Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-22, 01:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Nu räknar jag med dig. Vi ska nu lämna forntiden för att komma fram till nya kunskaper i nutid. Och därmed lämna nytillkomna i tråden bakom oss. Dåtidens diskussioner idag är irrelevanta.

Ytterst få skribenter i denna tråden verkar vara påverkade av denna möjlighet. Något som vi varit förvägrade i 34 år. Man fortsätter mala på redan inslagna vägar.

Mitt fokus den närmsta framtiden kommer enbart att fokuseras på nytt material. Och dess konsekvenser via analyser. Hur det gick till när KP hängde ut SE som mördaren har redan redovisats. Nu är det dags att klättra över till nästa nivå.

Fråga om vittnesförhör vid Grand jag är intresserad av. Finns dessa tillgängliga? Tider och namn hämtade ur Sven Anérs "Cover up".

Klockan 20.23 Vittnet Stark.
Klockan 21.05-21.10+23.07 Vittnet Tammelehti.
Klockan 23.05 Vittnet Pettersson.

Det behövs mer utförliga signalement. De kan ha sett samme man som Mårten P, Knubb m fl.
Citera
2020-07-22, 01:52
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Här är RPS/Säk:s PM A11544 från 1986-04-24, utredningen om huruvida OP varit övervakad innan mordet:

https://drive.google.com/file/d/1zS_u6ckEdWnpSZUSS4X4ZxKyhjJVr5DS/view

Intressant läsning då den bekräftar det vi tidigare hört om att den kom fram till att åtminsone tre (3) personer utkristalliserat sig som troliga övervakare. Tidsenligt PKK-orienterad dock. Men den innehåller även en ganska detaljerad vittnesmåls-matris.

En viktig pusselbit också inte minst pga vad den inte tar med, men även vad den kortfattat säger om övriga aktiviteter (polisiära och andra) som den substraherat, samt de många andra handlingar (förhör, mm) den refererar till, osv.

Häftigt att äntligen läsa. Vem i persongalleriet kan den långa blonda vara? Central i PM:et.

- 30 till 40 år, slagsida mot 30-35
- Lång, 185 till 190 cm
- Atletisk kroppsbyggnad
- Blont eller rödblont kortklippt och kammat hår
- Kantigt, "hårt" ansikte, markerade ögonbryn
- Liknar eventuellt brottaren Frank Andersson

Leif T*ll?
Senast redigerad av H24 2020-07-22 kl. 01:58.
Citera
2020-07-22, 02:11
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Fråga om vittnesförhör vid Grand jag är intresserad av. Finns dessa tillgängliga? Tider och namn hämtade ur Sven Anérs "Cover up".

Klockan 20.23 Vittnet Stark.
Klockan 21.05-21.10+23.07 Vittnet Tammelehti.
Klockan 23.05 Vittnet Pettersson.

Det behövs mer utförliga signalement. De kan ha sett samme man som Mårten P, Knubb m fl.
Jag lägger ut allt jag kommer över. Vet inte om förhör med de personer du nämner är utbegärda av någon.

Tyvärr är det så att många får ut material utan att vidarebefordra.
,
Citera
2020-07-22, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Här är RPS/Säk:s PM A11544 från 1986-04-24, utredningen om huruvida OP varit övervakad innan mordet:

https://drive.google.com/file/d/1zS_u6ckEdWnpSZUSS4X4ZxKyhjJVr5DS/view

Intressant läsning då den bekräftar det vi tidigare hört om att den kom fram till att åtminsone tre (3) personer utkristalliserat sig som troliga övervakare. Tidsenligt PKK-orienterad dock. Men den innehåller även en ganska detaljerad vittnesmåls-matris.

En viktig pusselbit också inte minst pga vad den inte tar med, men även vad den kortfattat säger om övriga aktiviteter (polisiära och andra) som den substraherat, samt de många andra handlingar (förhör, mm) den refererar till, osv.
Snyggt!

Man har genom kontakter med spanande enheter kunnat utesluta ett par av observationerna av WT. Vi kommer ihåg att Dag Andersson 2016 till Wall sade att ett par av WT-männen är identifierade. Dessa kan inte vara något annat än narkotikaspanare.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-22 kl. 02:31.
Citera
2020-07-22, 03:34
Medlem
PM från Säk.

Man noterar ökad aktivitet 23-23,30 vilket kan tyda på omgruppering. Eftersom paret Palme inte valde att åka tunnelbana i samma sträckning som de anlände.

Alltså precis det som det har spekulerats om i tråden under lång tid. Och det är här komikern RG kommer in. Alltså WT.

Enda sättet för en gärningsman att få reda på hur OP skulle ta sig hem är övervakning. Oavsett om det är en grupp eller en ensamagerande. Det fanns ingen som kunde veta vägen i förväg.

Man har hållit förhör med 150 biobesökare. Frågan är om någon ytterligare sett WT. Antingen utanför Grand eller på vägen de avlägsnade sig.

En mängd vittnesmål presenteras av män. Frågan är om någon av alla dessa är den blivande mördaren?
Citera
2020-07-22, 04:03
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
PM från Säk.

Man noterar ökad aktivitet 23-23,30 vilket kan tyda på omgruppering. Eftersom paret Palme inte valde att åka tunnelbana i samma sträckning som de anlände.

Alltså precis det som det har spekulerats om i tråden under lång tid. Och det är här komikern RG kommer in. Alltså WT.

Enda sättet för en gärningsman att få reda på hur OP skulle ta sig hem är övervakning. Oavsett om det är en grupp eller en ensamagerande. Det fanns ingen som kunde veta vägen i förväg.

Man har hållit förhör med 150 biobesökare. Frågan är om någon ytterligare sett WT. Antingen utanför Grand eller på vägen de avlägsnade sig.

En mängd vittnesmål presenteras av män. Frågan är om någon av alla dessa är den blivande mördaren?

Av 206 st besökare den här kvällen på Grand som sett "Bröderna Mozart" klockan 21:15 så har 150 st förhörts. 56 st har alltså inte förhörts. De flesta måste ju ha anmält sig själva eftersom köpta biljetter över disk inte bar något namn. Endast förmodligen telefonbeställningar gjorde det. Mårten Palme är den ende av dessa 150 st som iakttagit att någon börjar följa efter LOP när de lämnar varandra och går åt varsitt håll. Hans fatombild blir då bild nummer 10. Det här ju inte troligt alls. Jag har alltid ansett att MP är en skum typ. Inte att han är medskyldig men han har garanterat också drag av mytomani i sig. Det såg man ju det långa Veckans Brotts när han nu bytt CP mot SE istället. Detsamma gäller Joakim i TV4 och han var inte ens där. Vad har Mattias för uppfattning?

Den här 44-sidiga rapporten skapas alltså 1989-05-12 och dyker upp först nu. Känns stabilt och seriöst... På mina frågor om livvaktsskydd som jag ställt i tråden så kommer ju svaren här att det inträffat flera gånger att OP lämnat den "gyllene triangeln" utan skydd. Dessa är dock de inrapporterade tillfällena. Hur många icke inrapporterade tillfällen fanns det? Utflykter på Djurgården på söndagar. Strosa runt i affärer i city, middagsbjudningar m m. OP var ju för fan en "sitting duck".

Den personen som beskrivs flera gånger som en övervakare stämmer väldigt bra in på "Jerkers" vittnesmål som han sedermera "reviderar"...
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-22 kl. 04:05.
Citera
2020-07-22, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Av 206 st besökare den här kvällen på Grand som sett "Bröderna Mozart" klockan 21:15 så har 150 st förhörts. 56 st har alltså inte förhörts. De flesta måste ju ha anmält sig själva eftersom köpta biljetter över disk inte bar något namn. Endast förmodligen telefonbeställningar gjorde det. Mårten Palme är den ende av dessa 150 st som iakttagit att någon börjar följa efter LOP när de lämnar varandra och går åt varsitt håll. Hans fatombild blir då bild nummer 10. Det här ju inte troligt alls. Jag har alltid ansett att MP är en skum typ. Inte att han är medskyldig men han har garanterat också drag av mytomani i sig. Det såg man ju det långa Veckans Brotts när han nu bytt CP mot SE istället. Detsamma gäller Joakim i TV4 och han var inte ens där. Vad har Mattias för uppfattning?

Den här 44-sidiga rapporten skapas alltså 1989-05-12 och dyker upp först nu. Känns stabilt och seriöst... På mina frågor om livvaktsskydd som jag ställt i tråden så kommer ju svaren här att det inträffat flera gånger att OP lämnat den "gyllene triangeln" utan skydd. Dessa är dock de inrapporterade tillfällena. Hur många icke inrapporterade tillfällen fanns det? Utflykter på Djurgården på söndagar. Strosa runt i affärer i city, middagsbjudningar m m. OP var ju för fan en "sitting duck".

Den personen som beskrivs flera gånger som en övervakare stämmer väldigt bra in på "Jerkers" vittnesmål som han sedermera "reviderar"...
På pressträffen sade KP att flera utredningar genomförts inom PU. Angående om OP var övervakad mordkvällen. Samtliga gånger kom man fram till att han inte var det.

Samtidigt vet vi att GMP utgick från det samma. Han var inte övervakad och ingenting tyder på att det var en konspiration. Det var en ensamagerande gärningsman.

Detsamma hävdade Ölvebro. Som åkte till FBI för att se om man hade hamnat rätt.

I det material som vi nu börjar få tillgång till så är det enbart PKK och Sydafrika som utretts i någon större omfattning när det gäller grupp/konspiration. Resten rör sig om påstådda ensamagerande män.
Citera
2020-07-22, 04:43
Medlem
Walls tankar om KPs utpekande av SE.

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/07/11/kuppberedskapsovningen-i-stallet-for-kommentar/#comments

''Men låt mig ändå säga så här: en anledning till att jag hade lite svårt att ta till mig tanken att det var Engström som skulle presenteras som lösningen var att det mesta tydde, som jag såg det, på att han var oskyldig.

Och det som kom att ske den 10 juni var något som väl knappast en enda människa hade gissat: Petersson pekade ut Stig Engström utan att kunna plocka fram ett enda bevis som tagits fram av Palmeutredarna.''
Citera
2020-07-22, 05:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
(...)

(Vad tysta handeldvapen har med PM-mordet att göra förstår jag inte. Det small ju som "påsksmällar" även om en del öronvittnen beskriver smällarna som dova (vilket kan ha flera helt naturliga förklaringar). Obduktionsrapporten talar sitt tydliga språk, för att ett vapen av typen S&W, kaliber .357 Magnum eller närliggande kraftigt vapen och även att kraftig ammunition användes vid PM. Hur menar du?)
Man hittade en revolver på Markvardsgatan några dagar efter mordet vars trumma enligt polisen innehöll tre lösa skott, varav två använda.

https://iesho.blogspot.com/2015/08/26-anvandes-en-startpistol-i-samband.html

Och enligt Lisbets vittnesmål på förmiddagen den 1 mars så fick hon först intrycket att de besköts med ljuddämpade vapen från ett visst avstånd.

Dessutom avlossades fler än två skott: först två rejäla smällar från någon alldeles bakom Palmes rygg och sedan en smäll som bara Lisbet och en person till hörde i samband med kulan som passerade Lisbets kläder när hon satt på huk.
Citera
2020-07-22, 06:47
Medlem
Mördaren är den som skrev breven. Jag fick ut 4 brev och brevet som är skrivet -86 är inte så stabilt skrivet som det -89 men det är samma brevskrivare. Det är det -89 som visades i samband med presskonferensen. Det handskrivna, inte potatisbrevet. Hur de nu fick ihop de 2...
Jag känner även igen ngn bokstav i dessa brev men de är inte samma stil som i Skelleftehamnsmannens. Jag har ifrågasatt varför man inte kollat alla 3500 brev när jag kände igen dom -15. Det är det jag trott de höll på med men tyckte det tog för lång tid. Byta riktning till ngn pojkboksfantasi är horribelt.
Något hände när Dag Andersson slutade. Vad?
Samma person har skrivit Abdul Kassem-brevet o såklart då de andra liknande.
Samma person måste även ha skrivit boken Kontraktet för där är likheter med både Abdul Kassem-brevet (som inte visats innan boken skrevs) och en självbiografi personen skrivit. Är mycket konstigheter med boken Kontraktet. Jag har skrivit om det här förr men blivit påhoppad. Är inte så kul att ha väntat i 5 år o så denna presskonferens! Men nu vet jag att det går att kolla DNA på en död. Jag trodde där var en hake med det.
Senast redigerad av Cianneli 2020-07-22 kl. 07:46.
Citera
2020-07-22, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Intressant ny uppgift i Facebook-gruppen (har fått grönt ljus från postaren att diskutera det här). Givetvis principiell osäkerhet rörande nya vittnesmål. Detta är dock diariefört inom utredningen strax efter mordet. Resulterade i ett spaningsuppslag som enligt uppgiftslämnarna innehöll grava fel och inte följdes upp. De har kontaktat utredningen igen rörande detta men utan respons.

Passar eventuellt ihop med Bjarne Moelvs uppgifter.

Kanske är detta i så fall samma typ av vittnesmål som Buss 43, Anette Kohuts röda bil eller Sigge Cedergrens springande man - ej inblandade deltagare som får väldigt bråttom därifrån. Fram tills Dekorima är det övning. Sen kommer plötsligt skarpa skott.

Vi skall inte ledas till att integrera påstådda och förmodligen påhittade uppgifter i ett känt scenario. Desinformationsstrategin i det sammanhanget heter "smutsning". Dvs plantera en falsk uppgift som sedan kan sänka hypotesen när den visar sig utan grund.
Citera
2020-07-22, 08:10
Medlem
Davys avatar
Några funderingar.

1) Om OP var övervakad den 28 e. Är det någon som på allvar tror att detta hade offentliggjorts? Varken tidigare eller nu av KP? Är helt otänkbart i mina ögon. Då faller Ölvebros mål med CP och KP:s mål med SE och att lägga ned PU. Samt att majoriteten av Sveriges befolkning inte är "mogen" för att få veta det.

2) 206 st biobesökare. Det låter som väldigt sannolikt att flera tar samma väg därifrån, tätt efter varandra. Varför måste den som tar samma väg som LOP "följa efter" dom, enligt MP?

3) Dom där breven som skrevs är jag dåligt insatt i. Varför får just dessa så stor relevans. Skrevs väl ett antal tusen såna brev till PU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in