Citat:
Ursprungligen postat av
censcur
Indicier? arcanii ? vi vänder på frågan ..finns ngt som tyder på att T, INTE mördat Wilma..med eller utan medhjälpare att städa bort kroppen--?
Man kan nog tolka detta mål på olika sätt - Det beror nog på vem man frågar. Men det kan absolut räknas som ett indiciemål! Det som utgör ett indiciemål är att det inte finns någon DIREKT bevisning mot den misstänkte. Man får heller inte glömma att teknisk bevisning kan vara både direkt och indirekt.
Det är ju inte så lätt så att man bara kan säga "Det finns ingenting som tyder på att någon annan utfört gärningen, därför är det inget indiciemål." Jag tror också du blandar ihop de olika momenten "dödandet" (mordet) och undanskaffande av kroppen (Brott mot griftefriden). Det hela är enkelt: Han behöver inte ha utfört båda gärningarna!? Han KAN ha utfört endast styckningen. Varje gärning för sig måste bevisas.
(och; NEJ, jag tror inte det är så det gått till. Jag anser att tingsrätten hamnat helt rätt!)
Tittar man på bevisningen som finns är jag beredd att säga att det är direkt bevisning mot Brott mot griftefriden, men bara indirekt bevisning (indicier) när det gäller själva mordet. Så jag skulle vilja säga att detta faktiskt är ett indiciemål.