2020-08-01, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censcur
Indicier? arcanii ? vi vänder på frågan ..finns ngt som tyder på att T, INTE mördat Wilma..med eller utan medhjälpare att städa bort kroppen--?

Man kan nog tolka detta mål på olika sätt - Det beror nog på vem man frågar. Men det kan absolut räknas som ett indiciemål! Det som utgör ett indiciemål är att det inte finns någon DIREKT bevisning mot den misstänkte. Man får heller inte glömma att teknisk bevisning kan vara både direkt och indirekt.

Det är ju inte så lätt så att man bara kan säga "Det finns ingenting som tyder på att någon annan utfört gärningen, därför är det inget indiciemål." Jag tror också du blandar ihop de olika momenten "dödandet" (mordet) och undanskaffande av kroppen (Brott mot griftefriden). Det hela är enkelt: Han behöver inte ha utfört båda gärningarna!? Han KAN ha utfört endast styckningen. Varje gärning för sig måste bevisas.
(och; NEJ, jag tror inte det är så det gått till. Jag anser att tingsrätten hamnat helt rätt!)

Tittar man på bevisningen som finns är jag beredd att säga att det är direkt bevisning mot Brott mot griftefriden, men bara indirekt bevisning (indicier) när det gäller själva mordet. Så jag skulle vilja säga att detta faktiskt är ett indiciemål.
Citera
2020-08-01, 11:34
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Fy fan.

Tanka ner 3:28:34 av hela här:

https://forumfiles.com/fcGdq7Jdof/TR...1_30208789_mp3

Uppladdat av @Westerluma

Den filen är skannad och SÄKER!!

Kan man lyssna på iPhone?
Sen börjar bara spela upp utan att man ser något när jag klickar på ladda ner. Dvs jag kan inte pausa eller se tiden.
Citera
2020-08-01, 11:38
Medlem
DARYLs avatar
Jag har lyssnat på tischos förhör (ca 2,5h). Finns det fler klipp från rättegången?
Citera
2020-08-01, 11:45
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Sen börjar bara spela upp utan att man ser något när jag klickar på ladda ner. Dvs jag kan inte pausa eller se tiden.

Det kan jag tyvärr inte svar på för jag har Android.
Men rent generellt så är det bästa att tanka ner hela filen.
Sedan tror jag att VideoLan (VLC) finns till iPhone.
Den är enkel att använda och kommer var man befann sig i ljudfilen till nästa gång man starta om ljudfilen.

Jag har den till min Android.
En bra metod också är att använda Smart AudioBook Player. Men jag vet inte om den finns till iPhone.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.701310/smidig-app-for-att-lyssna-pa-ljudbocker

Prova här också. https://apps.apple.com/us/app/audiobook-player-smartbook/id1228166161
Citera
2020-08-01, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy

Jag har IPhone och om man laddar ner filen hamnar den i ”hämtade filer” Som MP3 i telefonen. Spelar man direkt från den kan man spola och pausa som jag ser det... hoppas det funkar!!
Citera
2020-08-01, 12:21
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerluma
Jag har IPhone och om man laddar ner filen hamnar den i ”hämtade filer” Som MP3 i telefonen. Spelar man direkt från den kan man spola och pausa som jag ser det... hoppas det funkar!!

Lite OffTopic...
Stort tack för ditt jobb med att hämta ner alla ljudfilerna och ge dem till oss fb invånare. 🙏
Citera
2020-08-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Jag har lyssnat på tischos förhör (ca 2,5h). Finns det fler klipp från rättegången?

Filen från mig är 3,5 h... om den du hört är 2,5 så saknas en timma av det avsnittet. Jag kan ladda upp alla andra förhör också men eftersom de finns på youtube så har jag antagit att det inte behövs här också?!
Senast redigerad av Westerluma 2020-08-01 kl. 12:23. Anledning: Fel info
Citera
2020-08-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Lite OffTopic...
Stort tack för ditt jobb med att hämta ner alla ljudfilerna och ge dem till oss fb invånare. 🙏

Tack för feedback!
Det är ju egentligen inte nåt besvär alls med dagens hastigheter och appar, Jag beställde USB direkt efter sista rättegångsdagen i måndags via Uddevallas TR hemsida och det damp ner fint uppradat med 32 separata filer med namn på personerna i torsdags kl 16. Helt klara att ladda upp.. 120 spänn och inget tjafs 😊
Citera
2020-08-01, 12:35
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Jag tror personligen att det är 2nd grade murder. Alltså det har varit gräl mellan dem - Tishko blir rasande och slår Wilma så hårt att hon dör - Tishko får panik och styckar huvudet - på nåt sätt klantar han till det och huvudet är i väskan. Mer komplicerad är det inte - förutom var resten av kvarlevorna är

Då hade han väl erkänt, om han har möjlighet till lägre straff?
Nu är väl motsvarigheten i Sverige "Dråp/Vållande" men tja, jag har varit inne på det tidigare. Hade varit smartare av T att erkänna ett händelseförlopp som möjligtvis lindrat straffet. Nu får han sitta, lika bra det.
Citera
2020-08-01, 12:42
Medlem
Citat:
Tack för feedback!
Det är ju egentligen inte nåt besvär alls med dagens hastigheter och appar, Jag beställde USB direkt efter sista rättegångsdagen i måndags via Uddevallas TR hemsida och det damp ner fint uppradat med 32 separata filer med namn på personerna i torsdags kl 16. Helt klara att ladda upp.. 120 spänn och inget tjafs 😊
Så du fick samtliga ljudfiler för 120 spänn? Toppen! En fråga: är det exakt samma som YT har, eller har YT på något sätt valt ut vad de skall lägga ut?
Citera
2020-08-01, 12:45
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Tack för feedback!

Jag skulle gärna skicka dig en peng för besväret.
Då måste man nog Swisha men då fungerar tyvärr inte anonymitet all världens väg...
Citera
2020-08-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Här är det både "Hängslen och livrem" som gäller. Arrogans undanbedes. Att ta ut segern i förskott kan fälla vem som helst. Det är bara att fortsätta jobba på och se till att läget är så bra det bara går inför HR.
Försvaret måste jobba på menar du väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in