2020-08-02, 21:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Etnicitet har ingenting med vilka traditioner man firar eller vilket språk man talar. Lika lite spelar det roll vad man "identifierar sig som". Är så här dum på riktigt eller trollar du?

Jag skrev inte att språk definierar etnicitet. Men för att vara lite mer tydlig då. Från Wikipedia:

Citat:
Etnicitet syftar på grupptillhörighet[4] hos en individ, medan etnisk grupp utgör benämningen på denna grupp. Etnicitet och etnisk grupp avser människors identifikation med och känsla av tillhörighet i en viss folkgrupp (av grekiskans ethnos, folkslag),[2] och deras uppfattning om gruppens gemensamma kultur och språk.[4] En assimilerad eller adopterad person kan således kulturellt tillhöra en etnisk grupp utan att ha sin biologiska härkomst i denna grupp.[2][5]

I allt väsentligt kan jag skriva under på den definitonen. Av det följer att etnicitet inte definieras av exempelvis:

- I vilket land man bor.
- Vad man har för hudfärg.
- I vilket land man är född.
- Vad man heter.
- Vad man har för medborgarskap.
- Var ens föräldrar är födda.

I fallet som tråden handlar om, en tjej vars far har koppling till Iran och mor enligt uppgift till Polen (vet inte i vilka länder föräldrarna föddes, även om det är underordnat) - så går det inte endast utifrån detta att veta vilken eller vilka etniciteter tjejen tillhörde. Det är ganska vanligt att andra eller tredje generationens invandrare är etniska svenskar.

Kronprinsessan Victorias mormor var från Brasilien, morfar från Tyskland, farfar från Sverige och farmor från Tyskland, och hon är antagligen att beteckna som etnisk svensk.
Citera
2020-08-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Det är så lätt att tänka utifrån ett narrativ som säger att invandrare ska ut. Kanske inte för dig, men för mig är det så.

Jag fantiserar ofta om ett Sverige som återigen bebos av etniska svenskar.

Den här intervjun fick mig att komma i kontakt med ett annat Sverige. Och för mig kändes det meningsfullt att uppleva den kontakten.

Det finns säkert så många människor som jag aldrig kommer att träffa, människor som jag skulle kunna ha givande utbyten med.

Jag kanske stänger dörren för de utbytena.

Missförstå mig inte: Jag skäms inte över den jag är. Det gör jag nog bara sällan.

Men jag kan sörja att historieberättandet är så präglat av influenser som ger mitt eget sätt att tänka en smalare rabatt att odla frön i.

Jag tror att det ofta är så. Jag tror att Prideparader alienerar människor (typ mig) för att de går lite för långt, trots att de kanske har rätt i sak.

Jag tror att jag blev rikare av att se intervjun och postade inlägget för att få er andras perspektiv på det, och det gav du mig svar på vilket jag är nöjd över.

För att svara på din fråga så var det aldrig brottet jag reflekterade över. Angående brottet är vi nog bara överens.

Och kanske är det helt rätt om mina inlägg här raderas som OT. Jag köper det.

Min intention var att abstrahera runt brottet.
Intervjun är oerhört bra. Hade missat den om du inte lagt in en så kortfattad teaser, så tack!
Joachim Kerpner är ju en av Aftonbladets mest erfarna reportrar - det var han som intervjuade killen som avslöjade pedofilen i Rinkeby nu i juni. Hans långsamma intervjuteknik får intervjuobjektet att öppna sig.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är brottet som är sammanhanget. Enligt medieuppgifter så träffades hon av en förlupen kula. Då spelar det ingen roll om hon hade rymt hemifrån, var på väg hem efter en resa eller om hon som vanligt rände ute på nätterna. Det var då inte därför hon blev skjuten.

Men det kan också vara så att det inte är riktigt sant att hon träffades av en förlupen kula, utan att skotten riktades mot person(er) i samma klunga som hon stod i, och att hon träffades av misstag. Då är hennes förehavanden eventuellt mer intressanta. Främst då frågan om vilka kretsar hon umgicks i.

Om BO var svensk eller inte är oklart.

Dom som det sköts mot satt i en bil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Jag tycker inte hon ser naturlig ut alls. Se på näsan och läpparna, helt klart opererade.

Sen att kvinnan inte anser att det är ett dugg konstigt att 12-åringar är ute och ”kvällspromenerar” kl 03:30 visar ju bara att hon inte är den skarpaste kniven i lådan om man säger så. Inte konstigt att det händer sånt här när vissa föräldrar har noll koll på verkligheten!

Hon hejar nog på när hennes söner blir kriminella, ser ut som en riktig WT morsa. Ingen normal föräldrar tycker det e ok att en 12 åring promenerar mitt i natten. Ingen
Senast redigerad av Blacka163 2020-08-02 kl. 21:42.
Citera
2020-08-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du är den andre som skriver om att hon var i sällskap med en hund och en kompis. Vet du, att det var så? Eller spekulerar du, att det kan ha varit så?

Nej, trodde det var bekräftat men det är nog en trådsanning isåfall.
Citera
2020-08-02, 21:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Okej. Vet du om BO satt i bilen? Eller i en annan bil? Eller inte alls befann sig i en bil?
Citera
2020-08-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Inte enligt media.

Enligt uppgifter till Expressen var måltavlorna två unga män som tillhör det så kallade Botkyrka-nätverket, och som stod vid McDonald's iklädda skyddsvästar.[/b]
Citera
2020-08-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Västarna har ökat dödligheten. Inte tvärt om.

Så kan det säkert vara, jag hade helt klart haft väst om jag låg i krig.
Citera
2020-08-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBickle2
Man låter inte en 12 årig flicka springa runt klockan 03.30 natten till en söndag med kompisar som har skottsäkra västar på sig. (mesta lutar åt att hon var i sällskap med dessa grabbar).

Väljer man att umgås med människor som bär vapen eller skyddsvästar på sig mot vapenkulor har man redan satt sig själv i denna sits att risken är stor att man hamnar i Line of fire.
Tycker du att en 12 åring ska anses kunna avväga sånt? Vad har du för info som tyder på att de varit i sällskap ens?
Citera
2020-08-02, 21:40
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Intervjun är oerhört bra. Hade missat den om du inte lagt in en så kortfattad teaser, så tack!
Joachim Kerpner är ju en av Aftonbladets mest erfarna reportrar - det var han som intervjuade killen som avslöjade pedofilen i Rinkeby nu i juni. Hans långsamma intervjuteknik får intervjuobjektet att öppna sig.

Spännande att höra.

Jag tyckte att han kändes lite brutal första gången jag såg den, men andra gången hade jag på känn att han var rätt man på rätt plats.

Jag blir nyfiken på att höra det här om pedofilen, kommer nog hitta det imorgon och lyssna på allt.

Tack för rekommendationen.
Citera
2020-08-02, 21:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej. Vet du om BO satt i bilen? Eller i en annan bil? Eller inte alls befann sig i en bil?

Ingen aning men det stod så i Expressens artikel. Därav att dom kunnat skjuta från två håll. Först från parkeringen och sen uppefrån vägen.
Citera
2020-08-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Flickan var tydligen polska. Var hon en smutsig judinna månne? I så fall ingen större förlust.
Vad är det för föräldrar som låter ditt barn vara ute så sent på natten? Snacka om slapp uppfostran.

Och vad är det för brister i uppfostran av individerna som åker omkring och skjuter på folk? Deras föräldrar har lika stor skuld i det hela att lära sina kids att det är fel att använda vapen om man inte är polis som har mandat att göra det.

Men om vi bortser från det så kan man ju undra vad det är för kassa skyttar det handlar om? Missar huvudmålen varje gång och i stället pangar ihjäl oskyldiga människor. Hur vore det om de lärde sig sikta bättre och lärde sig skjuta ordentligt innan de ens väljer att använda vapnet ute bland folk. Kanske gå med i en skytteklubb eller något?

Hur fan kan du uttala dig så? SKITSAMMA vilket ursprung hon hade, inget barn ska behöva uppleva att få en kula i sig och dö med värsta dödsångesten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in