2020-08-02, 10:48
Bannlyst
Ak 47 är inget prickskytte vapen direkt. ( Nu är Ak 47 en hel familj med vapen av olika modeller. ) men skulle tippa att dom bössor som cirkulera ibland buset är kommer från Balkan , är gamla sovjet tillverkade vapen, dom har knappast rödpunktssikte, dom är knappast inskjutna. Vet inte hur rekylen är på en Ak 47, men den bör vara som på en Ak 4 inte så farlig pga slutstycket fånga upp krutgaserna. .

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Märkligt. Hur många skjutningar har vi inte där avsikten är att döda men där offret ändå klarar sig. Sedan dör en oskyldig av en förlupen kula.
Citera
2020-08-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaussian
SVT skriver "Hennes vårdnadshavare är underrättade." Betyder det att föräldrarna inte var med? Utgår från att föräldrarna var vårdnadshavare.

Länk:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...borg-en-skadad

Inte nödvändigtvis. Det är väll mest ett uttryck.

Tror dock inte så var fallet. En 12 (kanske nästan 13) årig tjej kan mycket väl vara lite ”vuxen” och hänga ute på natten vid mcdonalds med ett par år äldre killar.

Drive by bilen lär ju åtminstone finnas på film
Citera
2020-08-02, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sprayar man 20-30 skott som det ser ut som här är det inte konstigt att något av skotten träffar någon illa. Man har ju träffat skyltar, stenar och allt möjligt ser man ju på bilderna runt teknikerna.

Hur många skott rums i ett magasin till Ak 47? 20 st?
Citera
2020-08-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaussian
SVT skriver "Hennes vårdnadshavare är underrättade." Betyder det att föräldrarna inte var med? Utgår från att föräldrarna var vårdnadshavare.

Länk:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...borg-en-skadad

Det kan ju vara ett standarduttalande ifrån polisen vid frågan ifrån media. Jag skulle inte uttyda det där ordagrant så. Exmpelvis kan de ha varit på plats och det vet utredare såklart om om de varit det. Sen när det rapporteras och journalister talar med polisen presstjänst så ger de inga detaljer utan svarar enligt standardförfarande. Kanske lite likt ikryssade uppgifter.
Citera
Medlem
Skypieas avatar
Befinner mig på denna plats just nu, polisen letar fortfarande med hundar etc
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahre87
Håller såklart med. Men så är det ju inte nu eller hur? Har man då vetskapen om att området är typ top 3 i Sverige de senaste åren för skottlossningar och andra grova brott, vilket knappast kan undgå någon så ser jag det som föräldrars ansvar att hålla sitt barn därifrån.
Skulle du låta din dotter eller son ränna där mitt i lördagsnatten? Den som låter sin 12 åring springa ute oavsett om det är i Botkyrka kommun eller i spillersboda kl 03 en lördagsnatt är ute på hal is.

Visst kan dom vart på resande fot, men samtidigt så gissar jag att restaurangen är stängd och endast drive in är öppen, dvs man stannar i bilen. Visst kan dom tagit en bensträckare på ett stängt donken kl 03.00 en lördagsnatt, men jag gissar bara.

Djupt tragiskt är detta, och önskar förövarna allt ont
Öppet dygnet runt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebblisch
Jo men alltså jag menar någon som mördats av en förlupen kula och som inte är släkt/pojkvän eller flickvän/eller ens känner någon av de inblandade.

En holländsk (?) gäststudent råkade bli skjuten härom året på en pizzeria i Uppsala, dagen efter han kom till Sverige. Överlevde lyckligtvis. (FB) Uppsala: Två män skottskadade på en pizzeria i Flogsta 2018-01-12
Citera
2020-08-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Hur många skott rums i ett magasin till Ak 47? 20 st?

30 st.
Citera
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Tänk efter nu. Varför befinner sig en TOLVåring utanför donken, bredvid en mack, kl 3 på natten? Jo, av en enda anledning - någon av hennes anhöriga föreslog att dom skulle stanna där för att tanka och käka. Ingen kom på den vansinniga tanken att någon i familjen skulle kunna bli skjuten och dödad där.

Men från nu kommer naturligtvis föräldrar även räkna med den risken i sina framtida reseplaner.

Din ENDA anledning känns inte riktigt som den enda när polisen skriver att föräldrarna är underrättade och hon ANTRÄFFADES skadad på platsen. Alltså har inget larm om skadad inkommit, utan enbart om skottlossning. Hade du ringt någon om din dotter blivit skjuten när ni käkade donken? Förmodligen...

Vad nu detta har med brottet att göra. 13-åringar ränner ute på nätterna, föräldrar är dumma i huvudet nu för tiden. Räknar kallt med att hon inte heter Anna-Lena heller.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skypiea
Befinner mig på denna plats just nu, polisen letar fortfarande med hundar etc

Hur ser det ut då? Krossade rutor? Blod? Några saker som ligger kvar?
Citera
2020-08-02, 10:52
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Konstigt att inte fler reagerar på att en 12-13-årig flicka är ute kl 03.30 på natten!
Får verkligen hoppas att föräldrarna var med och att de bara stannat till för att äta.
Polisen kom dit för att nån ringt om att man hört smällar. Väl där påträffade polisen flickan skadad. Så är beskrivningen just nu. Låter inte som att det skulle vara varken föräldrar eller några andra med på plats. Kanske hade hon sällskap av andra som stack därifrån, men i såna fall knappast föräldrarna.
Citera
2020-08-02, 10:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahre87
Håller såklart med. Men så är det ju inte nu eller hur? Har man då vetskapen om att området är typ top 3 i Sverige de senaste åren för skottlossningar och andra grova brott, vilket knappast kan undgå någon så ser jag det som föräldrars ansvar att hålla sitt barn därifrån.
Skulle du låta din dotter eller son ränna där mitt i lördagsnatten? Den som låter sin 12 åring springa ute oavsett om det är i Botkyrka kommun eller i spillersboda kl 03 en lördagsnatt är ute på hal is.

Visst kan dom vart på resande fot, men samtidigt så gissar jag att restaurangen är stängd och endast drive in är öppen, dvs man stannar i bilen. Visst kan dom tagit en bensträckare på ett stängt donken kl 03.00 en lördagsnatt, men jag gissar bara.

Djupt tragiskt är detta, och önskar förövarna allt ont

McDonalds stängde (innan pandemin) 02:00.
Tveksamt om ens Shellmacken var nattöppet därute.

Edit: Båda är nattöppna. Mitt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in