2020-07-30, 17:11
Medlem
killawifes avatar
Det beror ju lite på vad man är ute efter och vad ens slutmål med köpet är. Om man ska köpa flera Biltema verktyg i samma serie och dela batterier och laddar emellan dessa så är de väldigt prisvärda. Men om man bara behöver ETT verktyg så är det bättre att köpa ett kvalitetsverktyg från Bosch, AEG eller nåt liknande. Biltemas 18v verktyg är av Black & decker kvalitet ungefär. De är bättre än det sämsta men inte mycket bättre.
Det är inte mycket reklamationer på dom dock. Men serien är bara typ 1 år gammal ännu. Vi har fått in några batterier och en eller två skruvdragare och trimrar där det bara saknas delar eller skruvar.
Citera
2020-07-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det beror ju lite på vad man är ute efter och vad ens slutmål med köpet är. Om man ska köpa flera Biltema verktyg i samma serie och dela batterier och laddar emellan dessa så är de väldigt prisvärda. Men om man bara behöver ETT verktyg så är det bättre att köpa ett kvalitetsverktyg från Bosch, AEG eller nåt liknande. Biltemas 18v verktyg är av Black & decker kvalitet ungefär. De är bättre än det sämsta men inte mycket bättre.
Det är inte mycket reklamationer på dom dock. Men serien är bara typ 1 år gammal ännu. Vi har fått in några batterier och en eller två skruvdragare och trimrar där det bara saknas delar eller skruvar.

Hej, jobbar du på biltema?
Verkar ändå isåfall att dem håller rätt så bra byggkvalitet? Är mest det jag är orolig för, att dem skulle gå sönder efter 1 år efter jag köpt dem. Men om reklamationerna än så länge mest är på grund av saknade delar, och inte inbyggda fel så verkar dem ju ändå rätt så bra för priset? Jag har plan på att köpa skruvdragaren nu, men har plan på i framtiden att även köpa vinkelslip, cirkelsåg och sticksåg.

Men den ultimata frågan: skulle du köpt multix serien för dina egna pengar?
Senast redigerad av Garnets 2020-07-30 kl. 20:49.
Citera
2020-07-31, 16:49
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnets
Hej, jobbar du på biltema?
Verkar ändå isåfall att dem håller rätt så bra byggkvalitet? Är mest det jag är orolig för, att dem skulle gå sönder efter 1 år efter jag köpt dem. Men om reklamationerna än så länge mest är på grund av saknade delar, och inte inbyggda fel så verkar dem ju ändå rätt så bra för priset? Jag har plan på att köpa skruvdragaren nu, men har plan på i framtiden att även köpa vinkelslip, cirkelsåg och sticksåg.

Men den ultimata frågan: skulle du köpt multix serien för dina egna pengar?

Ja, jag jobbar där. Nej jag skulle inte köpa den personligen. Men inte nödvändigtvis för att det är dåliga saker utan för att jag tycker att det är mer prisvärt att köpa högre kvalitet billigt. Det går ofta att hitta bra maskiner på rea eller billigt på lågprisvaruhus och det är alltid en bättre affär. Jag kan rekommendera Jem & fix som ofta har AEG, Hitachi, Dewalt eller Bosch till samma pris som biltemas.
Annars är Biltema ganska bra på reklamationer. Så länge det inte finns uppenbara skador på ens produkter så brukar man ta det på reklamationsrätten. Man måste dock som kund ta upp det för personalen i butiken kommer inte att göra det, de har instruktioner att man har garantin som ges, inget mer. En del vet ingenting om det ens då många som jobbar på Biltema som regel inte har erfarenhet eller utbildning för jobbet de utför.
Citera
2020-07-31, 18:08
Medlem
Citat:
Ja, jag jobbar där. Nej jag skulle inte köpa den personligen. Men inte nödvändigtvis för att det är dåliga saker utan för att jag tycker att det är mer prisvärt att köpa högre kvalitet billigt. Det går ofta att hitta bra maskiner på rea eller billigt på lågprisvaruhus och det är alltid en bättre affär. Jag kan rekommendera Jem & fix som ofta har AEG, Hitachi, Dewalt eller Bosch till samma pris som biltemas.
Annars är Biltema ganska bra på reklamationer. Så länge det inte finns uppenbara skador på ens produkter så brukar man ta det på reklamationsrätten. Man måste dock som kund ta upp det för personalen i butiken kommer inte att göra det, de har instruktioner att man har garantin som ges, inget mer. En del vet ingenting om det ens då många som jobbar på Biltema som regel inte har erfarenhet eller utbildning för jobbet de utför.

Tack så mycket för ditt svar och rekommendationer, jag ska hålla utkik på extraerbjudanden om det finns något spännande där, annars blir det nog biltemas
Senast redigerad av Garnets 2020-07-31 kl. 18:12.
Citera
2020-07-31, 22:21
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
........text........... Jag kan rekommendera Jem & fix som ofta har AEG, Hitachi, Dewalt eller Bosch till samma pris som biltemas.
................text..............

Är på Jem & fix relativt ofta då dom har en hel del bra grejor och är hyfsat billiga jämfört med den svindyra lokal "järnaffären" .

Har aldrig sett någon av ovan maskiner där, en titt på deras hemsida ger dock att det finns en modell av De Walt , roligt nog exakt samma modell som jag har på jobbet! En mycket bra maskin (enligt min åsikt)

Den kostar dock 1395kr och finns endast i vissa butiker (??)

Nu bor jag i en mindre Stad så det är möjligt Större städer med med mångdubbelt flera affärskedjor av självbevarelsedrift måste ha ett antal kvalitetsmaskiner pga hårdare konkurrensen
Citera
2020-08-01, 03:03
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Är på Jem & fix relativt ofta då dom har en hel del bra grejor och är hyfsat billiga jämfört med den svindyra lokal "järnaffären" .

Har aldrig sett någon av ovan maskiner där, en titt på deras hemsida ger dock att det finns en modell av De Walt , roligt nog exakt samma modell som jag har på jobbet! En mycket bra maskin (enligt min åsikt)

Den kostar dock 1395kr och finns endast i vissa butiker (??)

Nu bor jag i en mindre Stad så det är möjligt Större städer med med mångdubbelt flera affärskedjor av självbevarelsedrift måste ha ett antal kvalitetsmaskiner pga hårdare konkurrensen

De kör bara tillfälliga kampanjer med dessa maskiner. Jag jobbade där innan och det var vanligt att vi hade lite maskiner på lager som sparades för kampanjer och liknande. Du får fråga dom, helt enkelt. Jag kan ju inte heller svära på att de inte ändrat detta sen jag slutade. Men de brukar vara så billiga. 1395:- för dewalten exempelvis och då får man både maskin, batteri och laddare. På Bauhaus får man inte ens maskinen för de pengarna. Det billigaste jag sett var en AEG skruvdragare 18V lithium med dubbla batterier och laddare för 599:-. Jag köpte en och fick ytterligare 20% rabatt. Den dödade givetvis min morsa sen tyvärr men den höll i fem år.
Citera
2020-08-01, 10:50
Medlem
Hur stor är skillnaden på meec och biltemas 18v verktyg då? meec är lite dyrare, men är det någon större prestanda/kvalitets skillnad?
Citera
2020-08-02, 03:28
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnets
Hur stor är skillnaden på meec och biltemas 18v verktyg då? meec är lite dyrare, men är det någon större prestanda/kvalitets skillnad?

Det är nog samma. De Meec verktyg jag använt har funkat men kvaliteten har inte varit särskilt imponerande.
Citera
2020-08-09, 16:54
Medlem
Fredrik81s avatar
Citat:
Det är nog samma. De Meec verktyg jag använt har funkat men kvaliteten har inte varit särskilt imponerande.

Du verkar inte ha så bra koll på vad du pratar om, mannen!

Hade köpt Biltemas MultiX alla dagar i veckan framför motsvarande Bosch skräp.
Tycker Biltema har betydligt högre byggkvalité än plasig Bosch.
Gemförde en knack mot Makita, kan säga att Biltema hade samma vridmoment som en tre ggr så dyr maskin från Makita.

Har använt DeWalt, Hitachi, AEG, Milwuakke (den gillar jag bäst men den kostar 3000 spänn också).

Bilterma är ett kap!
Citera
2020-08-09, 19:25
Medlem
killawifes avatar
Alla får ju givetvis ha sin åsikt men att ens påstå att Biltemas lågprisverktyg skulle vara i närheten av Boschs blå serie eller Makita i kvalitet är ju bara skrattretande. Ett billigt verktyg kan ha hög effekt men det är inte nödvändigtvis det som gör det ett bra verktyg.

Det är prisvärda verktyg för de som inte har allt för höga krav men det räcker att skruva isär ett för att se skillnaderna mellan lågpris och ett kvalitetsverktyg. Jag använder själv dessa på jobbet men endast för att de är gratis. När jag behöver nåt bättre så tar jag med det hemifrån.
Citera
2020-08-09, 20:56
Medlem
Fredrik81s avatar
Svårt å läsa verkar du ha! Skrev att byggkvalitet är bra mycket bättre på Biltema än Bosch..

Bosch är skräp och har alltid varit. Dom lyckas hålla upp bra marginaler på sina produkter för att såna som du fortsätter köpa skräpet.

Har du ens hållt i den nya multu-x serien skruv/ knack?

Biltema verkar ha hittat en vettig fabrik i Asien. För att sätta sitt namn på produkterna. Kontra Bosch som säkert själva behöver stå för utveckling och fabrik. Säger inte att det är rätt, men billigt är det i alla fall. Tycker om kvalité men inte nödvändigtvis att det står Festool eller dylikt på. Gör mig både gladare och mer nöjd att hitta en prisvärd produkt som inte kostar skjortan
Citera
2020-08-10, 00:05
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Svårt å läsa verkar du ha! Skrev att byggkvalitet är bra mycket bättre på Biltema än Bosch..

Bosch är skräp och har alltid varit. Dom lyckas hålla upp bra marginaler på sina produkter för att såna som du fortsätter köpa skräpet.

Har du ens hållt i den nya multu-x serien skruv/ knack?

Biltema verkar ha hittat en vettig fabrik i Asien. För att sätta sitt namn på produkterna. Kontra Bosch som säkert själva behöver stå för utveckling och fabrik. Säger inte att det är rätt, men billigt är det i alla fall. Tycker om kvalité men inte nödvändigtvis att det står Festool eller dylikt på. Gör mig både gladare och mer nöjd att hitta en prisvärd produkt som inte kostar skjortan

Alltså, om du går tillbaka några inlägg i tråden så ser du att jag skriver att jag jobbar på Biltema. Sen borde denna diskussionen ta slut där, anser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in