• 1
  • 2
2020-07-29, 06:34
Medlem
Hej, jag undrar ifall någon har någon erfarenhet av biltemas 18v batteriverktyg?
Jag ska köpa en skruvdragare (biltemas.för 649:-) och ev. En sticksåg (biltema 399) och funderar på vilket 18v batterisystem jag ska välja.
Jag funderar på biltemas multix, men jag undrar vad ni andra har för erfarenheter av dem innan jag själv investerar i dem?

*Är dem värda att köpa? Hur jämför dem sig mot till exempel andra lågpris som till exempel jula och clas ohlssson?
*Hur jämför dem sig mot till exempel mellanklassen som ryobi, eller värsting klassen som makita etc?
*Finns det något bättre alternativ för någon som inte har hur mycket pengar som helst men ändå vill få ut så mycket kvalitet som möjligt för dem pengarna? Varje 50 lapp räknas då jag har en strikt budget.
Senast redigerad av Garnets 2020-07-29 kl. 06:38. Anledning: lägga till en sak.
Citera
2020-07-29, 10:08
Medlem
oväns avatar
Lidl har ett 20V-kit nu.
Jag har köpt skruvdragare och batteri för 600:-
Se www.kompernass.com
Tycker att Lidl brukar vara mer prisvärda än Biltema.
Citera
2020-07-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnets
*Hur jämför dem sig mot till exempel mellanklassen som ryobi, eller värsting klassen som makita etc?
Jag har jämfört Ryobi med Milwaukee och om jämförelsen mellan Biltema och Ryobi är samma så är det tyvärr inge vidare.

Det fungerar säkerligen ett bra tag och om du bara ska ha den lite sporadiskt för att utföra arbeten då och då så kommer den utan problem att leverera, men ska du ta.ex renovera ett hus så köp riktiga grejer, annars kommer du bli förbannad hela tiden
Citera
2020-07-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Jag har jämfört Ryobi med Milwaukee och om jämförelsen mellan Biltema och Ryobi är samma så är det tyvärr inge vidare.

Det fungerar säkerligen ett bra tag och om du bara ska ha den lite sporadiskt för att utföra arbeten då och då så kommer den utan problem att leverera, men ska du ta.ex renovera ett hus så köp riktiga grejer, annars kommer du bli förbannad hela tiden

Hur stor är skillnaden mellan ryobi och milwaukee? Vad är det som gör det värt att lägga dem extra pengarna på ett dyrare verktyg för dig? Går ryobi sönder eller är det prestanda problem?
Citera
2020-07-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovän
Lidl har ett 20V-kit nu.
Jag har köpt skruvdragare och batteri för 600:-
Se www.kompernass.com
Tycker att Lidl brukar vara mer prisvärda än Biltema.

Hej, jag testade en skruvdragare från lidl som tyvärr gick sönder (varvtalet var max oberoende på hur mycket man tröck på knappen) efter några gångers användning. Reklamerade den och funderar nu på vilket annat märke jag ska testa att investera i.
Senast redigerad av Garnets 2020-07-29 kl. 10:57. Anledning: lägga till vad som gick sönder
Citera
2020-07-29, 11:36
Medlem
oväns avatar
Citat:
Hej, jag testade en skruvdragare från lidl som tyvärr gick sönder (varvtalet var max oberoende på hur mycket man tröck på knappen) efter några gångers användning. Reklamerade den och funderar nu på vilket annat märke jag ska testa att investera i.

Dåligt exemplar - större risk i denna prisklass.
Citera
2020-07-29, 12:46
Medlem
Citat:
Hur stor är skillnaden mellan ryobi och milwaukee? Vad är det som gör det värt att lägga dem extra pengarna på ett dyrare verktyg för dig? Går ryobi sönder eller är det prestanda problem?
Den är ganska stor skulle jag säga, byggkvalitén känns betydande. Svårt att förklara. Sticksågen jag har från Ryobi drar snett osv, det känns helt enkelt inte värt pengarna man sparar för att få bristfälliga produkter.
Citera
2020-07-29, 18:52
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Jag har från jobbet bara erfarenhet av HILTI och De Walt bägge proffmaskiner .

Bägge är för dyra för privatpersoner.

Privat har jag tidigare ägt ett antal (2 st)billiga lågpris borrmaskiner/skruvdragare från ....ja tror det var bla Harald nyborg jag köpte den ena, första minns jag ej var jag köpte skräpet.
dom låg i den prisklassen du nämner. runt 500-700 kr

Rena skräpet köp INTE!

Orsaken : Batteriet är för dåligt, funkar bra i början, men sedan blir dom så dåliga att dem lägger av helt och dom självurladdar, den ena maskinen använde jag bara sporadisk och trots ganska regelbundet uppladdning, gick batteriet sönder!
Finns aldrig nya batterier köpa till dessa billiga skräpmaskiner (medvetet så dom kan sälja nytt)

fick tips av hantverkare om bosch är en bra maskin och prisvärd men inte proffsmaskin självklart och fanns även ett stort test från Råd & Rön om olika där Bosch fick höga betyg.
detta var 5-6 år sedan och maskinen och batteri fungerar än idag

Var en Bosch PSR 10.8 L1-2 men denna modell finns ej längre. 10.8 är batteri spänningen
Men finns liknande bla denna : https://www.netonnet.se/art/hem-hush...1012158.16114/

Vet nu inget om just denna modell men den ser likadan ut som min, men kolla på olika Bosch modeller är mitt tips.
Senast redigerad av Tystnad 2020-07-29 kl. 18:55.
Citera
2020-07-29, 19:02
Medlem
Fredrik81s avatar
Köpte en skruvdragare med knack i mulix serien från Biltema. Har använt div. Olika märken och modeller.. tycker den har förvånansvärt hög kvalité. Du kan ta med förpackning till kundtjänst så hjälper dom till så du före känns och klämma.

Ett stort plus är att batterierna är väldigt billiga. Det finns både 2 och 4 mha. Skulle rekommendera åtminstone 1st batteri på 4mha om du ska såga.
Citera
2020-07-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Köpte en skruvdragare med knack i mulix serien från Biltema. Har använt div. Olika märken och modeller.. tycker den har förvånansvärt hög kvalité. Du kan ta med förpackning till kundtjänst så hjälper dom till så du före känns och klämma.

Ett stort plus är att batterierna är väldigt billiga. Det finns både 2 och 4 mha. Skulle rekommendera åtminstone 1st batteri på 4mha om du ska såga.

Är det möjligen skruvdragaren för 649:- (18-319)? Det är precis den jag funderar på att köpa.
Hur mycket har du använt den? Vilka andra jämför du med när du säger att den har bra kvalitet när man jämför med andra?
Har du testat andra maskiner i biltemas multix serie?
Citera
2020-07-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag har från jobbet bara erfarenhet av HILTI och De Walt bägge proffmaskiner .

Bägge är för dyra för privatpersoner.

Privat har jag tidigare ägt ett antal (2 st)billiga lågpris borrmaskiner/skruvdragare från ....ja tror det var bla Harald nyborg jag köpte den ena, första minns jag ej var jag köpte skräpet.
dom låg i den prisklassen du nämner. runt 500-700 kr

Rena skräpet köp INTE!

Orsaken : Batteriet är för dåligt, funkar bra i början, men sedan blir dom så dåliga att dem lägger av helt och dom självurladdar, den ena maskinen använde jag bara sporadisk och trots ganska regelbundet uppladdning, gick batteriet sönder!
Finns aldrig nya batterier köpa till dessa billiga skräpmaskiner (medvetet så dom kan sälja nytt)

fick tips av hantverkare om bosch är en bra maskin och prisvärd men inte proffsmaskin självklart och fanns även ett stort test från Råd & Rön om olika där Bosch fick höga betyg.
detta var 5-6 år sedan och maskinen och batteri fungerar än idag

Var en Bosch PSR 10.8 L1-2 men denna modell finns ej längre. 10.8 är batteri spänningen
Men finns liknande bla denna : https://www.netonnet.se/art/hem-hush...1012158.16114/

Vet nu inget om just denna modell men den ser likadan ut som min, men kolla på olika Bosch modeller är mitt tips.

Har hört mycket bra om bosch, långt över min prisklass bara. Men tack för tipset
Citera
2020-07-30, 13:05
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Jag har haft Julas 18V system. Deras maskiner har fungerat i många år nu och jag använder den väldigt ofta. Har kört med DeValt innan som är rena proffsprylarna. Men hade inte råd att över en natt ersätta mina stulna maskiner så det blev en uppsättning från Jula.

Har inte ångrat detta. Skruvdragaren är inne på sitt 5:e år nu och den fungerar fortfarande som den skall.
isst ingen De Valt kvalitet.. men väl värd sitt halva pris mot en Devalt.

Batterierna fungerar även dom bra och håller väldigt länge jämfört med ex Biltemas.

Jag har 3 batterier till 2 maskiner. Vilket räcker åt mig.

Skulle INTE köpa Ryobi eller milwaukee
Då är det bättre att löpa hela linan ut och köpa De Valt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in