Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Jag menade de absolut senaste matcherna. På de sista fyra matcherna har han gjort fyra spelmål och två assist, med ett snittbetyg på över 7.
Om du hade haft lite koll så hade du vetat att jag knappast tillhör de som normalt hyllar Zlatan. Men rätt ska vara rätt, och gudarna ska veta att det finns massor som man kan kritisera honom för utan att vrida på fakta.
Jag har aldrig varit så intresserad av statistik som mål och assist, och desto mindre betydelse har statistiken haft "vårsäsongen" 2020. Men jag såg lite grann av matchen mot Sampdoria och kan säga att han faktiskt såg rätt bra ut det jag såg. När han var "på topp" slutade han oftast spela helt efter att ha gjort ett mål, men här gjorde han två och verkade ändå kunna spela fotboll efteråt. Låt vara att motståndet inte hade något att spela för, att tempot i sig var lågt osv, Zlatan visade att han faktiskt håller en hög klass i grunden, och såg ut att ha ganska kul.
Jag fortsätter hävda att Zlatan är ungefär lika bra nu som han var 2012. Ingen spelare för det svenska landslaget, och förmodligen inte heller för något annat lag man känner för, men han har sina styrkor. Han ser för det mesta inte så jävla bra ut, och även om lagen oftast går bättre före och efter Zlatan är där så går de ändå hyfsat bra, och Zlatan gör sina mål och framstår ändå som någon slags ledare för lagen. Det kan han säkert göra några år till, även när han är 50 kan han säkert leda ett lag som PSG till ligatitel, sätta rätt många straffar, göra lite häftiga framspelningar och mål, och se till att de andra spelar för honom. Men som 50-åring är han säkert sämre än nu, än har han dock i mina ögon inte dalat så mycket ännu.