2020-08-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Majoriteten gör det bara av ren bekvämlighet.

Källa?
Citera
2020-08-03, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tycker att man kan läsa ut rätt mycket som att det ser hoppingivande ut för våra grannar.

Speciellt med vetskap om att vi var sena med tester.

Men du kan ju producera en kurva du med att titta på.

Nej jag kan inte producera en kurva. Vet inte vart jag ska få tag i data. Det var därför jag frågade.
Citera
2020-08-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag hoppas att den inte vänder uppåt öht.

Hoppas jag med såklart men kan inte se det tyvärr.
Citera
2020-08-03, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Snacka om att gripa efter ett halmstrå.
Det hade vilket land som helst förr eller senare lyckats uppnå.
Men till vilket pris..?
Det är inte alls ett halmstrå.

Sverige har den mest genomträngande samhällsspridningen i Europa. Tillräckligt för att få en sjunkande trend med ett öppet land. Vi har kommit längre än UK, Belgien och Spanien, trots att vår dödlighet är lägre, och vår överdödlighet väsentligt lägre, och vår ekonomi har tagit mycket mindre skada.

Ni vill jämföra oss bara med länder vara framtid är oviss, länder som står i startgropen och spänner musklerna.
Citera
2020-08-03, 10:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

Misstänker i vilket fall att man var rädda för att reta upp resebranschen. Istället lyckades man reta upp resten av världen ... ... och indirekt skada resebranschen.

Just så. Nu har folk blivit rädda för att boka några resor, för de vet att de kommer inte ur det (med pengarna i behåll) ens om det utbryter böldpest, inbördeskrig och zoombieapokalyps samtidigt på resmålet. För reseföretagen betalar inte tillbaka något och tar inte ansvar för sina resenärer på plats, försäkringsbolagen ser sin chans att komma ur försäkringsvillkoren, och svenska myndigheter vägrar också att hjälpa till. Skulle bara vara ångestfyllt att boka en resa nu, inte förväntansfullt alls. Och den känslan kommer nog att sitta i, i minst tio år...
Citera
2020-08-03, 10:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hälften av de länderna vände sin utveckling för att de inte lyckades platta till kurvan, och nådde kulmen på sin pandemi. Det är inget att skryta med.

Övriga länder hade en sjunkande trend under lockdown. Det är inte heller något att skryta med, eftersom det bara är en kortsiktig åtgärd.

Sverige är det enda landet i Europa som lyckats uppnå en sjunkande trend, under långsiktiga förhållanden där samhället är öppet.

Vilket beror på semester och sommarlov. Är det något att skryta med? Vad tror du kommer hända när skolor och arbetsplatser öppnar upp om två veckor?
Citera
2020-08-03, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sverige har fler döda i förhållande till folkmängden.
I en månad eller två till kanske, sen går USA om.

Trots att vi räknar döda i covid med generöst, och USA har mycket större oförklarad överdödlighet.
Citera
2020-08-03, 10:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Hälften av de länderna vände sin utveckling för att de inte lyckades platta till kurvan, och nådde kulmen på sin pandemi. Det är inget att skryta med.

Övriga länder hade en sjunkande trend under lockdown. Det är inte heller något att skryta med, eftersom det bara är en kortsiktig åtgärd.

Sverige är det enda landet i Europa som lyckats uppnå en sjunkande trend, under långsiktiga förhållanden där samhället är öppet.
Rent officiellt och statistiskt åstadkom Sverige inte den vändningen förrän månadsskiftet Juni/Juli. Jag menar att den vändningen kom långt tidigare. Jag är relativt säker på att Sverige haft betydligt fler smittade än vad statistiken visar.

Notera också att t.ex. här i UK har vi ett minskande antal döda, ett minskande antal patienter i intensivvård, ett minskande antal intagna patienter per dag och ett minskande antal totalt intagna patienter. Det har gått ned precis hela tiden. Ungefär som i Sverige. Smittan har förändrats, skulle jag säga.

Notera också att vi testar ofattbart mycket mer capita och i verkliga tal än t.ex. Sverige. Vi snittar 155,000 tester per dag. Jag säger inte att det är orsaken till att vi identifierar fler positiva (de öppna pubarna är anledningen till det, menar jag). Testningen ökar successivt och har gjort så sedan Juni. Skillnaden är att Sverige minskar sin testning och då ser det ut som att smittspridningen minskar hela tiden. Smoke and mirrors...
Citera
2020-08-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilket beror på semester och sommarlov. Är det något att skryta med? Vad tror du kommer hända när skolor och arbetsplatser öppnar upp om två veckor?
Det som kommer hända här kommer hända dubbelt så mycket i andra länder, där det börjar ske redan i semestertider.
Citera
2020-08-03, 10:43
Medlem
JetSocietys avatar
New York, har dom samma kurva som Sverige?

https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/new-york-coronavirus-cases.html

Hur hade kurvan sett ut utan nedstängning?
Kanske det var nödvändigt med nedstängning pga tätbefolkat?
Var det Sveriges glesa befolkning som gjort att kurvan liknar new Yorks trots relativt öppet?
Hade Sveriges kurva varit plattare med total nedstängning fast längre?

Ursäkta länk till new York Times, risk för politisk vinkel.
Citera
2020-08-03, 10:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Enligt en FED-chef skulle USA nu tjäna på en nedstängning. Faktum är att jag tror de flesta länder skulle göra det. Det hela bygger på att man gör en nedstängning i 6-8 veckor vilket trycker ned smittan snabbt till ett minimum. Därefter kan man masstesta och smittspåra. Samhället kan öppna upp. Att inte göra någonting gör istället att man hamnar i ett lågintensivt vacum som lägger sig som en våt filt över ekonomin.
Citera
2020-08-03, 10:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det som kommer hända här kommer hända dubbelt så mycket i andra länder, där det börjar ske redan i semestertider.

Intressant. De kanske har hälften så lite semester eller stor turistindustri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in