2020-07-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Det här är ju Aralt Nigris befängda analys rakt av.
Vore det inte mindre komplicerat, och mindre riskfyllt, för denna falang att i så fall
på något sätt ta bort Gorby?

Vi kanske får väcka den gamla fråga att flytta till forum där vi inte ständigt behöver tampas med anonyma som utnyttjar anonymiteten att störa framåtskridandet. Nu när det samarbetas må mycket kring alla de handlingar som begärts ut kan de behövas lite arbetsro med konstruktiv ansats.
Citera
2020-07-30, 17:16
Medlem
Robert Gustavsson,komikern,har vid flera tillfällen gått ut i media och sagt en massa om dessa personer med Walle-talkies. När han blev förhörd i mars och april 1986 så såg han knappt något.🤔😀 Det är märkligt att man helt plötsligt kan började en massa..efter ett tag. När minnesbilderna egentligen skall bli sämre..ju längre tiden går..då börjar det klarna för vår käre Robert.

https://drive.google.com/file/d/1IMcdIUktJ_luQvOuzWvPZpqXpF2XhOs0/view
Citera
2020-07-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag förstår inte vad du menar. Vad är det du vill ha sagt? Att AB är delaktig i mordet? Sanningen är ju det som inträffat, inte det han tror ha sett. Vilka risker finns det då att inte nämna det han tror ha sett? Varför måste han säga det han tror ha sett när detta bevisligen är irrelevant. Varför uppkommer detta i förhöret/förhören överhuvudtaget?

Problemet med AB är att han var onykter i ganska hög grad. Detta kan vem som helst vinkla hur man vill. Man kan cherry-picka till all oändlighet. Tyvärr.

Nä, att vittnen inte säger sanningen utan säger något som gör att de inte kan identifiera GM.

Man säger att man är full..bara för att ha en ursäkt att inte säga det de nyss har bevittnat.

De vill inte säga vad de sett med risk för framtida repressalier. Varför ta den risken??
Citera
2020-07-30, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Men det är ju helt ohållbara argument. Tesen att SE mördar OP bygger på rena orimligheter och när alla bevis har fallit har du ingen iden om hur det kan gå till, varifrån vapnet kommer eller motivet. Ingenting.

Du ljuger bara ihop en tes. Vilket vittne man än granskar så förekommer sådana här avvikelser och det är alldeles normalt. En påstår sig se två kvinnor och en man, en påstår sig se ett möte som inte kan ha ägt rum, en har noterat slagsmål. En tror sig ha mött dem ett kvarter bort. Lisbets tror sig ha sett mördaren. Det betyder inte att någon av dem är mördaren själv. Alla finns på mordplatsen med det gör en okänd person som är den faktiska mördaren också.

Det du framför är inga argument det är trams och fantasier utan substans med du ger dig inte och upprepar bara samma sak som ett mantra trots att alla indicierna är grus.

Jag tror att du förstår det och bara är ute för att trolla och förstöra tråden. Du skall veta att det inte fungerat någon gång de senaste 10 åren i tråden så det är bortkastad energi.

Vi som varit med länge ser mönstret upprepas varje gång det tas faktiska steg framåt. Fan lär dig att pissa ditt namn i snön istället. Det är mera konstruktivt.

I din tes ingår visst inte att en en berusad man med svagt psyke kan plocka fram en pistol vid ett visst ögonblick..om man han blir avsnäst av OP..och skjuta honom för att sedan missa nästa skott.

Direkt efter skotten ångrar han sig men springer ned mot Luntmakargatan. Antingen irrar han runt kvarteret för att banka på entrédörren till Skandia 23.40.. eller så viker han av till vänster upp mot Luntmakargatan och springer in i garaget till Skandiahuset..och sedan in in i Skandiahuset..och han larmar på kl 23.22. Helt rimliga åsikter, enligt mig.
Citera
2020-07-30, 17:28
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Nu stannar du precis framför den punkt jag tänkte ta vid... Nämligen vad är det för anrop som görs strax innan i form av en misstänkt fyllekörning?

I bröderna Poutiainens bok finns allanropet ifrån IM-listan (polisens ingripandemeddelanden) fotostatkopierat på sid 129. (Även kortfattad på sid 219)

Detta meddelande är tillsynes trivialt... Men! kan också vara ett dolt anrop på polisens egna nät.... Nu ska ni få höra varför.

1) En dolt meddelande måste flyga under radarn, det måste vara trivialt och alldagligt annars reagerar såklart dom som hör anropet och undrar om det finns kopplingar till Palme mordet. Men Grön är ju en vanlig färg och fyllekörningar rapporteras ju ofta över radion, alltså reagerar ingen med att detta anrop skulle vara misstänkt.

2) Ett dolt meddelande måste vara tydligt, det får inte finnas utrymme för missförstånd. En "Grön Volvo" är lätt att komma ihåg. Jag fick själv utbildning i lumpen när man skulle sätta lösen för vaktpost att med fördel använda kombinationen av en färg och ett verktyg eftersom det var tydligt och enkelt att minnas. Testa själv? Se om ni kommer ihåg vad det är för färg på bilen om några veckor. Ni kommer garanterat att minnas.

3) Ett dolt meddelande måste vara unikt, det vore ju förargligt om det fyllekörde en grön Volvo på Södermalm precis denna tid. Men nu till poängen! Det finns nästan inga gröna volvobilar. Grön är en vanlig och inte uppseendeväckande färg men den är mycket ovanlig på bilar.

Se t.ex. denna länk om bilfärger: http://www.affarsvarlden.se/motor/article3671234.ece

Risken att en Grön Volvo skulle fylleköra just denna tid är alltså väldigt liten.

Sammanfattningsvis har jag såklart inga bevis på att detta anrop 2 minuter efter mordet är en hemlig signal. Men jag kan garatera att om det skulle skickas ett budskap på det allmänna nätet skulle det vara utformat exakt enligt de premisser som även uppfylls av den gröna Volvon.

Dvs.
1) Ej uppseendeväckande. "Grön Volvo"
2) Tydligt. "Grön Volvo"
3) Minimal risk för sammanblandning med verklig händelse. "Det finns nästan inga Gröna volvo bilar"

Anropet intill sambandscentralen är från patrullbil 3761, från VD3 (Södermalm) tyvärr finns den bilen inte med i Poutiainens appendix lista över patrullbilar. Är det någon som vet vilka poliser som satt i denna patrull? Är det någon som vet om en Grön Volvo blev identifierad under mordnatten?

För cirka sju år sedan var det en intressant diskussion i tråden om en "Grön Volvo".

När Stig Edqvist förhörde Tuomo Piirainen den 22 januari 1987 (gällande Stegmordet) nämnde han bl.a. att han, hans bror Leo Piirainen och Taumo Miemelä hade varit och hälsat på Eino Hiltunen med Leos gröna Volvo 244 av 80 års modell. De höll bl.a. på med skogsarbete i Föllinge tillsammans (åt en Sven Persson - Person Invest AB). Släkt med Owe?

Tycker grön Volvo är intressant ur en annan anledning då Alf Lundin i sitt förhör den 28 april 1986 nämnde tre personer som stod vid Holländargatan/Wallingatan med just en sådan bil. Och dessa tre påminner väldigt mycket om T.U, E.H och R.R till utseende.

Alf nämner t.o.m. att det var någon som skramlade med nycklar (vilket ett vittne i Stegmordet också tog upp gällande Eino som "alltid gick och skramlade med en massa nycklar på sitt nyckelknippe" - det var ett känt ticks han hade).
Citera
2020-07-30, 17:39
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Näss var ingen dununge och mycket uppskattad av t ex Tore Forsberg för sitt sätt att leda och bedriva verksamheten mera modernt än med gubbarna i slokhatt som beundrade Donalds illustre fader som bullrade fram vart han kom. Både Näss och Tore var beredda att tänja på regler om det krävdes. Låt oss uttrycka det milt. Tore och Näss var nog mera tänkande människor än dessa herrar färgade av sina egna politiska och andra fördomar men Tore och han kunde hålla god min i elakt spel för att få jobbet gjort. Resultatet är nog det att de blev det mest framgångsrika arbete som skådats inom avdelningen. Man utvisade spioner på löpande band som aldrig förr.

När det kom till Palmemordet beskriver Tore det så här för mig! Tore kände att han inte ville bli inblandad när han såg vilka Holmer omgav sig med och Näss accepterade att ta rollen i utredningen för att han hade pondusen och styrkan att stå emot. Orsaken var det entourage som Holmer omgav sig med av trogna kontakter från polisen men också Säpo. Näss gjorde sitt bästa att stå emot och det var mycket kontakter bakom kulisserna i maktkampen. Den oro som fanns hos vissa kring Näss tror jag att vi ser tydligare nu. Det var inte PKK som spår (Näss såg nog som andra att det vore tjänstefel att inte undersöka det i detalj) som spökade utan Näss intresse för det de kallade bakgården lite klurigt som speglas i de spår han undersöker. Näss gjorde sitt bästa med tvingades agera under andra agendor t ex buggningen av PKK osv. Härtill är jag nödd och tvungen är det korrekta begreppet- Det var ganska grova påhopp han fick utstå. Till slut blev han skickad snett till vänster av regeringen. Han var bitter kan jag säga och när sådana som Olle F kom på tal kunde han inte dölja sitt "förakt". Han visste. Ändå låtsas Olle som att Näss var på hans sida precis som Teutenberg påstår att OP var på hans sida.

Det man kan säga är att Näss blev besegrad av intrigerna. Han försökte med övermakten var för stor. Det var dock Näss som såg till att Ebbe åkte dit. Kontollen och elimineringen av Näss var första steget att styra utredningen bort från poliser och polisspår och WT som varade i nästan 30 år. Bort fån det som framträder så tydligt när vi har förhören släppta. NU kan vi förstå vad Näss såg.
Ja precis, det här är min uppfattning med. Näss och Tore tillhörde helt klart den rimliga sidan och Näss tog kampen ett tag men tröttades ut av intrigerna och fulspelet. Om inte pappersstrimlaren ätit upp Näss oavslutade memoarer borde nån försöka lokalisera dem.
Citera
2020-07-30, 17:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag förstår inte vad du menar. Vad är det du vill ha sagt? Att AB är delaktig i mordet? Sanningen är ju det som inträffat, inte det han tror ha sett. Vilka risker finns det då att inte nämna det han tror ha sett? Varför måste han säga det han tror ha sett när detta bevisligen är irrelevant. Varför uppkommer detta i förhöret/förhören överhuvudtaget?

Problemet med AB är att han var onykter i ganska hög grad. Detta kan vem som helst vinkla hur man vill. Man kan cherry-picka till all oändlighet. Tyvärr.

Om jag inte minns fel har jag för mig att AB någonstans påstår att han inte var speciellt onykter, bland annat därför att hans flickvän var gravid och att det också var en anledning för honom att avbryta kvällen och åka hem.

Någon som minns var AB säger det, och hur ställer du dig till den uppgiften om den är sann?

AB fabulerar kanske, överdriver som SE, rejält munväder?

Eller kan det vara så att AB var fullpackad därför att det passade utredarna bättre?
Citera
2020-07-30, 17:48
Medlem
Angående SE och eventuella kopplingar till EAP och WACL.

Med tanke på hur mycket tid och kraft PU verkar ha lagt på SE de senaste tre åren så var det magert med kopplingar till dessa organisationer.
Med tanke på EAP:s hatkampanjer mot OP så skulle knappast KP missat att påpeka om man hittat någon sådan koppling.
Nu blev det väl mest att SE bodde i Täby , var moderat och umgicks med folk i borgerliga kretsar.
Citera
2020-07-30, 17:50
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Tack, ja, det har gått mig förbi. Såg bara att de tryckte på att de inte hade en lägenhet i Eklundturen, utan var hänvisade till bil och PK-finans.
LN jobbade på KSN med Hasse Östlund, som ju enl de nya förhören också var ledig denna dag.
Jo det är iofs sant: det man använde vid övervakningen var tydligen en lokal som tillhörde PK-Finans, inte en bostadslägenhet eller likande. Förr i media/texter/böcker osv har det oftast lite slarvigt angivits "lokal" och "lägenhet" omvartannat, men nu framgår det tydligt att det var ngt slags kontorslokal.
Senast redigerad av bibbarsmuts 2020-07-30 kl. 18:01.
Citera
2020-07-30, 17:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Det känsliga ligger i det nära Natosamarbetet i modern tid och vad Sverige har haft att erbjuda USA. Det kan också finnas enskilda planer eller operationer, som man inte är särskilt stolt över. Någon koppling mellan SB och MOP ställer jag mig däremot tvivlande till.

Att uppgifterna om det gamla nätverket alltjämt är känsliga har också att göra med de ansträngda svensk-ryska relationerna, som inte är nämnvärt bättre idag än under kalla kriget. Störst chans att rikta ljuset mot SB fanns förmodligen under Jeltsins tid vid makten, då förhållandet mellan länderna var någorlunda hyggligt, mycket beroende på att det ryska militärindustriella komplexet var kraftigt försvagat.

Nu ligger det snarare i farans riktning att vissa svenska underrättelserävar vill blåsa liv i åtminstone delar av de gamla SB-strukturerna (i den mån de inte redan finns på plats). I det läget vill man naturligtvis minst av allt se en granskning av nätverkets tidigare uppbyggnad och verksamhet.
ÖB Lennart Ljung förstörde mängder av dokument som rörde samarbetet med NATO, innan ÖB Bengt Gustavsson fick ta över i september 1986, och blev samma år dekorerad av USA. Gustavsson upptäckte dock att förvånansvärt många personer var engagerade inom utjänsterna. Dessa var svårare att trolla bort än dokumenten.

Länspolismästare Hans Holmér ljög om sin vistelseort, åkte runt med sin chaufför Dahlgren i City hela kvällen och slarvade sedan bort ett år på ett PKK-spår som förberetts av Säpo redan innanmordet.

Så vad som helst är möjligt. Men jag tror inte heller att skytten kom från Stay behind och de flesta inom nätverket hade säkert inte hade en aning om att Palme skulle mördas. Men de kan ha varit utkommenderade av en anledning.

Det ifrågasatta NATO-dokumentet passar som hand i handske med bekräftade uppgifter:

https://iesho.blogspot.com/2020/06/60-yggdrasilgruppen.html.
Citera
2020-07-30, 17:57
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Nä, att vittnen inte säger sanningen utan säger något som gör att de inte kan identifiera GM.

Man säger att man är full..bara för att ha en ursäkt att inte säga det de nyss har bevittnat.

De vill inte säga vad de sett med risk för framtida repressalier. Varför ta den risken??

OK, men hur placerar du då AB i ett sådant scenario? Vem är han och vilken roll spelar han i själva skeendet? Du är ju övertygad om att SE är GM. Känner AB och SE varandra?

Till alla i tråden. Jag ställer frågan igen. Hur kan MPL-vittnena Anders Björkman och Inge Morelius lämna två så vitt skilda beskrivningar av skeendet men ändå lämna samma signalement på GM? Rullad mössa av Jack Nicholson/Gökboet-typ? AB ser GM i motljus i ryggen. IM ser GM med motljus framifrån. De ser samma samma sak. AB är övertygad om att GM går minst fem meter tillsammans med LOP. IM är övertygad om att GM står i Dekorimahörnan och kommer upp bakifrån och skjuter. Hur är detta möjligt?

Jag utgår ifrån att alla MPL-vittnen talar sanning, eftersom de inte har någon anledning att fara med osanning. Ja, förutom Stig Engström då av känd anledning. Kan det vara så att de ca fem metrarna är just det avståndet från fönstret till blodpölen som faktiskt fanns och att vittnesuppgifterna "skruvats till" av förhörande polis? D v s man har skapat ett scenario (två scenarion) där AB ser tre personer gå innan fönstret medans IM ser GM komma upp bakifrån och skjuta OP där blodpölen sedan finns. I båda fallen stämmer avståndet men det beskrivs i ord, i förhör, på ett sätt som läsaren tolkar som motstridiga uppgifter? De blir då inte alls motstridiga utan helt enkelt misstolkade med flit av förhörare. Konspiration.
Citera
2020-07-30, 17:59
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående SE och eventuella kopplingar till EAP och WACL.

Med tanke på hur mycket tid och kraft PU verkar ha lagt på SE de senaste tre åren så var det magert med kopplingar till dessa organisationer.
Med tanke på EAP:s hatkampanjer mot OP så skulle knappast KP missat att påpeka om man hittat någon sådan koppling.
Nu blev det väl mest att SE bodde i Täby , var moderat och umgicks med folk i borgerliga kretsar.
Ja det är förvånande att de gamla misstankarna om att SE var inblandad i att utforma trycksaker till EAP och Contra bara försvann. Alltså hade de nog ingen som helst substans, var bara rykten och gissningar. Antagligen väldigt bekväma rykten med.

Vad hände t.ex. med såna här spekulationer? De försvann.
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
EAP använde ett på den tiden oberoende tryckeri på Åland som startades upp i samband med att tidningen Nya Åland grundades 1980.
/.../
Skandiamannen skall tydligen enligt förhör överlämnat alster till nämnda tryckeri regelbundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in