2020-07-27, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Svarar i fetstil i citatrutan:

Litet fel bara. Du är inte alls staten. Inte jag heller. Jag göder den bara.
2020-07-27, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej.

Löneökningar leder inte till lägre byggnadskostnader.

Du har missförstått väldigt fundamentala saker.

Det är rent matematiskt möjligt att löneökningar och lägre byggnadskostnader kan förekomma samtidigt.

Citat:
Ökade lönekostnader leder till ökade kostnader och därmed ökade priser.

Lite anmärkningsvärt att det finns folk som inte förstår så grundläggande aritmetik. Även lågstadieelever borde klara det.

Du påstår:

Citat:
Det mesta i ökningen i byggnadskostnad kommer från ökade lönekostnader.

Medan data som finns tillgänglig visar på det motsatta. SCB:s senaste uppgifter (faktorprisindex flerbostadshus, mars 2020, pre-corona för att vara snäll) visar att arbetskostnader är den faktor som ökat minst av alla (inklusive byggherrekostnader). Detta visserligen endast från 2015 men även den rapport (Boverket 2014:14) som jag antar att du hänvisar till visar att arbetskostnader ökat mindre än faktorprisindex totalt. Väldigt enkel, kanske mellanstadienivå, matematik visar alltså att arbetskostnader dragit ner den totala ökningen av faktorprisindex.

Citat:
Det är dina fantasier.
I verkligheten bryr jag mig bara om uppmätt data.

Helt uppenbart inte. Dina fabuleringar om att Byggnads skulle ha någon form av utpressningsmakt gentemot företag som bygger bostäder är helt enkelt dina fantasier. I verkligheten har den svenska fackföreningsrörelsen, inklusive Byggnads, mer eller mindre gett nycklarna till näringslivet och svensk arbetsmarknad präglas av den mest konfliktobenägna i världen.

Just Byggnads gjorde väl i och för sig ett litet försök att täppa till gapet mellan vinstökningar och löneökningar som skett de senaste decennierna så sent som 2015/16 eller något sådant, men då var LO-toppen med "Kolle" Thorwaldsson snabbt framme med klubban och bankade ner sådana tendenser.

Citat:
Och uppmätt data i frågan kan man t ex se i en rapport och byggnadskostnader som boverket gjort. Den är förvisso några år nu. Där kan man t ex se att lönekostnader för byggjobbare i Sverige var nästan dubbelt så höga som i Finland.

I boverkets utredning så ökade lönekostnader, transporter, material etc tämligen likartat. Det enda som ökade mindre var byggherrekostnader.

Vad den absoluta kostnaden för löner är i en jämförelse mellan Sverige och (av någon anledning) Finland var vid en viss tidpunkt är helt ointressant när diskussionen gäller en ökningstakt under viss mätperiod. Det förstår de allra flesta som passerat 9:e klass med godkänt betyg i matematik.

"Tämligen likartat" är ett ganska subjektivt begrepp. Min subjektiva uppfattning är dock att dubbelt så hög ökningstakt (transporter och material) jämfört med lönekostnader inte är "tämligen likartad" (Boverket 2014:14 igen). Men den rapporten mäter i och för sig bara perioden 2000-2012. SCB:s senaste data visar lönekostnadernas andel av faktorprisindex minskar ytterligare, i relation till alla andra kostnadsslag, inklusive byggherrekostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Statistiska Centralbyrån
Flerbostadshus 2020
Kostnadsslag Mars
Inbyggt material 115,6
Arbetslön, exkl. löneglidning 108,7
Maskiner 108,8
Transporter, drivmedel, elkraft 113,4
Omkostnader 112,3
Entreprenörens kostnader (1–5) 112,5
Byggherrekostnader 112,6
Total faktor- 112,5
prisindex (1–6)

Citat:
Mycket av lönekostnaderna för bostadsproduktion sker i Sverige. Så det är inte konstigt att bostäder stiger mer i pris än KPI.

Alla kostnader vad gäller bostadsproduktion stiger mer än KPI. Men att lönekostnader skulle bidra mer än något annat är helt enkelt fel. Utöver att data visar att så är fallet, har vi idag en mer eller mindre avreglerad arbetsmarknad där finska byggnadsarbetare utan hinder kan komma till Sverige och bygga bostäder. Vare sig Byggnads eller något annat fackförbund kan hindra det. Lavaldomen visar med tydlighet att Byggnads (i det här fallet) är tämligen tandlöst när det gäller att driva upp lönerna för byggnadsarbetare.

Möjligen kan alternativkostnaden för byggföretag (inkvartering, transporter, dåligt anseende, skatter eller andra) vara bidragande till att lönekostnaderna i byggen inte sjunker. Polacker, balter, rumäner eller bulgarer är inte dummare än att de kräver betalt i linje med vad arbetsmarknaden i övrigt får om de ska arbeta i Sverige. Därutöver kan det tänkas att "förmedlare" av arbetskraft skär emellan och att "lönekostnaden" därmed inte minskar av den anledningen.

Produktionskostnaden, som i princip består av faktorprisindex och markkostnad, är för övrigt inte ett mått på faktiskt kostnad. Det är ett mått på inrapporterade försäljningspriser för flerbostadshus. Visserligen kan väl kapitalkostnaden (avkastningen för investeraren) sägas vara en kostnad det också. Hur den har utvecklats förs det dock ingen statistik på alls.

Om man nu ska blanda in jämförelser med andra länder bör man också beakta vad Boverket skriver (2014:14):

Citat:
Ursprungligen postat av Boverket 2014:14
Produktionskostnader är marknadspriser Det är inte kostnader vi talar om när vi diskuterar produktions-kostnader utan priser som styrs av utbud och efterfrågan på marknaden. Aktörerna tar ut de priser som är möjliga att få ut (vinstmaximering på en fri marknad) och det försvårar jämförelser av produktionskostnader. Detta förhållande är centralt och återkommer i flera av de följande resonemangen.

Jämförelser mellan länder är vanskliga Det är svårt att göra internationella jämförelser av byggkostnader och deras utveckling i olika länder. Tillgången på statistik är begränsad och den är svår att jämföra eftersom produktens kvalitet liksom produktionens förutsättningar varierar mellan länderna. Vi kan visserligen erhålla jämförbarhet genom enhetliga definitioner och begrepp och genom att jämföra länder med liknande förutsättningar när det gäller produktens kvalitet och förutsättningar för produktionen i övrigt, men ändå blir resultaten svårtolkade. Det beror på att det inte är kostnader för att producera som vi jämför (och som produceras i statistiken i form av t.ex. ”totala produktionskostnader”), utan observerade marknadspriser som i sin tur är ett resultat av utbud och efterfrågan på en fri marknad som är avgränsad i tid och rum.
2020-07-29, 13:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Det är rent matematiskt möjligt att löneökningar och lägre byggnadskostnader kan förekomma samtidigt.
Löneökningar leder fortfarande inte till lägre kostnader.

Citat:
Medan data som finns tillgänglig visar på det motsatta. SCB:s senaste uppgifter (faktorprisindex flerbostadshus, mars 2020, pre-corona för att vara snäll) visar att arbetskostnader är den faktor som ökat minst av alla (inklusive byggherrekostnader). Detta visserligen endast från 2015 men även den rapport (Boverket 2014:14) som jag antar att du hänvisar till visar att arbetskostnader ökat mindre än faktorprisindex totalt. Väldigt enkel, kanske mellanstadienivå, matematik visar alltså att arbetskostnader dragit ner den totala ökningen av faktorprisindex.
Där ignorerar du stora lönekostnader. T ex alla lönekostnader för att producera bygg mtrl. Och lönekostnader för transporter. etc.

Jag förklarade väl tidigare att tom för en så enkel produkt som en regel är råvarans andel liten.

Citat:
Helt uppenbart inte. Dina fabuleringar om att Byggnads skulle ha någon form av utpressningsmakt gentemot företag som bygger bostäder är helt enkelt dina fantasier. I verkligheten har den svenska fackföreningsrörelsen, inklusive Byggnads, mer eller mindre gett nycklarna till näringslivet och svensk arbetsmarknad präglas av den mest konfliktobenägna i världen.
Då har du ingen verklighetskontakt. Sådant som byggnads t ex ägnar sig åt är att sätta stora byggen i blockad så att entreprenören förlorar miljonbelopp dagligen t ex för att det finns EN egenföretagare utan anställda där som gör ett litet jobb (och som inte har kollektivavtal).

I din bisarra värld är det väl inte så att det är utpressning (och ren och skär maffia-kriminalitet) men för väldigt många andra människor är det så. Den typen av brottslighet vill vi inte bli utsatta för.

I Sverige har det tvärtom varit så att näringslivet är i stort sett maktlösa mot fackets tyranneri. Därav alla stora devalveringar på 70/80-talen. Och krisen på 90-talet där du borde ha noterat det stora fallet växelkursen gjorde när kronan släpptes flytande.
Allt detta beror på att facket haft för stor makt att utpressa.

Schweiz däremot kan man säga har varit relativt skonat från fackets skadegörelse. Och därför har dom kunnat ha väldigt låg arbetslöshet genom decennierna.

Citat:
Vad den absoluta kostnaden för löner är i en jämförelse mellan Sverige och (av någon anledning) Finland var vid en viss tidpunkt är helt ointressant när diskussionen gäller en ökningstakt under viss mätperiod. Det förstår de allra flesta som passerat 9:e klass med godkänt betyg i matematik.
När man talar om höga byggkostnader är det tvärtom intressant att se hur mycket högre kostnaden för byggjobbare är i Sverige jämfört med grannlandet Finland.

Dubbla kostnaden är en hel del.

Citat:
"Tämligen likartat" är ett ganska subjektivt begrepp. Min subjektiva uppfattning är dock att dubbelt så hög ökningstakt (transporter och material) jämfört med lönekostnader inte är "tämligen likartad" (Boverket 2014:14 igen). Men den rapporten mäter i och för sig bara perioden 2000-2012. SCB:s senaste data visar lönekostnadernas andel av faktorprisindex minskar ytterligare, i relation till alla andra kostnadsslag, inklusive byggherrekostnader.
Tämligen likartat öppnar inte för några stora skillnader.

Tittar jag i https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf
Fig 4.3 så ser man följande ökning mellan 2001-2012
* Transporter ca 58%
* Material ca 55%
* Löner ca 46%

Har man inget annat att haka upp sig på får man väl ta det då.

Citat:
Alla kostnader vad gäller bostadsproduktion stiger mer än KPI. Men att lönekostnader skulle bidra mer än något annat är helt enkelt fel.
Det beror på att du inte förstår att det är så lite kostnader som är själva råvaran.

Citat:
Utöver att data visar att så är fallet, har vi idag en mer eller mindre avreglerad arbetsmarknad där finska byggnadsarbetare utan hinder kan komma till Sverige och bygga bostäder. Vare sig Byggnads eller något annat fackförbund kan hindra det. Lavaldomen visar med tydlighet att Byggnads (i det här fallet) är tämligen tandlöst när det gäller att driva upp lönerna för byggnadsarbetare.
Detta är en stor lögn. Vet inte om du ljuger medvetet eller bara är okunnig.
Men du borde inte ha undgått de sk kompetensutvisningarna. Deras existens falsifierar ditt påstående.

Under en kort period var det som du säger. Då hade Alliansen öppnat upp för konkurrens från andra länder. Men så fort Alliansen blev bortröstade så tog V+SD+S och återinförde konkurrensbegränsningarna. Så alla som skall arbeta i Sverige måste underkasta sig fackens kollektivavtal. Och det gör att lönekostnaderna är höga och det är inte mycket mening att anlita utländska företag då de också utsätts för de kostnadshöjande kollektivavtalen.

Citat:
Möjligen kan alternativkostnaden för byggföretag (inkvartering, transporter, dåligt anseende, skatter eller andra) vara bidragande till att lönekostnaderna i byggen inte sjunker. Polacker, balter, rumäner eller bulgarer är inte dummare än att de kräver betalt i linje med vad arbetsmarknaden i övrigt får om de ska arbeta i Sverige. Därutöver kan det tänkas att "förmedlare" av arbetskraft skär emellan och att "lönekostnaden" därmed inte minskar av den anledningen.
Här förstår du inte marknadsekonomi. Din bisarra kommentar är ekvivalent med att en kinesisk leverantör tar mer betala när man levererar till Sverige. Vore det så skulle ingen produktion ha flyttat ut ur landet och inga priser på varor och tjänster falla.

I verkligheten däremot är det den som säljer lite billigare som tar marknadsandelar, och det tvingar andra att följa med ned i pris. Den som inte klarar detta ekonomiskt konkar.

Citat:
Produktionskostnaden, som i princip består av faktorprisindex och markkostnad, är för övrigt inte ett mått på faktiskt kostnad. Det är ett mått på inrapporterade försäljningspriser för flerbostadshus. Visserligen kan väl kapitalkostnaden (avkastningen för investeraren) sägas vara en kostnad det också. Hur den har utvecklats förs det dock ingen statistik på alls.
Inrapporteringen är från många olika leverantörer. Det lägger så väl småhus som HR och BR byggen.
Skulle någon försöka fuska (av outgrundlig anledning) skulle det datat sticka ut och bli föremål för frågor. Och eventuellt inte komma med.
2020-07-29, 14:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Svarar i fetstil i citatrutan:
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ok, en räntebotten då alltså. Då kan vi räkna bort räntesänkningar som fortsatt fundamenta för prisstegring?
Ja, det kan man räkna bort. Och det oavsett hur räntan rör sig. Stigande ränta ger förvisso högre produktionskostnad men det borde inte vara signifikant.

Ok, varför?
Varför vad?

Nog för att jag inte är något fan av onödigt höga skatter, men nog är det vettigt att vilja ha in pengarna nu. Samma nominella belopp är värt mer idag än om 40 år. Och det är väl bra, det är ändå du och jag som är staten och då vill vi väl ha så mycket pang för pengarna det bara går?
Därav att vi nog inte skall se några nämnvärda förändringar där.

Stiger priserna, stiger även produktionskostnaderna (läs: markpriserna). Marginalen för bolagen blir den samma om lgh så kostar 80' eller 90' kvadraten.
Vet inte om vi pratar förbi varandra. Efterfrågan på bostäder har inte ökat. Därav stiger inte priserna. Och eftersom lönekostnader stiger så blir det färre och färre markbitar där det finns någon möjlighet att gå runt på att bebygga.

Eftersom lönekostnaderna stiger måste bostadspriserna stiga för att någon nyproduktion skall ske.

Det är väldigt intressant för en som ska gå in i marknaden idag. En som köpte 2015, ligger idag väl över vattenytan - mkt tack vara prisstegring som en konsekvens av räntesänkningar/låga räntor i högkonjunktur. De har gjort en fin affär. Den var ute 2 år senare får kanske pengarna tillbaka idag vid försäljning.
Den som skall köpa och är orolig för stigande räntor kan ju binda lånen ända upp till 10 år. Så det är väl ett mindre bekymmer.

Anekdotiskt: I mitt fall skulle jag kunna lämna ett centralt förstahandskontrakt med reglerad kommunisthyra (dvs billigt) för att köpa lgh i förorten där min månatliga utgift skulle ligga 1,5-2 ggr min nuvarande kostnad. Även kostnaden för BR (avgift+ränta) skulle bli högre än min nuvarande hyra, och läget avsevärt sämre (kollektivtrafikkort skulle behövas).
Bor man i HR och bor billigt och bra så låter det som en bra ide att bo kvar där. Då är alla möjligheter öppna för hur man vill spara. Annars sitter sparandet fast i bostaden.

Om nu räntan ligger i botten, kan min BR-kostnad aldrig bli mindre än min HR-kostnad. En av anledningarna till att bo i BR är ju att det anses vara billigare, men jämför man då bara med dyr andrahandshyra? Så i mitt fall blir det ett incitament till att fortsätta bo i HR och lägga överskottet på börsen.
Vet inte om det har med ränta att göra. Borde inte spela någon roll. Skälet till att det är "billigare" att bo i BR är dels för att man ofta inte räknar alla kostnader. På din hyra kommer en del som missas när BR-kostnader räknas ihop. Dock åker du på att betala en del "onödigt". Som klaras billigare i en BRF. Kort sagt ser jag inte att ränta har betydelse. Kapitalkostnad för bostaden måste betalas i båda fallen.

Man kan alltid hoppas. Hyresregleringarna är bostadsägarens bästa vän.
Nja, hyresregleringen har en tillväxthämmande effekt. Den förlorar vi alla på. De enda som borde gilla hyresregleringen är väl de som sitter på 20 års kötid.
Ca 50% av alla bostäder är småhus. Och jag ser väl inte att hyresregleringen direkt påverkar priserna på de.

2020-07-29, 14:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
1. Nä visst. Det stämmer förstås.
2. Du är lurad. Vi i Sverige har ingen vidare reell tillväxt alls. Spelar ingen roll att S är på dekis.

2. Allting är relativt och att Sverige gick med stormsteg mot kommunism under Palmes tid betyder inte att allt är bra nu.
2020-07-29, 15:52
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
2. Allting är relativt och att Sverige gick med stormsteg mot kommunism under Palmes tid betyder inte att allt är bra nu.

Du är både intelligent och mycket kunnig, och jag är lika kritisk till de Socialdemokratiska regeringarna under Palme men... Det är snart 35 år sedan han blev skjuten, och reformeringen av det svensk ekonomi påbörjades med valutaavregleringen redan 1987. Ett helt utbombat Tyskland med sex miljoner stupade 1945 återtog platsen som Europas största ekonomi redan på 1950-talet. Så om något är fel i svensk politik år 2020 så känns det inte fräscht att fortfarande skylla på Palme.

Jag tror det vore bättre UTAN en bostadspolitik än den vi tvingas dras med. Till och med en kommunist borde inse att något gått fel när politiker lägger sig i samhällsplaneringen alltför mycket. Jag upplever att obalanserna inom bostadssektorn är ett resultat av politisk inblandning i någon form. Stockholm är inte Hong Kong eller London City.
2020-07-29, 20:00
Medlem
Citat:
Där ignorerar du stora lönekostnader. T ex alla lönekostnader för att producera bygg mtrl. Och lönekostnader för transporter. etc.

Jag förklarade väl tidigare att tom för en så enkel produkt som en regel är råvarans andel liten.

Då får du visa att lönekostnaden för att producera material har ökat mer än materialet. Löner i Sverige ökar väldigt likartat. Framförallt i yrken där lönen regleras i kollektivavtal. Om lönen för den som producerar regeln ökar med 2% men regelns pris ökar med 4% har lönens andel av regelns pris minskat.

Citat:
Sådant som byggnads t ex ägnar sig åt är att sätta stora byggen i blockad så att entreprenören förlorar miljonbelopp dagligen t ex för att det finns EN egenföretagare utan anställda där som gör ett litet jobb (och som inte har kollektivavtal).

När satte Byggnads senast ett stort bygge i blockad för att det funnits en egenföretagare på plats som saknat såväl anställda som kollektivavtal? Där grunden för blockaden varit att den ensamma företagaren vägrat teckna kollektivavtal?

Citat:
I din bisarra värld är det väl inte så att det är utpressning (och ren och skär maffia-kriminalitet) men för väldigt många andra människor är det så.

För de flesta arbetstagare i Sverige är det tvärtom helt naturligt att vara medlem av ett fackförbund och att använda sin lagstadgade rätt till att dra bort sin arbetskraft från arbetsgivare som inte vill låta de anställda ta del av det värde som produceras. Dock verkar fackförbunden i Sverige ha glömt bort detta de senaste decennierna och istället medverkat till att låta näringslivets vinster öka mer än arbetstagarnas löner.

Citat:
I Sverige har det tvärtom varit så att näringslivet är i stort sett maktlösa mot fackets tyranneri. Därav alla stora devalveringar på 70/80-talen. Och krisen på 90-talet där du borde ha noterat det stora fallet växelkursen gjorde när kronan släpptes flytande.
Allt detta beror på att facket haft för stor makt att utpressa.

Schweiz däremot kan man säga har varit relativt skonat från fackets skadegörelse. Och därför har dom kunnat ha väldigt låg arbetslöshet genom decennierna.

Hur många förlorade arbetsdagar har Sverige haft under de senaste tio åren och hur står det sig i relation till andra länder? Du kan testa att jämföra antalet förlorade arbetsdagar per 1000 arbetstagare de senaste tio åren med t.ex. Schweiz. Produktionskostnaden för bostäder i Schweiz är för övrigt högre än i Sverige enligt Boverkets rapport. Märkligt att inte svenska byggföretag vallfärdar till Schweiz för att bygga bostäder åt de stackars schweizarna.

Citat:
När man talar om höga byggkostnader är det tvärtom intressant att se hur mycket högre kostnaden för byggjobbare är i Sverige jämfört med grannlandet Finland.

Nej, det är irrelevant om ämnet är prisutvecklingen på en marknad (Sverige). Möjligen kan utvecklingen av arbetskostnad vara relevant. Och där är det ganska lika. Kostnaden för löner har i Finland stigit omkring 35% medan den i Sverige har stigit omkring 37%.

Citat:
Tämligen likartat öppnar inte för några stora skillnader.

Tittar jag i https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf
Fig 4.3 så ser man följande ökning mellan 2001-2012
* Transporter ca 58%
* Material ca 55%
* Löner ca 46%

Då får du titta igen. Alternativt be någon med färgseende att titta åt dig. Löner har ökat omkring 37%. Som har några år på nacken. Eller så går du till SCB istället och söker själv fram data. Då kan du se att sedan år 2000 har löner ökat med ungefär 61%. Vilket förutom byggherrekostnader är lägre än alla andra faktorer. Material har ökat med 106% vilket alltså alltså är knappt 75% mer än löner, enligt min uppfattning inte "tämligen likartat". Sedan 2015 har löner ökat med ungefär 23,2% vilket är lägre än alla andra faktorer.

Vi kan gå tillbaka till 1975 för att få med åren 70 och 80-talen och notera att löner har ökat med omkring 327% sedan 1975. Vilket fortfarande är lägst av alla andra faktorer som ökat med:

Totalt: 686%
Material: 1049%
Maskiner: 552%
Transporter, drivmedel, el: 1046%
Omkostnader: 761%
Entreprenörens kostnad: 728%
Byggherrekostnad: 417%

Detta exkluderat markpriser. Som referens steg markpriserna för BR i Riket med 262% perioden 2000-2012 (när lönerna ökade med 37%). Perioden 1998-2018 steg samma priser med 606%, medan lönerna steg 60%.

Citat:
Det beror på att du inte förstår att det är så lite kostnader som är själva råvaran.

Nej, det beror på att du inte förstår matematiska samband. Om det som mäts handlar om en utveckling över tid där ett värde förändras, är det den relativa ökningen som ska mätas. Material har som visat ovan stigit mer än lönerna. Att lönerna för den som producerar materialet skulle avvika kraftigt från löneökningstakten i övrigt i samhället är ingenting du har visat, möjligen för att du inte förstår sambandet. Har material stigit med 4% under ett år och lönerna med 2% har råvarupriset med all sannolikhet stigit mer än den totala ökningen. Att lönen för den som sågar regeln stiger med 2% innebär inte att kostnaden för att producera regeln stiger med 4%, det borde till och med du förstå.

Citat:
Detta är en stor lögn. Vet inte om du ljuger medvetet eller bara är okunnig.
Men du borde inte ha undgått de sk kompetensutvisningarna. Deras existens falsifierar ditt påstående.

Jag förstår inte vad kompetensutvisningar har att göra med arbetskraft från Polen, Baltikum, Rumänien eller Bulgarien. Eller Finland för den delen. Enligt Boverket skulle du kunna få 64 byggnadsarbetare från Bulgarien till priset av 1 svensk. Det är inga problem att skeppa in dessa på löpande band, inkvartera de i någon övergiven lagerlokal i någon bruksort och betala bulgariska löner. Byggnads kan inte göra mycket åt det. Precis som Transport inte lyckats göra mycket åt att över hälften av godstrafiken på väg nu körs av bulgarer, polacker, rumäner m.fl.

Citat:
Då hade Alliansen öppnat upp för konkurrens från andra länder. Men så fort Alliansen blev bortröstade så tog V+SD+S och återinförde konkurrensbegränsningarna. .

Här får du vara mer specifik. På vilket sätt har Alliansen öppnat för ökad konkurrens från t.ex. Polen, Baltikum, Rumänien, Bulgarien m.fl. och på vilket sätt har detta stoppats av V+SD+S?

Den senaste utredning som presenterades om förändringar i MBL och konfliktregler innehåller dessutom förslag som i princip skulle utradera hela fackföreningsrörelsens maktposition genom att exempelvis ta bort rätten till konfliktåtgärder om ett företag tecknat ett kollektivavtal med en gul fackförening. Att LO, Unionen och de andra stora förbunden ger sitt stöd till sådan föreslagen lagstiftning skulle man kunna tycka vore märkligt, men ligger väl i princip i linje med de senaste decenniernas underlåtenhet att värna sina medlemmars intressen.

Citat:
Här förstår du inte marknadsekonomi. Din bisarra kommentar är ekvivalent med att en kinesisk leverantör tar mer betala när man levererar till Sverige. Vore det så skulle ingen produktion ha flyttat ut ur landet och inga priser på varor och tjänster falla.

Nej, här är det du som inte förstår hur människor fungerar. Att en kines accepterar en lägre lön (än svenska löner, det kanske är bättre villkor än motsvarande arbete i Kina) i Kina för att tillverka produkter som därefter packas, transporteras och säljs i andra länder är inte på något sätt jämförbart med att en polack accepterar en lägre lön för att utföra arbete vägg i vägg med någon som har dubbelt så hög lön. De flesta människor har en önskan om och strävar efter att få det bättre. Att komma till Sverige och jobba för samma lön som man har i Bulgarien, långt borta från sin familj och vänner, är det få som är intresserade av.

Men du kanske tänker ungefär som Fredrik Segerfeldt och tror att människor är beredda att flytta över halva världen för att kunna arbeta i Sverige och fortsätta leva på 21 kg ris i månaden?

Man kan ju dessutom fundera över relevansen att använda sig av förhållanden som råder i en kommunistdiktatur för att göra sin poäng.

Citat:
I verkligheten däremot är det den som säljer lite billigare som tar marknadsandelar, och det tvingar andra att följa med ned i pris. Den som inte klarar detta ekonomiskt konkar.

Om du med billigt menar en lägre kostnad för samma kvalitet har du naturligtvis rätt.

Citat:
Inrapporteringen är från många olika leverantörer. Det lägger så väl småhus som HR och BR byggen.
Skulle någon försöka fuska (av outgrundlig anledning) skulle det datat sticka ut och bli föremål för frågor. Och eventuellt inte komma med.

Du verkar fortfarande inte förstå poängen. Ingen påstår att det förekommer fusk. Produktionskostnaden som refereras till är dock inte just en produktionskostnad utan ett prisindex. Här har t.om. SCB ändrat begreppet under senare år och det heter just produktionspris i statistiken idag och inte produktionskostnad. Därför skriver också Boverket i sin rapport följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Boverket
Väl så viktigt som att veta vilket begrepp man använder och vad som ingår i detta och hur det förhåller sig till övriga kostnadsbegrepp, är begreppets egen innebörd. Både begreppet total produktionskostnad och byggnadskostnad signalerar att det handlar om kostnaden för att producera bostäder, men i själva verket är begreppen missledande då det handlar om priser och inte om kostnaden för att producera. Det som mäts är priset som kunden betalar och i detta ingår inte bara kostnader utan även vinster i en rad olika mellanled.
2020-07-30, 20:36
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Löneökningar leder fortfarande inte till lägre kostnader.

Citat:
Då får du visa att lönekostnaden för att producera material har ökat mer än materialet. Löner i Sverige ökar väldigt likartat. Framförallt i yrken där lönen regleras i kollektivavtal. Om lönen för den som producerar regeln ökar med 2% men regelns pris ökar med 4% har lönens andel av regelns pris minskat.

Lönernas andel av materialkostnaden borde väl ha minskat åtskilligt under åren tänker jag, varför har företagen annars satsat så enorma summor på automatisering?

Inte många arbetare år 2020 har lagt ned mycket tid på den där träregeln ni har som exempel. Idag sker inte mycket manuell skogshuggning med motorsåg och på de flesta sågverk sitter det någon i ett kontrollrum och övervakar processen. Gissar att de färdiga betongblocken som anländer till bygget inte heller kräver särskilt stora arbetsinsatser jämfört med för 20-30 år sedan. Sen kan ju de få skogsmaskins och timmerbilsförarna och virkessorterarens löner ha utvecklats bra i alla fall.
2020-07-30, 20:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Du är både intelligent och mycket kunnig, och jag är lika kritisk till de Socialdemokratiska regeringarna under Palme men... Det är snart 35 år sedan han blev skjuten, och reformeringen av det svensk ekonomi påbörjades med valutaavregleringen redan 1987. Ett helt utbombat Tyskland med sex miljoner stupade 1945 återtog platsen som Europas största ekonomi redan på 1950-talet. Så om något är fel i svensk politik år 2020 så känns det inte fräscht att fortfarande skylla på Palme.

Jag tror det vore bättre UTAN en bostadspolitik än den vi tvingas dras med. Till och med en kommunist borde inse att något gått fel när politiker lägger sig i samhällsplaneringen alltför mycket. Jag upplever att obalanserna inom bostadssektorn är ett resultat av politisk inblandning i någon form. Stockholm är inte Hong Kong eller London City.

Tack för komplimangen men jag skyller inte dagens problem på Palme, tvärtom förklarar jag den starka utvecklingen efter Palme med just hans bortgång som gjorde en mindre skadlig politik möjlig. Att vi fick en långvarig och stark uppgång efter Palme är alltså helt naturlig. För den som gillar ordet bubbla (vilket inte jag gör) kan man alltså tala om en omvänd bubbla då som sedan pyst ut under de årtiondena som följt.

Och jag håller med om att bostadspolitiken är vansinnig. Regleringar av den typen vi har förstärker ofta de problem man försöker lösa.
2020-07-30, 22:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tja tittar vi här https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/statistik/statistiska-meddelanden/sm-rundvirkespriser-2019.pdf
I figur A så har priserna ökat från ca 410 kr till 520 kr under 24 år. Det är 27%.
I den mån materialkostnader ökat mer än 27% sedan 1995 så är det väl lönekostnader då.

Och det är ju inget konstigt. Man kan se det som att lönekostnaderna slår igenom på materialkostnaderna. Plus eventuell ökning av råvaror. Det är mest en fråga om fördelningen. Och den skiljer från vara till vara.

Citat:
När satte Byggnads senast ett stort bygge i blockad för att det funnits en egenföretagare på plats som saknat såväl anställda som kollektivavtal?
Vad har det för relevans??
Det viktiga är att dom gjort det. Då har dom visat sin makt. Och vad det kostar att inte underkasta sig dom.

Och då underkastar sig näringslivet. För dom klarar inte de kostnaderna.

Citat:
För de flesta arbetstagare i Sverige är det tvärtom helt naturligt att vara medlem av ett fackförbund och att använda sin lagstadgade rätt till att dra bort sin arbetskraft från arbetsgivare som inte vill låta de anställda ta del av det värde som produceras.
Det lagstadgade rätten till utpressning. Ja, free money tacker nog många inte nej till. Det har du rätt i. Att det blir stöldgods blundar dom för.

Citat:
Dock verkar fackförbunden i Sverige ha glömt bort detta de senaste decennierna och istället medverkat till att låta näringslivets vinster öka mer än arbetstagarnas löner.
Alla ni som har den uppfattningen bör ju starta företag då och reducera vinsterna.

Citat:
Hur många förlorade arbetsdagar har Sverige haft under de senaste tio åren och hur står det sig i relation till andra länder?
Vad har det med något att göra?

Citat:
Nej, det är irrelevant om ämnet är prisutvecklingen på en marknad (Sverige). Möjligen kan utvecklingen av arbetskostnad vara relevant. Och där är det ganska lika.
Frågan var väl produktionskostnad. Och då är det väl relevant om kostnaden är dubbelt så hög i Sverige som i Finland.
Finns det något vi kan göra som för ned den till den finska nivån t ex.

Citat:
Då får du titta igen. Alternativt be någon med färgseende att titta åt dig. Löner har ökat omkring 37%.
Ja, det var två snarlika blå färger där.

Citat:
Sedan 2015 har löner ökat med ungefär 23,2% vilket är lägre än alla andra faktorer.
Jag hade kurvorna i boverkets rapport som källa.

Men 23.2% på 4? år lät väldigt mycket. Är det så illa. Det blir ca 5.4% per år. Det är enorma löneökningar.
Lyckas Byggnads utpressa till sig så mycket?

Inte konstigt att bostäderna blir så dyra.

Sedan bortser du fortfarande, ser det ut som, från att det är betydande lönekostnader i de andra faktorpriserna.

Inte så mycket i mark. Men det är undantaget.

Citat:
Nej, det beror på att du inte förstår matematiska samband.
Tänka sig. Hade ju varit finemangs om du hade kunnat visa det då.

Citat:
Om det som mäts handlar om en utveckling över tid där ett värde förändras, är det den relativa ökningen som ska mätas. Material har som visat ovan stigit mer än lönerna. Att lönerna för den som producerar materialet skulle avvika kraftigt från löneökningstakten i övrigt i samhället är ingenting du har visat, möjligen för att du inte förstår sambandet. Har material stigit med 4% under ett år och lönerna med 2% har råvarupriset med all sannolikhet stigit mer än den totala ökningen. Att lönen för den som sågar regeln stiger med 2% innebär inte att kostnaden för att producera regeln stiger med 4%, det borde till och med du förstå.
Sågtimmer har stigit med ca 27% sedan 1995, såg vi ovan. Hur mycket hade material stigit med sa du?
Vad utgör nu resten?

Citat:
Jag förstår inte vad kompetensutvisningar har att göra med arbetskraft ...
Då skall jag förklara. Minsta lilla avvikelse från kollektivavtal leder till utvisning. Spelar ingen roll om arbetsgivaren skrivit på kollektivavtal eller inte.

Citat:
Det är inga problem att skeppa in dessa på löpande band, inkvartera de i någon övergiven lagerlokal i någon bruksort och betala bulgariska löner. Byggnads kan inte göra mycket åt det. Precis som Transport inte lyckats göra mycket åt att över hälften av godstrafiken på väg nu körs av bulgarer, polacker, rumäner m.fl.
Du har ingen verklighetskontakt: https://arbetet.se/2017/04/26/nu-rivs-lex-laval-upp/
– Äntligen! Äntligen kan jag som socialdemokrat säga att svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige. Det är ett löfte som vi ställde ut inför valet 2014, sa Raimo Pärssinen (s) när lagförslaget debatterades i riksdagen på förmiddagen.

Citat:
Här får du vara mer specifik. På vilket sätt har Alliansen öppnat för ökad konkurrens från t.ex. Polen, Baltikum, Rumänien, Bulgarien m.fl. och på vilket sätt har detta stoppats av V+SD+S?
Dom rev up Lex Laval.

För att Byggnads mfl ska får öka bostadspriserna så är dessa partier beredda att skada det mer högteknologiska näringslivet.
Alliansen tänkte tvärtom. Att det var bättre att high tech sektorn kunde upprätthålla sin konkurrenskraft.

Citat:
Den senaste utredning som presenterades om förändringar i MBL och konfliktregler innehåller dessutom förslag som i princip skulle utradera hela fackföreningsrörelsens maktposition genom att exempelvis ta bort rätten till konfliktåtgärder om ett företag tecknat ett kollektivavtal med en gul fackförening. Att LO, Unionen och de andra stora förbunden ger sitt stöd till sådan föreslagen lagstiftning skulle man kunna tycka vore märkligt, men ligger väl i princip i linje med de senaste decenniernas underlåtenhet att värna sina medlemmars intressen.
Vi får hoppas att det går igenom. Ska Sverige överleva måste vi ha en fri arbetsmarknad. Annars blir vi som Nordkorea.

Citat:
Nej, här är det du som inte förstår hur människor fungerar. Att en kines accepterar en lägre lön (än svenska löner, det kanske är bättre villkor än motsvarande arbete i Kina) i Kina för att tillverka produkter som därefter packas, transporteras och säljs i andra länder är inte på något sätt jämförbart med att en polack accepterar en lägre lön för att utföra arbete vägg i vägg med någon som har dubbelt så hög lön. De flesta människor har en önskan om och strävar efter att få det bättre. Att komma till Sverige och jobba för samma lön som man har i Bulgarien, långt borta från sin familj och vänner, är det få som är intresserade av.
Jag tillämpade först bara ditt resonemang. Bra om du insett hur tokigt det var.

Citat:
Man kan ju dessutom fundera över relevansen att använda sig av förhållanden som råder i en kommunistdiktatur för att göra sin poäng.
Där har du de ofriheter du omhuldar. Ja och några till också. Men de kommer när det börjar gå utför.

Och att det går utför när facket får mer att säga till om visar historisk data. Det gäller inte bara Sverige. Bara se hur dom lyckades sänka England på 70-talet.

Citat:
Du verkar fortfarande inte förstå poängen. Ingen påstår att det förekommer fusk. Produktionskostnaden som refereras till är dock inte just en produktionskostnad utan ett prisindex. Här har t.om. SCB ändrat begreppet under senare år och det heter just produktionspris i statistiken idag och inte produktionskostnad. Därför skriver också Boverket i sin rapport följande:
Vad skulle det fundamentala problemet med att ta prisdata och tillverka ett index vara?
Det framgick inte.
2020-07-30, 23:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Lönernas andel av materialkostnaden borde väl ha minskat åtskilligt under åren tänker jag, varför har företagen annars satsat så enorma summor på automatisering?

Inte många arbetare år 2020 har lagt ned mycket tid på den där träregeln ni har som exempel. Idag sker inte mycket manuell skogshuggning med motorsåg och på de flesta sågverk sitter det någon i ett kontrollrum och övervakar processen. Gissar att de färdiga betongblocken som anländer till bygget inte heller kräver särskilt stora arbetsinsatser jämfört med för 20-30 år sedan. Sen kan ju de få skogsmaskins och timmerbilsförarna och virkessorterarens löner ha utvecklats bra i alla fall.
Jag köpte trägolv och laminatgolv i mitten på 90-talet. Och såg för något år sedan att priserna knappt hade ökat på trägolvet. Och på laminatgolvet hade det fallit. Nominellt alltså.
Så vissa material har inte ökat alls.

Att man redovisar ökade materialkostnader lär bero på andra orsaker. T ex så lär ju treglasfönster kosta mer än tvåglasfönster. Och trägolv kostar mer än laminat och plastmatta. Skulle kunna tänka mig att det är mycket standardökning. Och dyrare material.
2020-07-31, 00:12
Medlem
tjallepetters avatar
Med tanke på de dystra siffrorna kring gdp som kom idag, tror ni bostadsmarknaden påverkas om de fortsätter i samam riktning (Vilket det är stor risk att det gör)?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in