2020-08-02, 23:18
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja och den undviker man att sprida genom att hålla avstånd..
Utsikten från en luftballong kan göra att man får svårt med perspektiven, flyger du? Om ett samhälle ska fungera normalt är det närmast omöjligt att slippa trängsel i vissa lägen, detta visste du nog...
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-02 kl. 23:20.
Citera
2020-08-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siiickan

Andas du fortfarande? Läs nyheterna. Man sätter inte upp en task force för att skydda sjukhusen när IVA paltserna tar slut om det inte vore så att de ska ta slut inom snar framtid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/poliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

Tog IVA-platserna slut??? Nej, det gjorde de inte.
Citera
2020-08-02, 23:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

ovilligt blandar mig i.. Men min mamma dog på ett äldreboende. Blev inte flyttad till någon vårdinrättning. Konstaterades död. Klockslag datum signatur. Så enkelt var det..

De äldre som dött utanför sjukhus är inte medräknade.
Jag beklagar sorgen.
Förlåt, men är du säker på att din mamma dog av covid-19?
I så fall är det ju helt fel att hon inte finns medräknad.

Jag känner ju till att de som bodde på äldreboende inte gavs den vård de skulle ha fått utan att palliativ vård påbörjades felaktigt. Jag hoppas att så inte var fallet med din mamma.
Jag har en närstående som dog i covid-19 på sjukhus, efter att ha nekats plats på IVA. Efteråt har jag funderst mycket på om hen hade kunnat räddats.
Än en gång, jag beklagar din mammas bortgång.
Citera
2020-08-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Sjukvården kollapsar

Det gjorde den inte.
Citera
2020-08-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Din whataboutism är besvärande, du är över hela spelplanen i din iver att få säga emot. Jag kan tyvärr inte ta dig på allvar så länge du håller på så där. Skriv till Löfvén om problemet med tobaksindustrin medan du fortsätter hylla Dr Tengeles hantering av pandemin.

Behöver inte bli tagen på allvar sv dig.
Så länge fhm och regering inte tar DIG på allvar är jag nöjd.
Citera
2020-08-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Något fel måste det vara på dig och andra. Att kritisera Tegnell och Co samt hålla diskussionen om Covid-19 i tråden är ju en grundläggande sak.
Du jämför att rökning dödar folk och försöker få Covid-19 till en bagatell.
t
Har du ingen skam i kroppen att försöka ta bort det väsentliga i trådens handling till din egen tro? Människor dör och Sverige är en av de sämsta i världen och vi får fortfarande inte åka vart vi vill.

Förstår du inte vad och varför vi har det här läget? Varför ens försöka göra paralleller som är så sjukt dumma

Människor dör inte bara i Sverige.
De dör i hela världen och av massa anledningar.
Problemet med er alarmister är att ni endast förkastar en dödsorsak trots att det finns massa andra som är totalt onödiga.
Döden är något man får räkna med när man lever.
Ibland är det onödigt och tragiskt.
Men ingen kan få mig att tro att Tegnell medvetet vill döda människor.
Citera
2020-08-02, 23:37
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

ovilligt blandar mig i.. Men min mamma dog på ett äldreboende. Blev inte flyttad till någon vårdinrättning. Konstaterades död. Klockslag datum signatur. Så enkelt var det..

De äldre som dött utanför sjukhus är inte medräknade.

Beklagar.
Citera
2020-08-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoreller
Det gjorde den inte.

Several hospitals reached capacity.
Citera
2020-08-02, 23:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Döden är något man får räkna med när man lever.
There's never a guarantee of coming back. But passing on, that's dead certain.
Citera
2020-08-02, 23:53
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Several hospitals reached capacity.
Det är möjligt att flytta patienter mellan sjukhus. Det är något som görs hela tiden.
Jag skulle tro att intensivvårdsambulanser för ändamålet finns i samtliga regioner.
Det fanns hela tiden ledig IVA-kapacitet i riket.. Om det hade behövts hade även fältsjukhusets IVA tagits i bruk.
Citera
2020-08-02, 23:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Brasiliens president Bolsonaro har numera mold (mögel) i sina lungor och går på antibiotika, verkar inte helt hundra återställd.

Hans fru har ju även hon drabbats av Covid-19, men statistiken för kvinnor i den åldern ser väl hyfsad ut. https://edition.cnn.com/2020/07/31/americas/brazil-bolsonaro-mold-lungs-intl/index.html
Ja, han menar att han fick mögel i lungorna eftersom han suttit isolerad i 20 dagar. Mögelhus.🤦🏼‍♀️
Citera
2020-08-02, 23:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Två olika saker. Tittar man på vad som gjorts fel (och rätt) så riskerar man att komma fram till att någon politiker eller statlig ämbets man klantat sig och tagit fel beslut. Då blir det lätt dålig stämning.

Men om man tittar på vad som kunde gjorts bättre så kan man säga att vi gjorde vad vi kunde och nu lär vi oss till nästa gång, mycket bättre stämning då.
Det fyller dessutom en betydligt mer meningsfull funktion. Det är klart att syftet med allt man gjort är gjort med baktanken att man gör ”rätt” eller ”sitt bästa”. Naturligtvis finns det massor med människor som antingen är efterkloka eller råkade tycka ”rätt” när det gällde. Men egentligen vet ju ingen vad som hade Hänt om man gjort annorlunda. Vi vet dock vad som hände nu.

Att hävda att vi borde haft en lockdown blir därför meningslöst då vi inte kan utvärdera det mer än att konstatera att ”ja det hade kanske vart bättre”. Det mesta sånt är dessutom meningslöst att utvärdera innan pandemin är borta. Vi ser ju kanske en andra våg kasta om korten helt.

Så bättre att utvärdera det vi gjort och vad som kunnat gjorts bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in