2020-08-02, 15:47
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
På grund av Sveriges dåliga hantering har antagligen cirka 5 000 svenskar dött i onödan. Vilken FHMfårskalle du är som anser detta vara en framgång.
Du riktar mycket allvarliga anklager mot mig.
Var har jag påstått att de enskilda dödsfallen i covid-19 skulle vara en framgång?

Hur definierar du "dött i onödan"?
Hur har du kommit fram till att det antagligen handlar om ca 5000 svenskar?
Citera
2020-08-02, 15:48
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Irland anser att stålbadet "tvätta händerna" inte räcker

Citat:
Ireland is considering additional measures to limit non-essential travel in the wake of an uptick in coronavirus infections in recent days at home and elsewhere in Europe, according to the country’s health minister, Stephen Donnelly.
Ireland already advises against all non-essential international travel and requires people arriving from all but 15 countries to self-isolate for 14 days, but it does not require tests from visitors and has not banned flights from any country.
“We’re introducing random testing at the airports and an increased public health presence and we’re examining other options as well for further restrictions on non-essential travel... because the international situation is becoming more volatile,” Donnelly told RTE radio
Citera
2020-08-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här handlar inte bara om dig. Det är hur hela tråden har utvecklat sig

Vi som stödjer FHM:s linje varnade för riskerna och bristerna med vaccin redan i mars. Vi varnade för hösten redan i mars. Det är kända vetenskapliga fakta, som var helt avgörande för Sveriges val av strategi. Och då förnekades det här stenhårt från debattörerna i tråden, eftersom det talade starkt emot att göra lockdowns i det skedet.

But this is the duality of the thread. While you believe that due to the seasonality of the virus, we should wait until after summer to lock down — which is not something that sounds illogical on paper – I believe we should have looked into lockdowns in the spring as well.

I think locking down Stockholm and Göteborg would have saved a lot of those 6000+ lives, without affecting the every day life of Sweden as a whole. National lockdown would not have been required if regional lockdowns would have been considered. I remember a period of time in April where it seemed almost a given that Stockholm was going to lockdown, and then it didn’t. I wish they had.

My point being that I don’t think there’ll be an autumn/winter/spring lockdown regardless, at the same time I don’t think there’s enough people infected to slow down the virus from obtaining exponential growth in these months. I think no matter what strategy picked, the country would have been fatigued by this point like it already is. It’s going to be very hard to convince the people it’s time to stay vigilant again with social distancing and limiting travel and shopping trips as summer comes to a close.
Citera
2020-08-02, 15:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
But this is the duality of the thread. While you believe that due to the seasonality of the virus, we should wait until after summer to lock down — which is not something that sounds illogical on paper – I believe we should have looked into lockdowns in the spring as well.

I think locking down Stockholm and Göteborg would have saved a lot of those 6000+ lives, without affecting the every day life of Sweden as a whole. National lockdown would not have been required if regional lockdowns would have been considered. I remember a period of time in April where it seemed almost a given that Stockholm was going to lockdown, and then it didn’t. I wish they had.

My point being that I don’t think there’ll be an autumn/winter/spring lockdown regardless, at the same time I don’t think there’s enough people infected to slow down the virus from obtaining exponential growth in these months. I think no matter what strategy picked, the country would have been fatigued by this point like it already is. It’s going to be very hard to convince the people it’s time to stay vigilant again with social distancing and limiting travel and shopping trips as summer comes to a close.
Är du medveten om att Sveriges grundlag inte tillåter utlysande av ett allmänt utegångsförbud för landets befolkning?
Den lookdown som andra länder gjort och gör är inte möjlig i Sverige.
Citera
2020-08-02, 15:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tingnell vill gärna basera sina beslut på vetenskaplig fakta.

”– Jag står var och varannan dag och tittar på folk som har munskydd när jag står på presskonferenserna. Och det är helt uppenbart att man petar sig väldigt mycket i ansiktet när man har munskydd, säger Tegnell i Sveriges radio.
– För det är helt uppenbart att de är otrevliga att ha där hela tiden, vilket förmodligen gör att man har mer virus på fingrarna då än någon annan gång.”

Där har vi den bakomliggande vetenskapliga faktan, alltså en iakttagelse och en förmodan av Tegnell.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-munskydd-ar-valdigt-otrevliga/

Man ska alltid ha med sig handsprit, och sprita fingrarna både innan och efter man rättar till munskyddet. Detta måste helt enkelt bli en rutin för folk. Dessutom är det journalister från PK-media han ser på presskonferenserna, och resten av svenska folket behöver inte vara lika dumma.
Citera
2020-08-02, 15:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
På vilket sätt är det inte en framgång at antalet dödsfall i covid-19 minskar i Sverige?
Menar du att om antalet dödsfall i covid-19 hade ökat så hade det varit en framgång, eller vad menar du 🤔?

Semester och sommarlov fungerar ja. Frågor på det?
Citera
2020-08-02, 15:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Är du medveten om att Sveriges grundlag inte tillåter utlysande av ett allmänt utegångsförbud för landets befolkning?
Den lookdown som andra länder gjort och gör är inte möjlig i Sverige.

Var i grundlagen är det omnämnt?
Citera
2020-08-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag kan naturligtvis inte säga emot dig eftersom jag inte bor där. Det jag kan påstå är dock att det du beskriver i ditt tidigare inlägg gällde för mars där jag bor, möjligtvis en bit in i april också. Därefter har det sett ut mer eller mindre som vanligt.
Jag skulle säga att Stockholm aldrig återgick till normalläge. Det som hände var att det blev sommar, och sen gick det över i normal sommar (som alltid är lugn).

Nu känns det som att man i princip återgått till normalt liv, ej inräknat 70+.
Citera
2020-08-02, 15:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Semester och sommarlov fungerar ja. Frågor på det?
Okej. Du kan inte svara på min fråga. Tack, då vet vi det
Citera
2020-08-02, 15:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Enligt trådens experteri immunologi och infektion kan man ju inte bli immun mot viruset. Man får bara ARDS med vidhängande cytokinstorm, eftersom sekundärsvaret inte tar ner infektionen utan gör den värre . .

Så vaccin lär inte hjälpa när det än kommer.

Om man nu ska tro på dessa experter.

Det finns så lite evidens för detta "ARDS", att det inte oroar mig alls.

Dock är det mer troligt, att en eller två doser inte kommer att räcka, för att man förlorar antikropparna igen efter ett halvår eller ett år. Så vi får nog bereda oss på, att gå och ta boosterdoser varje höst i framtiden... Att helt utrota det nya viruset, kommer inte att gå - utan vi får leva med det.
Citera
2020-08-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Uttalandet - jag ser - är ju precis lika ovetenskapligt som det Tegnell ser?

Nu finns det ju en färsk studie på huruvida folk petar sig mer eller mindre i ansiktet med munskydd. Vilken det även refereras till i artikeln. Då får man ju innerligt hoppas att myndigheternas uttalanden hädanefter kommer att grunda sig på vetenskapen och inte - jag ser...?🙈🙈
Undra om det är munskydd eller pandemin i säg som gör att ansiktpillande minskar.

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/article-abstract/2768767
Citera
2020-08-02, 16:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Den logiska kullerbyttan där ”virus fastnat på munskyddet och på så vis förs över till fingrarna”. Varför backar han inte bandet en aning och funderar på att viruset (som tydligen redan sitter på munskyddet) skulle hamnat i lungorna om munskyddet inte varit på plats från första början?

Munskydd och god handhygien skulle lösa Tegnells tankeknut.
Ja, och om jag förstått det hela korrekt ( vilket inte är helt omöjligt så är det ju så att man kan inte smitta sig själv om man redan är smittad?

Att någon osmittad skulle peta på någon annans munskydd får man väl hålla för ganska osannolikt. Dessutom sitter väl viruset oftast inte utanpå munskyddet, eller? Man andas ju ut och in bakom skyddet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in