Citat:
Ursprungligen postat av
znorlax
Grejjen är att Larsson har spelat CM/CDM innan. Sen när Claesson försvann så flyttades han ut som substitut för Claesson(rätta mig om jag missminner mig totalt) och då hade vi en mer defensiv RW. Samtidigt kunde vi börja köra Ekdal/Olsson centralt och ha ett mer offensivt CM par än vad vi körde innan när Larsson spelade centralt.
Så nu när Larsson inte behöver vara nödlösningen till en frånvarande Claesson, då Kulusevski är mångafaldigt bättre och redo, är frågan mer om Larsson bänkas och blir en flexibel sub som kan komma in och täcka lite överalt och bidra med mentalitet och erfarenhet.. eller om man går tillbaka till ett mer defensivt par centralt.
Vad gäller "intergrationen" så citerar jag mest Janne där. Han kör så och har sagt så under presentationerna osv när det varit nya namn. "Jag brukar vilja ha med de nya en samling eller en januari turné först(innan de får spela/starta) så de får intergreras lite i vårt tänk här i landslaget då det kan vara lite annorlunda mot klubblaget." . Han har sagt det varenda samling någon ny vart med som Isak, Kulusevski, Quaison, Olsson osv haha
Jag tror det blir lite såhär: Mot lag vi förväntas ha en del boll (d.v.s jämna lag eller sämre lag som oss) = Ekdal/Olsson + Kulusevski.
Större nationer = Larsson centralt på bekostnad av Olsson.
Det skulle vara väldigt i linje med hur Janne både tänker och gjort sedan 2016. Han är förutsägbar men otroligt bra på det han försöker.
Dock ser vårt spelschema för tävlingsmatcher i höst ut så här:
5 september, 20:45: Sverige–Frankrike
8 september, 20.45: Sverige–Portugal
11 oktober, 18.00: Kroatien–Sverige
14 oktober, 20.45: Portugal–Sverige
14 november, 20.45: Sverige–Kroatien
17 november, 20.45: Frankrike–Sverige
Inte direkt några lag som vi förväntas ha mycket boll mot, eller hur?
Fy fan, vilka jävla matcher! Om Janne och Wettergren löser så att vi håller oss kvar i högsta divisionen i Nations League, så är det enormt bra. Skulle vi lyckas vinna den här gruppen, så är det bragdguldets bragdguld!
Men tillbaka till mittfältet... Anledningen till att vi kunnat spela Olsson-Ekdal centralt, samtidigt som vi haft en defensivfuskande Forsberg till vänster, är att vi haft Larsson på planen som lagt ner ett monsterjobb i defensiven och presspelet. Han är ankaret som håller allt på plats, och gör att de andra kan fladdra iväg ibland.
Claesson är också grym i defensiven, men han är främst en
offensiv spelare, och eftersom han ofta sticker i djupet, ger sig in i straffområdet ibland, så blir det tomt där han ska vara. Det sker inte med Larsson på planen, han är garanten för att det alltid kommer finnas någon på plats och göra skitjobbet i defensiven när det behövs. Han är långt ifrån den sexigaste spelare, men fan vad han kämpar, och han vet när han ska sätta in pressen, när det är läge att vara lite småful, när det är läge att slå långt, när det är läge att maska lite, en riktigt rutinerad räv helt enkelt, precis som Berg där framme.
Jag tror inte Janne lika självklart hade kört Olsson-Ekdal centralt med Claesson och Forsberg på kanterna. Ekdal är en fin spelare, men han har inte riktigt den rivigheten som ändå bör finnas på ett svenskt mittfält. Och Olsson trippar ju runt som om han dansar balett. Vilken elegant spelare!
Med Sebastian Larsson på plan kände Janne sig mycket tryggare i att köra Olsson-Ekdal i mitten.
Jag tror faktiskt Larsson är ett av de första namnen om Janne plitar ner när han tar ut laget. Det ser ju onekligen ut som det, i och med att Sebastian startat i princip alla matcher efter att han kom tillbaka till landslaget.
Fattar att många är sugna på att se Isak och Dejan, men om vi skulle peta Berg och Larsson till förmån för dem, så blir vi uppkäkade mot stornationerna. Kulusevski har en grym potential, och en hög högsta nivå redan nu. Men han gör fortfarande en hel del juniormisstag. Vilket inte är så konstig, han lirade ju primaverafotboll för blott ett år sedan! Och mot Norge hemma misslyckades Isak helt med att sätta presspelet. Och Quaison blev vilsen när han inte hade den stabila punkten Berg att orientera sig kring. Och i och med att båda forwards sprang runt som yra höns och jagade på allt och inget, blev hela lagets spel lidande.
I alla fall, i och med kommande spelschema, så tror jag du får fel i följande:
Citat:
Ursprungligen postat av
znorlax
Larsson har mest spelat p.g.a Kulusevski inte hade slagit igenom än och Claesson, utöver sin offensiva kvalité, gjorde grymt jobb defensivt. Så då var Larsson det enda alternativet. Kulusevski lär peta honom nu när han vart med 1 samling för intergrering samt fortsatt grymt bra i Serie A. Han är ju vass som fan offensivt men sliter mycket defensivt med så borde inte vara mycket diskussion där för Janne faktiskt.
Om alla är friska blir det Forsberg-Ekdal-Olsson-Larsson, till att börja med, med Dejan som supertalangavbytare.
Om vi tittar längre fram i tiden, då Larsson lagt av, skulle jag dock kunna tänka mig följande formation.
Claesson - Ekdal - Olsson - Kulusevski.
Ett problem med Forsberg är att han mestadels tar lite loja alibilöpningar i defensiven. Och därför måste det täckas upp med en spelare som Larsson på andra kanten. Men med två yttrar som lägger ner ett jättejobb i defensiven, skulle det kanske funka att köra Ekdal-Olsson centralt även mot bättre lag, utan att de flankeras av en Larsson. Så det är kanske Forsberg som ska bort, vad det lider. Men då lär det ju bli ett fasligt gnäll på Shanga, Hassan, hela den forsbergska kurdklanen, haha.