2020-07-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast detta kan ju inte vara något vanligt problem i befolkningen, när man aldrig har hört talas om det före coronan. (Inte jag i alla fall.)

Ingen som har hört talas om att folk varje år dör i smittsamma virusinfektioner heller uppenbarligen. Isf hade väl folk burit munskydd varje vinter.
Citera
2020-07-30, 21:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnstein
Har du missat att kulmen redan har nåtts för många veckor sedan? Säger inte att Sverige gjorde rätt från början, men att införa ytterligare restriktioner vid det här laget och framåt är ju bara underkuvat.

Edt. Det är åtminstone värt att öppna skolorna och se vilken respons det medför i smittspridningen. Det är dubbelt destruktivt att låta skolorna vara stängda; bättre att chansa och vara beredd på att snabbt mobilisera om det går fel än att bara klappa igen, skolan har en viktig samhällsfunktion.

Visst fyller skolorna en samhällsfunktion. Inte minst lärande. Att kulmen nåtts stämmer väl på ett vis, men samtidigt tror väl de flesta att vi kommer få en ny våg under hösten. En våg som mycket väl kan vara kraftigare än den första. Hur förhindrar vi det? I andra länder, bland annat Israel ser man att skolorna är en stor källa till smittspridning. Missad undervisning går att ta igen, men förlorade liv får vi aldrig åter.
Citera
2020-07-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, det spelar roll för viruset. Den som dör kommer inte att bidra till flockimmunitet vilket förhoppningsvis den tillfrisknande gör.

Visserligen blir populationen glesare, men inte samma konsekvens.

Jo, de som dör bidrar till flockimmunitet. En död - en mindre som kan smittas och sprida smitta.
Citera
2020-07-30, 21:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ursäkta mig?
Vad Flashback tycker är i sammanhanget helt jävla ointressant.
Nationalekonomer har nog bättre koll än alla självutnämnda epedemiologer här..

Märkligt att norrmännen är föredöme för allt gällande denna pandemin, förutom när det inte passar FB ”experternas” agenda.

För det första har nationalekonomi inget med epidemologi att göra. För det andra är "undersökningen" inte vetenskaplig och ett uppenbart beställningsverk. Siffrorna saknar all form av realism. Tror du verkligen själv på den?
Citera
2020-07-30, 21:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Det är heller ingen stort problem med corona om man ser till population.

Däremot kan det vara ett stort problem på individnivå för de som drabbas av exempelvis ischemi. i hjärtvävnaden men de är ju bara en liten del av de som drabbas av hjärtpåverkan , enligt studien. De allra flesta har ju en myokardit som läker ut. Precis som vid influensa.

Jag vill inte negligera de här hjärtproblemen men resultaten presentera i enaa nda av "clickbait". MR är ett underbart diagnosticeringsverktyg (vi använder det ofta i min specialité). Man hittar minsta avvikelse.

MEN: Alla som uppvisar en avvikelse på MR har inte ens symtom och de om har symtom på hjärtpåverkan kommer att slippa sina besvär över tid.

Återstår en liten del av de som har avvikelser som kommer att ha kvarstående symtom och besvär.(hur stor del är för tidigt att säga). Precis som vid influensa.

OK, hoppas du har rätt! Fast det här viruset älskar tydligen, att gräva sig in endotelet lite varstans i kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ingen som har hört talas om att folk varje år dör i smittsamma virusinfektioner heller uppenbarligen. Isf hade väl folk burit munskydd varje vinter.

Man kan vaccinera mot de farligare, dock. Jag vet förresten inte om det skulle vara så fel, om vi skulle börja använda mer munskydd och handsprit i offentliga miljöer - även efter coronan? Vi skulle som sagt slippa mycket elände då - Vabruari skulle kanske vara ett minne blott?
Citera
2020-07-30, 21:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jo, de som dör bidrar till flockimmunitet. En död - en mindre som kan smittas och sprida smitta.

Ja, i viss mån. Men en immun person är mer negativt för viruset än en död person.
Citera
2020-07-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Orsakat av att sommaren har kommit, den har vi en månad till, ändå ligger vi på tiotals döda varje vecka. Det spåddes i början av utbrottet att det skulle klinga av i Augusti, det verkar stämma.
Problemet är att vi antagligen har ett nytt utbrott senast i November igen.

Och med det sagt råder just nu vinter och minusgrader i Katalonien och hela USA, inklusive de södra delstaterna.
Det var som fan...
Citera
2020-07-30, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För det första har nationalekonomi inget med epidemologi att göra. För det andra är "undersökningen" inte vetenskaplig och ett uppenbart beställningsverk. Siffrorna saknar all form av realism. Tror du verkligen själv på den?

Ja. Hur lyder ditt expertutlåtande mot detta?
Citera
2020-07-30, 21:42
Medlem
11 döda (inkomna rapporteringar idag)
Citera
2020-07-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja, i viss mån. Men en immun person är mer negativt för viruset än en död person.

Nej, de är exakt lika negativa för viruset.
Citera
2020-07-30, 21:45
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns inga studier på det. Man den vanligaste etiologin för myokardit är virusinfektioner.

Om du inte slutar med din ad hominem kommer jag att ignorera dig.

hahaha, det är du som pysslar med ad hominem

och varför skulle jag bry mig om du ignorerar mig, herregud.. hjälp, nurse ratchet clank på internetforumet flashback ignorerar mig, vad ska jag ta mig till, nä nu tror jag verkligen att jag börjar utveckla ARDS här i min ensamhet
Citera
2020-07-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan vaccinera mot de farligare, dock. Jag vet förresten inte om det skulle vara så fel, om vi skulle börja använda mer munskydd och handsprit i offentliga miljöer - även efter coronan? Vi skulle som sagt slippa mycket elände då - Vabruari skulle kanske vara ett minne blott?

Vet inte hur det ser ut i resten av samhället men på min arbetsplats gick sjukskrivningarna upp som en raket direkt Corona kom för att sen sjunka till extremt låga nivåer. Samma sak såg vi med vinterkräksjukan som dog ut snabbt. "Stanna hemma om du är sjuk" funkar nog extremt bra och hoppas folk håller i det i framtiden. Jag är knappast den enda som har jobbat småsjuk tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in