Citat:
Ursprungligen postat av
MrNihilist
Hejsan.
Det finns idag ett antal hotellrum i Stockholm som kan köpas som bostadsrätt där föreningen anlitar ett service-bolag som sköter städning, reparationer och försäljning/bemanning av rummen, detta för provision vid eventuell försäljning 20-50%.
Rummen kostar mellan 1 MSEk och 2 MSEK (10-25 kvm) och genererar vanligtvis (ej-corona-tider) mellan 70 - 120k/år efter provision till service-bolag.
Rummen/lägenheten ägs av dig som privatperson/juridisk person, du får inte skriva dig där men får vistas där 90% av året (krav att hyra ut 6v/år). När du inte är där så hyrs rummet ut och du tjänar pengar.
Med tanke på köpesskillingen och uthyrningsintäkterna borde detta generera en avkastning på ca 10% efter skatt och brf-avgift + drift direkt på köpesskillingen. Mer om du belånar lägenheten.
Är detta ett bra köp om man har lite extra pengar liggandes på fonder och som man vill använda för säkrare investering?
Spännande idé, detta är helt nytt för mig!
Har ingen aning om det funkar eller inte men med tanke på bostadsbristen i Stockholm borde du lyckas hyra ut den, frågan är bara vad du får betalt.
Några saker som jag skulle fundera över:
-Hur är efterfrågan på dessa, kommer du att lyckas sälja den om du vill bli av med den?
-Är det ett hotellrum, dvs ingen kök? Det kan dra ned hyran att bostaden ingen upplevs komplett.
-Risken finns att bostaden hyrs av skumraskens folk, exempelvis prostituerade (de hyr oftast via Airbnb).
Till fördel kan jag säga att det finns gott om efterfrågan bland veckopendlare. En annan fördel är att man FÅR hyra ut rummet, problemet med BR är att meningen är att man ska bo där själv och de flesta föreningar är restriktiva med uthyrningen. Jag skulle personligen vilja ha fler äganderätter i Sverige, alla skulle tjäna på det.
Lycka till och uppdatera gärna!

Är själv intresserad av något liknande med har svårt att hitta något lämpligt pga begränsningen med uthyrning i BR.