2020-07-31, 15:07
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om det är den verksamheten så går föreningen med en jätteförlust varje år. Ackumulerade förluster 44 mkr t o m 2018. https://crm.fasad.eu/api/document/render/documentid/2356825

Skulle du ens på FB kunna rekommendera att köpa ett rum där när hotellbranschen i Stockholm har tappat 85-90% av sin beläggning?

Det är väl bättre då att spela på Lotto för en miljon än att köpa ett rum som kostar pengar varje år?

Jag skulle dra öronen åt mig. Detta hotell gick inte att finansiera på banken ens när hotellbranschen gick som tåget. Det är något "romantiskt skimmer" över de som tycker detta är en bra affär.

Men alla blir saliga på sitt och har man råd att kasta bort en miljon på ett rum, så kan man väl göra det och vänta på konkursen?

Jag tror inte jag har helt fel.
Citera
2020-07-31, 15:19
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Om det är den verksamheten så går föreningen med en jätteförlust varje år. Ackumulerade förluster 44 mkr t o m 2018. https://crm.fasad.eu/api/document/render/documentid/2356825

Det är väl lite oklart om bostadsrättsföreningen täcker bolagets förlust. Vem äger bolaget? Finns årsredovisningen tillgänglig på nätet?

Detta behöver inte vara hotellet i TS. Men 5 min söder om Söder kan dock stämma. TS undrar om en sån här investering är sund och använder vi Hotell Attaché som ett generiskt exempel börjar en bild ta lite form....

Oj. Jag öppnade din eminenta länk. Ve och fasa!

Det var inte upplyftande läsning. Kanske man bara bör köpa ett rum om man har en massa andra inkomster från annat håll för att kunna dra av förlusten i sin deklaration?

Vad är månadskostnaden för detta "guldägg"?

Annars verkar ett rum vara en bra investering för kamikazeinvesterare.

Jag vet inget om ekonomi, men en "uppfriskande" konkurs lurande runt hörnet så här i Coronatider känns väl som en lågoddsare?
Citera
2020-07-31, 15:36
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Vem engagerar sig i föreningen och till vilket pris i detta upplägg? Är ju ganska mycket jobb att driva runt en BRF.

Företaget som driver "Hotellet" tar ut överpriser på rummen och går rimligtvis snart i konkurs på grund av Covid-19 känns inte helt stabilt. 30-35% är normalt att fastighetsägaren tar ut av rumshyran när riskkapitalister driver hotell, lite beroende på hur fördelningen av driften och renoveringen av fastigheten fördelas mellan den som äger och den som driver hotellet.

50% av hyran är för mycket och jag gissar att de som äger "bostadsrättsrummen" betalar en för stor del av drift och underhåll också. 30% bör gå till drift och 70% över till amortering, underhåll, renovering, marknadsföring och vinst.

Den här typen av företag säljer sina rum till kunder via skräpsiter på nätet och då försvinner 10% där också.

När all "overhead" är betald kan vinsten i "sunda" hotell som banken villigt lånar ut pengar till i bästa fall få ut 10% av omsättningen i vinst.

Här verkar de som "köpt rum" stå för vinsten och äger också förlusterna i bolaget när det blir konkurs.

Kalkylen går inte ihop, och banken har redan tackat nej. Här behövs nytt och friskt kapital från stollar som inte begriper bättre.

Har TS funderat på pyramidspel istället? Går det så går det!
Citera
2020-07-31, 16:20
Medlem
Doubts avatar
.
Citera
2020-07-31, 16:24
Medlem
Kollat in några av dessa föreningar blir dock förvånad över hur många av dom som arrenderar marken ...
Citera
2020-07-31, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Kollat in några av dessa föreningar blir dock förvånad över hur många av dom som arrenderar marken ...

Kan en brf verkligen vara ok om den bara arrenderar marken? Eller tänker du på att föreningen har tomträtt?
Citera
2020-07-31, 19:07
Medlem
Citat:
Kan en brf verkligen vara ok om den bara arrenderar marken? Eller tänker du på att föreningen har tomträtt?
Fast en BR-förening kan ju arrendera mark?
Citera
2020-07-31, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Fast en BR-förening kan ju arrendera mark?

Ja det antar jag att föreningen kan, men vad händer med bostadsrätterna om arrendet som sägs upp skulle gälla marken som lägenhetshuset står på? Kan en förening som arrenderar mark för ändamålet att äga bostadshus bli registrerad?
Senast redigerad av ardathbey 2020-07-31 kl. 19:14.
Citera
2020-07-31, 19:45
Medlem
Citat:

Hmm kollade snabbt på brf hotellen vid telefonplan och dom äger inte marken om man kollar på info om föreningen.
Så när kontraktet löper ut för marken kan avgiften för marken höjas ganska mycket.

Jag tycker det är risk nog med en brf där du bara äger en del i föreningen om då föreningen inte ens äger marken då kan man fråga sig vad man ens har köpt?

Kanske jag som övertänker detta.
Citera
2020-07-31, 20:05
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Hmm kollade snabbt på brf hotellen vid telefonplan och dom äger inte marken om man kollar på info om föreningen.
Så när kontraktet löper ut för marken kan avgiften för marken höjas ganska mycket.

Jag tycker det är risk nog med en brf där du bara äger en del i föreningen om då föreningen inte ens äger marken då kan man fråga sig vad man ens har köpt?

Kanske jag som övertänker detta.
Iofs många i sthlms stad som har tomträtt, allt från privatafastighetsägare, BR-föreningar till kommersiella fastighetsbolag.
Så upplåtelseformen är en faktor i en fastighetsaffär, men inte den enda.
Citera
2020-07-31, 20:23
Medlem
Citat:
Ja det antar jag att föreningen kan, men vad händer med bostadsrätterna om arrendet som sägs upp skulle gälla marken som lägenhetshuset står på? Kan en förening som arrenderar mark för ändamålet att äga bostadshus bli registrerad?
Tror inte att det händer att någon skulle säga upp arrendet, finns helt enkelt ingen anledning. Nackdelen för en BR-förening är dock att markägaren har rätt att ta ut marknadsmässig hyra för arrendet, som någon redan skrev.

Oftast skriver man långa kontrakt, runt 10 år har jag för mig, och om markpriset har stigit mycket så kan det bli ganska saftiga höjningar. Detta händer i föreningar i Stockholm just nu, markpriserna har ökat ca 40-50 % (lite osäker på nivån), så det finns skräckexempel finns där avgifterna har ökat med ca 3000kr i månaden.

Skulle detta ske om man hyr ut ett hotellrum så skulle det antingen äta upp hela vinsten eller så skulle man få höja hyran och riskera att inte lyckas hyra ut runmet.
Senast redigerad av Perfecthairline 2020-07-31 kl. 20:26.
Citera
2020-07-31, 22:15
Medlem
Jag har sett några objekt på hemnet där hotell säljer andelar i hotellrum, troligen liknande upplägg som andelsboende. Vet inte om de valt att organisera det som brf och om det medför speciella villkor, men hotellen sköter allt och man bara talar om när man vill använda rummet och då bokar precis som betalande gäster, fast priset är noll för den som äger rummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in