2020-08-01, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Man får helt enkelt vad man betalar för. Som allt annat. Varför är det så svårt att förstå?
Visst kan man jämföra Lada, Opel, Volvo och Meecedes och sen ifrågasätta varför vissa väljer Mercedesen. Samma är det med mobilabonnemang. Man väljer utefter preferenser och behov.
Penny kör på tele2:s nät. Vad är skillnaden?
Citera
2020-08-01, 00:47
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Penny kör på tele2:s nät. Vad är skillnaden?
Vem är Penny?
Skillnad mot vad?
Citera
2020-08-01, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resplendent
Jag står nu i valet och kvalet att byta operatör igen, och det som slår mig på prisjämförelsesidorna är de oerhörda prisskillnaderna mellan säg Halebop och Vimla/Hallon/Fello.

Vad driver folk till att välja de dyra abonnemangen egentligen? Om det är samma nät osv, och supporten är lika bra hos alla operatörer?

Finns det några andra argument att välja en dyrare operatör än en billigare? Eller är det inte socialt accepterat att köra Hallon i dyraste Iphonen?

Jag behöver befinna mig i Telias nät och har därför Halebop, finns inte alternativ mottagningsmässigt för min del.

önskar jag inte behövde för Telia är ett grisföretag som tvingar mig att vara kund hos dem för att nyttja fibern i min lgh
Citera
2020-08-01, 01:34
Medlem
Citat:
Jag står nu i valet och kvalet att byta operatör igen, och det som slår mig på prisjämförelsesidorna är de oerhörda prisskillnaderna mellan säg Halebop och Vimla/Hallon/Fello.

Vad driver folk till att välja de dyra abonnemangen egentligen? Om det är samma nät osv, och supporten är lika bra hos alla operatörer?

Finns det några andra argument att välja en dyrare operatör än en billigare? Eller är det inte socialt accepterat att köra Hallon i dyraste Iphonen?

Man kan börja med att ställa sig frågan: "Vad är det för support man söker?"

Lägger man till en massa BS (avbetalningar, dolda avgifter, bindningstider etc) och har för sig att enhetssupport "bäst" sköts av en butik/operatörskundtjänst snarare än tillverkaren och dennes helpdesk kan man självfallet komma fram till att det är "bättre" att dra ner till en operatörsbutik.

Skippar man detta och istället inser att hög driftsäkerhet och pålitlighet kräver att man skalar bort allt som inte krävs för den grundläggande tjänsten (uppkopplingen) och tillämpar samma logiska princip som när man väljer ISP inser man också att det inte finns någon anledning att köra med annat än det som ger direkt åtkomst till det nät man vill använda utan en massa extra "tjänster" som inte är direkt relaterade till nätaccessen.

Att välja operatör baserat på "status" och vad som är "socialt accepterat" framstår som iDiotiskt för att uttrycka det milt.

Det man betalar för när man skaffar abonnemang hos en mainstreamoperatör är inte kvalitet på själva tjänsten utan snarare en kombination av overhead (butiker med dito kostnadsbild, enhetsrelaterade kostnader, support på dessa, godkännanden av uppdateringar och annat) och prisdiskriminering (revenue management). D.v.s "priset sätts efter kundens betalningsvilja".

Man får inte "högre kvalitet" genom att lägga till denna typ av overhead då nätet inte förbättras av en massa butiker, ej heller får man snabbare uppkoppling av att operatören säljer enheter.

I praktiken är det en kombination av vana/traditioner och "status" (ytliga faktorer och emotionella bindningar) som styr snarare än rationellt och kritiskt tänkande.

Vill man på allvar ge operatörerna fingret skalar man bort allt och kör mobilt bredband samt IP-lösningar för samtalen. För egen del dumpade jag operatörssamtal/SMS för sex år sedan och har fortfarande inte saknat det utan föredrar friheten med rena mobila bredbandstjänster. Bäst är det när man kan ha eSIM som provisioneras direkt från enheten (den lösning Microsoft har i Surface där man snabbt och enkelt väljer dataplan och kör).
Citera
2020-08-01, 07:04
Medlem
Har sett reklam från hallon eller nått i sommar då får du dubbla surf mängden typ 8 gb vilket ju är på tok för lite jag har typ 100 men gör av med ca 20 ibland betydligt mer har även fått tvilling kort med obegränsat till moderat allt med tele 2
Citera
2020-08-01, 08:19
Medlem
momongos avatar
Det är stor skillnad på just surfen som gör att vissa dras till dyrare abonnemang.
Vissa operatörer har mer surf utomlands som gör att de som reser ofta kan se en dyrare operatör smidigare eftersom man har mer surf utomlands utan trissel och trassel på överstigande MB och GB.

Sen kanske många vill behålla sitt nummer och inte riktigt vet hur det går till när man flyttar mellan operatörer.

Själv fick jag höra att jag har ett s.k. guldnummer av Telia när jag ville flytta över till Comviq. Jag hade kontantkort och dom sa att dom behövde undersöka om flytten var möjlig, eftersom mitt nummer kunde kosta tusentals kronor. Det var superlänge sen, flytten gick att genomföras utan konstigheter men att kalla ett nummer som slutar på 55 -guldnummer var nytt för mig.

För inte så länge sen bytte jag från Comviq kontant till Hallon (student tror jag det e), funkar finemangt och billigt, men tvivlade ett bra tag innan jag bytte pga. inbillningen att Comviq är bästa asså, enkel att ladda osv.
Citera
2020-08-01, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Vem är Penny?
Skillnad mot vad?
Tele2:s lågbudgetoperatör. Typ, halva priset som de andra lågprisoperatörerna. Kan inte se skillnad på att betala mer för samma nät.
Citera
2020-08-01, 09:09
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Tele2:s lågbudgetoperatör. Typ, halva priset som de andra lågprisoperatörerna. Kan inte se skillnad på att betala mer för samma nät.
Då förstår jag vad du menar men är oense om skillnaden då jag själv testat alla operatörer och funnit att Telia är de enda som motsvarar mina förväntningar. Men alla har vi olika krav så klart.
Det är som när man väljer bil. Man har helt enkelt olika individuella behov som olika leverantörer kan tillhandahålla eller ej.
Citera
2020-08-01, 09:44
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Det är främst större företag som väljer de dyrare abonnemangen, t.ex. Telenor, Telia.
Har IT-avdelningen mångmiljonbelopp i sin budget så är några tusenlappar extra ingenting om man får snabbare och bättre support om något strular. Skulle företaget ha Hallon eller Vimla så får de räkna med en axelryckning om hela nätverket skulle ligga nere.

Men som privatperson är man dum i huvudet om man betalar detta premium.
Citera
2020-08-01, 10:59
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Jag behöver befinna mig i Telias nät och har därför Halebop, finns inte alternativ mottagningsmässigt för min del.

önskar jag inte behövde för Telia är ett grisföretag som tvingar mig att vara kund hos dem för att nyttja fibern i min lgh

Kika på Fello, de går i Telias nät och erbjuder mycket mer data än Halebop. Just nu har de t.ex. en kampanj där du får 20 GB i månaden för 145:-. Kampanjen gäller så länge du är kund.
Citera
2020-08-01, 11:02
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Överlag så är det samma tjänst. "Premium"-operatörerna erbjuder dock ofta andra fördelar som t.ex. fri roaming i större delen av världen (inte bara EU), möjlighet att lägga till SIM-kort på samma abonnemang och liknande. Och du kan gå ner till deras butiker och få hjälp över disk där.

Men ja... Det är knappast värt prisskillnaden i mitt tycke. Betalar i dagsläget 89:- för helt fri surf eftersom jag har ett riktigt gammalt abonnemang från innan surf var det operatörerna levde på
Citera
2020-08-01, 11:02
Medlem
Sinraths avatar
Vad jag märkt så kan man ha olika bra uppkoppling på landsbygden. I Norrland ute på bystan kunde jag inte ringa med mitt Hallon men en annan med samma lur men annan operatör hade svag signal som gick att använda på samma plätt. Subjektivt verkar det ibland som det är lite bättre 3g/4g i edge cases med dyrare operatörer. Kanske är rent båg men inte kunna bekräfta om man "nerprioriteras" om man är kund där andra "lånar" infrastrukturen som ägs av te.x Telia.

I övrigt verkar supporten i billiga vara till största del självhjälp, forum, chat och FAQ baserade medan te.x Telia har även ett nummer man kan ringa utan att alltid sitta i minst en timmes kö.

Kan även ha bättre/stabilare inställningar på dyrare operatörer. Har åkt färja massa gånger med Telia och aldrig fått en avgift på 500kr för att den lyckades hitta den svindyra sattelituppkopplingen några timmar under natten när man sov. Hos Hallon åkte en bekant på detta TROTS roaming var avstängt för det behandlades inte likadant tydligen. Finns inget sätt att byta springer-iväg kostnaden till något mycket lägre heller om det skulle ske igen av någon anledning. I alla fall vid tillfället jag kollade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in