2020-08-02, 16:34
Medlem
Bebblischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Eh, va? Luna 4 år dödad av en bilbomb tillsammans med tre vuxna.
Yusuf 8 år dödad av en handgranat som slängdes in i lägenheten.
Där har vi barnen till att börja med.
Sen har du ju Petar som mördades i skottlossningen på Vår krog och bar.
Alla de tre övre händelserna på Hisingen.
Sen har du ju studenten Alexander som förmodligen sköts av en hitman som tog fel på person.
Detta i Johanneberg.

Jo, visst, men i samtliga fall har ju offren någon typ av koppling till antingen BO eller GM. Luna som är dotter till målet. Yusuf som var kusin med Silence (?). Petar som var bekant med mördarna och inte fick bli vittne. Inte för att något av dessa fall är mindre tragiska, absolut inte, men i detta fall när jag läste "13-årig flicka ihjälskjuten av förlupen kula", som AB bl.a. skrev, kunde jag inte dra mig till minnes något liknande svenskt fall, även om det säkert hänt det med. Den där Alexander har jag aldrig hört om, får googla det

kopparfisk förstod vad jag menade!

Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
En holländsk (?) gäststudent råkade bli skjuten härom året på en pizzeria i Uppsala, dagen efter han kom till Sverige. Överlevde lyckligtvis. (FB) Uppsala: Två män skottskadade på en pizzeria i Flogsta 2018-01-12
Citera
2020-08-02, 16:35
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanCrocker
Är det inte väldigt märkligt att varken SVT eller SR toppar sina sajter med denna nyhet?
SVT vinklar dessutom på att platsen är otrygg. Platsen är alltså problemet. Inte samhällsutvecklingen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...elseordforande

Den där sossen kommunstyrelsens ordförande verkar ju helt apatisk. Hon säger att hon är ledsen, men verkar glad och ler och skrattar. Hon vet att hennes kommun är ett stort helvete, men hon har inte gjort ett skit åt saken utan bara förvärrat den.

Hur kan hon säga att hon är ledsen över det som har hänt, när det är hennes och hennes partis fel? Hur kan hon vara ledsen över det som har hänt, men stel med bara floskler och ett dumt leende på läpparna?
Citera
2020-08-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Att flickan bara råkade vara där av en slump känns ganska långsökt. Troligtvis var hon där i sällskap med kriminella klanmedlemmar.

Sen är ju frågan om det var systern till en ledande gestalt i gänget eller om det var systern till en s.k "springis". Sådant kan givetvis påverka graden på hämndaktionen och även lojaliteten till gänget. Risken finns också att familjeklanen tar saken i egna händer och hämnas. Det kan skapa en konflikt inom gänget och bryta upp gamla mönster.
Citera
2020-08-02, 16:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Justitieministern är lika okänslig som vanligt och rapporterar om hur lugn och tryggt det blivit i Malmö.

Löfven är osynlig som vanligt, svarar bara på förberedda frågor från partitrogna "journalister". S vet att det är bäst för partiet att Löfven syns så lite som möjligt.

Expressen går ut ganska hårt i detta. Försöker de göra politik av det?

https://www.expressen.se/kronikorer/...rd-pa-flickor/

https://www.expressen.se/ledare/flic...e-gangen-bort/

Citat:
Ursprungligen postat av Nelson33
Nej löfven är absolut inte ansvarig för detta och han ör inget svin

Oförskämt mot alla grisar att jämföra dem med SL.
Citera
2020-08-02, 16:37
Medlem
Citat:
Av det som framkommit än så länge är det ganska friskt att dra slutsatsen att flickan var med sin biologiska pappa som råkar vara någon form av en kriminell boss som ett annat gäng ville ha ihjäl. Flickan blev ett oskyldigt offer för de importerade klanfejderna och öppna hjärtan-politik.

Ehhh nu svamlar du. Läs om. Pappan är verkligen inte någon kriminell boss. Inte kriminell över huvud taget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyanCrocker
Är det inte väldigt märkligt att varken SVT eller SR toppar sina sajter med denna nyhet?
SVT vinklar dessutom på att platsen är otrygg. Platsen är alltså problemet. Inte samhällsutvecklingen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...elseordforande
Samma människor som inte har några problem att publicera döda barn på stranden om det passar deras agenda.
Nu är det istället "ung kvinna" och området som på helt eget sätt lyckats bli en krigszon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Lärarstudenten S*ayan G*ff som sköts ihjäl av misstag i Segeltorp förra året är ett klockrent exempel. Vi får hoppas att det blir en liknande utgång i detta fall med flickan.
Jag länkade en artikel om det fallet tidigare i tråden.
Jo det finns en chans att andra kriminella talar om för polisen vilka som tros ligga bakom mordet på flickan.
De vill knappast att polisen startar massa inriktade insatser som stör verksamheten då de vet att det ställs andra krav när oskyldiga och framför allt barn avrättas.
Jag antar att de skyldiga försöker fly landet.
Citera
2020-08-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Snälla, kan inte du skriva några skyltar och sätta upp dom längs motorvägen, i god tid före avfarten till den macken, som påtalar det du berättar? Så kan vi säkert spara några barnliv i sommar. För du verkar ju bo i närheten, eller?

Man behöver inte bo i närheten för att känna till Botkyrka. Det är ökänt.
Citera
2020-08-02, 16:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Sen är ju frågan om det var systern till en ledande gestalt i gänget eller om det var systern till en s.k "springis". Sådant kan givetvis påverka graden på hämndaktionen och även lojaliteten till gänget. Risken finns också att familjeklanen tar saken i egna händer och hämnas. Det kan skapa en konflikt inom gänget och bryta upp gamla mönster.

Jag gissar på bästa killmanér att det kommer bli såväl inre spänningar inom gänget som utförde dådet, såväl som hot från andra gäng.

Att skytten är död inom några veckor tror jag är en lågoddsare.
Citera
2020-08-02, 16:39
Medlem
Citat:
Hur stor tror du att sannolikheten är för det?

Att flickans familj är vanliga människor utan gängkoppling är förstås det mest sannolika. Även om ett område är s k "utsatt" är de gängkriminella en liten minoritet, som dessvärre märks mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av HTE
Källa på detta? Vad jag förstått så är det inte klarlagt vilken relation flickan har till måltavlan/måltavlorna

Precis. Det finns i dagsläget inga uppgifter på kopplingar annat än att de vistades vid samma McDonalds/bensinmack. De flesta av oss har nog, oftast utan att veta om det, vistats på samma matställe, nattklubb, bensinmack, biltvätt, badställe, gym, etc etc som kriminella personer.

Jag har i a f inte sett någon uppgift om att hon var "i sällskap" med de egentliga måltavlorna.
Citera
2020-08-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Blev det så för han som dödade kvinnan i Malmö?

Ja - tänkte leta efter info om mordet. Men stötta på denna artikel direkt.

https://www.expressen.se/kvallsposte...ya-spelregler/
Citera
2020-08-02, 16:40
Medlem
Orten19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Justitieministern är lika okänslig som vanligt och rapporterar om hur lugn och tryggt det blivit i Malmö.

Löfven är osynlig som vanligt, svarar bara på förberedda frågor från partitrogna "journalister". S vet att det är bäst för partiet att Löfven syns så lite som möjligt.

Expressen går ut ganska hårt i detta. Försöker de göra politik av det?

https://www.expressen.se/kronikorer/...rd-pa-flickor/

https://www.expressen.se/ledare/flic...e-gangen-bort/

Bra artikel faktiskt.

Citat:
Justitieminister Morgan Johansson twittrade på söndagsmorgonen vidare skryt om framgångarna för Operation Rimfrost i Malmö där polisen snickrat ihop siffror som passar politikernas behov av att visa ”handlingskraft”.

Skjutningarna stoppas inte av plakatpolitik, twitterskryt och polisoperationer med fantasifulla namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in