2020-08-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Varför säger du det till mig? Jag bestämmer inte över riktlinjerna.

Ja men att göra allt i sin makt för att sälja något som bara är dåligt och dödar är för mig långt värre än de misstag Tegnell gjort utan onda avsikter.
Citera
2020-08-02, 22:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Utlandsfödda under 70 år har en mycket högre dödlighet i covid-19 jämfört med de under 70 år som är födda i Sverige.
Om man tar bort utlandsfödda under 70 år från statistiken över döda i covid-19 kommer andelen äldre bland de avlidna att öka.

Haha 😊 Det ska jag komma ihåg.
Det är även en större andel utlandsfödda som drabbats i Danmark så jag tror inte det blir så stor skillnad. Det är den stora spridningen i vårt samhälle som är skillnaden.
Citera
2020-08-02, 22:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Misstänkte då att man avstod just för att resebolagen skulle slippa betala tillbaka en massa pengar.
Kan det annars finnas försäkringar mot avbokningar, eller ses det som force majeure?

Det ses som force majeur. Och det ÄR just det. Reseföretagen kan svära sig fria från allt ansvar, helt lagligt.
Citera
2020-08-02, 22:45
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Ja det skiter jag högtideligen i. Är man sjuk stannar man hemma så det sprids ingen smitta. Är det någon som är söndercurlad så är det nog fan du.
Inte nog med att du har väldigt mediokra argument, ”är man sjuk stannar man hemma”, som om du aldrig hört talas om pre/asymtomatisk smitta, du är också klockrent curlad utan att begripa det. Alla bilar ska stanna när du går över vägen, inte sant?
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-02 kl. 22:49.
Citera
2020-08-02, 22:48
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja men att göra allt i sin makt för att sälja något som bara är dåligt och dödar är för mig långt värre än de misstag Tegnell gjort utan onda avsikter.
Din whataboutism är besvärande, du är över hela spelplanen i din iver att få säga emot. Jag kan tyvärr inte ta dig på allvar så länge du håller på så där. Skriv till Löfvén om problemet med tobaksindustrin medan du fortsätter hylla Dr Tengeles hantering av pandemin.
Citera
2020-08-02, 22:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju rätt väsentligt, eftersom Italiens pandemi (officiellt) började på onsdag innan Stockholm gick på sportlov. Så sent som på tisdag innan sportlovet hade inte Italien någon smittspridning alls, officiellt.

Jaha, men då hade ju UD några dagar på sig. Regeringen och deras departement är högbetalda av skattepengar. Då kan man även åka in på ett möte och ta beslut under veckoslutet.

...men grejen var ju, att FHM hela tiden motarbetade alla åtgärder. Ända från dag 1. Och UD vågade inte göra något, utan att ha fått en rekommendation från FHM. Helt sinnessjukt.
Citera
2020-08-02, 22:57
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men då har du inga problem med knarklangare heller med andra ord.

Något fel måste det vara på dig och andra. Att kritisera Tegnell och Co samt hålla diskussionen om Covid-19 i tråden är ju en grundläggande sak.
Du jämför att rökning dödar folk och försöker få Covid-19 till en bagatell.
t
Har du ingen skam i kroppen att försöka ta bort det väsentliga i trådens handling till din egen tro? Människor dör och Sverige är en av de sämsta i världen och vi får fortfarande inte åka vart vi vill.

Förstår du inte vad och varför vi har det här läget? Varför ens försöka göra paralleller som är så sjukt dumma
Citera
2020-08-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Inte nog med att du har väldigt mediokra argument, ”är man sjuk stannar man hemma”, som om du aldrig hört talas om pre/asymtomatisk smitta, du är också klockrent curlad utan att begripa det. Alla bilar ska stanna när du går över vägen, inte sant?

Ja och den undviker man att sprida genom att hålla avstånd..
Citera
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
ska inte blanda mig i, tänkte bara påpeka att den vanliga omgången influensa måste varit lägre i år, eftersom så många ändå tillämpar distans. Och är försiktiga på annat sätt.
Även andra dödsorsaker borde ha minskat i år - till ex. har polisen tidigare i år sagt det varit väldigt lugnt.
Sen när det gäller uppskatta hur många som dött genom corona, så säger inte de officiella siffrorna hela sanningen. Det är ju bara dom som testats positivt som blivit räknade. Dvs dom som kommit till vården. Alla äldre som dött i äldreomsorgen är ju inte medräknade.
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, blanda dig i 😁! Ju fler vinklar desto bättre.
Som jag förstått det stannade på influensan och vinterkräksjukan av ovanligt tidigt i år, så du har säkert rätt i att färre dött i influensa än vanligt.
När det gäller covid-19 ska 90 % av dem som räknats testats positivt. Resten är klinisk diagnos.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

ovilligt blandar mig i.. Men min mamma dog på ett äldreboende. Blev inte flyttad till någon vårdinrättning. Konstaterades död. Klockslag datum signatur. Så enkelt var det..

De äldre som dött utanför sjukhus är inte medräknade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Misstänkte då att man avstod just för att resebolagen skulle slippa betala tillbaka en massa pengar.
Kan det annars finnas försäkringar mot avbokningar, eller ses det som force majeure?
Det har dom inte sluppit. Dock tog det 2,5månader innan pengarna va tillbaka.
Citera
2020-08-02, 23:06
Medlem
Citat:

ovilligt blandar mig i.. Men min mamma dog på ett äldreboende. Blev inte flyttad till någon vårdinrättning. Konstaterades död. Klockslag datum signatur. Så enkelt var det..

De äldre som dött utanför sjukhus är inte medräknade.

Om dom har testats positivt för corona, alternativt fått en diagnos baserat på symptom räknas med i statistiken, oavsett var dom dör.
Citera
2020-08-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Om dom har testats positivt för corona, alternativt fått en diagnos baserat på symptom räknas med i statistiken, oavsett var dom dör.

Nej man bara dör. Finns inga tester och ingen som kan ställa nån diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in