2020-08-02, 14:56
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
I Sverige är iaf smittan på väg ner mot noll. Här hade överstrateg Tegnell korrekt metod genom att köra ett stålbad.

Tvätta händerna var ett stålbad som inget annat land hade mäktat med.
Citera
2020-08-02, 14:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
I vilket land bor du? I Sverige är iaf smittan på väg ner mot noll. Här hade överstrateg Tegnell korrekt metod genom att köra ett stålbad. Stackars jävla andra länder som nu kör sig bankrutt med lockdowns gång gång. Jag tycker synd om dig som inte bor i Sverige faktiskt
Man börjar så smått att dra på smilbanden åt pajaser som likt dig först menar att Sverige gjort RÄTT som infekterat så många som möjligt, men sedan menar att länder som UK, Italien och Spanien gjort FEL som via lockdowns gjort att FLER människor att bli infekterade. I det fallet är det således FEL att infektera många personer.

Man undrar faktiskt hur logiken fungerar i era tre hjärnceller? Om den nu fungerar...

Det är en jädra tur att du arbetar med skiftnycklar och lager...
Citera
2020-08-02, 15:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Rätt talande ändå att vi i Sverige anser att 500 nya fall och 5 döda per dag är en framgång och att situationen är under kontrol, medans andra länder som Australien anser att det är en katastrof.

Vi har alltså idioter i den här tråden som tycker att Sverige med nästan 6 000 döda ska ge andra länder som har något hundratal "tips" om hur covid-19 bör hanteras.

Idioter. Det är som man brukar säga - korkade människor inser inte själva att dom är blåsta.

Och sen det här tjafset om att lockdowns och munskydd inte skulle fungera. Kommer ni ihåg för en månad sedan rapporter om ett utbrott i Beijing. Ni FHM-evangelister dunkade varandra i ryggen och sa "vi hade rätt, nu fick alltså Beijing samma spridning som Sverige ändå". Folkhälsofårskallar.

Att tänka sig kolla upp hur situationen ser ut nu en månad senare är för mycket begärt. Spoiler alert innan ni kollar upp det: Beijing-utbrottet är under kontrol. Man fick det under kontroll tack vare en lokal lock-down i vissa stadsdelar och munskydd. Folk har återgått till vardagen igen.
På vilket sätt är det inte en framgång at antalet dödsfall i covid-19 minskar i Sverige?
Menar du att om antalet dödsfall i covid-19 hade ökat så hade det varit en framgång, eller vad menar du 🤔?
Citera
2020-08-02, 15:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Rätt talande ändå att vi i Sverige anser att 500 nya fall och 5 döda per dag är en framgång och att situationen är under kontrol, medans andra länder som Australien anser att det är en katastrof.

Vi har alltså idioter i den här tråden som tycker att Sverige med nästan 6 000 döda ska ge andra länder som har något hundratal "tips" om hur covid-19 bör hanteras.

Idioter. Det är som man brukar säga - korkade människor inser inte själva att dom är blåsta.

Och sen det här tjafset om att lockdowns och munskydd inte skulle fungera. Kommer ni ihåg för en månad sedan rapporter om ett utbrott i Beijing. Ni FHM-evangelister dunkade varandra i ryggen och sa "vi hade rätt, nu fick alltså Beijing samma spridning som Sverige ändå". Folkhälsofårskallar.

Att tänka sig kolla upp hur situationen ser ut nu en månad senare är för mycket begärt. Spoiler alert innan ni kollar upp det: Beijing-utbrottet är under kontrol. Man fick det under kontroll tack vare en lokal lock-down i vissa stadsdelar och munskydd. Folk har återgått till vardagen igen.

Det har att göra med att man är intresserad av trenden. Vartåt det barkar.
Citera
2020-08-02, 15:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Frågan är hur många av de som i den här tråden förespråkar full frihet när det gäller ansiktsmask struntar i att tvätta händerna när de besökt toaletten. Allihopa, gissar jag.

Äckelpottor, i vardaglig mun.

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Åldringarna hade inte dött om personalen tvättat händerna.

Ok, FHM visste alltså att all personal inom äldreomsorgen var äckelpottor och iscensatte därmed sin listiga plan.
Citera
2020-08-02, 15:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
I vilket land bor du? I Sverige är iaf smittan på väg ner mot noll. Här hade överstrateg Tegnell korrekt metod genom att köra ett stålbad. Stackars jävla andra länder som nu kör sig bankrutt med lockdowns gång gång. Jag tycker synd om dig som inte bor i Sverige faktiskt
Vad menar du med stålbad? Tvätta händerna och hålla avstånd?
Citera
2020-08-02, 15:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Frågan är hur många av de som i den här tråden förespråkar full frihet när det gäller ansiktsmask struntar i att tvätta händerna när de besökt toaletten. Allihopa, gissar jag.

Äckelpottor, i vardaglig mun.

Vad baserar du det på?
Jag förespråkar full frihet när det gäller mask.

Om det inte går att undvika trängsel i tex kollektivtrafiken så kommer FHM införa det.

Men just nu är det helt meningslöst. Ingen mening att bränna krutet nu. Alla former av restriktioner och påbud är bajs för de flesta och för att för störst effekt och även efterlevnad så måste man införa dom när det verkligen behövs.

Jag tvättar så klart händerna efter varje toalettbesök. Höj nivån lite.
Citera
2020-08-02, 15:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kommer att bli vaccinet som räddar oss, OM det kommer i tid före nästa smitt-topp... Men tyvärr gör det nog inte det.
Det gör nog tyvärr inte det, nej. Jag gissar att världen får knäböja inför den här smittan ända till Mar-Apr 2021. Då lär de första vaccinerna börja distribueras i större omfattning samtidigt som temperatur och i viss mån även immunitet börjar bromsa ned spridningen.

Ett riktmärke som blir intressant i sammanhanget är OS - hur många månaders framförhållning behövs för att spelen överhuvudtaget skall genomföras? Fyra månader låter rimligt. Om det inte finns tydliga tecken på att vaccin trycker tillbaka smittan MÄRKBART blir det sannolikt inget OS.
Citera
2020-08-02, 15:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det var öde/superlugnt på stan mycket längre än så. Det var till sommaren man började våga slappna av.
Jag kan naturligtvis inte säga emot dig eftersom jag inte bor där. Det jag kan påstå är dock att det du beskriver i ditt tidigare inlägg gällde för mars där jag bor, möjligtvis en bit in i april också. Därefter har det sett ut mer eller mindre som vanligt.
Citera
2020-08-02, 15:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ur artikeln:

”Däremot kan munskydd faktiskt ge ett indirekt skydd. Det beror på attt det gör människor mindre benägna att vidröra sina ansikten. Enligt en internationell studie, nyligen publicerad i den vetenskapliga tidskriften Jama, minskar ansiktspetandet när personer bär munskydd. Och det skulle i sin tur kunna minska risken att själv smittas och att smitta andra.”

Ovanstående har länge varit ett av Tegnells starkaste argument mot användandet av munskydd. Att man petar sig mer i ansiktet med munskydd på, det gör man inte.
Tingnell vill gärna basera sina beslut på vetenskaplig fakta.

”– Jag står var och varannan dag och tittar på folk som har munskydd när jag står på presskonferenserna. Och det är helt uppenbart att man petar sig väldigt mycket i ansiktet när man har munskydd, säger Tegnell i Sveriges radio.
– För det är helt uppenbart att de är otrevliga att ha där hela tiden, vilket förmodligen gör att man har mer virus på fingrarna då än någon annan gång.”

Där har vi den bakomliggande vetenskapliga faktan, alltså en iakttagelse och en förmodan av Tegnell.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-munskydd-ar-valdigt-otrevliga/
Citera
2020-08-02, 15:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad baserar du det på?
Jag förespråkar full frihet när det gäller mask.

Om det inte går att undvika trängsel i tex kollektivtrafiken så kommer FHM införa det.

Men just nu är det helt meningslöst. Ingen mening att bränna krutet nu. Alla former av restriktioner och påbud är bajs för de flesta och för att för störst effekt och även efterlevnad så måste man införa dom när det verkligen behövs.

Jag tvättar så klart händerna efter varje toalettbesök. Höj nivån lite.
Jaha.
Och du förväntar dig att personalen på varje restaurang du besöker tänker på samma sätt? Vad gör man inte för att folk skall få åtnjuta den ohyggligt värdefulla nivån av frihet att själva bestämma om de skall tvätta händerna efter toalettbesök eller för den delen stoppa fingrarna i den mat de serverar till dig?

Du menar således att man bör tvätta händerna efter att ha gått på toaletten - allt för att inte sprida basselusker till andra - men ansiktsmask skall man själv få välja om man vill bära, av skäl som inte tar hänsyn till exakt samma princip?
Citera
2020-08-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Åldringarna hade inte dött om personalen tvättat händerna.
"Runt 1 000 äldre personer har dött i onödan.
Det anser professor Yngve Gustafson som redan tidigt varnade för att man inte gjorde tillräckligt för att rädda gamla och sköra från att dö i covid-19."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50PLdb/professorn-1-000-aldre-har-dott-i-onodan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in