverige är det enda landet i Europa som lyckats uppnå en sjunkande trend, under långsiktiga förhållanden där samhället är öppet.
Rent officiellt och statistiskt åstadkom Sverige inte den vändningen förrän månadsskiftet Juni/Juli. Jag menar att den vändningen kom långt tidigare. Jag är relativt säker på att Sverige haft
betydligt fler smittade än vad statistiken visar.
Notera också att t.ex. här i UK har vi ett minskande antal döda, ett minskande antal patienter i intensivvård, ett minskande antal intagna patienter per dag och ett minskande antal totalt intagna patienter. Det har gått ned precis hela tiden. Ungefär som i Sverige. Smittan har förändrats, skulle jag säga.
Notera också att vi testar ofattbart mycket mer capita och i verkliga tal än t.ex. Sverige. Vi snittar 155,000 tester per dag. Jag säger inte att det är orsaken till att vi identifierar fler positiva (de öppna pubarna är anledningen till det, menar jag). Testningen ökar successivt och har gjort så sedan Juni. Skillnaden är att Sverige minskar sin testning och då ser det ut som att smittspridningen minskar hela tiden. Smoke and mirrors...