2020-07-30, 17:14
Medlem
Danmark godkänner från och med i dag resande från alla regioner i Sverige, uppger det danska utrikesdepartementet, rapporterar TT.

Smittan har sjunkit såpass mycket i Sverige att Danmarks utrikesdepartement ändrar sina riktlinjer, skriver Berlingske.

De uppdaterade resereglerna gäller från torsdag eftermiddag.
Citera
2020-07-30, 17:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Var det icke.
Jag mindes fel🤦🏼‍♀️
Citera
2020-07-30, 17:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Danmark godkänner från och med i dag resande från alla regioner i Sverige, uppger det danska utrikesdepartementet, rapporterar TT.

Smittan har sjunkit såpass mycket i Sverige att Danmarks utrikesdepartement ändrar sina riktlinjer, skriver Berlingske.

De uppdaterade resereglerna gäller från torsdag eftermiddag.

Men i morgon kanske dom stänger igen?

Finns det ingen hysteres i reglerna?
Citera
2020-07-30, 17:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jag ger upp.
Vi får se vad som händer när ett virus med de perfekta egenskaperna från en mix av hiv, ebola och böldpest kommer.
Då ska jag sätta mig i karantän.
Haha, ja och då stämmer ju inte längre min modell eftersom ett virus med de egenskaperna skapar helt andra resultat. Detsamma gäller för alla andra modeller.

En mix av HIV, Ebola, och Böldpest?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och utvecklingen från juni?
Juli är inte slut ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Ja, det kan nog bli så med..
Citera
2020-07-30, 17:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det har hoppat mycket grodor ur munnen på Johan G, men en bra sak har han iaf hasplat ur sig. Det handlar om hur vi människor beter oss när det kommer till sjukdomar, det finns en basal rädsla för att bli sjuk. Folk drar sig undan självmant. Skulle dödstalen varit ännu värre skulle folk så klart reagerat på det. Sånt här missar man ofta i modeller. Dödsängeln Neil F sa efterhand att han blev förvånad över hur bra folk faktiskt följde rekommendationer och förbud. Detta angav han dom orsak till att hans domedagsprofetior inte slog in.
Ja, håller med. Det som är svårast ta med i modell är hur folk reagerar på utveckling och ändrar beteende. Det är dessutom förbaskat svårt att mäta, så man vet inte hur stor påverkan det har.

Jag har bara tagit med i beräkningen att folk blir försiktigare när antalet smittade ökar på ett visst sätt och så har jag justerat smittbarheten efter det.

Lägg sedan till sociala beteende och kutur (generationsboende, etc.) så inser man att man behöver ganska ordentligt med datorkraft för att få en rimlig överblick.

Men rent generellt håller jag med du - det är folks betende som är den främsta orsaken till begränsad smittspridning. Och inte nödvändigtvis tvingad sådan.
Citera
2020-07-30, 17:25
Medlem
kazangass avatar
Citat:

Nej, här är det fjärilens vingslag som mäts.
Citera
2020-07-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om jag minns rätt så var det ronkmonken som sa 50% dödlighet? Inte du.
Jo jag får erkänna att jag var litet busig och drog till med det där.
Citera
2020-07-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, mässlingen har en låg letatilet hos oss.
I höginkomstländer är dödligheten till följd av mässling 1 per 1 000-5 000 insjuknade.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/massling/

För jämförelse. Notera att ebola dödar 40 -50 % av alla som smittats.

https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid
Ja precis. Men om avhandlats sänker en hög letalitet R0 av lätt insedda skäl; De om smittas hinner inte smitta andra helt enkelt för att de avlider.

Så även virus med hög spridningspotential (aerosol eller till och med luftburen) får ett sänkt R0 om det har en hög letalitet.

Så mina spåningar om 50 procent letalitet och en R0 på tio är helt enkelt inte realistiska.

EDIT: Virus med hög letalitet har ofta, av någon anledning, ganska direkta smittvägar som kontaktsmitta eller smitta via kroppsvätskor. EBOLA och MERS är exempel på det. HIV om ger upphov till AIDS kan kanske räknas dit också, även om dödligheten i västvärlden, är väldigt låg pga effektiva bromsmediciner.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-07-30 kl. 17:47.
Citera
2020-07-30, 17:42
Medlem
Är Trump vaccinerad? Det var någon säkerhetsrådgivare i hans närhet som testade positivt häromveckan. Nu har en fd utmanare dött.

Former Republican presidential candidate Herman Cain has died weeks after he was diagnosed with COVID-19, according to an announcement made Thursday on his website. He was 74.

https://www.fox23.com/news/trending/former-presidential-candidate-herman-cain-dies-covid-19/FE2SUKFHKVGB7NYNSY3Q3VBALI/
Citera
2020-07-30, 17:43
Medlem
Har inte svenska experter tonat ner risken med att COVID-19 viruset muterar funktionellt till andra vågen? (liten risk för en ny "spanska sjukan")

Vid en konferens i England har man nu varnat för detta:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-second-wave-young-people-deaths-spanish-flu-a9643791.html

Rådet till befolkningen är att se till att gå ner i vikt och komma i form inför hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in