Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Nej. Det är heller ingen stort problem med corona om man ser till population.
Däremot kan det vara ett stort problem på individnivå för de som drabbas av exempelvis ischemi. i hjärtvävnaden men de är ju bara en liten del av de som drabbas av hjärtpåverkan , enligt studien. De allra flesta har ju en myokardit som läker ut. Precis som vid influensa.
Jag vill inte negligera de här hjärtproblemen men resultaten presentera i enaa nda av "clickbait". MR är ett underbart diagnosticeringsverktyg (vi använder det ofta i min specialité). Man hittar minsta avvikelse.
MEN: Alla som uppvisar en avvikelse på MR har inte ens symtom och de om har symtom på hjärtpåverkan kommer att slippa sina besvär över tid.
Återstår en liten del av de som har avvikelser som kommer att ha kvarstående symtom och besvär.(hur stor del är för tidigt att säga). Precis som vid influensa.
OK, hoppas du har rätt! Fast det här viruset älskar tydligen, att gräva sig in endotelet lite varstans i kroppen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Ingen som har hört talas om att folk varje år dör i smittsamma virusinfektioner heller uppenbarligen. Isf hade väl folk burit munskydd varje vinter.
Man kan vaccinera mot de farligare, dock. Jag vet förresten inte om det skulle vara så fel, om vi skulle börja använda mer munskydd och handsprit i offentliga miljöer - även efter coronan? Vi skulle som sagt slippa mycket elände då - Vabruari skulle kanske vara ett minne blott?