Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Luftrenare i varje hörn. Nu verkar det som att coronan ska bekämpas med luftrenare. Tyska köttpackaren Tönnies som hade ett stort coronautbrott har installerat nya. Ventilationen misstänktes för smittspridning.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-ventilatio/german-abattoir-scandal-puts-cooling-systems-under-covid-spotlight-idUSKCN24I1ON
Jag minns hur vi förde ett jävla liv med SISAB som sköter fastighetsunderhåll på Sth:s kommuns alla skolor, då dom öste in en luftvärmeväxlare på grabbens dagis för många år sedan. Då var det riktlinjerna med luftomsättning i lokalerna samt energibesparing som gjorde att det fuskades grovt med både filter och läckande värmeväxlare som medförde att en förkyld unge smittade ner hela dagiset på 1-2 dar.
Inget har hänt sedan dess, idag kör nästan alla skolor i Sth med luftvärmeväxlare med filter där det finns stora chanser att utgående luft läcker över till inkommade, så att just virus kan spridas från ett rum till ett annat. Här har man försökt försvara sig genom att påstå att man fixar undertryck via fläktarna för att förhindra läckage över till inkommande friskluft, men när det blåser utomhus blir det då stötvisa luftvågor som fläktarna aldrig kan fixa, oavsett styrning.
När jag var skyddsombud var det många på kontoret som hade fysiska problem med kallras från innertaket, då många kontor runt 2010 satsade på fjärrkyla, där man satte in stora lamellpaket i taken som luftsystemen då blåste ner friskluft igenom, dessa lamellpaket blir i praktiken kuvös för allehanda virus, då ingen rengör dessa med någon intervall, utan sot/damm utifrån lägger sig på lamellerna som en fet hinna.
Ser vi nu till tyskarnas problem och åtgärder, lär vi snart få en ny EU-regel gällande ventilation, vilket kommer att kräva totala ombyggnader av ventilationssystemen för många av Sveriges skolor, sjukhus, kontorslandskap, moderna flerfamiljshus, gallerior och stora terminalsystem. Jag skulle nog köpa aktier inom ventilationsbranschen om jag sysslade med aktier....