2020-07-23, 08:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror uttrycket "andra vågen" är specifikt för spanska sjukan. Jag tror inte det är applicerbart för covid.

Länder drabbas olika mycket vid olika tidpunkter samt vidtar olika åtgärder av olika omfattning - eller inga åtgärder alls. Detta kan skapa illusioner av vågor.

Rent grafiskt i den globala dödsrapporterimgen ser det som att vi går mot en ny topp efter att ha legat i en dal. Om Indien fortsätter öka så kommer den nya toppen bli högre än den förra.

Det är ju helt sant att våg-diskussionen hänger ihop med spanska sjukan. När det gäller kinesiska sjukan vet vi lite men jag är övertygad att den kommer att hänga med tills vi får ett fungerande vaccin.
Citera
2020-07-23, 08:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Precis, det är ju därför du jämför äpplen med päron. Antingen spelar du dum eller så har du lite problem med tänkandet. Alla men förmåga att tänka själv inser att mörkertalet i statistiken för säsongsinfluensan är gigantiskt i jämförelse med coronadöden.

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/

Enl dig så finns det inga "mörkertal" då du vet hur många som dör. Typiskt Tengele minions att förvrida fakta o hitta på siffror för att marginalisera covid19.

Du måste vara en av de sista idioterna på planeten som fortfarande kör med propagandan att coronavirus inte är värre än influensan.
Citera
2020-07-23, 08:47
Medlem
virvelbaggs avatar
I går var ingen bra dag!
Men det går ju lite sämre dag för dag i världen, kanske undantagit Europa.
Ser att Nord Amerika nu gått om Europa som värst drabbad kontinent med 201.905 dödsfall mot våra 200.154.
källa worldometern
Citera
2020-07-23, 08:53
Medlem
"-Vi måste få börja ta in fler än 50 personer i salongerna, säger Peter Fornstam, vd för Svenska bio."
Varför? Minns jag läste för någon dag sedan att de ändå inte fyller de 50 platserna de har idag, eftersom det är mest skräpfilmer nu som ingen vill se.
Borde inte vara så brådskande då direkt.
Tycker dessutom det fungerar bra att man kan hyra biofilm direkt på nätet och se hemma, och det borde ju generera en del extraslantar för dem
Citera
2020-07-23, 08:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Beror på hur de beter sig. Misstänker man att de, precis som många har här, bär på ett raseri inom sig mot tegnell och oss som väljer att gå utan munskydd och som kanske någon gång slarvar med att hålla 1,8m avstånd, så blir man olustig till mods.

Tror dock att det blir munskydd på till hösten även i Sverige.
Citera
2020-07-23, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Glöm inte megautbrottet i Hong Kong nyligen.
Menar du det så pågår nu med ca 75 fall per dag på 7.5 milj innevånare jämfört med Sveriges just ovanligt låga siffra ca 290 fall per dag på 10 milj innevånare?!!
Citera
2020-07-23, 08:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Beror på hur de beter sig. Misstänker man att de, precis som många har här, bär på ett raseri inom sig mot tegnell och oss som väljer att gå utan munskydd och som kanske någon gång slarvar med att hålla 1,8m avstånd, så blir man olustig till mods.
Så du menar att du tycker illa om munskyddsbärare för du tror att de tycker illa om dig, inte konstigt att det är krig i världen. Snacka om att starta en cirkel av hat från inget. De flesta bär ju inte munskydd, hur skulle en eller två munskyddsbärare kunna tycka illa om så många.
Citera
2020-07-23, 09:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror dock att det blir munskydd på till hösten även i Sverige.
Vi planerar ju att ta livet av 3200 personer till. Om vi bär munskydd på offentliga platser inomhus t.ex., hur ska vi då kunna komma upp till den siffran?
Munskydd blir det inte så länge Sverige låter FoHM råda. Men vår statsminister kanske också förfasas över denna siffra och använder sig av den makt han faktiskt har eller så störtas regeringen, det svajar ju ganska friskt där nu.
Citera
2020-07-23, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
När jag var på besök på vårdcentralen för ca en månad sedan hade jag både FFP2 mask och skyddsglasögon. Läkaren hade inte det och jag fick en känsla av att han tittade lite konstigt på mig...

Det behöver inte bero på masken och glasögonen. Psykisk ohälsa har ökat markant i och med Corona.

Alternativt var det något i ditt beteende som väckte uppmärksamheten.
Citera
2020-07-23, 09:08
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Luftrenare i varje hörn. Nu verkar det som att coronan ska bekämpas med luftrenare. Tyska köttpackaren Tönnies som hade ett stort coronautbrott har installerat nya. Ventilationen misstänktes för smittspridning.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-ventilatio/german-abattoir-scandal-puts-cooling-systems-under-covid-spotlight-idUSKCN24I1ON

Jag minns hur vi förde ett jävla liv med SISAB som sköter fastighetsunderhåll på Sth:s kommuns alla skolor, då dom öste in en luftvärmeväxlare på grabbens dagis för många år sedan. Då var det riktlinjerna med luftomsättning i lokalerna samt energibesparing som gjorde att det fuskades grovt med både filter och läckande värmeväxlare som medförde att en förkyld unge smittade ner hela dagiset på 1-2 dar.

Inget har hänt sedan dess, idag kör nästan alla skolor i Sth med luftvärmeväxlare med filter där det finns stora chanser att utgående luft läcker över till inkommade, så att just virus kan spridas från ett rum till ett annat. Här har man försökt försvara sig genom att påstå att man fixar undertryck via fläktarna för att förhindra läckage över till inkommande friskluft, men när det blåser utomhus blir det då stötvisa luftvågor som fläktarna aldrig kan fixa, oavsett styrning.

När jag var skyddsombud var det många på kontoret som hade fysiska problem med kallras från innertaket, då många kontor runt 2010 satsade på fjärrkyla, där man satte in stora lamellpaket i taken som luftsystemen då blåste ner friskluft igenom, dessa lamellpaket blir i praktiken kuvös för allehanda virus, då ingen rengör dessa med någon intervall, utan sot/damm utifrån lägger sig på lamellerna som en fet hinna.

Ser vi nu till tyskarnas problem och åtgärder, lär vi snart få en ny EU-regel gällande ventilation, vilket kommer att kräva totala ombyggnader av ventilationssystemen för många av Sveriges skolor, sjukhus, kontorslandskap, moderna flerfamiljshus, gallerior och stora terminalsystem. Jag skulle nog köpa aktier inom ventilationsbranschen om jag sysslade med aktier....
Citera
2020-07-23, 09:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Menar du det så pågår nu med ca 75 fall per dag på 7.5 milj innevånare jämfört med Sveriges just ovanligt låga siffra ca 290 fall per dag på 10 milj innevånare?!!
Exakt! Precis!

Hoppas att Anders Tegnell tar ett snack med myndigheterna där.
Citera
2020-07-23, 09:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I går var ingen bra dag!
Men det går ju lite sämre dag för dag i världen, kanske undantagit Europa.
Ser att Nord Amerika nu gått om Europa som värst drabbad kontinent med 201.905 dödsfall mot våra 200.154.
källa worldometern
Ja, den globala utvecklingen är läskig.

På många platser i världen så är uthålligheten dålig. Det kan vara ekonomiska skäl. I USA finns t o m ideologiska skäl - det finns så många där som hatar samhället och bara tänker på sig själva - då blir det t ex svårt att driva linjen att man ska bära mask för att skydda andra och minska smittspridningen i samhället.

Sedan finns det länder som Sverige där inkompetensen är på baxnande nivåer och där man gärna tillämpar ättestupa "för att skydda vården". Men i Sverige har vi förhoppningsvis passerat det värsta.
Senast redigerad av Madagascar 2020-07-23 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in